![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen verkoop= geen centen. Maar dat gaat er ergens niet goed in bij sommigen.
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sorry Mambo, maar hier gaan de rechters zelf dik in de fout. De taak van het OCMW is namelijk zorgen dat iedereen een menselijk leven kan leiden, en moet daarvoor alle mogelijke middelen gebruiken. Wettelijk heeft elk OCMW dus zelfs de macht om direct met de raffinagerijen te onderhandelen en zelf als leverancier op te treden. Het is zelfs zo, dat als de OCMW's een opleidingsovereenkomst afsluiten met de RVA, dat zij zelfs mogen leveren aan aankoopprijs en zelfs met een verliesprijs. En het kan zelfs nog erger voor de handelaars, OCMW's mogen overeenkomsten afsluiten met het leger en dus zelfs zonder taksen en btw leveren. Als dit in het belang van de hulpbehoevende is. En erger nog voor de handelaars, OCMW's mogen zelfs GRATIS stookolie leveren aan hun klanten-hulpzoekers. Het zou trouwens niet de eerste maal zijn dat dit gebeurd. De enige basis waarop de rechter zijn vonnis kan staven is dat OCMW's geen reklame mogen maken voor hun goedkopere verkoop of gratis bedeling. Daarvoor hadden de OCMW's de diensten van hun gemeentes moeten inschakelen, de gemeentelijke schepen sociale zaken, mag namelijk wel reklame maken voor de diensten die zijn gemeente aanbied aan de bevolking. Laatst gewijzigd door Jantje : 12 oktober 2008 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat ze dan eens kijken waarom de prijzen zo hoog blijven ondanks de enorme dalingen op de oliemarkten. Is hun taak niet zeker? .
![]() |
![]() |
#185 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het Laatste Nieuws:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Parlementslid
|
![]() Ik runde toen een reclamebureau en was dus één van de ondernemers die zijn marge op media-aankopen in één klap met 15% zag dalen. Maar als handelaar ben je per definitie akkoord met een open economie, anders moet je niet in de privé je geld willen verdienen. Die aankoopcentrales in mijn voorbeeld hadden gewoon beter nagedacht en waren minder gulzig. Net zoals de brandstoffenleveranciers in dit geval zélf het initiatief hadden kunnen nemen om hele buurten een aanbod te doen, mét korting. Alert reageren op de markt, heet zoiets.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 12 oktober 2008 om 09:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige dat zij kunnen doen is dus groepsaankopen organiseren en zo de prijzen toch naar beneden halen. Er zijn namelijk zoveel tussen personen waar geld blijft hangen en die winst maken door de prijsdalingen dat een ingrijpen van OCMW"s echt wel veroorloofd is. Maar weet wel dat deze die schuld hebben aan de voormalige hoge olieprijzen, nu in de problemen zitten en hiervoor nu de hulp van de overheden inroepen, die deze gieren dan nog helpen met geld dat geroofd word via energietaksen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze het dan eerlijk willen spelen, dat ze dan een groepsaankoop ergens doen en de bestelling verdelen tussen "al" de handelaars die er interesse in hebben, zonder belangenvermenging.
Of is er een probleem met de commissie dan?
![]() |
#191 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Welke commissie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor grote bestellingen bestaat er namelijk een maximum prijs, voor aankopen onder de 2000liter bestaan die niet en kunnen de handelaars reken wat ze willen. De handelaar zijn dus helemaal niet gediend met groepsaankopen. Hier hebben verschillende landbouwers de handen in elkaar geslagen en ook groepsaankopen willen plaatsen, alle handelaars hebben geweigerd om tegen de maximumprijs voor bestellingen van meer dan 2000liter te leveren, daar zij slechts 1000 tot 1500liter per plaats konden leveren. Hier zat men echter met mensen die zelf over de nodige vergunningen en materiaal beschikken om direct naar de groothandel te rijden en hun gezamenlijke bestelling daar de plaatsen en zelf te gaan afhalen en verdelen. De stookoliehandelaars zijn door de landbouwers dus met hun rug tegen de muur geplaatst geweest, of leveren aan de prijs voor bestellingen van meer dan 2000liter of NOOIT meer leveren bij een van de landbouwers die zich bij hun groep aansloot. Plots konden sommige handelaars zelf ver onder de maximum prijs gaan en waren alle handelaars wel bereid om de verspreide leveringen te doen. Het ging hier immers over een jaarlijkse aankoop van meer dan 100.000liter en over een groep mensen die de macht en middelen haddden om hen op de zijlijn te plaatsen. Bij de OCMW's gaat het echter over een groep mensen die niet de macht en middelen hebben om hun wanpraktijken aan te pakken en hen op de zijlijn te plaatsen. En dus maken ze opnieuw misgebruik van hun macht en de gaten in de wet voor leveringen kleiner dan 2000 liter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het voorstel van Mambo mag dus niet van Europa. Want dit valt onder concurrentie vervalsing tegenover de handelaars die niet willen meedoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In elk geval geeft zulke groepsaankopen altijd narigheid ofwel bij de leveranciers ofwel bij wie niet kan meespelen op zulke aankopen, kortom er zitten altijd benadeelde partijen tussen. Ik vind jukes zijn mening nog het beste, dat leveranciers zelf hun groepsaankopen organiseren en dat de mensen daar op intekenen.
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ofwel vragen ze commissie, of ze krijgen het aangeboden, of er is vraag naar "economische compensatie" (commissie dus) ...of het gaat onder de tafels...enfin zoals dikwijls dus.
![]() |
![]() |
#196 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk dat hij iets anders in gedachten heeft...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Met zulke ongefundeerde beschuldigingen begeef je je wel op èrg glad ijs. Dit grenst aan laster en eerroof.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd, ik merk dat men veel moeite doet voor een standaard korting van 2 centiemen.
Beetje raar.
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En geen beschuldiging.
![]() |
![]() |
#200 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waar haal je die 2 centiemen eigenlijk vandaan? En zoals ik al zei: op een aankoop van 500 of 1000 liter maakt dat wel degelijk een verschil voor mensen die het niet breed hebben.
|
![]() |
![]() |