|  | Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. | 
| 
 | |||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | 
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. | 
|  | 
|  | Discussietools | 
|  6 februari 2008, 01:15 | #181 | ||
| Europees Commissaris Geregistreerd: 24 mei 2007 Locatie: Op tijd weg 
				 |   Citaat: 
  De eerste die kan vertellen wat deze hilarische constructie in godsnaam moet voorstellen, behalve onhandig maskeren dat onze kleine Erasmus het ook niet meer weet, krijgt een bak Orval. Citaat: 
 | ||
|   |   | 
|  6 februari 2008, 06:16 | #182 | |
| Minister-President Geregistreerd: 23 augustus 2007 
				 |   Citaat: 
 En een slimme minister weet: de lln laten kiezen tussen FR en EN = zot. In BE is het voor de bedrijven heel belangrijk om tweetaligen te hebben. Als ik de VL echter laat kiezen dan zullen de meesten EN als 1ste taal nemen wegens easier en "moderner" en FR pas als 3de taal en dan mogen we fluiten naar 2-taligen. Eigenlijk zou men de 2 talen allebei als 2de taal moeten geven met evenveel lesuren; maar aangezien de VL via ondertitlde films en muziek zoveel EN horen kan het volstaan als 3de taal om het vlot te leren. In de rest van Europa waar men met gedubde films werkt = EN best als 2de taal. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 08:36 | #183 | |||
| Minister Geregistreerd: 20 december 2005 Locatie: Delft 
				 |    Sorry, maar ontkennen dat een groot deel van de Vlaamse geschiedenis en cultuur in het Frans plaatsvondt is ordinaire geschiedsvervalsing. We kunnen dit natuurlijk wel betreuren, maar het blijft een feit dat Vlamingen al eeuwen veel meer beïnvloed worden vanuit de Franse wereld dan bv uit de Duitse of Engelse wereld. Citaat: 
 Citaat: 
 Citaat: 
 Heeft u trouwens de rest van mijn bericht ook gelezen? Het is natuurlijk heel makkelijk om losse argumenten proberen te weerleggen, maar als ik zelf al tegenargumenten geef en een genuanceerde conclusie, dan lijkt die aanpak me nogal vruchteloos. 
				__________________ -------------- | |||
|   |   | 
|  6 februari 2008, 09:55 | #184 | |
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 30 augustus 2002 
				 |   Citaat: 
 Dus het Frans gaat in Vl achteruit en Engels vooruit, zoals overal ter wereld. Er wordt soms gezegd dat de kennis Nederlands in Wallonië toeneemt. Ik heb er nog niets van gemerkt. In Franstalige scholen (die dan nog zwak zijn ook) is Nederlands een keuzevak dat meestal niet gekozen wordt. Zelfs de kennis Nederlands door de leraars zelf is ondermaats. 2) Ik denk dat die evolutie niet opvalt omdat ze er niet is. 2-talige franstaligen zijn bijna uitsluitend Franstalige Vlamingen. Of Walen die in Vlaanderen opgegroeid zijn. Louis Michel spreekt goed Nederlands, zijn zoon niet. Ga maar eens na waarom. 
				__________________ Nu te zien www . Luc Broes . be | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:01 | #185 | |
| Minister-President Geregistreerd: 23 juni 2005 
				 |   Citaat: 

__________________ The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:03 | #186 | |
				 |   Citaat: 
 Als je vindt dat het NL van de zoon Michel niet goed is, dan heb ik mijn bedenkingen bij de rest van wat je beweert. nu, ik geef toe: onlangs was er een debat op de VRT met 4 Franstalige politici in het NL alstublieft en de jonge Michel was de zwakste, kun je nagaan hoe goed de andere 3 waren. Ik heb hier al elders een opsomming gemaakt van alle Franstalige journalisten die goed tot heel goed NL spreken; met Deborsu op kop. Bij een evolutie is het altijd zo dat er in het begin niets gemerkt wordt en pas na een tijdje begint het op te vallen. ook nu merkt men in het bedrijfsleven nog niet dat de kennis van het FR bij de VL fel aan het verminderen is, maar wacht maar enkele jaren... | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:14 | #187 | |
				 |   Citaat: 
 Als dat je nog niet opgevallen is, dan heb ik mijn bedenkingen over de kennis van je Nederlands. 
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:21 | #188 | |
| Minister-President Geregistreerd:  1 juli 2002 Locatie: De Jommekesclub 
				 |   Citaat: 
    De "keuzevrijheid"  Je weet toch dat in bepaalde scholen een 'vreemde' taal..buiten die van onze omringende landen..al snel een voorkeur zal krijgen. Persoonlijk vind ik dat het Engels best als tweede taal mag opgelegd worden. Taalkeuze in een school kan gewoon niet, omdat de individuele keuze te groot zal zijn. De reden waarom we nu Frans moeten leren als tweede taal is genoeg gekend. Het is nog een onderdeel van het Waalse juk dat over Vlaanderen hangt. Ook dit deeltje moet maar eens ophouden. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:28 | #189 | |
				 |   Citaat: 
 2) De evolutie is wereldwijd dezelfde, bij internationale contacten is Engels onontbeerlijk geworden en Frans bijkomstig. Zeker in het bedrijfsleven merkt men dat maar al te goed, en men maakt zich daar weinig zorgen over. Je denkt toch niet dat Nederland, Duitsland, Oost-Europa engeland enz problemen hebben omdat ze daar geen Frans kennen. Maar in het Belgisch keurslijf is Frans natuurlijk nog altijd gewenst. 
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:31 | #190 | |
				 |   Citaat: 
 Voornaamste = genoeg woordenschat en daarnaast grammatica en klemtoon min of meer juist. Je kunt ook zeggen dat de Engelsen de klemtoon altijd verkeerd leggen: quesTION uitspreken lukte niet, het werd QUEStion en naTION werd NAtion. DomiNIque werd DOminque enz... Enfin, je zult ze zelden in het FR horen, dus valt het niet op. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:36 | #191 | |
				 |   Citaat: 
 Een Vlaams bedrijf gaat graag over de taalgrens om te groeien. denk aan Roularta, Corelio, enz... In BE zijn er vaak beurzen en kantoren in Brussel en dan heb je graag werknemers die de 2 talen beheersen zodat men voor elke functie geen 2 eentaligen nodig heeft. De VL hebben daardoor goed hun boterham verdiend want zij waren de 2-taligen; maar verblind door de rijkdom die voor eeuwig zal blijven duren HAHAHA denken veel VL jongeren nu dat het FR niet meer nodig is. omgekeerd ruiken de FRbelgen die vooruit willen hun kans en mikken nu ook op 2-taligheid als troefkaart. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:40 | #192 | |
				 |   Citaat: 
 En inderdaad, Engelsen die Frans spreken leggen ook dikwijls de klemtoon verkeerd. Ik vond het opvallend dat vader Michel in het Nederlands de klemtoon wèl juist legt, en de zoon niet. Typisch voor het onderwijs Nederlands in Wallonië? 
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:44 | #193 | |
| Perm. Vertegenwoordiger VN Geregistreerd: 12 april 2004 
				 |   Citaat: 
 Maar, dat zal de toekomst ons niet brengen, vermoed ik. 
				__________________ “They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:47 | #194 | |
				 |   Citaat: 
 2) Is daarom het Nl in Wallonië een minder gekozen bijvak, met leraars die geen behoorlijk Nl kennen? Ik moet nog de eerste drie-talige (Fr, Nl, En) Frankofoon ontmoeten. Ik ben vijftalig en ken veel viertalige Vlamingen. Maar van harte proficiat aan Fr die Nederlands spreken, zelfs met foute klemtoon 
				__________________ Nu te zien www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 6 februari 2008 om 10:49. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:52 | #195 | |
				 |   Citaat: 
 heeft een (doorgedreven) opleiding gekregen. De klemtoon ligt bij de germaanse talen anders dan bij de romaanse talen. Moeilijk om dat nog goed te leren wanneer je te laat met een andere taal begint. Een taal leren met een klemtoon die achteraan in het woord ligt= eenvoudiger. Je hebt een fractie van een seconde om de klemtoon nog te plaatsen. En als er nog geen klemtoon is geweest, dan leg je hem op het einde en dat is dan nog juist ook. Bij klemtoon vooraan, denk je er vaak te laat aan. Ik heb eens een Franse minister EN horen spreken op de BBC. Hij sprak heel vlot maar door zijn verkeerde klemtonen niet te volgen. Ceefax 888 opgezet en inderdaad zijn EN was heel goed; jammer van zijn storende uitspraak. Bij Charles Michel wordt de communicatie niet gehinderd. Hij heeft ook in Amsterdam een diploma gehaald, dus moet hij wel niet zo slecht spreken. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 10:56 | #196 | |
				 |   Citaat: 
 Ik denk dat alle germanisten in WAL in meerdere of minder mate 3-talig zullen zijn. En denk je nu echt dat ze daar liggen te slapen. Tot voor kort geloofden ze dat alles oké was in WAL; maar nu beseffen ze dat ze snel bergaf aan het glijden zijn en zal de heropstanding beginnen. dat vraagt wel jaaaren tijd hé. Niet elk land heeft zoals VL het geluk om zijn economische (her)opstanding te kennen wanneer het wereldwijd ook boomt (jaren 60) | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 11:04 | #197 | |
				 |   Citaat: 
 Maar je toont hier wel aan dat (op BBC) klemtoon belangrijk is. Ik volgde ooit een Eng voordracht door een Waalse ing; Men moest Eng en Fr kennen om hem te begrijpen; De uitspraak van 'temperature' was voor de man een onmogelijke opdracht, en voor de toehooders ook. Jammer voor Charles, maar hij is geen reklame voor Amsterdam. Waarom leerde hij geen Nederlands aan een Waalse school waar (volgens je vorige berichten) nu alles de goed tweetalige kant uitgaat? 
				__________________ Nu te zien www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 6 februari 2008 om 11:05. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 11:09 | #198 | |
				 |   Citaat: 
 Maar ik weet wèl dat ze onnoemelijk veel geld nodig hebben en dat er weinig beterschap te bespeuren valt. 
				__________________ Nu te zien www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 6 februari 2008 om 11:09. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 11:10 | #199 | |
				 |   Citaat: 
 Ging naar A'dam voor een post graduaat, maar niet in het EN denk ik. Men is nog niet zo lang wakker in het FR onderwijs hé. En wie weet was Charles in het middelbaar een speelvogel en pas later beseft dat NL belangrijk was. En wat doen lkr FR tegenwoordig in VL? Je kunt ze toch niet allemaal een buis geven en wellicht gaan geleidelijk de normen naar beneden. De eindtermen zijn echt wel minimum doelstellingen, denk ik. | |
|   |   | 
|  6 februari 2008, 12:55 | #200 | ||
| Minister-President Geregistreerd: 17 januari 2006 
				 |   Citaat: 
 Misschien heeft hij van zijn (groot)ouders nog de plaatselijke taal gehoord. Trouwens, op VTM (denk ik) is er ee nieuwslezer met de familienaam Michel, die afkomstig is uit Hoegaarden (net ten N van Geldenaken). Louis Michel is zijn oom. Ongetwijfeld heeft Michel jr al wel eens contact gehad met zijn Nederlandstalige familie. Citaat: 
 Een taal leren met een andere klemtoon is niet echt moeilijk. Vele Vlamingen deden het al ja al voor. 
				__________________ 'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 6 februari 2008 om 13:10. | ||
|   |   |