Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Cannabis legaliseren in Vlaanderen? (Lees: opening coffeeshops)
JA 75 49,02%
JA, MAAR NIET IN MIJN DORP! 2 1,31%
NEE 72 47,06%
IK WEET NIET, NOOIT GEBRUIKT (DUS IK WEET NIET WAAROVER IK HET HEB) 4 2,61%
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2008, 17:12   #181
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

C2C, zou je je beter hierom geen zorgen maken??
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 17:20   #182
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
C2C, zou je je beter hierom geen zorgen maken??
Zoals ik al zei: voor mijn part mogen de middelen ter bestrijding van druggebruik perfect verdeeld en besteed worden in verhouding met de wetenschappelijke consensus over de schadelijkheid van verschillende drugs.

Volgens dit grafiekje dus:

Let wel, we moeten nog een gelijkaardig grafiekske maken over de sociale kost van deze verschillende vormen van drugs. Zodat we ze nog beter kunnen bestrijden.

Laatst gewijzigd door C2C : 20 juli 2008 om 17:22.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 17:30   #183
nun
Gouverneur

Standaard

Dat grafiekje toont mooi aan dat de huidige regulering puur willekeurig is. Dat doet volledig afbreuk aan de argumentatie: drugs zijn illegaal omdat ze schadelijk zijn. Als drugs niet illegaal zijn om de burger tegen zichzelf te beschermen of de maatschappij van de burger, waarom dan wel?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 17:41   #184
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Dat grafiekje toont mooi aan dat de huidige regulering puur willekeurig is. Dat doet volledig afbreuk aan de argumentatie: drugs zijn illegaal omdat ze schadelijk zijn. Als drugs niet illegaal zijn om de burger tegen zichzelf te beschermen of de maatschappij van de burger, waarom dan wel?
Dat grafiekje doet niks af aan de fundamentele argumentatie hé (drugs moeten illegaal zijn omdat ze schadelijk zijn).

Dat grafiekje doet inderdaad wel veel af van de hypocriete wetgeving rond drugs.

Maak dus een onderscheid tussen het fundamentele debat (moeten drugs illegaal zijn of niet), en het debat over de huidige regulering, die zowiezo hypocriet is, want doorspekt van liberale ondertonen die getuigen van een gebrek aan moed en ruggegraat.

Wat het fundamentele debat betreft ben ik een abolitionist. En gij?

Laatst gewijzigd door C2C : 20 juli 2008 om 17:43.
Oud 20 juli 2008, 18:03   #185
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht

Legaliseren we cannabis, dan scheppen we een precedent en zetten we de poort open voor harddrugs.
Zeer vreemd argument, aangezien alcohol, een hard drug, gewoon legaal is! De poort is m.a.w. al lang open.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 18:39   #186
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nun, dan reken jij blijkbaar kinderen in pakweg de metro van Moskou of ergens in Brazillie niet mee?
Daar gaan wel degelijk kinderen dood aan het lijm snuiven.
Maar het probleem is de armoede en niet de lijm!

Laatst gewijzigd door alice : 20 juli 2008 om 18:40.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 19:01   #187
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dat grafiekje doet niks af aan de fundamentele argumentatie hé (drugs moeten illegaal zijn omdat ze schadelijk zijn).

Dat grafiekje doet inderdaad wel veel af van de hypocriete wetgeving rond drugs.

Maak dus een onderscheid tussen het fundamentele debat (moeten drugs illegaal zijn of niet), en het debat over de huidige regulering, die zowiezo hypocriet is, want doorspekt van liberale ondertonen die getuigen van een gebrek aan moed en ruggegraat.

Wat het fundamentele debat betreft ben ik een abolitionist. En gij?
Ik kan wel appreciëren dat je consequent lijkt. Ben je dan ook voor de criminalisering van andere schadelijke producten? Voedsel met een te hoog vetgehalte enzo. Duidelijk is dat ook schadelijk en verslavend. Het criminaliseren van bepaalde vormen van ontspanning? Bvb: risicosporten, ook gevaarlijk en verslavend. Tegelijk om consequent te zijn moet je naast het criminaliseren van een hele hoop dingen, ook een hele hoop dingen verplicht maken: bvb het criminaliseren van het nalaten van een glas wijn te drinken. Of het verplicht maken van een vitaminesupplement.

Eens je consequent wil zijn in jouw redenering nl: mensen zijn niet bekwaam om beslissingen over hun eigen gezond zelf te nemen, dus moet de overheid die verantwoordelijkheid overnemen. Maar dit lijkt tot zulke verregaande overheidsinmenging dat weinigen een onderdaan zouden willen zijn in zulke maatschappij.

Eens alle materiële schadelijke dingen voor de mens gecriminaliseerd zijn, waarom zou je daar bij stoppen? Je zou vast kunnen stellen dat ik met mijn denkbeelden een groter sociaal probleem vorm dan iemand die in zijn zetel een jointje rook. Het zou alleen maar consequent zijn om mijzelf tegen mijn ideeën te beschermen. Die berokkenen niet alleen mij schade, maar de hele maatschappij. Criminalisering van ideeën en verplichte heropvoeding zouden dan alleen maar consequent en rechtvaardig zijn.

Ik ga uit van de verantwoordelijkheid en de recht op zelfbeschikking van het individu. Zolang je niemand anders rechtstreeks schade aanbrengt, dan mag je doen wat je wil.
Oud 20 juli 2008, 19:02   #188
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nun, dan reken jij blijkbaar kinderen in pakweg de metro van Moskou of ergens in Brazillie niet mee?
Daar gaan wel degelijk kinderen dood aan het lijm snuiven.
Maar het probleem is de armoede en niet de lijm!
Ik reken kinderen in Moskou idd niet mee als het gaat om het Belgische drugsbeleid. Allemaal triest voor die kinderen enzo, maar toch niet relevant voor het huidige debat?
Oud 20 juli 2008, 23:02   #189
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan wel appreciëren dat je consequent lijkt. Ben je dan ook voor de criminalisering van andere schadelijke producten? Voedsel met een te hoog vetgehalte enzo. Duidelijk is dat ook schadelijk en verslavend. Het criminaliseren van bepaalde vormen van ontspanning? Bvb: risicosporten, ook gevaarlijk en verslavend. Tegelijk om consequent te zijn moet je naast het criminaliseren van een hele hoop dingen, ook een hele hoop dingen verplicht maken: bvb het criminaliseren van het nalaten van een glas wijn te drinken. Of het verplicht maken van een vitaminesupplement.

Eens je consequent wil zijn in jouw redenering nl: mensen zijn niet bekwaam om beslissingen over hun eigen gezond zelf te nemen, dus moet de overheid die verantwoordelijkheid overnemen. Maar dit lijkt tot zulke verregaande overheidsinmenging dat weinigen een onderdaan zouden willen zijn in zulke maatschappij.

Eens alle materiële schadelijke dingen voor de mens gecriminaliseerd zijn, waarom zou je daar bij stoppen? Je zou vast kunnen stellen dat ik met mijn denkbeelden een groter sociaal probleem vorm dan iemand die in zijn zetel een jointje rook. Het zou alleen maar consequent zijn om mijzelf tegen mijn ideeën te beschermen. Die berokkenen niet alleen mij schade, maar de hele maatschappij. Criminalisering van ideeën en verplichte heropvoeding zouden dan alleen maar consequent en rechtvaardig zijn.

Ik ga uit van de verantwoordelijkheid en de recht op zelfbeschikking van het individu. Zolang je niemand anders rechtstreeks schade aanbrengt, dan mag je doen wat je wil.
Het vraagstuk is ruimer dan criminalisering, maar criminalisering is er wel een onderdeel van.

Jeugdcriminelen begaan dikwijls misdaden die verklaard kunnen worden vanuit de materiële, sociale en economische situatie waarin ze leven. Ge moet dus die factoren aanpakken, zodat die jongeren geen misdaden begaan. Maar tegelijkertijd moet er repressie en straf bestaan als ze die misdaden tóch begaan.

Dat lijkt mij toch redelijk logisch en consistent. Criminalisering is dus maar één onderdeel van een ruime aanpak.

Dezelfde logica als de hierboven geschetste geldt ook voor drugs.

Waarom nemen mensen drugs? Als we het antwoord op die vraag hebben, kunnen we die factoren aanpakken. Maar tegelijkertijd, terwijl we dat doen, moet er een wetje bestaan dat het verhandelen en verbruiken van drugs in toom houdt.

Na dus een preventie-beleid en een repressieve component, komt er ruimte voor een alternatieve component (want de nood aan escapisme en ontspanning, die mensen aanzet tot het verbruiken van drugs, is heel begrijpelijk, en kan wellicht nooit helemaal worden uitgeroeid, zonder eerst de hele maatschappij te veranderen.)

Conclusie: 1. preventie en maatschappelijke oorzaken aanpakken; 2. repressie en bestraffing; 3. alternatieven bieden.
Oud 21 juli 2008, 09:08   #190
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Zeer vreemd argument, aangezien alcohol, een hard drug, gewoon legaal is! De poort is m.a.w. al lang open.
Dat dacht ik ook.
Oud 21 juli 2008, 09:31   #191
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de hipheid en eigenwijsheid dat zo'n jointje uitstraalt...

dé-gou-tant.

vooral zo bij mensen die werken en succesvol zijn.
die hebben dan 's avonds wel een jointje 'verdiend'...

hou op, ik word misselijk.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 10:00   #192
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Conclusie: 1. preventie en maatschappelijke oorzaken aanpakken; 2. repressie en bestraffing; 3. alternatieven bieden.
Als ge de open deur nog harder intrapt, gaan je pezen eraan vrees ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 10:01   #193
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
de hipheid en eigenwijsheid dat zo'n jointje uitstraalt...

dé-gou-tant.

vooral zo bij mensen die werken en succesvol zijn.
die hebben dan 's avonds wel een jointje 'verdiend'...

hou op, ik word misselijk.

Ik durf ook al eens een flesje wijn kraken.

Nu, echt afstotelijk zijn mensen die zich moeien in discussies over thema's waarin ze blijkbaar niet in thuis zijn.
Oud 21 juli 2008, 10:06   #194
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik durf ook al eens een flesje wijn kraken.

Nu, echt afstotelijk zijn mensen die zich moeien in discussies over thema's waarin ze blijkbaar niet in thuis zijn.
echt afstotelijk zijn die muffe wietkoppen waar geen zinnig woord meer uitkomt, zoals ik er al genoeg gezien heb.
Oud 21 juli 2008, 10:08   #195
Mitgard
Banneling

Standaard

nu ja, meestal komt er bij wietgebruikers in nuchtere toestand ook al geen zinnig woord uit.
waarom zou iemand met inhoud en een interessante persoonlijkheid immers naar wiet grijpen?
om 'hip' te zijn?
als summum van zijn individuele vrijheid?

Oud 21 juli 2008, 10:09   #196
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
echt afstotelijk zijn die muffe wietkoppen waar geen zinnig woord meer uitkomt, zoals ik er al genoeg gezien heb.
Ook wel een 'veralgemening' genoemd.
Oud 21 juli 2008, 10:11   #197
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook wel een 'veralgemening' genoemd.
veralgemeningen zijn noodzakelijk om de samenleving in het gelid te houden.
anders ontspoort zij en zijn de gevolgen niet te overzien.
Oud 21 juli 2008, 10:18   #198
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
nu ja, meestal komt er bij wietgebruikers in nuchtere toestand ook al geen zinnig woord uit.
waarom zou iemand met inhoud en een interessante persoonlijkheid immers naar wiet grijpen?
om 'hip' te zijn?

Persoonlijk vind ik drugs gebruiken ook wel vrij dom en marginaal. Maar marginaal wil niet zeggen crimineel.
Oud 21 juli 2008, 10:18   #199
Havana
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
om 'hip' te zijn?

Bizar.

Zulke mening hebben en een filmpje van Hans Teeuwen in je handtekening zetten. Je weet toch dat hij wel wat heeft geëxperimenteerd met drugs?
Oud 21 juli 2008, 10:23   #200
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik drugs gebruiken ook wel vrij dom en marginaal.
is toch al een goede ingesteldheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be