![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden? | |||
Ja, zonder meer. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 31,58% |
Nee, ze moeten blijven bestaan in de huidige vorm. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 13,16% |
Nee, maar er moeten wel bepaalde aspecten van de provinciale organisatie hervormd worden. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 44,74% |
Geen mening, de provincies mogen afgeschaft worden of mogen blijven. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,63% |
Iets anders. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,89% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welnu, hoe u zich ook uitput en aan alle kantjes probeert te knabbelen, uw beginstelling is zo krom als maar kan zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Banneling
|
![]() U pint zich vast op een woordje. Maar zwakjes. Ik heb u mijn stelling duidelijk gemaakt. En ook mbt tot Voeren als enclave is mijn stelling duidelijk. Tenzij u een leesblindheid vertoont voor landkaarten. U lijkt me eerder zonder argumenten meer. En dan gaat u in het defensief door te beweren dat de andere geen argumenten meer heeft. Dat doet u altijd.
Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 23:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als ik u dan zou vastpinnen op een woordje, mag ik dan aannemen dat uw woordkeuze niet al te juist was? Is Veurs dan toch (Oost-)Limburgs en niet dat zogezegd "Nederduits" waarover u het in het begin had? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Schijnbaar is het voor u iets te moeilijk gewoon ridderlijk toe te geven dat u verkeerd zat met uw stelling dat "Veurs geen Limburgs is, maar wel Nederduits". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Het Nederlands is in het verleden ook Diets/Duuts en Nederduits genoemd. Diets/Duuts : taal van het volk van in de Middeleeuwen tot ca. 1500 Nederlands : vanaf ca. 1514, en hoofdzakelijk in de Zuidelijke Nederlanden. Nederduits : vanaf midden 16 de eeuw tot sporadisch nog begin 20 ste eeuw." Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 23:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom deze vrij eenvoudige vraag aan u gericht: Is Veurs een dialectgroep die hoort bij het (Oost-)Limburgs? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In uw beginstelling stelde u heel duidelijk dat Veurs geen Limburgs was, maar zoiets als "Nederduits" hiermee suggererend dat het niet tot een Nederlands dialectgroep hoort. Immers, Limburgs behoort tot onze Nederlandse taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar zoals het spreekwoord zegt: 'wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in.' Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 23:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, u heeft dus eindelijk begrepen dat Veurs gewoon bij de Limburgse dialecten hoort die op hun beurt tot de Nederlandse taal horen. Eind goed, al goed. Al strekt het u niet tot eer dat u uw beginfout niet kunt toegeven en uw eigen vergissing niet duidelijk herroept. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U heeft me trouwens helemaal niet tegen de muur gepint. Heel uw betoog zinkt in één groot moeras. Maar tja, als de uil niet zien en wil... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het spijt me maar ge hebt er uzelf ingeluist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) verstaan is geen criterium. Een maastrichter verstaat een kerkrader ook niet en een vaalser verstaat een weerter niet.
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal ook nogmaals de algemeen aanvaarde taalkundige gegevenheid herhalen die u hier tevergeefs, en zonder enige referentie naar enige taalkundig werk, probeert te poneren. Veurs is met zekerheid Limburgs, meer bepaald Oost-Limburgs. Uw visie op de "verstaanbaarheid" is foutief en slechts getuigend van een schrijnend gebrek in taalkundige materies. Oost-Vlaams uit Oudenaarde is immers ook zo goed als onbegrijpbaar voor een Vlaamstalige uit Steenvoorde; niettemin zijn het beide dialecten uit de Vlaamse dialectgroep. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor Saasertüütsch dat tot het Schwiitzertüütsch behoort, alhoewel een Berner die Schwiitzertüütsch spreekt nauwelijks een Saaser zal kunnen begrijpen. De taalkunde werkt niet met een dergelijke subjectief begrip, maar wel met objectief taalkundige elementen (als zijnde woordenschat, spraakkunst, enz.). Het Veurs valt grotendeels uiteen in twee dialectengroepen die niet eindigen aan de staatsgrens met Nederland, maar er verder doorlopen. Welnu, de dialecten daar worden als behorend tot het Oost-Limburgs gezien. Dat is aan algemeen aanvaarde taalkundige gegeveheid. Indien u dat wil ontkennen, zal dat niet gebeuren op basis van gedegen argumentatie maar slechts uit een of ander vaag onderbuikgevoel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerder al onderstreepte ik dat Voeren taalkundig geen enclave is, geen taaleilad zoals system - in navolging van de mensen van Retour-�*-Liège - suggereert. Al evenmin klopt zijn stelling dat wat men daar spreekt geen Limburgs zou zijn. Dat hij maar eens de volgende tekst leest: http://www.dbnl.org/tekst/cajo001lim...01_01_0001.htm Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.mijnwoordenboek.nl/img/dialectenkaart.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En alweer een kaartje. En, kijk eens aan, system, staan de Voerense gemeenten dan wel niet in het groen, de kleur voor de Limburgse dialecten?
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...e_Dialekte.png |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En nogmaals een kaart met de grote isoglossen in het Limburgs, waarbij men duidelijk ziet dat, zoals ik eerder al stelde, slechts ten oosten van Eupen het Ripuarisch begint en dus ten westen van deze lijn nog het Limburgse dialecten zijn.
http://users.telenet.be/sf15116/Platt/images/map.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() zelfs in Tienen spreekt men (West-)Limburgs
![]() |
![]() |
![]() |