![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#661 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#662 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Eigenlijk deed ik weer - op z'n Vlaams - water bij de wijn. De focus dient natuurlijk op de standaardtaal te liggen en ik ben blij dat ik zo'n opvoeding heb gehad. Vlamingen die de standaardtaal een bedreiging beschouwen heb ik nooit begrepen. Gelukkig ben ik meer gefocust op Nederland nu, want wat zijn Vlamingen een vermoeiend volk gemaakt om onderdrukt te worden door elites. Wel ben ik in algemene taalkunde geïnteresseerd en ook het onderwerp van dialecten. Laatst gewijzigd door Weyland : 21 juli 2022 om 13:59. |
|
|
|
|
|
|
#663 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zie mij al een publicatie schrijven waarin ik iets schrijf als "en kiekes die nie zien hoe da na werkt, zaan te stoem om dijzen brief te lijze". Kortom, dat doet lachen (misschien), maar je bent direct elke vorm van aanzien kwijt he. "da gade gij nie bepale" zoiets. Waar kwinkslagen deel van de job zijn, ja. Maar waar men zich precies probeert uit te drukken, nee. |
|
|
|
|
|
|
#664 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#665 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
waar het eropaan komt de communicatie te beperken tot 'ingewijden', en 'buitenstaanders' doelbewust buitengesloten worden.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! |
|
|
|
|
|
|
#666 |
|
Europees Commissaris
|
Hadden jullie vroeger geen ABN-kaartje op de speelplaats ? Dat werd door de leerlingen zwartepietgewijs doorgegeven bij het betrappen op dialektspreken en diegene die dat over had op het einde van de speeltijd kreeg slechte punten.
In Frankrijk bestond dat ook maar dan voor o.a. het Vlaams en het Bretoens.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2022 om 14:40. |
|
|
|
|
|
#667 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#668 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#669 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#670 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 21 juli 2022 om 14:54. |
|
|
|
|
|
|
#671 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 21 juli 2022 om 14:55. |
|
|
|
|
|
|
#672 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#673 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
1) zo goed mogelijk is gedefinieerd zodat de betekenissen en nuances het beste naar voren komen 2) een zo groot mogelijk aantal mensen kan bereiken (dat laatste is meestal een compromis met 1), want men moet meestal in een andere taal gaan werken dan zijn moedertaal, die zelf een veel te klein bereik heeft) Kortom, voor "serieuze zaken" is minder goed gedefinieerde streektaal met heel klein bereik toch niet bruikbaar ? En als dusdanig verliest zulke streektaal dan toch het gros van haar waarde als communicatie middel ? Als men dan de moeite vergelijkt om dat aan te leren, versus het weinige nut dat men daarvan heeft, dan begrijpt men toch de natuurlijke evolutie voor de meeste mensen om enkel te investeren in dingen die hen voor minder moeite, meer nut opbrengen ? Nog eens, als folkore en dergelijke is zoiets leuk, en voor taalkundigen en historici is er een schat aan informatie in te vinden, maar als communicatie middel is zo een streektaal toch maar flauw, nee ? Behalve de soms "grappige" (want afwijkende) kanten aan zo een streektaal, en een soort van "herkennen van iemand van het kleine clubje", is er toch voor uw doorsnee gebruiker weinig nut om daar de leer-inspanning voor op te brengen ? Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#674 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#675 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Yerzeke, hoe spreek je dat uit ? Wij zegden altijd "jerzeeke" met de nadruk op de "ee", maar is het niet eerder "ierzeke" met de nadruk op "ie" ? "Vlaams verkleinwoord van Iers Een kleine Iers is een Ierzeke zoals een kleine baas een bazeke is ? |
|
|
|
|
|
|
#676 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#677 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#678 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#679 |
|
Europees Commissaris
|
In een van de andere klassen was het nog erger. Daar moesten overtreders de “boerenpet” opzetten.
Zelf heb ik er nooit veel last van ondervonden omdat ik van thuis uit in tussentaal opgevoed werd. Mijn voornaamste risico toen was het gebruik van "ge". |
|
|
|
|
|
#680 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|