![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ...trouwens die vraag naar godsbestaan is niet nieuw:
Citaat:
En als straf stierven ze, en werden ze terug uit de dood herrezen !
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 26 december 2008 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nou ja....geloof je dit nu echt? Dat je uit de dood verrijst? Echt???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Minister
|
![]() Je zou kunnen stoppen met een (discriminerend) onderscheid te maken. Er zijn ook gelovigen die ernstig aan wetenschap doen.
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Je zou kunnen stoppen met een (discriminerend) onderscheid te maken. Er zijn ook gelovigen die ernstig aan wetenschap doen. Dat klopt dat vele wetenschappers in een hiernamaals geloven, als je zo bezig bent met het nulpunt van dit heelal kan ik me dat best voorstellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Minister
|
![]() Precies dat had ik al uitgelegd: geloven is niet zomaar synoniem voor denken. Bovendien sluit geloven denken niet uit, en omgekeerd al evenmin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als Einstein c constant maakt en daarbij ontegensprekelijk ruimte (dus ook tijd) variabel, dan kan je dat alleen maar geloven. In principe gaat dat tegen alle 'dagelijks waarnemen' in. Dat de daaruit vloeiende wiskunde lijkt te kloppen is geen 'bewijs'. Je kan dezelfde wiskundige resultaten bekomen door enkel de factor tijd variabel maar steeds positief te houden. Of zelfs door 't toevoegen van een constante (zoals die van Planck). Eigenlijk is dat gewoon niet meer dan de geest van de kwantum-mechanica toepassen op dit deel van de relativiteits-theorie. De snaartheorieën spreken over meerdere dimensies. Dezen zijn wiskundig heel strikt ondersteund, maar hebben geen enkele grondslag nog steun aan/in waarnemen. Zij zijn experimenteel onmogelijk te ondersteunen. Het is een feit dat u en ik, wij allemaal, veel wetenschap voor waarheid aannemen. Zonder dat we de waarheid ervan zelf kunnen ervaren. Zonder dat we 't voor waar aan mekaar kunnen tonen. Dat is de reden waarom ik liever spreek over 'waarschijnlijkheid' in plaats van over 'waarheid'. En als je 't aantal door de eeuwen heen gecontesteerde theorieën traceert, dan kunt ge u enkel daarbij veilig voelen. En bovenop dat alles hanteren we 3 (DRIE) theorieën om ons wereldbeeld te benaderen. De Newtoniaanse mechanica, de relativiteitstheorie en de kwantummechanica. Geen van deze drie is compatibele met de andere en daarom eigenlijk onwaarschijnlijk. Maar we geloven er in en vooral, we BEHOUDEN ze bij GEBREK AAN BETER. Conclusie: Geloof en Wetenschap staan niet los van mekaar. Wetenschap kan enkel gevalideerd worden in waarschijnlijkheden. De huidige wetenschappelijke inzichten zijn in voege wegens gebrek aan beter. En dat maakt dat godsdienst en wetenschap opgebouwd zijn uit dezelfde elementen met eigenschappen die enkel in parameter verhoudingen verschillen. Wetenschap en Godsdienst zijn het zelfde in een andere vorm. Of te wel. Geloven is de basis voor alle collectieve kennis.
![]() |
![]() |
#190 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Braaaains...
![]() |
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat betreft QM, en relativiteitstheorie: hun toepassingsgebied en hun scope verschillen nogal maar in het grensgebied blijken ze wel degelijk compatibel. Ik begrijp dan ook totaal niet waar je bovenstaande gratuite bewering haalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als u gelooft dat God met mensen kan praten, geloof dan enkel wat u persoonlijk verteld wordt, niet leugens van een of andere machtshongere generaal. U weet toch; 'macht corrumpeert'? Citaat:
En dan nog: Geschriften bewijzen helemaal niets, over geen enkel onderwerp. Al zou de Koran het eerste boek zijn waar 1+1=2 in stond, dat bewijst niet dat het boek goddelijk geïnspireerd is; dat bewijst alleen maar dat de schrijver een denkstap kon maken. Citaat:
Als religie ergens goed in is, dan is het het ontmenselijken van de mensheid. Absolute zekerheid in de vorm van geloof, schakelt het geweten uit. Dát is mijn grootste bezwaar tegen religie. Je zou kunnen zeggen dat gelovigen die geen geweld in de naam van hun religie (want hun boek roept hen daar wel toe op) in zekere mate toch twijfelen over Gods bestaan; of de validiteit van de geschriften natuurlijk. Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wil je echt dat ik daar op antwoord ? 't Moet zo zijn dat je een grapje maakt. Ik stel voor dat je een beetje gaat 'dobbelen'. Gratuit ? LOL. ** haalt schouders op, keert zijn rug naar je **
![]() |
![]() |
#194 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien heb je wel een punt, maar dan slaag je er perfect in om dat te verbergen. En als je ook maar een 'beetje' wetenschapper was - mijn twijfel op dat punt is nu wel gereduceerd tot het minimum minimorum - dan had je tenminste enige achtergrond verschaft van je wilde hersencapriolen. De enige vraag die zich nog opdringt is dan wel, wat jij nog doet op dit forum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook wil ik er op wijzen dat de kracht van de wiskunde niet te onderschatten is. Met juist randvoorwaarden en correcte fysische waarden is dit erg krachtig om met grote zekerheid het gedrag van de werkelijkheid te voorspellen. En ik zou graag eens willen weten waar relativiteit bijvoorbeeld newton tegenspreekt ? Newton is nog steeds deel van relativiteit maar dan voor lage snelheden/lage massas (v << c) terwijl Einstein het gewoon het heeft uitgebreid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Newton is zelfs gewoon deel van relativiteit. Je hebt dus gelijk Parcifal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() De verschillen en de revolutionaire gedacht in 't laatste wil maar niet dagen bij jullie eh ?
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 27 december 2008 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Minister
|
![]() LOL. Zeg eens zelf. Waarom hebben we nood aan een universele theorie ? Jingle Bells Jingle Bells Jingle Bells. Ik heb mijn lesje niet geleerd = iemand heeft iets voor je verborgen ? ![]()
![]() |
#199 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat betreft de link tussen QM en de algemen relativiteist-theorie is het zelfs zo dat de QM correct blijft maar dat je over zo'n groot aantal partikels gaat spreken dat er enkel nog met 'gemiddeld gedrag' van een set partikels kan gerekend worden. En dan gaan de 2 theoriën naadloos in elkaar over. Wat de laatste belg beweert kom er zo'n beetje op neer als zeggen dat je door een microscoop en een telescoop andere dingen ziet als je erdoor kijkt en dat ze dus niet compatibel zijn en dat we daardoor geen duidelijk beeld kunnen krijgen van wat de werkelijkheid is. Wel, ik denk dat de laaste belg dringend een nieuwe bril moet kopen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Minister
|
![]() Newton's wetten zijn 't zelfde bij hoge snelheden en sterke gravitaties. Terug naar school jongens. Volgens Newton's wetten kan je bij een snelheid een snelheid blijven optellen.