![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Minister-President
|
![]() heb ik gehad:
Fiat Ritmo 75 targa oro Fiat Ritmo 65 super VW Passat TD GL VW Golf 1600 automatiek VW Polo oldtimer
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Constructeurs geven garanties tot 7 jaar, die gaan er wel voor zorgen dat ze niet in hun eigen vingers snijden. Op de testbaan bij Ford, steeds op het gaspedaal tot de rode zone. Dan pas schakelen ... en dat niet één uurtje maar weken aan een stuk ... zonder de wagen/motor rust te gunnen. Dat noemen ze bij FORD wagens en hun motoren testen. Verder voor wie het interesseert, de recente motoren met kunststof aandrijfriemen binnen het motorblok (*) - in het oliebad dus - worden door de olie 'opgevreten' indien de niet specifiek voorgeschreven olie wordt gebruikt. Die rubber deeltjes gaan het oliefilter net voor de oliepomp laten dichtslibben met een gebrek aan smering en stukgelopen motor tot gevolg. Kies dus de correct voorgeschreven olie en giet niet elke olie in uw motor, ook al is de viscositeit correct. Volg de instructies van de constructeur. (*) de zoveelste 'verbetering' met als enig doel, het zelf onderhouden van je wagen een pak lastiger te maken.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 18 juli 2022 om 07:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
|
![]()
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aandrijfriemen IN het oliebad? Dat lijkt me geen goede evolutie. Om te beginnen het monteren/demonteren is complexer. Voor de rubbers op zich is dat geen probleem. Hydraulische slangen worden ook in rubber gemaakt. Je moet wel de goeie soort gebruiken, NBR bijvoorbeeld.
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 18 juli 2022 om 08:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin ik ben dat zeker. Maar ik twijfel of ze in de meeste garages daar veel aandacht aan geven. Meestal hebben die een vat olie en kieperen ze dat in om het even welke auto. Net zoals ze dikwijls gewoon kraantjeswater in de ruitensproeier doen die dan dicht slibt van de kalk als dat te vaak gebeurt.
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
6324 of 6333, voor de insiders, kan perfect tegen olie. Parker en JCB worden met dat type rubber bv gemaakt. ![]()
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het ziet er toch naar uit dat ze oplossen in dat oliebad. Dat lijkt toch vastgesteld? Ook bij automatische versnellingsbak is de rubbers die beginnen doorlaten of versterven of smelten de hoofdoorzaak van kapotte versnellingen. Weinigen weten dat. (feitelijk steken ze er meestal gewoon nieuwe rubbers in en verkopen ze die bakken als gereviseerde voor heel veel geld)
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 18 juli 2022 om 12:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Testjes gedaan met hydraulische slangen. Een standaard productie check was : 200.000 impulsen (1sec op/1sec af) bij tot soms een paar honderd bar (afhankelijk van de diameter en hoeveel lagen staaldraad versterking) bij 100°C. Als je die liet verder lopen deden die soms 1 miljoen impulsen zonder problemen. De rubber had daar geen probleem mee. Tot hij beenhard en broos werd.
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een miserie met die plofmobielen als je dat hier allemaal leest.
Mijn BMW was ook zo olielek als een zeef geworden, na 27 jaar moest alles nieuw. Bij een gewone BMW had ik die dure kosten nooit gedaan ttz salut en voor het recyclagepark. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zucht. Elk materiaal "verslijt" als er energie in gestopt wordt.
Maar er is een ondergrens. Als die ondergrens niet overschreden wordt, heeft het materiaal er geen last van, en is er geen slijtage an sich. Ook is de soort van energie een factor. Van mechanische trilling tot neutronenbombardement. Gietijzer, staal, brons en aluminium hebben een hoge "ondergrens" Betaalbare/goedkope kunststoffen hebben een lage, tot zeer lage ondergrens. Een ICE motor is goed in het opwekken van energie die ergens naar toe moet gaan. Weliswaar in de vorm van thermisch en chemische interacties.
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.anwb.nl/experts/auto/91/...omotor-meegaat Containerparken liggen vol kapotte electro motoren allerhande.
![]() |
![]() |
#113 |
Minister-President
|
![]() net op Wheeler Dealer gezien : een Porsche 997 waarvan de motor om zeep was ( kloven in de cilinderwanden ) , dus die dure motoren kunnen ook stuk gaan
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doordat dat lager meer weerstand levert, gaat het stroomverbruik omhoog, en dat jaagt de temperatuur omhoog. Hogere temperatuur zorgt voor snelle "slijtage" van de isolatielak tussen de wikkelingen. Een goed ontworpen installatie heeft een onderhoudshandboek dat aangeeft bij hoeveel stroomverbruik er ingegrepen moet worden.
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niettemin ook op het volvo forum kampen ze met kapotte Electro motoren op jonge leeftijd. https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=89668 De onverslijtbare motoren sneuvelen bij de vleet. Nu al.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 18 juli 2022 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Renault had toen en vandaag nog? ook weinig verstand van electrische wagens. Ze durfden toen en vandaag maar 5 jaar garantie en-of 100.000 km geven en maar 2 jaar algemene garantie: Citaat:
https://cdn.group.renault.com/ren/nl...27404f9452.pdf van de electromotor wordt niet expliciet gesproken. Daaraan alleen al ziet men dat je hier gewoon stomme koeien uit de gracht haalt. Ff Tesla raadplegen: 8 jaar en-of 192.000 km Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2022 om 18:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is perfect mogelijk iets onverslijtbaars te bouwen, mits een paar voorwaarden. Laag vermogen voor het gewicht. Grondig onderhoud op tijd. En ja, dat is ook zo voor solid state elektronica.
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Feit dat het al in de garantie periode voorkomt, en veel vaker dan men beseft....geeft de garantie dat het ook na de garantie periode zo goed als zeker zal voorkomen.
Het waren nochtans onverslijtbare motoren. Maar het vijlsel valt er zo uit, afgedraaid ijzer en aluminum.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 18 juli 2022 om 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Degelijke electromotoren gaan vandaag in de regel minstens 1,5 miljoen km mee. Zoek maar eens op. ![]() Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-elektromotor/ Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2022 om 18:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een vastgelopen lager? Da's nu iets dat perfect meetbaar is op een electromotor. Ver voor het ernstige schade veroorzaakt.
![]() |