![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De opvoeding, en meer algemeen de gedragsstijlen die een gezin hanteert, heeft namelijk een niet te onderschatten invloed op het latere gedrag van het kind. Een kind dat een "goede" opvoeding (in de zin van: uit onderzoek is de pedagogische waarde van deze opvoeding gebleken in de zin dat het kind in de volwassenheid een hoge graad van welzijn heeft bereikt, goed om kan met problemen, in staat is tot het aangaan van goede relaties, contactvaardig is, weinig of zelden met psychische problemen kampt, ...) heeft gekregen, staat (of de kans is veel groter dat dit zo is) pakken sterker in zijn schoenen om alles wat er later 'in de volwassenenwereld' op deze persoon af zal komen. Een kind dat een andere opvoeding heeft genoten, staat veel zwakker in de samenleving, terwijl het moet mee functioneren en opboksen met de andere 'beter "begoede"' vroegere kinderen.
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
|
![]() Wat betreft de paard-met oogkleppen / kind vergelijking: je kan een paard ook leren om niet meer te schrikken bij het zien van bepaalde stimuli.
![]()
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
Zeggen 'zoek het zelf maar uit' als een persoon hier duidelijk niet in staat toe is, brengt voor niemand zoden aan de dijk als je het mij vraagt. Los daarvan is een persoon mi altijd verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Hoe je omgeving of genetische constitutie ook is, de gevallen waarin er echt maar één mogelijke reactiewijze is zijn slechts heel zeldzaam, om niet te zeggen onbestaande. Maar we mogen niet blind zijn voor het feit dat menselijk gedrag slechts voortkomt en bestaat uit interactie met zijn omgeving, het kan daarom nodig zijn om de omgeving ook te betrekken bij een 'behandeling' of 'zoektocht naar een oplossing'. Dat kan een klasgroep zijn, een school misschien, het gezin, of wie weet enkele wetten van de samenleving.
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
|
![]() Citaat:
Als je bv omwille van medische problemen naar een dokter wil moet je èn naar een reumato-, argelo-, gynaeco-, cardio-, ... Daardoor mist men volgens mij een enorm groot wetenschappelijk gebied. Het zou me namelijk verbazen moesten al deze stoornissen in al die mogelijke verschillende gebieden die samen voorkomen in één lichaam volledig los staan van mekaar... God weet hoeveel verbanden we bv eens kijken hoeveel van de mensen met hartprobleem x, hiervoor ook last hebben van psychologisch probleem y e.d. Gelukkig is er momenteel meer een tendens naar eclecticisme in de humane wetenschappen. Een biopsychosociaal perspectief op het menselijk functioneren. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
|
![]() Citaat:
"je kan je kind zijn beentjes niet gaan afkappen, omdat je bang bent dat het ooit onder een auto zal lopen". ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||
|
![]() Citaat:
Wie zich volledig aan zijn cliënten overgeeft, is binnen een jaar terug te vinden in zijn zetel met een fikse burn-out... In het beste geval. ![]() Citaat:
![]() Ik ken ook een jongen die zich jarenlang volledig op- en afsloot. Computerverslaving. Het heeft jaren geduwd, maar hij heeft zich weer volledig in het leven gesmeten: studeert nu verder, heeft een uitgebreide vriendenkringt, onderneemt regelmatig dingen, ... Zijn situatie is plots helemaal veranderd toen hij van psychiater veranderd en medicijnen kreeg die blijkbaar wel voor hem werkten. Hij bouwt deze nu zelfs af. ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Banneling
|
![]() Maar in naam van de Norm mag je hem wel - liefst zo vroeg mogelijk al - een hoedje opzetten van een bepaalde kleur, omdat je bang bent dat ie zonder het pilletje en zonder de schouderklopjes van de juiste kleur z'n universitair diploma niet zal halen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
Voor het uitbreken van een stoornis moeten anderzijds wel een aantal factoren aanwezig zijn, die maken dat een ziekte er beter gedijt. Veel onderzoek heeft bv? bevestigd dat de reacties van de familie op de ziekte erg belangrijk is, zeker bij schizofrenie is dit volledig bestendigd, men kan zo het aantal psychotische aanvallen en het aantal dagen dat de persoon moet worden opgenomen terugdringen.
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
Opvoeden is trouwens niet makkelijk, zeker niet in een samenleving die zo dynamisch is en anders is dan een jaar of 20 geleden en er wordt heden ten dage veel te licht over gegaan als je het mij vraagt.
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe meer amateur psychologen er bijkomen (en tegenwoordig leggen ze er de straten mee) hoe meer probleem kinderen er zullen zijn waar die halfgare einsteins met hun gezever er de stoppen zullen mee doen doorslaan.
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor mij klinkt dat als : Hoera ! De 'bevoegde' politieke 'visies' kunnen nu �* la carte het Ultieme Menu van Menselijk Functioneren samenstellen, alles kan dienen. Ergens in de breedst denkbare waaier van humane wetenschappen vinden ze wel het nodige voor het Ideale Beeld ... Bio - psycho - sociaal. Geen speld tussen te krijgen. De cocacola van de toekomst. De smeerolie die iedereen zal toelaten zonder piepen of kraken te Functioneren in de Grote Vlucht Vooruit. Excuse me. Mag ik vragen ? Functioneren in wat ? Tot meerdere glorie van wie ? En ben je wel zeker dat je met het badwater van al die 'dysfuncties' niks anders weggooit ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
Tenzij natuurlijk de psycholoog op Freud stoelt, dan neem ik aan dat er brutweg een 1/4 slaagkans is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 30 januari 2009 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Gouverneur
|
![]() ik ben met knipp
*KNIP* Gelieve niet persoonlijk te worden. Laatst gewijzigd door Akira : 31 januari 2009 om 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige wat medicijnen binnen de psychiatrie doen is negatieve emoties onderdrukken die de positieve emoties overschaduwen, dit om je de kans te geven je te 'herpakken'. Eenmaal de psychiater vindt dat je ondertussen sterk genoeg bent om weerstand te bieden wordt het medicijnengebruik afgebouwd. In tegenstelling tot wat je beweert wordt het gebruik niet zo snel mogelijk afgebouwd, integendeel, het effect van een te snel afbouwen kan erger zijn dan de toestand voor de behandeling;. Mijn mening is echter steeds geweest dat wie ooit medicijnen heeft moeten nemen voor een of andere geestesstoornis ook steeds vatbaarder zal zijn om te hervallen en dus steeds beter zal moeten opletten (of de omgeving). Sommigen hebben hun leven lang medicijnen nodig om normaal te functioneren. In tegenstelling tot de psycholoog die eerst luistert en daarna adviezen geeft, luistert de psychiater vooral om nadien het juiste medicijn voor te schrijven. De therapie bij de psycholoog bestaat uit gesprekken, bij de psychiater bestaat die uit het nemen van medicijnen en de opvolging ervan. Ik geloof niet in goeie of slechte psychiaters, of ze zouden zich moeten vergissen van voorschrift. Psychologen daarentegen, moeten beschikken over levenswijsheid en moeten vertrouwen kunnen winnen, goeie praters zijn, therapeutisch. Cliënten van psycholoog-therapeut zijn niet ziek, wel de patiënten van de psychiater. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat episodisch karakter neemt niet weg dat iemand op onvoorspelbare momenten een gevaar kan zijn voor zichzelf en de omgeving. Je kan het de omgeving dan ook niet kwalijk nemen in te grijpen als de persoon in kwestie tijdens een 'periode tussenin' er zelf niets wenst aan te doen. Of wel ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zou het ook niet kunnen dat de overheid verplicht is selectief te zijn, wegens plaatsgebrek ? Een onderwerp dat trouwens vrij actueel is. Er wordt tegenwoordig nogal wat geïnvesteerd in gesloten instellingen, ook in gevangenissen. Ik vrees dat het plaatsaanbod omgekeerd evenredig is met de selectiviteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie precies is die omgeving ? Wie bepaalt wat gevaarlijk is ? Gedrag dat jou de stuipen op het lijf jaagt is daarom nog niet intrinsiek gevaarlijk. En wat precies ga je me verplichten te doen ? En wat ga je doen als de 'ingreep' slecht afloopt ? Enig idee hoeveel zelfmoordpogingen gebeuren IN de psychiatrie ? Hoe groot de kans is dat je iemands zelfbeeld voor eeuwig en altijd beschadigd door hem onnodig of half nodig de psychiatrie in te duwen ? Het element 'gevaar' in de discussie brengen is wel terecht. Een beter criterium in elk geval dan 'functioneren', of 'levenskwaliteit' , zoals bepaald door 'bevoegden'. Probleem is denk ik dat er een zeer groot spectrum is van 'psychoot'. Van een lichte neiging tot, erg af en toe, tot met de regelmaat van een klok wekenlang 'total loss'. Waar ga je de lijn trekken ? Vergroot je niet net het gevaar door 'de psychoot' in z'n rustige momenten continu te belagen met je wens er iets aan te doen. Mij zou het danig op de zenuwen werken in elk geval. ... In de mate dat er gevaar mee gemoeid is, komt die mogelijk van een andere component. Druggebruik bvb, of een kick krijgen van geweld. Of er een relatie is tss 'psychoot' en geweld is overigens betwistbaar. Iemand heeft hier cijfers gepost, de kans op geweld zou pakweg 5x groter zijn dan gemiddeld. Maar dat leek te gaan over alle vormen van geweld, van bloedneus tot 'fabeltjesland' Is daarin bvb meegerekend het occasionele blauwe oog van verpleger of agent die manu militari 'de patiënt' de ambulance in werkt ? En is in die cijfers voldoende abstractie gemaakt van andere componenten ? |
|
![]() |
![]() |