![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
The Tellers hebben ook redelijk wat airplay gehad op stubru, die vond ik dan weer wel goed.
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://fr.youtube.com/watch?v=8pkfRHcrHx4 De artiesten uit die periode die nog aanwezig in het circuit zijn, zijn zeer zeldzaam. Een Claude Barzotti, Frank Michaël of Frédéric François zijn nog daar maar ze waren al in de showbizz jaren voor die uitzending. De grote meerderheid van de artiesten uit de "Dix qu'on aime" periode zijn nu totaal verdwenen. Nu bestaat die uitzending niet meer en behalve "Bonnie and Clyde" op de RTBF is er niets meer voor de artiesten in Franstalig België. En nog : "Bonnie and Clyde" zal ook stoppen. Laatst gewijzigd door Everytime : 23 november 2008 om 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Veel Vlamingen gaan er nog altijd vanuit dat anderstaligen geen NL kunnen/willen spreken/leren. Onlangs was Adamo in de Laatste Show. Frieda stelde hem verschillende vragen in het Frans totdat Adamo zei: jamaar, ik kan ook NL spreken hoor maar jullie spreken me de hele tijd in het FR aan; FRieda probeerde nog wat vragen in het FR maar uiteindelijk ging de rest van het interview verder in het NL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
|
![]() Wie wel nog ongestoord FR mag praten op de Vlaamse tv (VTM) is blijkaar
Albert den Brusseleir (Albert Verdeyen) Als eens samen met Piet Huyzentruyt bezig gezien en een groot deel was FR op de VTM. Heel leuk want we waren juist met een tweetalige groep aan het kijken. http://www.brusselnieuws.be/artikels...erm=brusseleir |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
Anders gebeurt het dat de tegenpartij doet alsof hij je begrijpt en achteraf merk je dat dat niet volledig het geval was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben verbijsterd. Ik begrijp dat dus niet, hé. Echt niet. Weet je wat, Everytime: in mijn programma wil ik ook de muziek uit Wallonië aan bod laten komen, maar dan maken we er direct een dagelijks gebeuren van, tussen acht en halftien 's avonds ![]() Of als dat niet kan: maak mij dan maar directeur-generaal van de RTBf, dan zal daar wel iets veranderen! En gij wordt mijn assistent, OK ? ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 23 november 2008 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een begroeting en een reeks vragen in het Nederlands, dan een mop in het Frans, gevolgd door een scheldtirade tegen de politiekers in het Engels en we sluiten dan af met een mooi gedichtje in het Duits. Of omgekeerd, en anders. Dat maakt het 'in de handen van de situatie' nog veel leuker.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn anders nog steeds genoeg Franstaligen waar ik mee in contact kom die zich daar niet echt ongerust over lijken te maken. Als ze iets nodig hebben, doen ze dit steeds in het Frans en gaan ze er vervolgens van uit dat je het wel begrepen hebt. Ik vrees dan ook dat indien ik zelf geen Nederlands zou gebruiken, het snel een soort van één richtingsverkeer zou worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vrij vertaald zeg jij hier dus dat het Frans nog steeds dé taal is die iedereen in België dient te kennen. Waarbij de Franstaligen er dus automatisch van uitgaan dat die Vlaamse boerkes 'hun Frans' wel zullen kunnen. Bedankt om dit hier nogmaals te bevestigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
De grootste taal op wereldvlak is er de kleinste van het land. Elders, bijv. in Catalonië, Friesland,... is het vrij duidelijk. De spreker van de kleinste taal, leert ook de grotere en omgekeerd veel minder. Daarbij komt nog dat het Frans vroeger de taal van de elite was over heel Europa. Het duurt wel een tijdje voor zo'n toestand genormaliseerd is; maar we zijn op goede weg. Slechts weinig Franstaligen hebben nog minachting voor het NL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het wordt inderdaad tijd dat jullie dat eens goed gaan beseffen.
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mathematisch gezien onlogisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor het intern functioneren van een land is prestige t.a.v. het buitenland irrelevant. België functioneert niet omdat de Franstaligen het te hoog in hun bol hebben; juist vanwege die prestige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is helemaal niet uniek. In de Baltische staten bijvoorbeeld worden de daar woonachtige Russische minderheden ook geacht Ests, Lets of Litouws te kennen. Terwijl Russisch vergeleken daarmee een veel grotere taal is en men buiten eigen land met die Baltische talen helemaal nergens terechtkan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar ja, de Fransen zijn TE chauvinistisch , de Vlamingen daarentegen veel te weinig. En nu die Vlamingen eindelijk toch eens op hun strepen staan, wordt dit aan Franstalige zijde als bedreigend aangezien en verwijten diezelfde chauvinistische Franstaligen de Vlamingen eigenlijk datgene wat zij al eeuwenlang zelf doen!!! Bizar niet???? |
|
![]() |
![]() |