![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Omwille van die avatar? Dat is louter toeval man. Bovendien ben ik niet zo,n Vlamingenhater als die sinistra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Banneling
|
![]() En dat noem jij bewijs? Ja, akkoord ik heb sommige woordspelingen van zijn geplaatste berichten in mijn bijdragen gebruikt maar dat heb ik ook al bij andere gebruikersprofielen hier gedaan. Daar is toch niks mis mee, toch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ontmaskerd, geef gewoon toe dat ge een dubbelnick zijt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Minister
|
![]() Blackwater Inc, Sinistra, Timmeke, AntiDeutsch ... één pot nat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Zou jij niet beter in de zandbak gaan spelen?
![]() |
![]() |
#190 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: ik ben ervoor, dat de Nederlanden een deel worden van de Bondsrepubliek Duitsland. Taal en ethniciteit der Nederlandse bevolking is sterker aan het Duitse dan aan het Angelsaksische verwant. Samen met Hamburg zullen Rotterdam en Antwerpen de hoeksteen van een nieuwe natie kunnen vormen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
|
![]() Citaat:
je woont zelf in duitsland. normaal dat je dat leuker vindt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wijlen politicus Thijs Wöltgens (PvdA) heeft dit idee ook eens voorgesteld. Het werd opvallend enthousiast ontvangen als 'logisch gevolg van de Europese integratie'. Hoe anders wordt er gereageerd als het gaat om voorstellen, zoals wij die doen, om Nederland en Vlaanderen dichter tot elkaar te brengen. Staat het idee van een unificatie met Duitsland veraf van de werkelijkheid of zelfs van de wenselijkheid, het idee van een Angesaksische unie, zoals voorgesteld in deze draad, is dat helemaal. Het is gespeend van elke realiteit en de moeite van enige reactie niet waard. Gezien en gelachen. We gaan over op de realiteit van vandaag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Overigens is het wel opvallend dat Nederlanders vaak heel hardnekkig de taalkundige en culturele overeenkomsten tussen de twee culturen ontkennen dan veel Duitsers, die de Nederlanden als een gebied verstaan, dat ooit deel vormde van een als Duits geldend deel van het Heilige Roomse Rijk, maar dat zich door haar afzijdige ligging, zeevarende karakter en samengaan met Bourgondie en Spanje heeft afgescheiden van de rest van het Rijk om een eigen ontwikkeling te doorlopen. Duitsers erkennen vaak een sterke verwantschap in cultureel, maar voor in taalkundig opzicht, immers, onze gebieden vormen een van de drie delen van het continentale westgermaanse dialectcontinuum, namelijk het Hoogduits, het Nedersaksisch (=platduits) en het Nederfrankisch (=Nederlands). Het Engels is wel westgermaans, maar behoort er niet toe. Zeker als je een tijd in Duitsland woont, merk je hoe verscheiden onze culturen zijn, maar ook hoe ongelooflijk veel raakvlakken er zijn. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 21 juli 2009 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat uw posting nu betreft, ben ik het met volledig met u eens. Er zijn zeker verschillen in de mentaliteit - soms ook weer opvallende overeenkomsten - maar wat het taalcontinuum betreft, is het inderdaad zo dat het Nederlands en het Duits een bepaalde mate van verwantschap hebben als loten van de West-Germaanse taalfamilie, die het Engels en het Fries duidelijk niet hebben. De overeenkomst is zo groot dat Engelssprekenden (on)bewust het hardnekkige misverstand is stand houden van de bedrieglijke overeenkomst tussen Dutch en Deutsch. Ik kom met mijn vrouw graag en vaak in Duitsland. Kleve en Oberhausen (winkelcentrum Centro) zijn bij ons erg populair. Wij genieten van de Duitse 'Gemüdlichkeit' en van de gastvrijheid in winkels, 'konditorei' en binnensteden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Overigens, pas in die negentiende eeuw noemen Nederlanders zich consequent Nederlands en niet meer nederduits (nederduytsche taele, nederduytsch gereformeerde kerk), zoals dat in voorgaande eeuwen nog het geval was. Nederlands hebben Duitsland als staatkundige nabuur nodig om werkelijk Nederlanders te kunnen zijn ![]() Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 21 juli 2009 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Misschien, maar wij niet (meer) van Kleef.
Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 22 juli 2009 om 06:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Europees Commissaris
|
![]() Men zou het haast denken. Winkeliers en winkelbedienden in Kleef (Kleve) spreken bijna accentloos Nederlands. Makelaars (Immobilien) en banken zijn zo goed als tweetalig. Het Duitse karakter is aan het vervagen en blijkt alleen uit verkeersborden, nummerplaten en sommige opschriften. Kleef wordt al maar Nederlandser. Uit mijn veelvuldige bezoeken aan die stad heb ik zelfs de indruk dat niet het Nederlands, maar het Duits een vreemde taal is die, door een samenloop van geografische omstandigheden, den inwoners der stad is opgelegd.
Wellicht krijgt de zeventiende-eeuwse taalkundige Pontius de Heuiter nog gelijk ook met zijn stelling dat het Kleefs (in feite een Zuid-Gelders dialect) naast het Hollands, Brabants en Vlaams één van de componenten van het Nederlands is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het zou wellicht te ver gaan te beweren dat de Nederlandse cultuur een Duitse oorsprong heeft, maar heel ver ernaast kan ik niet zijn. Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 22 juli 2009 om 07:28. |
|
![]() |
![]() |