![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#541 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
moest hij het correct gebruiken, dan zaten zijn vertaalde zinnen niet vol foutieve "inversies"
|
|
|
#542 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#543 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#544 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Wel, in Nederland (vooral het Noorden) bestaat vaak op voorhand al een beeld van Vlamingen als zijnde volks en anti-intellectueel, zelfs overemotioneel. Dat is iets wat er moeilijk te verteren wordt beschouwd. Als Vlaming pas je je er best wat aan. Dit is is iets wat jij met glans doet in Vlaanderen zelf, trouwens.
Vaak resulteert het al in oneerlijke beoordelingen vóórdat je jezelf van je beste kant kan tonen. Daarop dien je niet te klagen en je in je slachtofferrol wentelen, maar beter het voorbeeld zelf stellen. Het gebeurt. Een Waal die openheid jegens Vlaanderen wil tonen kan ook op vooroordelen stuiten en dat kan hem diep zitten, waarop die misschien minder moeite gaat doen. Dat laatste raad ik af. Beter zo vaak mogelijk jezelf van je eerlijke kant tonen, maar met oog voor zelfverbetering. Laatst gewijzigd door Weyland : 18 juli 2022 om 13:32. |
|
|
|
|
|
#545 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#546 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ah, ik heb het, ge ervaart mij dus niet als "volks", niet als "anti-intellektueel" en niet als "overemotioneel".
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 13:48. |
|
|
|
|
|
|
#547 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#548 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik gebruik helemaal geen Google Translate. De haat van bepaalde mensen hier tegenover de Franstaligen is zo groot dat ze altijd negatief tegenover hen zullen zijn. Als ze daarmee "tevreden" zijn, zegt dit genoeg over hen............
|
|
|
|
|
|
#549 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Die tweede zin kan je beter niet op jezelf plakken. Dat zijn oneerlijke vooroordelen die zelfs niet eens slechte eigenschappen hoeven te zijn. Je kan ze mijden of je kan ze uitdragen op een hoger niveau. Dat is een keuze en geen enkele van beiden is 'fout' zolang je maar jezelf niet verloochent. Louter voorbeelden van hoe we zouden kunnen ervaren worden als cultuur zijnde in andere regio's/het buitenland. Vlamingen presenteren zichzelf internationaal nu eenmaal op een bepaalde manier en niet iedereen vindt onze cultuur geweldig, he? Kortom: stilzitten is achteruitgaan. Dit klinkt misschien allemaal vaag en abstract, maar het zij zo. Laatst gewijzigd door Weyland : 18 juli 2022 om 13:56. |
|
|
|
|
|
|
#550 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar waarom liet men die taalwetten toe ? Niet omdat de heersende klasse plots tot "taalinkeer komt" ! Maar door de demokratisering van het kiesstelsel, hetgeen resulteerde in meer kiezers en dus proportioneel minder elitaire Franstalige kiezers. Ook de Nederlandstalige "volksmens" kon daardoor zijn stem kon uitbrengen, en zich verkiesbaar stellen. Ik heb er naar gezocht maar niet het niet gevonden: de volledige chronologische lijst der wijzigingen in het cijnskiesstelsel, met de bedoeling van die dan te toetsen aan de lijst der Belgische taalwetten, die men wel gemakkelijk kan terugvinden. Het is toch zo dat de demokratisering van het kiesstelsel gebeurde in meerdere stappen, waarbij het minimumbelastingbedrag om kiesgerechtigd te zijn of zich verkiesbaar te stellen stelselmatig werd verlaagd ? Is er dan geen chronologisch verband vast stellen als men een de vergelijking maakt tussen enerzijds het tot stand komen der taalwetten en anderzijds het verlagen van die cijns ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 15:09. |
|
|
|
|
|
|
#551 |
|
Europees Commissaris
|
Het verschil is natuurlijk dat men in die vorige eeuwen geen grondwettelijke vrijheden i.c. taalvrijheid pretendeerde.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
#552 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Welke geloofwaardigheid?
|
|
|
|
|
|
#553 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
|
|
|
|
|
#554 |
|
|
Maar ze bestond wel. Het taalgebruik werd niet geregeld.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
|
|
|
|
#555 |
|
|
waarom stond het Nederlands dan niet volledig gelijk aan het Frans in 1830? indien ja, had je gelijk. maar dat gebeurde niet dus ben je fout.
Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 juli 2022 om 15:54. |
|
|
|
|
|
#556 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#557 |
|
|
Ik begrijp uw punt niet. Zoals gezegd, werd op taalgebied in 1830 gewoon teruggegrepen naar de bestuurscultuur van het Ancien Régime.
|
|
|
|
|
#558 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#559 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Dat zal zo zijn, een bestuurscultuur zoals tijdens de Franse periode. En van gelijkheid tussen beide talen was dan ook geen enkele sprake. Mensen werden gestimuleerd om Frans te leren terwijl het Nederlands in steeds moeilijker vaarwater terecht kwam. U zegt dat er geen sprake was van taalassimilatie, ik waag dit te betwijfelen.
|
|
|
|
|
|
#560 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Die periode tussen pakweg de Engelse Glorious Revolution (1688) - wat een gemakkelijk te onthouden getal trouwens - en pakweg WO II, katalogeer ik als een een overgangsfase tussen het l' Etat c'est moi - principe en het huidige een-persoon/een-stem - principe. Een verworvenheid die we niet zorgvuldig genoeg kunnen bewaken, want voor we het wisten werden we onderweg enkele eeuwen terug gekatapulteerd zoals de recente geschiedenis ons leerde. En iets waarvan +/_ 90 % van de wereldbevolking enkel slechts kan dromen !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 juli 2022 om 17:37. |
|
|
|
|