Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2008, 12:10   #181
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De enige medicatie die hier genomen wordt, is de obligate hoestsiroop, wat neusdruppels en wat dafalgan. Verder niets. Dat heeft enorme voordelen weet je; ik hoef me geen zorgen te maken dat ik bij een eventuele antibiotica-kuur teveel resistentie heb opgebouwd .
Het zijn de bacteriën die resistent worden voor antibiotica, niet de personen, beste Sfax. Ook jij kan dus besmet worden met zo'n resistente bacterie.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:17   #182
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat er geen waardeoordeel moet verbonden worden aan 'naar de dokter gaan'.
Of niet kunnen werken omdat je ziek bent.

En dat het natuurlijk nog wel betaalbaar moet blijven om naar de dokter te gaan.
Afhankelijk van je prioriteiten, is het dat, of is het dat niet.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:23   #183
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
bekijk het eens van de andere kant ... die jonge gezonde mensen met een griepje, die maken nog geen 5% uit van een huisartsenpraktijk.
80% van de zorgen heb je nodig in uw laatste levensjaar.µ

Je moet daar toch niet veel over nadenken; je betaalt op uw loon elke maand 200euro aan het ziekenfonds, of 2400euro per jaar. De maximumfactuur is vanaf 700-1000euro. Je moet weten dat ongeveer dehelft terugbetaald wordt.

Wie heeft ooit al eens de weldaden van de maximumfactuur beleefd ??
Gezien dat maximum de uitzondering is, hoeveel % van de mensen hebben dus het geluk om meer dan 2400euro medische kosten te veroorzaken per jaar ???

Je zult ze inderdaad op een hand kunnen tellen... EN toch kost dat verzekeren ons 2400euro per jaar. Je zou die faktuur van een priveverzekering moeten krijen en je tiert het van de daken dat het een schande is.... EN dat je NOOIT kunt trekken etc...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:23   #184
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Dat gebeurt dan ook. Daar hoeven we onszelf absoluut geen blazen over wijs te maken. Ga voor de lol eens een weekje of twee meewerken in operationeel leidinggevende functies. Je zou verbaasd staan van wat voor een gezever je daar ziet voorbij komen.
Haal die zeveraars eruit, en je zal niemand als klein kind moeten behandelen.
Ik heb ooit eens een ganse dag een manager mogen volgen. Ik heb toen geen straffe feiten meegemaakt.
Maar misschien moet ik eens met jou meelopen?

En dat is waar, maar het is idioot dat je daarvoor iedereen straft. Maarja, zo gaat het nu eenmaal, dat weet ik.

Citaat:
Waarom dan de nood, enkele jaren terug, om de spoedprijzen naar omhoog te halen voor iedereen die daar niet aankwam via doktersreferentie en die daar stonden met niet dringende zaken?
Omdat sommige mensen dan weer wel zo zijn.

Citaat:
Dat is geen slechte zaak, zeker niet als je de uitgaven van je SZ onder controle wil krijgen. Dingen die amper iets kosten, zijn waardeloos voor mensen; daar wordt niet op een doordachte manier mee omgesprongen. Heel fijn dat je voor het eerste het beste kuchje naar een dokter kan gaan, en dat je daarvoor volledig terugbetaald wordt, maar ik zie dat geld eerder terugvloeien naar mensen die echte zorgen nodig hebben.
Eerder moet liever zijn denk ik?
Maar ik ben er mee akkoord. Alleen, nogmaals, mensen gaan volgens mij echt niet voor hun plezier naar de dokter.
Integendeel, ik ben zelf iemand die al mijn klachten, symptomen en mankementen 'opspaart' en dan eens met de hele lijst opgaat, op het moment dat ik gewoon niet meer anders kan. Met mijn gezondheid, zou ik anders dagdagelijks bij de dokter moeten staan, en niet omdat ik even moet kuchen.
Mensen die 'even moeten kuchen' en hiervoor naar de dokter gaan hebben misschien al weken last van dat gekuch en zijn dat beu omdat het storend is voor hunzelf en voor hun omgeving, ze willen er dus vanaf. Gezien de dokter een hoestsiroop kan voorschrijven en dergelijke wil naar de dokter gaan daar wel eens bij helpen.
En voor sommige mensen kan zo'n kuchje nog veel erger nieuws betekenen, zeker als het een tijdje aanhoudt. Wat met ernstige astmapatiënten die een infectie beginnen te krijgen? Voor zo'n mensen kan dat onschuldige kuchje tot bijna levensbedreigende situaties leiden. En dan hebben we het nog niet over longkanker, dat ook met een onschuldig kuchje kan beginnen, of over de implicaties van een kuchje voor iemand met aids...
Niet dat ik een gezondheidspsychose wil creêren, maar je oordeelt beter niet te snel over zaken waar je de context niet van kent.

Citaat:
Leuk geprobeerd, maar ferm verkeerd geschoten.
De enige medicatie die hier genomen wordt, is de obligate hoestsiroop, wat neusdruppels en wat dafalgan. Verder niets. Dat heeft enorme voordelen weet je; ik hoef me geen zorgen te maken dat ik bij een eventuele antibiotica-kuur teveel resistentie heb opgebouwd .
ROFL!
Sorry, maar dat is nu net wat ik bedoelde. Ik had aanvankelijk zelfs 'een dafalgan-nemer geschreven', maar gezien er daar zoveel merknamen van bestaan het toch maar gewist.
Maar voor die hoestsiroop en neusdruppels moet je ook naar de dokter. Tenzij je zo iemand bent die nog voor hij iets voelt al ervan begint te gebruiken, zich warm kleedt en een goed afweersysteem heeft dat die kiemen dan nog tijdig de kop ingedrukt krijgt. Maar nogmaals, niet iedereen heeft zo'n goede gezondheid. Voor dafalgan heb je volgens mij ook een voorschrift nodig? Of niet meer?
In elk geval ga je als je kinderen hebt wel naar de dokter, omdat je zeker wil weten dat een 'onschuldig griepje' bv geen meningitis is, en dat de pijnstiller/koortsremmer die jij normaal neemt wel veilig en doeltreffend is voor je kind bv.

Citaat:
En tuurlijk; iedereen heeft een verantwoordelijkheid af te leggen, maar dat is in grote mate te wijten aan het misbruik dat ervan gemaakt wordt.
Akkoord. Maar daar kan je zo weinig aan doen...

Citaat:
Je hebt me dan ook nergens zien stellen dat elk thuisbezoek gerelateerd is aan een zieke die eigenlijk even goed in de praktijk had kunnen langskomen; toch?
Neen, dat klopt. Maar je ging nogal vlotjes over koorts met 39°. Ik hoop dat je niet zo snel met deze temperatuur geconfronteerd zal worden dus geloof me maar op mijn woord dat je dan al rustig je toestand kan beginnen "aftellen (hopelijk komt 't niet zover. )" op de Glasgow-coma-schaal. Naar de dokter gaan dan, wat impliceert dat je de weg moet weten en vinden door eender welk weer, een voertuig besturen of je zelf te voet in het verkeer begeven, op eigen kracht die route moet afleggen, ... Geloof me, dat is gewoon niet serieus en ik zou iedereen willen adviseren dat niet te doen.
Tenzij je twintig dafalgans hebt achterovergeslaan natuurlijk.
(Hoewel je dan beter de spoed kan bellen voor een maagspoeling. )

Citaat:
Het stuk waar je op reageerde, was expliciet een reactie op de opmerking dat je voor die inenting 3 keer naar de dokter moet...
Ah pardon, dat had ik over het hoofd gezien.

Citaat:
Het was dan ook geen voorbeeld dat ik aanhaalde; het was een reactie op een voorbeeld dat gegeven werd. Wel zo eerlijk zijn om de zaken niet uit hun context te rukken...
Zie boven.

Citaat:
Klopt, maar zelfs dat is me geld waard. Een kwestie van prioriteiten zeg maar, en dat is een issue waar het vaak bij velen schort.
Daar ben ik het mee eens.
Maar ik ken mensen die het vaccin weigerden, net omdat ze vonden dat dat een te grote hap uit het budget was van hun ouders, of ouders die het hun kinderen niet gaven, net omdat ze het ook weer een te weinig nuttige investering vonden in hun kinderen, gezien voedsel en een onderdak dan wel prioriteit heeft tov een ziekte die er nog lang niet is en ook niet in de familie voorkomt (en er hopelijk ook nooit zal zijn).
Ziekte en gezondheid, het zorgt voor kwalitatieve verschillen in het leven tussen de mensen van verschillende sociale klassen, maar ook voor kwantitatieve verschillen.
Armere mensen leven doorgaans dus niet enkel minder lang, dat leven dat ze leiden, is ook nog eens kwalitatief minder interessant.
Niet dat jij je daaraan moet storen of jij daar verantwoordelijk voor bent ofzo, maar dat is de harde realiteit. En om dat verschil wat minder 'ruw' en groot te maken bestaat ons uitgebreid zorgstelsel. Het werkt niet naar behoren en er is een mattheus-effect, maar beter dat, dan niets denk ik dan.
Dat neemt niet weg dat als men methodes weet om het nog efficiënter te maken, me deze voor mijn part beter toepast.
Op het vlak van gezondheidspreventie valt er bv heel veel te winnen. Dit betekent dat je mensen inlicht over ziektes bv zodat ze weten wanneer ze echt wel naar de dokter moeten gaan, en wanneer ze zich niet onnodig zorgen moeten maken. Of zodanig dat ze weten wat ze beter wel kunnen eten en wat niet, enzovoort. Dat kan ook in belangrijke mate bijdragen aan hun gezondheid en bijgevolg aan het budget dat besteed wordt aan de gezondheidszorg van de bevolking.
Alleen is niet iederen het erover eens dat aan preventie doen een taak is van de overheid.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 september 2008 om 12:26.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:26   #185
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
80% van de zorgen heb je nodig in uw laatste levensjaar.µ

Je moet daar toch niet veel over nadenken; je betaalt op uw loon elke maand 200euro aan het ziekenfonds, of 2400euro per jaar. De maximumfactuur is vanaf 700-1000euro. Je moet weten dat ongeveer dehelft terugbetaald wordt.

Wie heeft ooit al eens de weldaden van de maximumfactuur beleefd ??
Gezien dat maximum de uitzondering is, hoeveel % van de mensen hebben dus het geluk om meer dan 2400euro medische kosten te veroorzaken per jaar ???

Je zult ze inderdaad op een hand kunnen tellen... EN toch kost dat verzekeren ons 2400euro per jaar. Je zou die faktuur van een priveverzekering moeten krijen en je tiert het van de daken dat het een schande is.... EN dat je NOOIT kunt trekken etc...

alsof je pas 'ontvanger' bent vanaf 2400 €
je bent uiteraard ontvanger bij vrijwel elke prestatie.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:27   #186
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Toch wel hoor...een prima argument zelfs.
Want: de discussie draait terecht om budgetten die in het kader van de "solidariteit" worden gegenereerd. In dit verband is de uitgave voor de politiek-electorale stofzuigers een belangrijke factor ivm budgettaire communicerende vaten.

Met andere woorden: de ziekenkassen roven het geld uit de buidel die enkel en alleen bedoeld is voor de patiënt.
Het perverse van dit alles is dat zij dat doen in de naam van de "solidariteit".

Het is verbijsterend te moeten vaststellen dat er op geen enkel staatsniveau (pers, riziv, politiek...) ook maar een begin van disussie is ivm de duurte/werkingsmiddelen van de ziekenkassen terwijl er moord en brand wordt geschreeuwd als een ander onderdeel van de gezondheidssector (dokters, witte woede, enz) opslag vraagt.
²
kern vd zaak
Fieseler zoals altijd
Oud 5 september 2008, 12:28   #187
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het zijn de bacteriën die resistent worden voor antibiotica, niet de personen, beste Sfax. Ook jij kan dus besmet worden met zo'n resistente bacterie.
Edina!
Dat is lang geleden!

[/off-topic]
Oud 5 september 2008, 12:33   #188
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Toch wel hoor...een prima argument zelfs.
Want: de discussie draait terecht om budgetten die in het kader van de "solidariteit" worden gegenereerd. In dit verband is de uitgave voor de politiek-electorale stofzuigers een belangrijke factor ivm budgettaire communicerende vaten.

Met andere woorden: de ziekenkassen roven het geld uit de buidel die enkel en alleen bedoeld is voor de patiënt.
Het perverse van dit alles is dat zij dat doen in de naam van de "solidariteit".

Het is verbijsterend te moeten vaststellen dat er op geen enkel staatsniveau (pers, riziv, politiek...) ook maar een begin van disussie is ivm de duurte/werkingsmiddelen van de ziekenkassen
terwijl er moord en brand wordt geschreeuwd als een ander onderdeel van de gezondheidssector (dokters, witte woede, enz) opslag vraagt.
Dit houdt wel sterk steek moet ik zeggen.
Pedikuur, wellness, vakantie, ... worden terugbetaald en zelfs "behandelingen" waarvan de werkzaamheid niet is aangetoond.
Dat is op z'n zachtst gezegd wraakroepend, omdat bepaalde patientengroepen zich blauw betalen om voor hun soms levensnoodzakelijke(!) medicijnen.

Op het vlak van geestelijke gezondheidszorg is de situatie in België dan weer schrijnend.
Nochtans liegen de cijfers er over deze problematieken ook niet om. In Europa staat depressie op kop van de ziektes waardoor men gezonde levensjaren verliest en moet doorgaan met een functievermindering "years lived with disability". Geestelijke gezondheidszorg, bij de personen waarvoor dat echt nodig is uiteraard, zou van mij dan wel weer mogen worden terugbetaald.
Oud 5 september 2008, 12:34   #189
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
alsof je pas 'ontvanger' bent vanaf 2400 €
je bent uiteraard ontvanger bij vrijwel elke prestatie.
nee, als particulier bekijk je het ook rendabel: welk risico verzeker ik, en hoeveel krijg ik terug. Ik zou moeten voor de keuze staan om 2400euro per jaar gedurende 40jaar op een rekening op te stapelen en te sparen voor mijn gezondheidszorg later, denk ik wel dat mijn beslissing zou neigen naar de laatste keuze, omdat ik gewoon weet dat ik NOOIT zou verwachten dat bvb de gemeenschap aan mijn lijf meer kosten zou spenderen dan wat ik ooit opgebracht heb...
Oud 5 september 2008, 12:35   #190
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Fijn voor jou; ik had geen waanzinnige buikpijn dus wat is je punt nu?
Hoezo? Toch voor een prul gegaan dus of heb je een echografiemachine thuis?

Oud 5 september 2008, 12:37   #191
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dit houdt wel sterk steek moet ik zeggen.
Pedikuur, wellness, vakantie, ... worden terugbetaald en zelfs "behandelingen" waarvan de werkzaamheid niet is aangetoond.
Dat is op z'n zachtst gezegd wraakroepend, omdat bepaalde patientengroepen zich blauw betalen om voor hun soms levensnoodzakelijke(!) medicijnen.

Op het vlak van geestelijke gezondheidszorg is de situatie in België dan weer schrijnend.
Nochtans liegen de cijfers er over deze problematieken ook niet om. In Europa staat depressie op kop van de ziektes waardoor men gezonde levensjaren verliest en moet doorgaan met een functievermindering "years lived with disability". Geestelijke gezondheidszorg, bij de personen waarvoor dat echt nodig is uiteraard, zou van mij dan wel weer mogen worden terugbetaald.

waarom al die welness dingen nog altijd blijven bestaan weet ik bij god niet.

Ik ga zelfs verder , en zeg het aan uw tante en uw nonkel en laat ze eens goed profiteren: in THEORIE kan ELKE BELG bvb in Avene in het spa centrum een maand gaan kuren , kan elke Belg in Israel via de Noorse verzekering gaan kuren voor psoriasis, dit terugbetaald via de NOorse verzekering maar gefinancieerd door onze belgische verzekering...

Europa geeft u het RECHT om de terugbetaling te genieten van de sociale zekerheid van het land waar je op dat moment verblijft. Dus concreet, mag je naar Spanje gaan wonen en alles laten terugbetalen aan spaanse prijzen, en wordt de faktuur hier in Belgie opgehoest.

Denk maar eens na over de mogelijkheden van 'fraude' die dat biedt
Oud 5 september 2008, 12:46   #192
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Ik ga zelfs verder , en zeg het aan uw tante en uw nonkel en laat ze eens goed profiteren: in THEORIE kan ELKE BELG bvb in Avene in het spa centrum een maand gaan kuren , kan elke Belg in Israel via de Noorse verzekering gaan kuren voor psoriasis, dit terugbetaald via de NOorse verzekering maar gefinancieerd door onze belgische verzekering...

Europa geeft u het RECHT om de terugbetaling te genieten van de sociale zekerheid van het land waar je op dat moment verblijft. Dus concreet, mag je naar Spanje gaan wonen en alles laten terugbetalen aan spaanse prijzen, en wordt de faktuur hier in Belgie opgehoest.

Psoriasis is nu wel niet echt om mee te lachen. Ik ken toevallig enkele mensen die dat hebben...
En verder snap ik het niet zo goed. Enfin, je moet er nogal een studie voor laten doen veronderstel ik om te kijken wat bvb in spanje of polen wordt terugbetaald? En dan kan je dat via de één of andere manier recupereren van de Belgische ziekenkas, of wat zeg je?

En die welnessdingen blijven bestaan omdat ze klanten hebben, tiens.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 september 2008 om 12:49.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:46   #193
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
nee, als particulier bekijk je het ook rendabel: welk risico verzeker ik, en hoeveel krijg ik terug. Ik zou moeten voor de keuze staan om 2400euro per jaar gedurende 40jaar op een rekening op te stapelen en te sparen voor mijn gezondheidszorg later, denk ik wel dat mijn beslissing zou neigen naar de laatste keuze, omdat ik gewoon weet dat ik NOOIT zou verwachten dat bvb de gemeenschap aan mijn lijf meer kosten zou spenderen dan wat ik ooit opgebracht heb...
begrijp jij het systeem 'verzekering' wel ?
Oud 5 september 2008, 12:48   #194
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afhankelijk van je prioriteiten, is het dat, of is het dat niet.
't is niet omdat je ziek bent dat er daarom geen huishuur, egw, verzekeringen, en eten te betalen valt.
Vanzelfsprekend valt op alles te besparen.
Maar niet eindeloos.
Oud 5 september 2008, 12:50   #195
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het stuk waar je op reageerde, was expliciet een reactie op de opmerking dat je voor die inenting 3 keer naar de dokter moet...
Klopt , 't Ging over die "gratis" inentingen ...
Maar blijkbaar sta je er niet bij stil dat die gratis inenting dan rond de 100 euro zal gaan kosten (per dochter) ... Wat voor veel mensen toch veel geld is , en hoewel iedereen alles zal doen om hun gezondheid goed te houden , kan die investering dan ook zwaar aankomen ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:50   #196
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb ooit eens een ganse dag een manager mogen volgen. Ik heb toen geen straffe feiten meegemaakt.
Maar misschien moet ik eens met jou meelopen?
Wie weet
Hangt er uiteraard puur van af welke manager je volgt; er zijn er genoeg die geen teams aansturen.

Citaat:
En dat is waar, maar het is idioot dat je daarvoor iedereen straft. Maarja, zo gaat het nu eenmaal, dat weet ik.
Sja, het zijn de rotte appels die het al lang verpest hebben voor de rest van de mand. En aangezien het conflictmodel tussen werkgever en werknemer nog steeds als leidraad wordt beschouwd door de vakbonden, zal daar niet dadelijk veel verandering in komen.

Citaat:
Omdat sommige mensen dan weer wel zo zijn.
Voila; exactly.

Citaat:
Eerder moet liever zijn denk ik?
Yep

Citaat:
Maar ik ben er mee akkoord. Alleen, nogmaals, mensen gaan volgens mij echt niet voor hun plezier naar de dokter.
Integendeel, ik ben zelf iemand die al mijn klachten, symptomen en mankementen 'opspaart' en dan eens met de hele lijst opgaat, op het moment dat ik gewoon niet meer anders kan. Met mijn gezondheid, zou ik anders dagdagelijks bij de dokter moeten staan, en niet omdat ik even moet kuchen.
Mensen die 'even moeten kuchen' en hiervoor naar de dokter gaan hebben misschien al weken last van dat gekuch en zijn dat beu omdat het storend is voor hunzelf en voor hun omgeving, ze willen er dus vanaf. Gezien de dokter een hoestsiroop kan voorschrijven en dergelijke wil naar de dokter gaan daar wel eens bij helpen.
Voor sommige is dat inderdaad zo; maar laat ons een kat een kat noemen; Net zoals er mensen zijn, die voor een bluts en een buil al op spoed staan te schreeuwen, zijn er genoeg mensen die voor het kleinste beetje bij de dokter staan. Tuurlijke, chronische toosanden zijn iets anders, maar hoeveel zijn er niet die naar een dokter gaan, om een verkoudheid of een keelontsteking vast te laten stellen? Ik heb geen dokter nodig om te weten dat ik een verkoudheid heb, en ik heb evenmin een voorschrift nodig voor een hoestsiroop, toch?
Dat zijn dingen die je moet uitzieken, en ook dar schort het vaak; mensen willen dadelijk van alles vanaf zijn. Vandaar ook dat er zoveel antibiotica-misbruik is.

Citaat:
En voor sommige mensen kan zo'n kuchje nog veel erger nieuws betekenen, zeker als het een tijdje aanhoudt. Wat met ernstige astmapatiënten die een infectie beginnen te krijgen? Voor zo'n mensen kan dat onschuldige kuchje tot bijna levensbedreigende situaties leiden. En dan hebben we het nog niet over longkanker, dat ook met een onschuldig kuchje kan beginnen, of over de implicaties van een kuchje voor iemand met aids...
Niet dat ik een gezondheidspsychose wil creêren, maar je oordeelt beter niet te snel over zaken waar je de context niet van kent.
Dat gaat in beide richtingen op

Citaat:
ROFL!
Sorry, maar dat is nu net wat ik bedoelde. Ik had aanvankelijk zelfs 'een dafalgan-nemer geschreven', maar gezien er daar zoveel merknamen van bestaan het toch maar gewist.
Maar voor die hoestsiroop en neusdruppels moet je ook naar de dokter.
Euhm, nee. Voor pakweg de standaard vibrocil-neusdruppels (ik dacht dat ze zo heten), heb je geen voorschrift nodig.

Citaat:
Tenzij je zo iemand bent die nog voor hij iets voelt al ervan begint te gebruiken, zich warm kleedt en een goed afweersysteem heeft dat die kiemen dan nog tijdig de kop ingedrukt krijgt. Maar nogmaals, niet iedereen heeft zo'n goede gezondheid. Voor dafalgan heb je volgens mij ook een voorschrift nodig? Of niet meer?
Voor de zwaarste versie wel; voor de rest niet.
En op voorhand gebruiken ga je me hier niet zien doen; erger nog, het gros van de hoestsiroop/neusdruppels hier geraakt nooit opgebruikt voor de vervaldatum

Citaat:
In elk geval ga je als je kinderen hebt wel naar de dokter, omdat je zeker wil weten dat een 'onschuldig griepje' bv geen meningitis is, en dat de pijnstiller/koortsremmer die jij normaal neemt wel veilig en doeltreffend is voor je kind bv.

Akkoord. Maar daar kan je zo weinig aan doen...

Neen, dat klopt. Maar je ging nogal vlotjes over koorts met 39°.
Daar denk ik nog steeds niet anders over zenne

Citaat:
Ik hoop dat je niet zo snel met deze temperatuur geconfronteerd zal worden dus geloof me maar op mijn woord dat je dan al rustig je toestand kan beginnen "aftellen (hopelijk komt 't niet zover. )" op de Glasgow-coma-schaal. Naar de dokter gaan dan, wat impliceert dat je de weg moet weten en vinden door eender welk weer, een voertuig besturen of je zelf te voet in het verkeer begeven, op eigen kracht die route moet afleggen, ... Geloof me, dat is gewoon niet serieus en ik zou iedereen willen adviseren dat niet te doen.
Tenzij je twintig dafalgans hebt achterovergeslaan natuurlijk.
(Hoewel je dan beter de spoed kan bellen voor een maagspoeling. )
De laatste keer dat ik 39° had, heb ik inderdaad wat dafalgan achterover geslagen, samen met wat antigrippine. Dat in combinatie met een nachtje uitzweten volstond. Een dokter heb ik toen niet gezien

Citaat:
Daar ben ik het mee eens.
Maar ik ken mensen die het vaccin weigerden, net omdat ze vonden dat dat een te grote hap uit het budget was van hun ouders, of ouders die het hun kinderen niet gaven, net omdat ze het ook weer een te weinig nuttige investering vonden in hun kinderen, gezien voedsel en een onderdak dan wel prioriteit heeft tov een ziekte die er nog lang niet is en ook niet in de familie voorkomt (en er hopelijk ook nooit zal zijn).
Ziekte en gezondheid, het zorgt voor kwalitatieve verschillen in het leven tussen de mensen van verschillende sociale klassen, maar ook voor kwantitatieve verschillen.
Armere mensen leven doorgaans dus niet enkel minder lang, dat leven dat ze leiden, is ook nog eens kwalitatief minder interessant.
Niet dat jij je daaraan moet storen of jij daar verantwoordelijk voor bent ofzo, maar dat is de harde realiteit. En om dat verschil wat minder 'ruw' en groot te maken bestaat ons uitgebreid zorgstelsel. Het werkt niet naar behoren en er is een mattheus-effect, maar beter dat, dan niets denk ik dan.
Maar als je het wil blijven behouden, zal er toch nog verandering nodig zijn. Zoniet krijg je een volledige ontsporing.

Citaat:
Dat neemt niet weg dat als men methodes weet om het nog efficiënter te maken, me deze voor mijn part beter toepast.
Op het vlak van gezondheidspreventie valt er bv heel veel te winnen. Dit betekent dat je mensen inlicht over ziektes bv zodat ze weten wanneer ze echt wel naar de dokter moeten gaan, en wanneer ze zich niet onnodig zorgen moeten maken. Of zodanig dat ze weten wat ze beter wel kunnen eten en wat niet, enzovoort. Dat kan ook in belangrijke mate bijdragen aan hun gezondheid en bijgevolg aan het budget dat besteed wordt aan de gezondheidszorg van de bevolking.
Alleen is niet iederen het erover eens dat aan preventie doen een taak is van de overheid.
Afhankelijk van hoever je die preventie ziet gaan
Oud 5 september 2008, 12:51   #197
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Volledig akkoord met deze eis. Huisartsen worden in dit land schandalig onderbetaald.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2008, 12:54   #198
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoezo? Toch voor een prul gegaan dus of heb je een echografiemachine thuis?

Per toeval wel ja

+40° en stuipen, maar vreemd genoeg geen pijn
Bleek het boeltje volledig ingekapseld te zitten (ja ik heb een nogal stevig afweersysteem blijkbaar). Dokters vonden het toen ook al een speciaal geval, dus ik zit nu ergens mee in de cursussen
Oud 5 september 2008, 12:55   #199
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

jij bent me dunkt nog nooit in een Spaans ziekenhuis geweest.
Oud 5 september 2008, 12:56   #200
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Klopt , 't Ging over die "gratis" inentingen ...
Maar blijkbaar sta je er niet bij stil dat die gratis inenting dan rond de 100 euro zal gaan kosten (per dochter) ... Wat voor veel mensen toch veel geld is , en hoewel iedereen alles zal doen om hun gezondheid goed te houden , kan die investering dan ook zwaar aankomen ...
Daarom dat ik ook aangeef dat ik die investering er graag voor over heb.
Zelfs al zou dat 100€ per keer en per dochter kosten, zou het niet terugbetaald worden en had ik 4 dochter rondlopen. Als dat me mijn vakantie kost, of meerdere vakanties kost, dan is dat maar zo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be