Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juli 2022, 07:08   #101
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.911
Standaard

heb ik gehad:
Fiat Ritmo 75 targa oro
Fiat Ritmo 65 super
VW Passat TD GL
VW Golf 1600 automatiek
VW Polo oldtimer
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 07:45   #102
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik heb nog in een labo gewerkt waar men timingbelts en gewone v-riemen op motoren testte.
Ik herinner me een 5-cylinder Audi motor die constant op 4000 toeren stond te draaien, weken aan een stuk. En Mercedes diesels die op vrijloop (ook niet ideaal) hetzelfde deden.
De rode zone op je toerenteller staat daar voor een reden.
Constructeurs geven garanties tot 7 jaar, die gaan er wel voor zorgen dat ze niet in hun eigen vingers snijden. Op de testbaan bij Ford,
steeds op het gaspedaal tot de rode zone. Dan pas schakelen ... en dat niet één uurtje maar weken aan een stuk ... zonder de wagen/motor
rust te gunnen. Dat noemen ze bij FORD wagens en hun motoren testen.

Verder voor wie het interesseert, de recente motoren met kunststof aandrijfriemen binnen het motorblok (*) - in het oliebad dus - worden
door de olie 'opgevreten' indien de niet specifiek voorgeschreven olie wordt gebruikt. Die rubber deeltjes gaan het oliefilter net voor
de oliepomp laten dichtslibben met een gebrek aan smering en stukgelopen motor tot gevolg.

Kies dus de correct voorgeschreven olie en giet niet elke olie in uw motor, ook al is de viscositeit correct. Volg de instructies van de constructeur.

(*) de zoveelste 'verbetering' met als enig doel, het zelf onderhouden van je wagen een pak lastiger te maken.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 18 juli 2022 om 07:50.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 07:45   #103
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
VW Polo oldtimer
Dit is de beste.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 08:01   #104
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
De rode zone op je toerenteller staat daar voor een reden.
Constructeurs geven garanties tot 7 jaar, die gaan er wel voor zorgen dat ze niet in hun eigen vingers snijden. Op de testbaan bij Ford,
steeds op het gaspedaal tot de rode zone. Dan pas schakelen ... en dat niet één uurtje maar weken aan een stuk ... zonder de wagen/motor
rust te gunnen. Dat noemen ze bij FORD wagens en hun motoren testen.

Verder voor wie het interesseert, de recente motoren met kunststof aandrijfriemen binnen het motorblok (*) - in het oliebad dus - worden
door de olie 'opgevreten' indien de niet specifiek voorgeschreven olie wordt gebruikt. Die rubber deeltjes gaan het oliefilter net voor
de oliepomp laten dichtslibben met een gebrek aan smering en stukgelopen motor tot gevolg.

Kies dus de correct voorgeschreven olie en giet niet elke olie in uw motor, ook al is de viscositeit correct. Volg de instructies van de constructeur.

(*) de zoveelste 'verbetering' met als enig doel, het zelf onderhouden van je wagen een pak lastiger te maken.
Op Ford Fiesta hebben we ook nog testen gedaan. Riempje laten monteren en vervolgens op vrijloop laten draaien. Die v-riemen waren zo onderbemeten dat ze na het equivalent van 30.000km al de geest gaven.
Aandrijfriemen IN het oliebad? Dat lijkt me geen goede evolutie. Om te beginnen het monteren/demonteren is complexer.
Voor de rubbers op zich is dat geen probleem. Hydraulische slangen worden ook in rubber gemaakt. Je moet wel de goeie soort gebruiken, NBR bijvoorbeeld.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 18 juli 2022 om 08:02.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 10:37   #105
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Aandrijfriemen IN het oliebad? Dat lijkt me geen goede evolutie. Om te beginnen het monteren/demonteren is complexer. ....
Hier heb je zo'n 'verbetering'.

[/url]
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 11:46   #106
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Op Ford Fiesta hebben we ook nog testen gedaan. Riempje laten monteren en vervolgens op vrijloop laten draaien. Die v-riemen waren zo onderbemeten dat ze na het equivalent van 30.000km al de geest gaven.
Aandrijfriemen IN het oliebad? Dat lijkt me geen goede evolutie. Om te beginnen het monteren/demonteren is complexer.
Voor de rubbers op zich is dat geen probleem. Hydraulische slangen worden ook in rubber gemaakt. Je moet wel de goeie soort gebruiken, NBR bijvoorbeeld.
Ik denk wel dat de juiste olie moet bij die rubbers.

Enfin ik ben dat zeker.

Maar ik twijfel of ze in de meeste garages daar veel aandacht aan geven.
Meestal hebben die een vat olie en kieperen ze dat in om het even welke auto.
Net zoals ze dikwijls gewoon kraantjeswater in de ruitensproeier doen die dan dicht slibt van de kalk als dat te vaak gebeurt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 12:01   #107
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk wel dat de juiste olie moet bij die rubbers.

Enfin ik ben dat zeker.

Maar ik twijfel of ze in de meeste garages daar veel aandacht aan geven.
Meestal hebben die een vat olie en kieperen ze dat in om het even welke auto.
Net zoals ze dikwijls gewoon kraantjeswater in de ruitensproeier doen die dan dicht slibt van de kalk als dat te vaak gebeurt.
Het rubber is geen probleem. Die worden trouwens met o.a. olie gemaakt (+ polymeren, carbonblack, een vulkanisatie cocktail, accelerators, wax, zwavel....)

6324 of 6333, voor de insiders, kan perfect tegen olie. Parker en JCB worden met dat type rubber bv gemaakt.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 12:09   #108
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Het rubber is geen probleem. Die worden trouwens met o.a. olie gemaakt (+ polymeren, carbonblack, een vulkanisatie cocktail, accelerators, wax, zwavel....)

6324 of 6333, voor de insiders, kan perfect tegen olie. Parker en JCB worden met dat type rubber bv gemaakt.

Maar het ziet er toch naar uit dat ze oplossen in dat oliebad.
Dat lijkt toch vastgesteld?

Ook bij automatische versnellingsbak is de rubbers die beginnen doorlaten of versterven of smelten de hoofdoorzaak van kapotte versnellingen.

Weinigen weten dat.

(feitelijk steken ze er meestal gewoon nieuwe rubbers in en verkopen ze die bakken als gereviseerde voor heel veel geld)
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 juli 2022 om 12:14.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 12:34   #109
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar het ziet er toch naar uit dat ze oplossen in dat oliebad.
Dat lijkt toch vastgesteld?

Ook bij automatische versnellingsbak is de rubbers die beginnen doorlaten of versterven of smelten de hoofdoorzaak van kapotte versnellingen.

Weinigen weten dat.

(feitelijk steken ze er meestal gewoon nieuwe rubbers in en verkopen ze die bakken als gereviseerde voor heel veel geld)
Dat gebeurt inderdaad, veroudering.
Testjes gedaan met hydraulische slangen. Een standaard productie check was : 200.000 impulsen (1sec op/1sec af) bij tot soms een paar honderd bar (afhankelijk van de diameter en hoeveel lagen staaldraad versterking) bij 100°C. Als je die liet verder lopen deden die soms 1 miljoen impulsen zonder problemen.
De rubber had daar geen probleem mee. Tot hij beenhard en broos werd.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 12:37   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.406
Standaard

Wat een miserie met die plofmobielen als je dat hier allemaal leest.

Mijn BMW was ook zo olielek als een zeef geworden, na 27 jaar moest alles nieuw. Bij een gewone BMW had ik die dure kosten nooit gedaan ttz salut en voor het recyclagepark.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 17:02   #111
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zucht. Elk materiaal "verslijt" als er energie in gestopt wordt.
Maar er is een ondergrens. Als die ondergrens niet overschreden wordt, heeft het materiaal er geen last van, en is er geen slijtage an sich.
Ook is de soort van energie een factor. Van mechanische trilling tot neutronenbombardement.

Gietijzer, staal, brons en aluminium hebben een hoge "ondergrens"
Betaalbare/goedkope kunststoffen hebben een lage, tot zeer lage ondergrens.

Een ICE motor is goed in het opwekken van energie die ergens naar toe moet gaan. Weliswaar in de vorm van thermisch en chemische interacties.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 17:19   #112
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat een miserie met die plofmobielen als je dat hier allemaal leest.

Mijn BMW was ook zo olielek als een zeef geworden, na 27 jaar moest alles nieuw. Bij een gewone BMW had ik die dure kosten nooit gedaan ttz salut en voor het recyclagepark.
Behalve de vele batterij problemen kan de electromotor en omvormer ook plots kapot gaan.

https://www.anwb.nl/experts/auto/91/...omotor-meegaat

Containerparken liggen vol kapotte electro motoren allerhande.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 17:31   #113
Pol Dolf
Minister-President
 
Pol Dolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2011
Locatie: Jezus 2
Berichten: 5.911
Standaard

net op Wheeler Dealer gezien : een Porsche 997 waarvan de motor om zeep was ( kloven in de cilinderwanden ) , dus die dure motoren kunnen ook stuk gaan
__________________
was getekend : profeet Filippus
Pol Dolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 17:33   #114
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Behalve de vele batterij problemen kan de electromotor en omvormer ook plots kapot gaan.

https://www.anwb.nl/experts/auto/91/...omotor-meegaat

Containerparken liggen vol kapotte electro motoren allerhande.
Elektro motoren met de juiste "stroomvoorziening" blijven draaien tot er iets mechanisch sneuveld. Bij industrieel gebruik is dat meestal het voorste lager.

Doordat dat lager meer weerstand levert, gaat het stroomverbruik omhoog, en dat jaagt de temperatuur omhoog. Hogere temperatuur zorgt voor snelle "slijtage" van de isolatielak tussen de wikkelingen.

Een goed ontworpen installatie heeft een onderhoudshandboek dat aangeeft bij hoeveel stroomverbruik er ingegrepen moet worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 17:47   #115
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Elektro motoren met de juiste "stroomvoorziening" blijven draaien tot er iets mechanisch sneuveld. Bij industrieel gebruik is dat meestal het voorste lager.

Doordat dat lager meer weerstand levert, gaat het stroomverbruik omhoog, en dat jaagt de temperatuur omhoog. Hogere temperatuur zorgt voor snelle "slijtage" van de isolatielak tussen de wikkelingen.

Een goed ontworpen installatie heeft een onderhoudshandboek dat aangeeft bij hoeveel stroomverbruik er ingegrepen moet worden.
Tja..

Niettemin ook op het volvo forum kampen ze met kapotte Electro motoren op jonge leeftijd.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=89668

De onverslijtbare motoren sneuvelen bij de vleet.
Nu al.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 juli 2022 om 18:03.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 17:49   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Behalve de vele batterij problemen kan de electromotor en omvormer ook plots kapot gaan.
Daar is ruime garantie op. Integendeel tot plofmotors garantie.

Citaat:
https://www.anwb.nl/experts/auto/91/...omotor-meegaat

Containerparken liggen vol kapotte electro motoren allerhande.
Renault Zoe allereerste generatie, proficiat

Renault had toen en vandaag nog? ook weinig verstand van electrische wagens.

Ze durfden toen en vandaag maar 5 jaar garantie en-of 100.000 km geven en maar 2 jaar algemene garantie:
Citaat:
le contrat Renault E-Tech électrique

Tous les véhicules électriques Renault sont garantis 2 ans kilométrage illimité. Le contrat Losange complète cette garantie initiale.
Il comprend :
La réparation et/ou le changement de toutes les pièces mécaniques, électroniques et électriques de votre véhicule électrique main d'œuvre comprise,
Une extension de garantie jusqu'?* 5 ans ou 100 000 km pour votre Zoe E-Tech électrique et Kangoo E-Tech électrique
Renault Zoe geeft wel 8 jaar of 160.000 km op batterij:
https://cdn.group.renault.com/ren/nl...27404f9452.pdf van de electromotor wordt niet expliciet gesproken.

Daaraan alleen al ziet men dat je hier gewoon stomme koeien uit de gracht haalt.

Ff Tesla raadplegen: 8 jaar en-of 192.000 km
Citaat:
- Beperkte basisgarantie voertuig

De beperkte basisgarantie voor voertuigen dekt uw voertuig gedurende 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is.

- Beperkte garantie Supplemental Restraint System-systeem

De beperkte Supplemental Restraint System-garantie dekt uw voertuig gedurende 5 jaar of 100.000 km, wat het eerst van toepassing is.

- Beperkte garantie batterij en aandrijflijn

De batterij en aandrijving van uw voertuig worden gedekt voor een periode van:
Model S
Model X
8 jaar of 240.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Model 3 Achterwielaandrijving
8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Model 3 Long Range
Model 3 Performance
Model Y Long Range
Model Y Performance
8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

https://www.tesla.com/nl_BE/support/vehicle-warranty

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2022 om 18:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 18:04   #117
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tja..

Niettemin ook op het volvo forum kampen ze met kapotte Electro motoren op jonge leeftijd.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=89668

De onverslijtbare motoren sneuvelen bij vleet.
Nu al.
Ik zie niet waar ik iets schrijf over onverslijtbaar.

Het is perfect mogelijk iets onverslijtbaars te bouwen, mits een paar voorwaarden.
Laag vermogen voor het gewicht.
Grondig onderhoud op tijd.

En ja, dat is ook zo voor solid state elektronica.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 18:09   #118
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Feit dat het al in de garantie periode voorkomt, en veel vaker dan men beseft....geeft de garantie dat het ook na de garantie periode zo goed als zeker zal voorkomen.

Het waren nochtans onverslijtbare motoren.

Maar het vijlsel valt er zo uit, afgedraaid ijzer en aluminum.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 juli 2022 om 18:12.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 18:17   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Feit dat het al in de garantie periode voorkomt, en veel vaker dan men beseft....geeft de garantie dat het ook na de garantie periode zo goed als zeker zal voorkomen.

Het waren nochtans onverslijtbare motoren.

Maar het vijlsel valt er zo uit, afgedraaid ijzer en aluminum.
zit er niet in, lol

Degelijke electromotoren gaan vandaag in de regel minstens 1,5 miljoen km mee. Zoek maar eens op.

Citaat:
Tesla Shows off Model 3 Drive Unit After One Million Miles of Driving

Less moving parts in an electric car could mean better longterm reliability.



https://www.thedrive.com/news/24242/...les-of-driving
De E-Renaults krijgen vanaf 2027 electromotoren zonder of veel minder zeldzame aardmetalen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-elektromotor/

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2022 om 18:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2022, 18:37   #120
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Feit dat het al in de garantie periode voorkomt, en veel vaker dan men beseft....geeft de garantie dat het ook na de garantie periode zo goed als zeker zal voorkomen.

Het waren nochtans onverslijtbare motoren.

Maar het vijlsel valt er zo uit, afgedraaid ijzer en aluminum.
Als het daar niet in zat bij het begin door slechte bouwkwaliteit en kwaliteitscontrole, waar zou het vandaan moeten komen?
Een vastgelopen lager? Da's nu iets dat perfect meetbaar is op een electromotor. Ver voor het ernstige schade veroorzaakt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be