Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2008, 09:23   #181
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Dat is allemaal niet van belang. Zolang de brandstofhandelaars maar winst maken, is alles oké...
Handelaars krijgen dan ook geen maandelijkse cheque van het ocmw voor niks te doen hé.

Geen verkoop= geen centen.

Maar dat gaat er ergens niet goed in bij sommigen.
Oud 12 oktober 2008, 09:30   #182
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
'OCMW mag geen samenaankoop stookolie organiseren'

OUDENAARDE - OCMW's mogen niet meer als makelaar in stookolie optreden. De kortgedingrechter in Oudenaarde geeft daarmee een groep Oost-Vlaamse brandstoffenhandelaars gelijk. Het OCMW van Zottegem gaat in beroep tegen de uitspraak.
De Oost-Vlaamse brandstoffenhandelaars hadden een klacht ingediend tegen de samenaankoop van stookolie georganiseerd door OCMW's in Zottegem en Sint-Lievens-Houtem.

'De rechter heeft geoordeeld dat het niet de rol is van OCMW's of steden en gemeenten om als makelaar in stookolie op te treden', zegt Johan Mattart, algemeen directeur van de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars (Brafco). De betrokken OCMW's mogen ook geen reclame meer maken voor hun actie.

'De al uitgevoerde bestellingen kunnen natuurlijk niet meer ongedaan gemaakt worden, maar de andere leveringen mogen niet verder uitgevoerd worden.'

'Rare beslissing'

De Zottegemse OCMW-voorzitter Kurt De Loor vindt het een 'rare beslissing'. 'De rechter in kortgeding oordeelde dat het OCMW eerst een tijdelijke vereniging had moeten oprichten en de goedkeuring had moeten krijgen van de toezichthoudende overheid om de actie te organiseren.'

Zodra dat gebeurd is, kan het OCMW dus perfect zo'n actie organiseren, zonder dat het als makelaar optreedt, zegt De Loor. Hij onderstreept overigens dat het OCMW van Zottegem ook als makelaar heeft opgetreden.

De Loor wijst er nog op dat de actie een groot succes was. Daaom wil het OCMW van Zottegem volgend jaar opnieuw een gezamenlijke aankoop van stookolie organiseren.

Kluisbergen

Brafco heeft intussen ook een kortgedingprocedure opgestart tegen het OCMW van Kluisbergen, meldt Brafco-voorzitter Wilfried Dehertoghe. 'Wij hebben beslist om waar mogelijk in het verweer te gaan en de belangen van onze handelaars te verdedigen, met alle mogelijke juridische middelen.'

'Hoewel we begrip kunnen opbrengen voor het streven van de consument naar het bekomen van de laagste prijs voor zijn verwarming, mogen we niet toelaten dat ons beroep in het gedrang komt door ongeoorloofde praktijken', zegt Dehertoghe.

---------
En daarmee, miss Patsy...is er een eind gekomen aan die hersenkronkel en mambo had alweer eens gelijk.

Sorry Mambo, maar hier gaan de rechters zelf dik in de fout.

De taak van het OCMW is namelijk zorgen dat iedereen een menselijk leven kan leiden, en moet daarvoor alle mogelijke middelen gebruiken.
Wettelijk heeft elk OCMW dus zelfs de macht om direct met de raffinagerijen te onderhandelen en zelf als leverancier op te treden.

Het is zelfs zo, dat als de OCMW's een opleidingsovereenkomst afsluiten met de RVA, dat zij zelfs mogen leveren aan aankoopprijs en zelfs met een verliesprijs. En het kan zelfs nog erger voor de handelaars, OCMW's mogen overeenkomsten afsluiten met het leger en dus zelfs zonder taksen en btw leveren. Als dit in het belang van de hulpbehoevende is.

En erger nog voor de handelaars, OCMW's mogen zelfs GRATIS stookolie leveren aan hun klanten-hulpzoekers. Het zou trouwens niet de eerste maal zijn dat dit gebeurd.
De enige basis waarop de rechter zijn vonnis kan staven is dat OCMW's geen reklame mogen maken voor hun goedkopere verkoop of gratis bedeling.
Daarvoor hadden de OCMW's de diensten van hun gemeentes moeten inschakelen, de gemeentelijke schepen sociale zaken, mag namelijk wel reklame maken voor de diensten die zijn gemeente aanbied aan de bevolking.

Laatst gewijzigd door Jantje : 12 oktober 2008 om 09:46.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 09:30   #183
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja...als uw leven van 2 centiemen/liter afhangt ?

Dan vrees ik het ergste als ze achter brood moeten gaan ook.
Op 500 of 1000 liter maakt die 2 centiemen nochtans aardig wat broden.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 09:32   #184
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Sorry Mambo, maar hier gaan de rechters zelf dik in de fout.

De taak van het OCMW is namelijk zorgen dat iedereen een menselijk leven kan leiden, en moet daarvoor alle mogelijke middelen gebruiken.
Wettelijk heeft elk OCMW dus zelfs de macht om direct met de raffinagerijen te onderh
Tja..
Dat ze dan eens kijken waarom de prijzen zo hoog blijven ondanks de enorme dalingen op de oliemarkten.

Is hun taak niet zeker?
.
Oud 12 oktober 2008, 09:34   #185
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja..
Dat ze dan eens kijken waarom de prijzen zo hoog blijven ondanks de enorme dalingen op de oliemarkten.

Is hun taak niet zeker?
.
Van de ocmw's? Nee, dat is inderdaad hun taak niet.
Oud 12 oktober 2008, 09:44   #186
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het Laatste Nieuws:
Citaat:
OCMW Zottegem in beroep tegen uitspraak stookolie

Het OCMW van Zottegem tekent beroep aan tegen de uitspraak van begin deze week van de kortgedingrechter in Oudenaarde over de samenaankoop van stookolie. Dat kondigt OCMW-voorzitter Kurt De Loor vandaag aan. Volgend jaar zal het OCMW van Zottegem een nieuwe stookolie-actie organiseren.

Een groep Oost-Vlaamse brandstoffenhandelaars diende een klacht in tegen de samenaankoop van stookolie door de OCMW's van Zottegem en Sint-Lievens-Houtem. De kortgedingrechter legde de OCMW's een verbod op om nog publiciteit te maken voor de samenaankopen. Nog niet uitgevoerde leveringen mogen niet uitgevoerd worden.

Verkeerde berichtgeving
Volgens De Loor heeft Brafco, de Belgische federatie van Brandstoffenhandelaars, foutieve berichtgeving verspreid over de uitspraak. "De rechter in kortgeding oordeelde dat het OCMW eerst een tijdelijke vereniging had moeten oprichten en de goedkeuring had moeten krijgen van de toezichthoudende overheid om de actie te organiseren. Zodra dit is gebeurd, kan de actie dus perfect door een OCMW worden georganiseerd, zonder dat het daartoe als makelaar optreedt, wat nooit het geval is geweest bij het OCMW van Zottegem", aldus Kurt De Loor.

"Het Zottegems OCMW trad op als facilitator om de bestellingen te groeperen, en trad dus nooit op als contracterende partij, laat staan als 'makelaar' of 'handelaar', zoals Brafco beweert", aldus nog De Loor. Het OCWM van Zottegem heeft de actie inmiddels geëvalueerd en zal gezien het succes de actie volgend jaar herhalen. Dit jaar schreven 1.443 gezinnen in. De samenaankoop resulteerde in een korting van gemiddeld 15 procent. (belga/adv)
11/10/08 12u34
Laten we hopen dat de rechter die ten gronde een uitspraak moet doen een beetje meer met zijn twee voeten in de realiteit staat en deze dwaze beslissing herroept...
Oud 12 oktober 2008, 09:48   #187
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Handelaars krijgen dan ook geen maandelijkse cheque van het ocmw voor niks te doen hé.

Geen verkoop= geen centen.

Maar dat gaat er ergens niet goed in bij sommigen.
Welkom in België.
Oud 12 oktober 2008, 09:58   #188
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
U bent duidelijk geen (gedupeerde) handelaar of ondernemer, op je ministerie zal je weinig last hebben van deze praktijken, als zelfstandige kan je zoiets niet goedkeuren, stel dat het mij overkomt.
Ik runde toen een reclamebureau en was dus één van de ondernemers die zijn marge op media-aankopen in één klap met 15% zag dalen. Maar als handelaar ben je per definitie akkoord met een open economie, anders moet je niet in de privé je geld willen verdienen. Die aankoopcentrales in mijn voorbeeld hadden gewoon beter nagedacht en waren minder gulzig. Net zoals de brandstoffenleveranciers in dit geval zélf het initiatief hadden kunnen nemen om hele buurten een aanbod te doen, mét korting. Alert reageren op de markt, heet zoiets.

Laatst gewijzigd door Jukes : 12 oktober 2008 om 09:59.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 09:58   #189
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja..

Is hun taak niet zeker?
.
De OCMW's weten heel goed waarom de energieprijzen zo hoog blijven, maar kunnen daar niets tegen doen.

Het enige dat zij kunnen doen is dus groepsaankopen organiseren en zo de prijzen toch naar beneden halen.

Er zijn namelijk zoveel tussen personen waar geld blijft hangen en die winst maken door de prijsdalingen dat een ingrijpen van OCMW"s echt wel veroorloofd is.

Maar weet wel dat deze die schuld hebben aan de voormalige hoge olieprijzen, nu in de problemen zitten en hiervoor nu de hulp van de overheden inroepen, die deze gieren dan nog helpen met geld dat geroofd word via energietaksen.
Oud 12 oktober 2008, 10:14   #190
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ze het dan eerlijk willen spelen, dat ze dan een groepsaankoop ergens doen en de bestelling verdelen tussen "al" de handelaars die er interesse in hebben, zonder belangenvermenging.

Of is er een probleem met de commissie dan?
Oud 12 oktober 2008, 10:15   #191
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ze het dan eerlijk willen spelen, dat ze dan een groepsaankoop ergens doen en de bestelling verdelen tussen "al" de handelaars die er interesse in hebben, zonder belangenvermenging.

Het gaat er juist om om die éne leverancier te selecteren die de beste prijs kan bieden.

Welke commissie?
Oud 12 oktober 2008, 10:33   #192
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is nu net het probleem, de handelaars maken meer winsten op kleine verkopen dan op gezamenlijke aankopen.
Voor grote bestellingen bestaat er namelijk een maximum prijs, voor aankopen onder de 2000liter bestaan die niet en kunnen de handelaars reken wat ze willen. De handelaar zijn dus helemaal niet gediend met groepsaankopen.
Hier hebben verschillende landbouwers de handen in elkaar geslagen en ook groepsaankopen willen plaatsen, alle handelaars hebben geweigerd om tegen de maximumprijs voor bestellingen van meer dan 2000liter te leveren, daar zij slechts 1000 tot 1500liter per plaats konden leveren.

Hier zat men echter met mensen die zelf over de nodige vergunningen en materiaal beschikken om direct naar de groothandel te rijden en hun gezamenlijke bestelling daar de plaatsen en zelf te gaan afhalen en verdelen.
De stookoliehandelaars zijn door de landbouwers dus met hun rug tegen de muur geplaatst geweest, of leveren aan de prijs voor bestellingen van meer dan 2000liter of NOOIT meer leveren bij een van de landbouwers die zich bij hun groep aansloot. Plots konden sommige handelaars zelf ver onder de maximum prijs gaan en waren alle handelaars wel bereid om de verspreide leveringen te doen. Het ging hier immers over een jaarlijkse aankoop van meer dan 100.000liter en over een groep mensen die de macht en middelen haddden om hen op de zijlijn te plaatsen.

Bij de OCMW's gaat het echter over een groep mensen die niet de macht en middelen hebben om hun wanpraktijken aan te pakken en hen op de zijlijn te plaatsen. En dus maken ze opnieuw misgebruik van hun macht en de gaten in de wet voor leveringen kleiner dan 2000 liter.
Oud 12 oktober 2008, 10:36   #193
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat er juist om om die éne leverancier te selecteren die de beste prijs kan bieden.

Welke commissie?
Handelscommissie die toezicht houd op kartelvormingen en prijsafspraken.
Het voorstel van Mambo mag dus niet van Europa. Want dit valt onder concurrentie vervalsing tegenover de handelaars die niet willen meedoen.
Oud 12 oktober 2008, 10:46   #194
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het voorstel van Mambo mag dus niet van Europa. Want dit valt onder concurrentie vervalsing tegenover de handelaars die niet willen meedoen.
Waarschijnlijk is dat dus wel zo.
In elk geval geeft zulke groepsaankopen altijd narigheid ofwel bij de leveranciers ofwel bij wie niet kan meespelen op zulke aankopen, kortom er zitten altijd benadeelde partijen tussen.

Ik vind jukes zijn mening nog het beste, dat leveranciers zelf hun groepsaankopen organiseren en dat de mensen daar op intekenen.
Oud 12 oktober 2008, 10:49   #195
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Welke commissie?
Zulke dingen organiseren vraagt gewoon om narigheid.
Ofwel vragen ze commissie, of ze krijgen het aangeboden, of er is vraag naar "economische compensatie" (commissie dus) ...of het gaat onder de tafels...enfin zoals dikwijls dus.
Oud 12 oktober 2008, 10:56   #196
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hij iets anders in gedachten heeft...
Oud 12 oktober 2008, 10:58   #197
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zulke dingen organiseren vraagt gewoon om narigheid.
Ofwel vragen ze commissie, of ze krijgen het aangeboden, of er is vraag naar "economische compensatie" (commissie dus) ...of het gaat onder de tafels...enfin zoals dikwijls dus.
Met zulke ongefundeerde beschuldigingen begeef je je wel op èrg glad ijs. Dit grenst aan laster en eerroof.
Oud 12 oktober 2008, 10:59   #198
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat hij iets anders in gedachten heeft...
Idd, ik merk dat men veel moeite doet voor een standaard korting van 2 centiemen.
Beetje raar.
Oud 12 oktober 2008, 11:00   #199
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met zulke ongefundeerde beschuldigingen begeef je je wel op èrg glad ijs. Dit grenst aan laster en eerroof.
Het is een veronderstelling zoals een andere.
En geen beschuldiging.
Oud 12 oktober 2008, 11:02   #200
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Idd, ik merk dat men veel moeite doet voor een standaard korting van 2 centiemen.
Beetje raar.
Waar haal je die 2 centiemen eigenlijk vandaan? En zoals ik al zei: op een aankoop van 500 of 1000 liter maakt dat wel degelijk een verschil voor mensen die het niet breed hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be