Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2008, 16:46   #181
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ze stonden deze zomer op Pukkelpop in Hasselt én ze kregen een interview op Studio Brussel. Aan gebrek aan publiciteit zal het dus niet gelegen hebben. Was wel grappig: het StuBru-reportertje van dienst begon het interview netjes op Belgicistisch-slaafse wijze met 'bonjour', waarop de heren muzikanten haar doodeenvoudig met 'goeiedag' replikeerden.
De jongens van Girls in Hawaii kunnen inderdaad een beetje Nederlands. Ze zijn destijds door Siska Schoeters geïnterviewd voor het programma Rendez-vous; zowel Siska als de jongens was de andere taal niet 100% machtig maar het lukte wel.

The Tellers hebben ook redelijk wat airplay gehad op stubru, die vond ik dan weer wel goed.
Oud 23 november 2008, 17:00   #182
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Everytime, bedankt voor uw deelname aan deze discussie.

Twee opmerkingen: gij zijt toch wel een uitzondering, en "Tien om te Zien" is een Vlaams programma.

Ik wil bij de Franstalig-Belgische 'médias' een programma.
Er was in het begin van de jaren 90 "Dix qu'on aime" op RTL-TVI, het Waalse antwoord van "Tien om te Zien" maar met de Franstalig Belgische sterren van toen en ook enkele Franse vedetten :

http://fr.youtube.com/watch?v=8pkfRHcrHx4

De artiesten uit die periode die nog aanwezig in het circuit zijn, zijn zeer zeldzaam. Een Claude Barzotti, Frank Michaël of Frédéric François zijn nog daar maar ze waren al in de showbizz jaren voor die uitzending. De grote meerderheid van de artiesten uit de "Dix qu'on aime" periode zijn nu totaal verdwenen.

Nu bestaat die uitzending niet meer en behalve "Bonnie and Clyde" op de RTBF is er niets meer voor de artiesten in Franstalig België. En nog : "Bonnie and Clyde" zal ook stoppen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 23 november 2008 om 17:03.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 17:06   #183
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was wel grappig: het StuBru-reportertje van dienst begon het interview netjes op Belgicistisch-slaafse wijze met 'bonjour', waarop de heren muzikanten haar doodeenvoudig met 'goeiedag' replikeerden.
Dat heeft niets met een slaafse mentaliteit te maken.
Veel Vlamingen gaan er nog altijd vanuit dat anderstaligen geen NL kunnen/willen spreken/leren.
Onlangs was Adamo in de Laatste Show. Frieda stelde hem verschillende vragen in het Frans totdat Adamo zei: jamaar, ik kan ook NL spreken hoor maar jullie spreken me de hele tijd in het FR aan; FRieda probeerde nog wat vragen in het FR maar uiteindelijk ging de rest van het interview verder in het NL.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 17:16   #184
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Wie wel nog ongestoord FR mag praten op de Vlaamse tv (VTM) is blijkaar
Albert den Brusseleir (Albert Verdeyen)

Als eens samen met Piet Huyzentruyt bezig gezien en een groot deel was FR op de VTM.

Heel leuk want we waren juist met een tweetalige groep aan het kijken.

http://www.brusselnieuws.be/artikels...erm=brusseleir
Oud 23 november 2008, 17:22   #185
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat heeft niets met een slaafse mentaliteit te maken.
Veel Vlamingen gaan er nog altijd vanuit dat anderstaligen geen NL kunnen/willen spreken/leren.
Onlangs was Adamo in de Laatste Show. Frieda stelde hem verschillende vragen in het Frans totdat Adamo zei: jamaar, ik kan ook NL spreken hoor maar jullie spreken me de hele tijd in het FR aan; FRieda probeerde nog wat vragen in het FR maar uiteindelijk ging de rest van het interview verder in het NL.
Dat is juist wel een typische exponent van die slavenmentaliteit. Veel Vlamingen gaan er nog altijd van uit dat ze tegen een Franstalige altijd Frans moéten spreken. Ik merk dat zelf nog dagelijks in Brussel op het bedrijf waar ik werk. Sommige Vlamingen aldaar zullen quasi �*ltijd in het Frans beginnen tegen Franstaligen, zelfs al weten ze dat hun gesprekspartner het Nederlands machtig is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 17:25   #186
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist wel een typische exponent van die slavenmentaliteit. Veel Vlamingen gaan er nog altijd van uit dat ze tegen een Franstalige altijd Frans moéten spreken. Ik merk dat zelf nog dagelijks in Brussel op het bedrijf waar ik werk. Sommige Vlamingen aldaar zullen quasi �*ltijd in het Frans beginnen tegen Franstaligen, zelfs al weten ze dat hun gesprekspartner het Nederlands machtig is.
Ik spreek ook liever Frans, Engels of Duits tegen een anderstalige. Dan heb jij de situatie in handen.
Anders gebeurt het dat de tegenpartij doet alsof hij je begrijpt en achteraf merk je dat dat niet volledig het geval was.
Oud 23 november 2008, 17:38   #187
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht

...

Nu bestaat die uitzending niet meer en behalve "Bonnie and Clyde" op de RTBF is er niets meer voor de artiesten in Franstalig België. En nog : "Bonnie and Clyde" zal ook stoppen.
Ik sta paf.
Ik ben verbijsterd.

Ik begrijp dat dus niet, hé. Echt niet.

Weet je wat, Everytime: in mijn programma wil ik ook de muziek uit Wallonië aan bod laten komen, maar dan maken we er direct een dagelijks gebeuren van, tussen acht en halftien 's avonds . Ik wil er dan wel normaal voor betaald worden, en een beetje van een werkingsbudget.

Of als dat niet kan: maak mij dan maar directeur-generaal van de RTBf, dan zal daar wel iets veranderen!

En gij wordt mijn assistent, OK ?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 23 november 2008 om 17:42.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 17:42   #188
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik spreek ook liever Frans, Engels of Duits tegen een anderstalige. Dan heb jij de situatie in handen.
Anders gebeurt het dat de tegenpartij doet alsof hij je begrijpt en achteraf merk je dat dat niet volledig het geval was.
Ik spreek graag 4 talen tegelijk en door elkaar.

Een begroeting en een reeks vragen in het Nederlands,

dan een mop in het Frans, gevolgd door een scheldtirade tegen de politiekers in het Engels en we sluiten dan af met een mooi gedichtje in het Duits.

Of omgekeerd, en anders.

Dat maakt het 'in de handen van de situatie' nog veel leuker.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 10:28   #189
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn anders nog steeds genoeg Franstaligen waar ik mee in contact kom die zich daar niet echt ongerust over lijken te maken. Als ze iets nodig hebben, doen ze dit steeds in het Frans en gaan ze er vervolgens van uit dat je het wel begrepen hebt. Ik vrees dan ook dat indien ik zelf geen Nederlands zou gebruiken, het snel een soort van één richtingsverkeer zou worden.
Oud 24 november 2008, 10:36   #190
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn anders nog steeds genoeg Franstaligen waar ik mee in contact kom die zich daar niet echt ongerust over lijken te maken. Als ze iets nodig hebben, doen ze dit steeds in het Frans en gaan ze er vervolgens van uit dat je het wel begrepen hebt. Ik vrees dan ook dat indien ik zelf geen Nederlands zou gebruiken, het snel een soort van één richtingsverkeer zou worden.
Dat is ook een logische reactie. De meeste Spaanssprekenden gaan ervan uit dat de Catalanen Spaans begrijpen en weinig Nederlanders vragen zich af of de Fries tegen wie hij sprak het NL wel machtig is.
Oud 24 november 2008, 10:56   #191
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook een logische reactie. De meeste Spaanssprekenden gaan ervan uit dat de Catalanen Spaans begrijpen en weinig Nederlanders vragen zich af of de Fries tegen wie hij sprak het NL wel machtig is.
Vrij vertaald zeg jij hier dus dat het Frans nog steeds dé taal is die iedereen in België dient te kennen. Waarbij de Franstaligen er dus automatisch van uitgaan dat die Vlaamse boerkes 'hun Frans' wel zullen kunnen. Bedankt om dit hier nogmaals te bevestigen.
Oud 24 november 2008, 11:01   #192
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrij vertaald zeg jij hier dus dat het Frans nog steeds dé taal is die iedereen in België dient te kennen. Waarbij de Franstaligen er dus automatisch van uitgaan dat die Vlaamse boerkes 'hun Frans' wel zullen kunnen. Bedankt om dit hier nogmaals te bevestigen.
In BE heerst er een vrij unieke toestand:
De grootste taal op wereldvlak is er de kleinste van het land.

Elders, bijv. in Catalonië, Friesland,... is het vrij duidelijk. De spreker van de kleinste taal, leert ook de grotere en omgekeerd veel minder.

Daarbij komt nog dat het Frans vroeger de taal van de elite was over heel Europa.

Het duurt wel een tijdje voor zo'n toestand genormaliseerd is; maar we zijn op goede weg.
Slechts weinig Franstaligen hebben nog minachting voor het NL.
Oud 24 november 2008, 11:02   #193
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het wordt inderdaad tijd dat jullie dat eens goed gaan beseffen.
Oud 24 november 2008, 11:03   #194
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de Spaans-Catalaans ratio? 10:1 ofzo... In België is Nederlands-Frans 6:4.

Mathematisch gezien onlogisch.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 11:04   #195
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat is de Spaans-Catalaans ratio? 10:1 ofzo... In België is Nederlands-Frans 6:4.

Mathematisch gezien onlogisch.
Daartegenover heeft het FR op wereldvlak nog altijd een groot prestige.
Oud 24 november 2008, 11:07   #196
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor het intern functioneren van een land is prestige t.a.v. het buitenland irrelevant. België functioneert niet omdat de Franstaligen het te hoog in hun bol hebben; juist vanwege die prestige.
Oud 24 november 2008, 11:07   #197
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Elders, bijv. in Catalonië, Friesland,... is het vrij duidelijk. De spreker van de kleinste taal, leert ook de grotere en omgekeerd veel minder.

Daarbij komt nog dat het Frans vroeger de taal van de elite was over heel Europa.

Het duurt wel een tijdje voor zo'n toestand genormaliseerd is; maar we zijn op goede weg.
Slechts weinig Franstaligen hebben nog minachting voor het NL.
spijtig dat net die dat het Nederlands minachten, naar Vlaanderen verhuizen. voor hun blijft het Brussel natuurlijk, maar het is en blijft Vlaanderen.
Oud 24 november 2008, 11:08   #198
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dit is helemaal niet uniek. In de Baltische staten bijvoorbeeld worden de daar woonachtige Russische minderheden ook geacht Ests, Lets of Litouws te kennen. Terwijl Russisch vergeleken daarmee een veel grotere taal is en men buiten eigen land met die Baltische talen helemaal nergens terechtkan.
Oud 24 november 2008, 11:12   #199
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is helemaal niet uniek. In de Baltische staten bijvoorbeeld worden de daar woonachtige Russische minderheden ook geacht Ests, Lets of Litouws te kennen. Terwijl Russisch vergeleken daarmee een veel grotere taal is en men buiten eigen land met die Baltische talen helemaal nergens terechtkan.
De Esten, Litouwers, en Letten kennen hun vijand (know your enemy). Franstalig imperialisme is in de ogen van de Vlaming veel te lang als onschuldig of onbestaand beschouwd, met de nodige gevolgen.
Oud 24 november 2008, 11:19   #200
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar is toch serieus van zijn pluimen aan het verliezen!!

Maar ja, de Fransen zijn TE chauvinistisch , de Vlamingen daarentegen veel te weinig.

En nu die Vlamingen eindelijk toch eens op hun strepen staan, wordt dit aan Franstalige zijde als bedreigend aangezien en verwijten diezelfde chauvinistische Franstaligen de Vlamingen eigenlijk datgene wat zij al eeuwenlang zelf doen!!! Bizar niet????
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be