![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar zover ik me herinner heeft Satiper dat al voor je gedaan in een andere draad. En heeft hij deze 'kwaal' vermeld. Is het niet eenvoudiger jezelf te nemen zoals je bent, en niet heel je leven te pogen je anders te gedragen omdat je denkt dat weet ik veel wie dat van je verwacht? Op 42 wordt het tijd voor dit besef. Tenandere, ik zie niet in waarom je 'kwaal' een kwaal zou zijn. Dat maak je er maar zelf van, en zolang je dat ervan maakt zul je als schietschijf staan voor anderen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Niet het grootste bewijs ooit, maar toch een bewijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
Dit leidt tot volgende beweringen: - Jezus was eigenlijk een vrouw. - Jezus is niet aan het kruis gestorven, dat was zijn broer. - Jezus was de zoon van Romeins legionair. - Jezus beschouwde zich niet als de zoon van God. - Jezus was zwart. - Jezus is gevlucht naar Engeland. - Jezus werd verslonden door honden. Enz... Voor elk wat wils zou ik zo zeggen. Fantasie hebben ze wel, maar bewijzen om deze beweringen te staven ? Ho maar ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Banneling
|
![]() Strikt genomen is er in feite geen enkele historische tekst (van niet-christelijke schrijvers) die naar Jezus verwijst. Wel blijken er vroege christelijke geschriften te zijn die gewag maken van Jezus (de evangelies en de brieven van Paulus laat ik even buiten beschouwing). Ik denk hier meer specifiek aan Papias (Papianus) van Hiërapolis. Maar we bezitten geen echte fragmenten van Papias. Papias wordt aangehaald door Eusebius en nog enkele latere schrijvers. Is Papias een historische figuur of is hij ontsproten uit het brein van Eusebius? Persoonlijk meen ik dat de persoon van Papias historisch is, dus bestaan heeft. Indien dit klopt hebben we wel een zeer vroege vermelding van Jezus.
Laatst gewijzigd door system : 9 januari 2008 om 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een tijdje geleden heeft een forummer eens een lijstje geplaatst van dergelijke figuren waarover vrijwel niets is terug te vinden, doch met scha en schande dien ik te bekennen dat ik die namen vergeten ben. Sommigen klonken evenwel heel bekend in de oren. Ongetwijfeld/vermoedelijk heeft er zo'n 2.000 jaar geleden een, voor die tijdsgeest, verlicht persoon rondgelopen in Palestina. Iedere era kent wel zo wel zijn Ghandi's. Of die persoon goddelijk was, is natuurlijk een ander paar mouwen.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 10 januari 2008 om 06:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
rond 100 AD Falvius Josephus, Plinius en Tacitus over Hem schrijven en eveneens de onvolprezen Talmoed van onze broeders de Joden. . . . .
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tacitus zegt over de christenen 'Hun naam komt van Christus, die tijdens het bewind van Tiberius terechtgesteld werd door de procurator Pontius Pilatus.” Tacitus (Voorzover hij dat echt geschreven heeft. Het zou niet de eerste keer zijn dat copiisten vervalsen. Maar laten we nu aannemen dat hij dat wel heeft geschreven.) weet zelfs niet dat Christus in werkelijkheid Jezus heette. Christos is de Griekse vertaling van de titel ‘de gezalfde’, in het Hebreeuws ‘Messias’, een titel die ook door de joden werd gebruikt). Dus over Jezus van Nazareth vernemen we niets. Plinius was landvoogd van Bithynië rond 120. Hij vraagt raad aan de keizer om te weten of hij de christenen moet straffen en zo ja, hoe en op welke basis. Maar Plinius zegt niets over Jezus zelf. Nergens, maar dan ook nergens bij niet-christelijke schrijvers vinden we iets over Jezus van Nazareth, wel over een zekere 'Chrestos'. En wat meer is, zelfs bij Paulus, dè apostel, vinden we niets over de historische Jezus. Lees de brieven van Paulus maar. Hij noemt de naam Jezus, Jezus Christus, hij vermeldt iets over 'gestorven aan het kruis'. En daar moeten we het dan mee stellen. Ook hier vernemen we niets over de historische Jezus. Het is precies of Paulus Jezus niet kent. Laatst gewijzigd door system : 10 januari 2008 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn wel een aantal Ben-Stada teksten waarover de meningen sterk verdeeld zijn of ze wel op Jezus slaan. In b.Sanh.67a wordt een zekere Ben Stada opgehangen op de vooravonnd vn Pesach. De vader van Ben Stada was Padia, zijn moeder Miriam. Er is een vroege traditie van verhalen dat Jezus een bastaardzoon van Miriam (Maria) zou zijn. Padia zou dan verwijzen naar de naam van de Romeinse officier Pandera, die Mirjam zou hebben verleid. Dit verhaal komen we al tegen bij Celsus in de tweede eeuw. In b.Shabb 11a-b staat een uitspraak die we ook in de evangeliën terugvinden:Ik ben niet gekomen om de Wet van Mozes te vernietigen, noch omiets toe te voegen aan de Wet van Mozes'. Maar dit zijn allemaal teksten die in hun context zeer moeilijk in verband te brengen zijn met Jezus. De joodse bronnen blijven met andere woorden mager wat de historische Jezus betreft. (Deze informatie komt uit het boek van Eeuwout van der Linden, Wie is deze man? Joodse visies op Jezus, blz. 56,57, ISBN 90 2595338-7) Laatst gewijzigd door system : 10 januari 2008 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus het is wel degelijk een kwaal. Maar ik "lijd" er niet echt (meer) onder. En mezelf als schietschijf opstellen voor anderen is mijn geëigende manier om mijn kruis op te nemen, in navolging van Hem Die het Zijne opnam. Vandaag nog had ik op het werk een pittige aanvaring met een (overigens nog vrij jonge) collega. Die man heeft nl. de slechte gewoonte om zijn werkmateriaal overal te laten rondslingeren, zodat de poetsvrouwen het uit arrenmoede maar opruimen, of soms iemand er stomweg over struikelt (wat dan weer risico's op arbeidsongevallen meebrengt.) Eén van de chefs had de voorbije dagen de man er nog vriendelijk doch beslist op gewezen, met als enig resultaat dat hij de chef gewoon in zijn gezicht uitlachte. Niemand durfde (of beter: wilde) er nog één woord aan vuilmaken. Vandaag ben ik over zijn rommeltje bijna ten val gekomen. In tegenstelling tot die chef, durf ik echter wél mijn nek uitsteken. En dus gaf ik hem onder uit de zak: - Godverdomse stommeling, ruim nu toch eens uw rommel op! Moeten we hier verongelukken, rund?! - Heehee, gij zijt hier geen chef hé. Wie denkt gij wel dat... - Nee, man! Ik ben hier geen chef. Maar ik ben ook uw knechtje niet hé. En de poetsvrouwen al evenmin. Ge zijt het precies gewoon dat uw moeder al uw nest onder uw gat weghaalt! Breng ze dan godverdomme mee, uw moe! Clown!! (mijn favoriete scheldwoord) Waarop ik één van de lege bakken een schop gaf dat die tot bij hem vloog. Kennelijk toch enigszins onder de indruk van mijn pittige optreden, ruimde hij braafjes zijn rommel op. Ik maak me sterk dat die dat morgen niet meer riskeert. Ben ik daarmee de schietschijf? Jazeker. Want sommige collega's nemen me voor een dikke nek, en laten me dat ook voelen. 't Kan me evenwel geen fluit schelen wat die van me denken; tenslotte word ook ik niet betaald om sympathiek te wezen, maar gewoon om mijn werk te doen. De meeste collega's, de postmeester inbegrepen, gaven me echter groot gelijk... Dus zo'n gegeerde schietschijf zal ik wel niet zijn, zeker. Maar wie op me wil schieten, mag altijd proberen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Minister
|
![]() Zo optreden zie ik mezelf ook wel doen. Eens lekker uit je sloffen schieten en even enkele grenzen verzetten.
Maar dat is niet wat ik bedoel met jezelf als schietschijf maken. Als je een 'eigen'schap, een kenmerk van jezelf niet (h)erkent en ze wegdrukt of niet als volwaardig erkent (door ze bijvoorbeeld door een tegengestelde te proberen te vervangen), dan creëer je een zeer gevoelig punt in jezelf, dat meestal vlug door anderen herkent wordt en waar ze bijna automatisch op gaan inspelen. Psychologie en groepsdynamiek in practijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Een illusie is een streefdoel dat je met geen macht ter wereld kan bereiken en waarvan het streven ernaar niets dan frustraties teweegbrengt. Een utopie daarentegen defineert de filosofie als een streefdoel dat weliswaar onwaarschijnlijk, doch niet onmogelijk is, en waarvan het streven ernaar andere, vaak impliciete voordelen teweegbrengt. Bescheidenheid - of "nederigheid", zoals System het terecht in een christelijke context noemt - is (althans in mijn geval) géén illusie; het is een utopie. Het gaat tégen mijn karakter in, en de kans dat ik ooit bescheiden wordt is onwaarschijnlijk... doch niet onmogelijk. Het streven naar deze utopie inspireert me evenwel tot het pareren van aanvallen. Mijn jonge collega had onmiddellijk zijn argument, zijn aanval klaar: "Jij bent geen chef!" Maar ik had mijn tegenargument onmiddellijk klaar: "Ik ben ook niet jouw knechtje!" Een aantal collega's die vermoedelijk eerst op zijn hand waren, begrepen onmiddellijk dat zijn argument hiermee gewoon aan diggelen ging. Denk jij dat ik géén schietschijf zou zijn, mocht ik mijn onbescheidenheid gaan cultiveren als een deugd? Persoonlijk voel ik het aan dat , juist omdat ik ze als ondeugd cultiveer, ze er alleen maar "volwaardiger" door wordt. Maar dan in een andere betekenis dan waarin jij het woord "volwaardig" hierboven hebt gebruikt. Of om het een beetje cru te stellen: hoe je van een ondeugd een... deugd maakt. ![]() Ik herhaal het: wie op me wil schieten, mag dat altijd proberen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Minister
|
![]() Ik zou het nog bijna vergeten. Alleen al het feit dat sommigen hier een opmerking maken over mijn onderschrift, toont aan dat ze er zich op één of andere manier aan storen.
Zou je geloven dat dit voor me juist een reden des te meer is om dat onderschrift zeker te laten staan? Laat ze maar schieten. Zij hebben een probleem met mijn onderschrift? Goed, dat is dan hún probleem, niet het mijne... |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien is het onderschrift gewoon een uitdrukking van een 'fier zijn over zichzelf'. En dat mag natuurlijk. Laatst gewijzigd door system : 10 januari 2008 om 20:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Persoonlijk vind ik onderstaand boek overtuigend aantonen dat er nooit een
'jezus' heeft bestaan. Mischien zouden 'christenen' en vooral 'fundamentele Christenen' het eens kunnen lezen op zich in laten werken.! Wat een verademing zal dat zijn! ![]() ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Pindar : 10 januari 2008 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Lokaal Raadslid
|
![]() En jullie geloven die boeken?
Citaat: ,,Ik ben de weg, de waarheid en het leven’’ (14,6) "Op de fundamentele levensvragen van ons hart kan alleen Jezus een beslissend, gezagvol en bevrijdend antwoord geven, het antwoord van God zelf. Daarom moeten we dat antwoord ook alleen bij hem gaan zoeken. Overal elders zoeken we tevergeefs en zullen we vroeg of laat worden ontgoocheld." http://www.tertio.be/archief/2006/T348/T348-spi2.htm In hoofdstuk 1 zegt Johannes dat Jezus het woord van God is. Hij is de waarheid. Als iemand de waarheid wil bestrijden kan hij dat alleen met de leugen. De gemeenste zijn deze die voor een groot deel waar zijn maar in essentie leugen. Is heel Belgie pedofiel omdat mijnheer Dutroux een Belg is? Neen, zo evenmin de kerk. Zijn alle moslims terrorist omdat vele terroristen moslim zijn? Is melk gif omdat het tegen sommige dingen antigif is? Neen maar het is toch niet gezond, wat er ook beweerd wordt. En toch is melk goed voor elk kalf... . . .
________________________________________ http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005 Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Minister
|
![]() @EFL
Laat maar. We praten naast elkaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#200 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Welnu, als Van der Linden beweert dat er in de Talmoed niets substantieels te vinden is die ons het bewijst levert van het bestaan van een historische Jezus en het is een schrijver vanuit een onverdachte christelijke hoek, wie ben ik, of wie bent u om hem tegen te spreken? Hebt u de Talmoed bestudeerd? Zo ja, geeft ons dan een passage in de Talmoed, of als u wilt de Msjna, waar er ondubbelzinnig over Jezus van Nazareth wordt gesproken. Als u dat kunt doen dan hebt u gelijk. Als u dat niet kunt doen, dan moet u zwijgen of de Talmoed beginnen te lezen. En als u de Talmoed niet gelezen hebt of niet voldoende, dan moogt u zeker niet doen wat u nu doet: iemand beschuldigen van leugenaar. Eerst en vooral: dit is weinig christelijk, en ten tweede getuigt het weer eens van die aloude christelijke arrogantie. Laatst gewijzigd door system : 11 januari 2008 om 09:02. |
|||
![]() |
![]() |