![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#621 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad, mijn grootvader, iemand afkomstig uit het Pajottenland die in Brussel was gaan wonen als Vlaming, heeft zijn dochter (mijn ma) naar een Franstalige school gestuurd in Brussel (om hogerop te geraken). Maar zij werd door de Duitsers "gered" tijdens WO II, die alle Vlaamse kinderen in Franstalige scholen kwamen opvissen, om hen in het Nederlandstalige onderwijs te stoppen. Na de oorlog is mijn ma terug naar het Franstalige onderwijs gegaan, maar ze heeft dus toch een goeie dosis schools "Nederlands" kunnen opdoen dank zij de tussenkomst van de Nazi's.
|
|
|
|
|
|
#622 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#623 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar goed, dat komt wellicht omdat, zoals ik reeds stelde, het voor de Walen maar een relatief kleine stap was naar het Frans, in tegenstelling tot de Vlamingen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2022 om 20:40. |
|
|
|
|
|
|
#624 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar plaatselijke VNV-ers. Meer bepaald de kring rond een van mijn helden Flor Grammens, die tussen haakjes zelf geen VNV-er was maar wel als onafhankelijke op de lijst stond. Ach, voor mij was hij de laatste Grote Taalminnaar EN een man die de daad bij het woord voegde !
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2022 om 21:00. |
|
|
|
|
|
|
#625 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik denk dat we TE weinig vergeten in onze beschouwingen dat in die dagen het kiesrecht beperkt was tot ongeveer 1.600 notabelen en leden van de sociale elite. De gewone burger in zowel Vlaanderen als Wallonië stond daar totaal buiten.
Laatst gewijzigd door Pandareus : 19 juli 2022 om 20:56. |
|
|
|
|
|
|
#626 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#627 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Hoort deze draad niet in het subforum Geschiedenis thuis?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
|
|
|
|
#628 |
|
Europees Commissaris
|
Dat is triest. Het onderwijs in Wallonië had hier best meer aandacht aan moeten geven. Heeft het zelfs geen aparte status? Want het Waals is feitelijk een andere taal dan het Frans, geen dialect, dus behoort het beschermd te worden. Waals staat to Frans zoals Nedersaksisch tot Nederlands staat, verwant maar niet hetzelfde.
|
|
|
|
|
|
#629 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Taalbewustzijn - en dus ook Grootnederlandisme, want dat is daarop gestoeld - is overal ter wereld iets voor een kultureel bewuste elite. Niet iedereen is een Flor Grammens, die grimmig het klootjesvolk een taalgeweten schopte.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juli 2022 om 02:34. |
|
|
|
|
|
|
#630 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 20 juli 2022 om 07:04. |
|
|
|
|
|
|
#631 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Inderdaad als je de positie van het Nederlands in Vlaanderen nu vergelijkt met de positie van het Iers in Ierland of Waals in Wallonië , heeft de Vlaamse Beweging iets knap tot stand gebracht. Maar wel één grote schandvlek ; Brussel ,dat is nog steeds het Tsjernobyl van het Nederlands . Nu rest ons enkel nog de Vlaamse Onafhankelijkheid om de Vlaamse Rand te redden voor het Nederlands. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 20 juli 2022 om 09:33. |
|
|
|
|
|
|
#632 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#633 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Pfff. Ik voel me goed bij het Nederlands, bende zeurpieten. Dit is gewoon een gevecht tegen windmolens met andere verdoken agenda.
Het Waals met het Brabants - dat springlevend is notabene - vergelijken vind ik ook kort door de bocht. Hoe de discussie ook loopt, pajoske zal altijd anti-Nederlands en pro-Frans zijn hier uit Belgicisme. Hij zal ook Nederlands gebruiken om dat kundig te maken, taal die hij beter spreekt dan dat Frans. Ik kan hem niet serieus nemen. Mijn moeder zei me ooit eens toen ik Limburgrrs bekrompen noemde. "Altijd zo geweest". Dit forum bewijst het wel. Laatst gewijzigd door Weyland : 20 juli 2022 om 09:56. |
|
|
|
|
|
#634 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het Iers in Ierland of het Waals in Wallonië hadden waarschijnlijk ook overleefd indien ze een Ierstalige / Waalstalige buur hadden gehad. |
|
|
|
|
|
|
#635 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
In Leuven hangen al een hele tijd "nieuwe tweetalige" straatnaamborden met de straatnaam in het Leuvens erbij. Dat is letterlijk een teken aan de wand dat het Leuvens folklore geworden is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#636 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nu, verwarde zij als kind VNV uniformen en Duitse militairen, dat weet ik niet. |
|
|
|
|
|
|
#637 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
En jawel, ik steek wel degelijk dingen op van schrijfsels, hoe provocerend ook. Laatst gewijzigd door Weyland : 20 juli 2022 om 10:32. |
|
|
|
|
|
|
#638 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
In dat opzicht zou het voor het Waals - in theorie althans - niet te laat hoeven te zijn. Het Waals dat een rijkere literatuur kent dan mensen denken, he? Het Waals dat zo verwaarloosd is geweest dat het de zweem van bejaardheid en klapperende kunstgebitten in een glas water heeft tegenwoordig, helaas. Soms heb je her en der een jonge Waal die het Waals terug wil opwaarderen, maar totnogtoe niet met succes. Jammer eigenlijk. De Waalse Wikipedia is trouwens uitgebreid dankzij één taalminnaar, Lucyin. Het is het werk van één persoon, waarvoor ik best bewondering heb. Het Waals kent trouwens een erg rijke dialectendiversiteit op diens beurt en wordt ook niet zo scherp afgebakend van het Picardisch. In het Westen spreken ze Picarco-Waals, duidelijk nog Waals, maar met sterke Picardische slag. Net zoals in Oost-Vlaanderen Flamando-Brabants gesproken wordt en in Oost-Noord-Brabant in Nederland en Oost-Vlaams-Brabant een Limburgo-Brabants. Wat mij betreft is het Nederlands wel onze beschermer van de regionale cultuur eerder dan de vernieler. Verandering heb je altijd en bestond ook altijd. De Brabantse expansie is zelf een schoolvoorbeeld van die verandering. Laatst gewijzigd door Weyland : 20 juli 2022 om 10:45. |
|
|
|
|
|
|
#639 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik weet ook niet of dat allemaal wel VNV-ers waren. Heel wat Vlaamse ouders die hun kinderen per se wilden laten Frans leren / verfransen protesteerden daar echter wel tegen, en soms zelfs met succes. Wiki Flor Grammens: Tijdens de Tweede Wereldoorlog trad hij niet toe tot de Eenheidsbeweging-VNV maar bleef wel verder de Vlaamse zaak bepleiten. Hij werd lid van de door de Comité van de secretarissen-generaal opgerichte Commissie van Taaltoezicht, waarvan hij in december 1941 de voorzitter werd. Het werk van de commissie werd na de oorlog grotendeels tenietgedaan. En uit de site van de gemeente Aalter waarvan hij afkomstig was: Hij kantte zich tegen politieke collaboratie in de Tweede Wereldoorlog, maar aanvaardde lid en daarna voorzitter te worden van de Commissie voor Taaltoezicht. Onder zijn leiding werden door die Commissie onderzoeken ingesteld naar de toepassing van de taalwetten in de taalgrensgemeenten en de hoofdstedelijke agglomeratie. Zo bleek dat in de Brusselse gemeenten talrijke Vlaamse kinderen onwettig in Franstalige klassen waren ondergebracht. Veel kinderen werden overgeplaatst naar Nederlandstalige klassen, wat na de bevrijding voor een groot deel weer ongedaan werd gemaakt. Grammens, die argumenteerde dat hij alleen de taalwetten toepaste, werd na de bevrijding, ondanks zijn parlementaire onschendbaarheid, opgesloten. Zijn woning werd geplunderd. Hij kreeg een gevangenisstraf van zes jaar, waarvan hij er vier heeft uitgezeten. Belangrijker bij dat alles is het ruimere plaatje: Reeds van enige tijd voor de oorlog bestond er een taalwet die verplichte van de kinderen naar een school te sturen waar de voertaal hun "huistaal" was. Ik weet niet of dat gold voor gans Vlaanderen of enkel voor Brussel en de taalgrensgemeenten. Grammens stelde echter tot zijn grote ergernis vast dat veel bestaande taalwetten niet of nauwelijks werden toegepast - en ook deze wet niet - ondanks de aanwezigheid van Vlaamsgezinden in het parlement... Zo een soort Commissie voor Taaltoezicht bestond immers reeds voor de oorlog, maar met een belachelijk aantal personeelsleden: slechts 2 inspekteurs voor al de scholen in Brussel en de taalgrensgemeenten samen. Toen hij in dienst kwam werd dat uitgebreid tot 24 - 12 ploegen van 2 personen - en hij maakte weldegelijk werk van de toepassing van die taalwet. Die wet bleef uiteindelijk - officieel althans - bestaan tot +/- 1970 toen het FDF la liberté du père de famille gedaan kreeg met als gevolg dat de Nederlandstalige schoolbevolking te Brussel dramatisch daalde ten voordele van het Franstalig onderwijs. De vraag is of het tegenwoordig te Brussel zou resulteren in meer of minder plaatsen in het Nederlandstalig onderwijs, indien men die keuzevrijheid van het gezinshoofd zou afschaffen ten vervangen door die vooroorlogse wet met taaldwang. Ik ben geneigd te denken van "meer" overwegende dat enerzijds Nederlandstaligen hun kinderen niet meer naar de F-school zouden sturen en anderzijds dat anderstaligen hun kinderen toch steeds maar moeilijker de NL-school binnenkrijgen door het "voorrangsbeleid" dat daar geldt voor Nederlandstaligen. Maar ik ben er niet zeker van.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 juli 2022 om 13:44. |
|
|
|
|
|
|
#640 |
|
|
Inderdaad. Is dat wel conform de taalwetgeving?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
|
|