Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2009, 16:46   #181
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Waarom haal jij "toevallig" 2 oude topics van banneling Sinistra uit het slop? Waarom zie ik "toevallig" zoveel gelijkenissen tussen deze accounts?

Omwille van die avatar? Dat is louter toeval man. Bovendien ben ik niet zo,n Vlamingenhater als die sinistra.
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2009, 16:50   #182
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk eens wat een paar minuten "speuren" oplevert:
En dat noem jij bewijs? Ja, akkoord ik heb sommige woordspelingen van zijn geplaatste berichten in mijn bijdragen gebruikt maar dat heb ik ook al bij andere gebruikersprofielen hier gedaan. Daar is toch niks mis mee, toch.
Oud 20 juli 2009, 17:00   #183
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ontmaskerd, geef gewoon toe dat ge een dubbelnick zijt
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2009, 17:06   #184
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ontmaskerd, geef gewoon toe dat ge een dubbelnick zijt
Als ik een dubbelnick van hem was had ik het wel anders aangepakt hoor. Ik heb gewoon een paar dingen van die vent gekopieerd. Vrije keuze, niet toch....
Oud 20 juli 2009, 17:16   #185
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Als ik een dubbelnick van hem was had ik het wel anders aangepakt hoor. Ik heb gewoon een paar dingen van die vent gekopieerd. Vrije keuze, niet toch....
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2009, 17:19   #186
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Nu ja. Wat u ook mag beweren, het zal uiteindelijk wel de forummoderatie zijn die hierover zal beslissen. Niet u nog iemand anders.
Oud 20 juli 2009, 17:19   #187
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Blackwater Inc, Sinistra, Timmeke, AntiDeutsch ... één pot nat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2009, 17:24   #188
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Blackwater Inc, Sinistra, Timmeke, AntiDeutsch ... één pot nat.
Het is gemakkelijk om met totaal op niets slaande beschuldigingen te komen. Bewijs het maar eens, kom op ik wacht...
Oud 20 juli 2009, 22:01   #189
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
4. Nederlanders hanteren het metriek systeem, de Britten het imperiale, dit verschil kan blijven bestaan hoewel ik vind dat Nederland ook best het imperiale systeem kan invoeren.

Zou jij niet beter in de zandbak gaan spelen?
Oud 21 juli 2009, 08:40   #190
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: ik ben ervoor, dat de Nederlanden een deel worden van de Bondsrepubliek Duitsland. Taal en ethniciteit der Nederlandse bevolking is sterker aan het Duitse dan aan het Angelsaksische verwant. Samen met Hamburg zullen Rotterdam en Antwerpen de hoeksteen van een nieuwe natie kunnen vormen.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 10:54   #191
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: ik ben ervoor, dat de Nederlanden een deel worden van de Bondsrepubliek Duitsland. Taal en ethniciteit der Nederlandse bevolking is sterker aan het Duitse dan aan het Angelsaksische verwant. Samen met Hamburg zullen Rotterdam en Antwerpen de hoeksteen van een nieuwe natie kunnen vormen.
ja d'oh.
je woont zelf in duitsland.
normaal dat je dat leuker vindt.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 11:12   #192
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u nu toch voorstander geworden van een staatkundig samengaan? Dat is, na uw eerdere postings, een verheugend bericht! Ik denk echter dat Duitsland na de hereniging met Oost-Duitsland twintig jaar geleden zulke hoge kosten heeft gemaakt - u hebt mij daarvan eveneens overtuigd in uw postings - dat Duitsland een staatkundig samengaan met 'die Niederlande' met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet ziet zitten, en dan laat ik de taalkundige en culturele verschillen nog buiten beschouwing.

Wijlen politicus Thijs Wöltgens (PvdA) heeft dit idee ook eens voorgesteld. Het werd opvallend enthousiast ontvangen als 'logisch gevolg van de Europese integratie'. Hoe anders wordt er gereageerd als het gaat om voorstellen, zoals wij die doen, om Nederland en Vlaanderen dichter tot elkaar te brengen.

Staat het idee van een unificatie met Duitsland veraf van de werkelijkheid of zelfs van de wenselijkheid, het idee van een Angesaksische unie, zoals voorgesteld in deze draad, is dat helemaal. Het is gespeend van elke realiteit en de moeite van enige reactie niet waard. Gezien en gelachen.

We gaan over op de realiteit van vandaag.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 11:33   #193
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Bent u nu toch voorstander geworden van een staatkundig samengaan? Dat is, na uw eerdere postings, een verheugend bericht! Ik denk echter dat Duitsland na de hereniging met Oost-Duitsland twintig jaar geleden zulke hoge kosten heeft gemaakt - u hebt mij daarvan eveneens overtuigd in uw postings - dat Duitsland een staatkundig samengaan met 'die Niederlande' met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet ziet zitten, en dan laat ik de taalkundige en culturele verschillen nog buiten beschouwing.

Wijlen politicus Thijs Wöltgens (PvdA) heeft dit idee ook eens voorgesteld. Het werd opvallend enthousiast ontvangen als 'logisch gevolg van de Europese integratie'. Hoe anders wordt er gereageerd als het gaat om voorstellen, zoals wij die doen, om Nederland en Vlaanderen dichter tot elkaar te brengen.

Staat het idee van een unificatie met Duitsland veraf van de werkelijkheid of zelfs van de wenselijkheid, het idee van een Angesaksische unie, zoals voorgesteld in deze draad, is dat helemaal. Het is gespeend van elke realiteit en de moeite van enige reactie niet waard. Gezien en gelachen.

We gaan over op de realiteit van vandaag.
Mijn posting was natuurlijk ironisch bedoeld. Het ging mij er inderdaad om het feit, dat een samengaan van Nederland en de angelsaksische landen pure flauwekul is. Nederland en Vlaanderen mogen nooit een deel van Engeland, Amerika, Spanje, Frankrijk of Duitsland worden... alles onzin en humbug.

Overigens is het wel opvallend dat Nederlanders vaak heel hardnekkig de taalkundige en culturele overeenkomsten tussen de twee culturen ontkennen dan veel Duitsers, die de Nederlanden als een gebied verstaan, dat ooit deel vormde van een als Duits geldend deel van het Heilige Roomse Rijk, maar dat zich door haar afzijdige ligging, zeevarende karakter en samengaan met Bourgondie en Spanje heeft afgescheiden van de rest van het Rijk om een eigen ontwikkeling te doorlopen. Duitsers erkennen vaak een sterke verwantschap in cultureel, maar voor in taalkundig opzicht, immers, onze gebieden vormen een van de drie delen van het continentale westgermaanse dialectcontinuum, namelijk het Hoogduits, het Nedersaksisch (=platduits) en het Nederfrankisch (=Nederlands). Het Engels is wel westgermaans, maar behoort er niet toe.

Zeker als je een tijd in Duitsland woont, merk je hoe verscheiden onze culturen zijn, maar ook hoe ongelooflijk veel raakvlakken er zijn.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 21 juli 2009 om 11:52.
Oud 21 juli 2009, 12:10   #194
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn posting was natuurlijk ironisch bedoeld. Het ging mij er inderdaad om het feit, dat een samengaan van Nederland en de angelsaksische landen pure flauwekul is. Nederland en Vlaanderen mogen nooit een deel van Engeland, Amerika, Spanje, Frankrijk of Duitsland worden... alles onzin en humbug.

Overigens is het wel opvallend dat Nederlanders vaak heel hardnekkig de taalkundige en culturele overeenkomsten tussen de twee culturen ontkennen dan veel Duitsers, die de Nederlanden als een gebied verstaan, dat ooit deel vormde van een als Duits geldend deel van het Heilige Roomse Rijk, maar dat zich door haar afzijdige ligging, zeevarende karakter en samengaan met Bourgondie en Spanje heeft afgescheiden van de rest van het Rijk om een eigen ontwikkeling te doorlopen. Duitsers erkennen vaak een sterke verwantschap in cultureel, maar voor in taalkundig opzicht, immers, onze gebieden vormen een van de drie delen van het continentale westgermaanse dialectcontinuum, namelijk het Hoogduits, het Nedersaksisch (=platduits) en het Nederfrankisch (=Nederlands). Het Engels is wel westgermaans, maar behoort er niet toe.

Zeker als je een tijd in Duitsland woont, merk je hoe verscheiden onze culturen zijn, maar ook hoe ongelooflijk veel raakvlakken er zijn.
Rotterdammer, ik vermoedde al een zekere mate van ironie. "Dat meent hij toch niet echt", dacht ik, tegen de achtergrond van het wereldvreemde idee van de Angelsaksische unie, vandaar mijn quasi-opgewekte stijl in de eerste alinea.

Wat uw posting nu betreft, ben ik het met volledig met u eens. Er zijn zeker verschillen in de mentaliteit - soms ook weer opvallende overeenkomsten - maar wat het taalcontinuum betreft, is het inderdaad zo dat het Nederlands en het Duits een bepaalde mate van verwantschap hebben als loten van de West-Germaanse taalfamilie, die het Engels en het Fries duidelijk niet hebben. De overeenkomst is zo groot dat Engelssprekenden (on)bewust het hardnekkige misverstand is stand houden van de bedrieglijke overeenkomst tussen Dutch en Deutsch.

Ik kom met mijn vrouw graag en vaak in Duitsland. Kleve en Oberhausen (winkelcentrum Centro) zijn bij ons erg populair. Wij genieten van de Duitse 'Gemüdlichkeit' en van de gastvrijheid in winkels, 'konditorei' en binnensteden.
Oud 21 juli 2009, 12:34   #195
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Rotterdammer, ik vermoedde al een zekere mate van ironie. "Dat meent hij toch niet echt", dacht ik, tegen de achtergrond van het wereldvreemde idee van de Angelsaksische unie, vandaar mijn quasi-opgewekte stijl in de eerste alinea.

Wat uw posting nu betreft, ben ik het met volledig met u eens. Er zijn zeker verschillen in de mentaliteit - soms ook weer opvallende overeenkomsten - maar wat het taalcontinuum betreft, is het inderdaad zo dat het Nederlands en het Duits een bepaalde mate van verwantschap hebben als loten van de West-Germaanse taalfamilie, die het Engels en het Fries duidelijk niet hebben. De overeenkomst is zo groot dat Engelssprekenden (on)bewust het hardnekkige misverstand is stand houden van de bedrieglijke overeenkomst tussen Dutch en Deutsch.

Ik kom met mijn vrouw graag en vaak in Duitsland. Kleve en Oberhausen (winkelcentrum Centro) zijn bij ons erg populair. Wij genieten van de Duitse 'Gemüdlichkeit' en van de gastvrijheid in winkels, 'konditorei' en binnensteden.
Sterker nog, het Nederlands en het Duits hebben niet alleen een bepaalde verwantschap, maar zijn gewoon twee varianten van dezelfde Duitse, Duutse, Dietsche, Deutsche en Deitsche cultuur. Kleve en Wachtendonk hebben een sterke Nederlandse inslag, want Nederfrankische gebieden, waar vroeger een taal gesproken werd, dat ernstig aan dat van het Gelders, gesproken in Nijmegen, doet denken (geen Du, wel ghi of ghij). Wist je dat het Duits in deze gebieden pas in de loop van de negentiende eeuw werd ingevoerd, eigenlijk door de Pruisen, die dat gebied veroverd hadden? Dat geldt overigens ook voor Oost-Friesland, waar tot ver in de negentiende eeuw het Nederlands ambtelijke en vooral kerkelijke taal was.

Overigens, pas in die negentiende eeuw noemen Nederlanders zich consequent Nederlands en niet meer nederduits (nederduytsche taele, nederduytsch gereformeerde kerk), zoals dat in voorgaande eeuwen nog het geval was. Nederlands hebben Duitsland als staatkundige nabuur nodig om werkelijk Nederlanders te kunnen zijn

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 21 juli 2009 om 12:38.
Oud 21 juli 2009, 13:01   #196
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sterker nog, het Nederlands en het Duits hebben niet alleen een bepaalde verwantschap, maar zijn gewoon twee varianten van dezelfde Duitse, Duutse, Dietsche, Deutsche en Deitsche cultuur. Kleve en Wachtendonk hebben een sterke Nederlandse inslag, want Nederfrankische gebieden, waar vroeger een taal gesproken werd, dat ernstig aan dat van het Gelders, gesproken in Nijmegen, doet denken (geen Du, wel ghi of ghij). Wist je dat het Duits in deze gebieden pas in de loop van de negentiende eeuw werd ingevoerd, eigenlijk door de Pruisen, die dat gebied veroverd hadden? Dat geldt overigens ook voor Oost-Friesland, waar tot ver in de negentiende eeuw het Nederlands ambtelijke en vooral kerkelijke taal was.

Overigens, pas in die negentiende eeuw noemen Nederlanders zich consequent Nederlands en niet meer nederduits (nederduytsche taele, nederduytsch gereformeerde kerk), zoals dat in voorgaande eeuwen nog het geval was. Nederlands hebben Duitsland als staatkundige nabuur nodig om werkelijk Nederlanders te kunnen zijn
Ik dacht al: Die Klevenaren zijn als sprekers van het Zuid-Gelders goed te verstaan
Oud 21 juli 2009, 13:48   #197
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht al: Die Klevenaren zijn als sprekers van het Zuid-Gelders goed te verstaan
Kleef is toch weer van ons ?
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 06:03   #198
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Misschien, maar wij niet (meer) van Kleef.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 22 juli 2009 om 06:04.
Oud 22 juli 2009, 07:15   #199
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Men zou het haast denken. Winkeliers en winkelbedienden in Kleef (Kleve) spreken bijna accentloos Nederlands. Makelaars (Immobilien) en banken zijn zo goed als tweetalig. Het Duitse karakter is aan het vervagen en blijkt alleen uit verkeersborden, nummerplaten en sommige opschriften. Kleef wordt al maar Nederlandser. Uit mijn veelvuldige bezoeken aan die stad heb ik zelfs de indruk dat niet het Nederlands, maar het Duits een vreemde taal is die, door een samenloop van geografische omstandigheden, den inwoners der stad is opgelegd.

Wellicht krijgt de zeventiende-eeuwse taalkundige Pontius de Heuiter nog gelijk ook met zijn stelling dat het Kleefs (in feite een Zuid-Gelders dialect) naast het Hollands, Brabants en Vlaams één van de componenten van het Nederlands is.
Oud 22 juli 2009, 07:24   #200
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Men zou het haast denken. Winkeliers en winkelbedienden in Kleef (Kleve) spreken bijna accentloos Nederlands. Makelaars (Immobilien) en banken zijn zo goed als tweetalig. Het Duitse karakter is aan het vervagen en blijkt alleen uit verkeersborden, nummerplaten en sommige opschriften. Kleef wordt al maar Nederlandser. Uit mijn veelvuldige bezoeken aan die stad heb ik zelfs de indruk dat niet het Nederlands, maar het Duits een vreemde taal is die, door een samenloop van geografische omstandigheden, den inwoners der stad is opgelegd.

Wellicht krijgt de zeventiende-eeuwse taalkundige Pontius de Heuiter nog gelijk ook met zijn stelling dat het Kleefs (in feite een Zuid-Gelders dialect) naast het Hollands, Brabants en Vlaams één van de componenten van het Nederlands is.
Kleef is voor mij de ideale plaats om te leven: Nederlands -en dus vertrouwd- van karakter, maar wel met de degelijkheid en de vrijheid van de Duitse wooncultuur en infrastructuur. Bovendien zijn de inwoners er nog hoffelijk, zoals dat in Duitsland nog doorgaans het geval is. Bratwurst, Schnitzel en Kartoffelklößen naast stroopwafels en ontbijtkoek. Wist je dat Katjesdrop uit Emmerik stamt en honderd procent Duits is? Overigens, de bekende held Siegfried, die toch een niet te ontkennen bestanddeel van de Duitse identiteit is, komt uit Xanten en wordt in de Duitse literatuur "Niederländer" genoemd....

Het zou wellicht te ver gaan te beweren dat de Nederlandse cultuur een Duitse oorsprong heeft, maar heel ver ernaast kan ik niet zijn.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 22 juli 2009 om 07:28.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be