![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Cannabis legaliseren in Vlaanderen? (Lees: opening coffeeshops) | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
75 | 49,02% |
JA, MAAR NIET IN MIJN DORP! |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,31% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
72 | 47,06% |
IK WEET NIET, NOOIT GEBRUIKT (DUS IK WEET NIET WAAROVER IK HET HEB) |
![]() ![]() ![]() |
4 | 2,61% |
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#182 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Volgens dit grafiekje dus: ![]() Let wel, we moeten nog een gelijkaardig grafiekske maken over de sociale kost van deze verschillende vormen van drugs. Zodat we ze nog beter kunnen bestrijden.
Laatst gewijzigd door C2C : 20 juli 2008 om 17:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Gouverneur
|
![]() Dat grafiekje toont mooi aan dat de huidige regulering puur willekeurig is. Dat doet volledig afbreuk aan de argumentatie: drugs zijn illegaal omdat ze schadelijk zijn. Als drugs niet illegaal zijn om de burger tegen zichzelf te beschermen of de maatschappij van de burger, waarom dan wel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||
|
![]() Citaat:
Dat grafiekje doet inderdaad wel veel af van de hypocriete wetgeving rond drugs. Maak dus een onderscheid tussen het fundamentele debat (moeten drugs illegaal zijn of niet), en het debat over de huidige regulering, die zowiezo hypocriet is, want doorspekt van liberale ondertonen die getuigen van een gebrek aan moed en ruggegraat. Wat het fundamentele debat betreft ben ik een abolitionist. En gij?
Laatst gewijzigd door C2C : 20 juli 2008 om 17:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nun, dan reken jij blijkbaar kinderen in pakweg de metro van Moskou of ergens in Brazillie niet mee?
Daar gaan wel degelijk kinderen dood aan het lijm snuiven. Maar het probleem is de armoede en niet de lijm! Laatst gewijzigd door alice : 20 juli 2008 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Eens je consequent wil zijn in jouw redenering nl: mensen zijn niet bekwaam om beslissingen over hun eigen gezond zelf te nemen, dus moet de overheid die verantwoordelijkheid overnemen. Maar dit lijkt tot zulke verregaande overheidsinmenging dat weinigen een onderdaan zouden willen zijn in zulke maatschappij. Eens alle materiële schadelijke dingen voor de mens gecriminaliseerd zijn, waarom zou je daar bij stoppen? Je zou vast kunnen stellen dat ik met mijn denkbeelden een groter sociaal probleem vorm dan iemand die in zijn zetel een jointje rook. Het zou alleen maar consequent zijn om mijzelf tegen mijn ideeën te beschermen. Die berokkenen niet alleen mij schade, maar de hele maatschappij. Criminalisering van ideeën en verplichte heropvoeding zouden dan alleen maar consequent en rechtvaardig zijn. Ik ga uit van de verantwoordelijkheid en de recht op zelfbeschikking van het individu. Zolang je niemand anders rechtstreeks schade aanbrengt, dan mag je doen wat je wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Gouverneur
|
![]() Ik reken kinderen in Moskou idd niet mee als het gaat om het Belgische drugsbeleid. Allemaal triest voor die kinderen enzo, maar toch niet relevant voor het huidige debat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||
|
![]() Citaat:
Jeugdcriminelen begaan dikwijls misdaden die verklaard kunnen worden vanuit de materiële, sociale en economische situatie waarin ze leven. Ge moet dus die factoren aanpakken, zodat die jongeren geen misdaden begaan. Maar tegelijkertijd moet er repressie en straf bestaan als ze die misdaden tóch begaan. Dat lijkt mij toch redelijk logisch en consistent. Criminalisering is dus maar één onderdeel van een ruime aanpak. Dezelfde logica als de hierboven geschetste geldt ook voor drugs. Waarom nemen mensen drugs? Als we het antwoord op die vraag hebben, kunnen we die factoren aanpakken. Maar tegelijkertijd, terwijl we dat doen, moet er een wetje bestaan dat het verhandelen en verbruiken van drugs in toom houdt. Na dus een preventie-beleid en een repressieve component, komt er ruimte voor een alternatieve component (want de nood aan escapisme en ontspanning, die mensen aanzet tot het verbruiken van drugs, is heel begrijpelijk, en kan wellicht nooit helemaal worden uitgeroeid, zonder eerst de hele maatschappij te veranderen.) Conclusie: 1. preventie en maatschappelijke oorzaken aanpakken; 2. repressie en bestraffing; 3. alternatieven bieden.
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Banneling
|
![]() de hipheid en eigenwijsheid dat zo'n jointje uitstraalt...
dé-gou-tant. vooral zo bij mensen die werken en succesvol zijn. die hebben dan 's avonds wel een jointje 'verdiend'... hou op, ik word misselijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ge de open deur nog harder intrapt, gaan je pezen eraan vrees ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik durf ook al eens een flesje wijn kraken. Nu, echt afstotelijk zijn mensen die zich moeien in discussies over thema's waarin ze blijkbaar niet in thuis zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Banneling
|
![]() echt afstotelijk zijn die muffe wietkoppen waar geen zinnig woord meer uitkomt, zoals ik er al genoeg gezien heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Banneling
|
![]() nu ja, meestal komt er bij wietgebruikers in nuchtere toestand ook al geen zinnig woord uit.
waarom zou iemand met inhoud en een interessante persoonlijkheid immers naar wiet grijpen? om 'hip' te zijn? als summum van zijn individuele vrijheid? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Gouverneur
|
![]() Persoonlijk vind ik drugs gebruiken ook wel vrij dom en marginaal. Maar marginaal wil niet zeggen crimineel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zulke mening hebben en een filmpje van Hans Teeuwen in je handtekening zetten. Je weet toch dat hij wel wat heeft geëxperimenteerd met drugs? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |