Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2009, 16:00   #181
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Gelijk de vorige Paus zei dat jongeren niet met condoom moeten neuken?
Of zoals onze huidige Paus onder het voormalig SS regime stond?
Of alle pedo delinquenten dat gepaard gaan met katholisten in bisschopfuncties etc?

Ik denk dat de Kerk haar veto qua freedom of speech al lang verloren is.
Helaas huizen ze zich wel in het Vaticaan he. Weten jullie wel hoe oud het Vaticaan is? En weten jullie wel welke gruweldaden daar binnenin die muren gebeuren?
Waarom mogen wij trouwens eens geen bezoekje brengen en snuffelen in die privé bibliotheek? Mogen we dan werkelijk niet alles weten van dien Heer Jezus of dien Heer God?
Waarom erkend het Vaticaan authentieke geschriften niet?

Waarom oh waarom zou iemand die kennis tot zich trekt, en valse kennis uitspreid freedom of speech hebben? Laat ze lullen tegen hun klaagmuur of kerkmuur he, anderen pissen dertegen. Ieder zal er wel zijn functie uit kunnen halen.

Al bij al: stel u deze vraag:
Voor Christus waren de mensen machtig over astrologische kennis. Men wist dat we in een universum leefde vergezeld door mede planeten. Deze planeten en sterren kregen hun naam, astrologie, waarop ze zich oriënteerden.
6000+ jaar geleden he! Met de middeleeuwen (the dark ages) dacht men ineens dat men van de aarde kon vallen. Newton werd bijna de brandstapel opgegooid omdat ie zwaartekracht wou bewijzen.
Stelt niemand zich vragen: waar is dat allemaal naartoe?
Ik weet het zenne, de brandstapel op en wij, de massa, worden lomp gehouden door dien TV box, bijbels, korans, tora's, en noem maar op.
Freedom of Speech... ze lullen maar wat ja, om ons binnen de lijntjes te houden. Kijk wat het doet bij Jan, no offence makker. Maar er is meer dan de Kerk aan't leven.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 16:01   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat godsbewijs van thomas van Aquino is hier al uitvoerig aan bod gekomen, en is hier ook al uitvoerig onderuit gehaald.

Er zit geen tot weinig rede in omdat het kinderlijk simpel is en alle fundamentele natuurwetten negeert.
Ik heb het helemaal niet over het Godsbewijs, maar wel over Thomas' theoretische uitwerking dat er geen tegenstelling hoeft te zijn tussen geloof en rede.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 16:01   #183
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Antwoord van de Kerk is mijn antwoord. Zo eenvoudig zit het eenmaal in elkaar, want in de Kerk vindt men de zekerheid. Niet ergens anders.
Hmmm. Is dat zo ? Je moet één van de 1200 Amerikaanse kerken aanhangen. Niet de Roomse.

Jij bent negationist, of revisionist, 't is maar hoe je 't wil benoemen. De inhoud blijft 't zelfde. Dat is jouw antwoord.

Het antwoord van de kerk is totaal tegenstrijdig, namelijk:
Citaat:
Paus Benedictus XVI noemt elke ontkenning of minimalisering van de Holocaust een onaanvaardbare misdaad.
Bronnen.

Daarnaast verdedigt gij Williamson tot in de details. Diezelfde Williamson zegt van de paus:

Citaat:
de paus is een antisemiet en ik niet
Onverdachte bron.

Daarnaast geeft gij te kennen volledig achter de standpunten van de Pius X broederschap te slaan. Maar:

Citaat:
Bisschop Williamson is door de Pius X-broederschap ontslagen als rector..
Onverdachte bron.

Ook Pius X staat niet achter jouw antwoord. Dat de kerk niet enkel uit pausen en bisschoppen bestaat moet ook jouw wel eens opgevallen zijn. De kerk is de volledige gemeenschap, hoe afwijkend en totalitair jij daar ook over denkt. Een groot deel van de gemeenschap schaamt zich.

Citaat:
Meer dan een kwart van de katholieken schaamt zich voor zijn geloof.
Bron.

En eigenlijk erger:

Citaat:
Bijna driekwart van de Nederlandse katholieken vindt dat paus Benedictus XVI moet toegeven dat hij een fout heeft gemaakt in de affaire rond de Britse bisschop Richard Williamson.
Bron.

Niet enkel 'het volk' mort. Ook kardinalen zijn op zijn minst een beetje geagiteerd.

Citaat:
“Niemand kan zich erover verheugen dat er misverstanden zijn ontstaan. Er zijn zeker ook fouten gemaakt in het management van de Curie, dat wil ik heel uitdrukkelijk zeggen”, verklaarde Kasper gisteren tegenover de Duitse editie van Radio Vaticana.
Onverdachte bron.

Het antwoord van de kerk, en dat in alle lagen, wijkt af van jouw antwoord.

Als gelovige zouden jouw excuses voor je dwalen echt wel op hun plaats zijn Jan.
Oud 14 februari 2009, 16:09   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik raad u aan om dat meteen deze computer te stoppen te gebruiken en in een grot te gaan leven, want alles wat de mensheid heeft bereikt tot nu toe heeft ze te danken aan het gebruik van haar verstand.

De kerk heeft in het verleden al vaak gepoogd om haar wereldbeeld als de enige waarheid te laten gelden, en keer na keer heeft de wetenschap het in duigen gemept. bvb : hun ontkenning van het heliocentrisch model. Op dat moment was dat ook de "waarheid", maar nu weten we gelukkig beter.

Jan, wij, wetenschappers, gaan constant gaten blijven meppen in uw wereldbeeld. Het enigste wat u rest is het licht van de zon ontkennen en doorgaan. Ik vind dat El Flamenco Loco een veel gezondere instelling heeft, maar bon, u doet maar.
Jammer genoeg moet ik teleurstellen: de wetenschap "mept" helemaal geen gaten "in 'mijn' wereldbeeld". De wetenschap is immers op een ander terrein van toepassing dan het geloof.

Het heliocentrisch model behoort bijvoorbeeld helemaal niet tot 'mijn' geloof. Nergens in de geloofsbelijdenis of de conciliedocumenten of kerkelijke stukken betreffende de geloofsleer staat dit vermeld. Nergens.
Oud 14 februari 2009, 16:10   #185
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zie niet goed in waarin uw reactie ingaat tegen wat ik eerder al schreef, nl. dat de Kerk in haar leden door het menselijk handelen kan dwalen en van Jezus' boodschap kan afdwalen.
Dat zou ook vrij straf zijn als je dat inzag, want mijn posting gaat daar niet tegenin.
Maar ja, proberen gaat mee hé. En van de kern van de zaak, een relatief recente genocide door de kerk van rome, ben je weeral weggekronkeld.
Overigens, "dat de Kerk in haar leden door het menselijk handelen kan dwalen en van Jezus' boodschap kan afdwalen", als dat voor jou een genocide goedpraat, dan kan ik niet anders dan concluderen dat we met een zieke geest aan het discussiëren zijn.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 16:12   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Het antwoord van de kerk, en dat in alle lagen, wijkt af van jouw antwoord.

Als gelovige zouden jouw excuses voor je dwalen echt wel op hun plaats zijn Jan.
De Kerk spreekt slechts met onbetwistbaar gezag wanneer het gaat om zaken van geloof en zeden. De visie op de Jodenvervolging behoort daar niet toe, zelfs al denken bepaalden van wel. Nergens vind ik echter in de kerkelijke traditie daar een element toe, wel integendeel.
Oud 14 februari 2009, 16:12   #187
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het helemaal niet over het Godsbewijs, maar wel over Thomas' theoretische uitwerking dat er geen tegenstelling hoeft te zijn tussen geloof en rede.
Als ik met u hier discussieer krijg ik altijd goesting om alle kerken ter wereld plat te branden, priesters op het schavot te leggen en het geloof te verbieden. Puur omdat zoals gij het uitlegt een platte demagogische manier is van het volk onder de knoet te houden. De ketting rond de nek van de mensheid die haar terug houdt.

Gelukkig ben ik geen gewelddadig mens en gaat die drang na een fractie van een seconde weer over. Maar ik blijf erbij, religie, geloof heeft maar 1 functie: mensen dom te houden en een bepaalde hoeveelheid macht te centraliseren.

Gij zijt een typevoorbeeld. Gij denkt niet na voor uw eigen. Gij hebt de illusie dat ge nadenkt en reflecteert, maar ge neemt in werkelijkheid klakkeloos alles van de kerk en uw religie over, hoe conservatiever hoe beter.

Geen vragen stellen. Absoluut niet doen. En als ge vragen hebt, staan de antwoorden wel in de bijbel. Hoeveel van deze gebrainwashte mensen loper er nog rond ? Hoeveel moet de moderne mens nog afzien met deze mensen ?

Leef nog maar wat verder in uw imaginaire wereld Jan, ik vind het wel diep triest dat gij in de buurt van kinderen moogt komen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 16:14   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de kerk niet enkel uit pausen en bisschoppen bestaat moet ook jouw wel eens opgevallen zijn. De kerk is de volledige gemeenschap, hoe afwijkend en totalitair jij daar ook over denkt. Een groot deel van de gemeenschap schaamt zich.
Dat lijkt me geen element in de discussie, daar er ook heel veel leden van die gemeenschap heel ver verwijderd zijn van het geloof en slechts nog in naam katholiek zijn.
Oud 14 februari 2009, 16:15   #189
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Hangt er natuurlijk maar van af over welk soort geloof het gaat. Zoals jij jouw geloof hier beschrijft, mijn kop eraf dat Aquino (of wat ervan overblijft) zich niet omdraait in zijn graf.
Oud 14 februari 2009, 16:15   #190
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Zozo, Jan. Waar blijft mijn antwoord?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 16:17   #191
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
De Kerk spreekt slechts met onbetwistbaar gezag wanneer het gaat om zaken van geloof en zeden. De visie op de Jodenvervolging behoort daar niet toe, zelfs al denken bepaalden van wel. Nergens vind ik echter in de kerkelijke traditie daar een element toe, wel integendeel.
Goe. Leg dan eens het vrijdagsgebed en het feit dat het 'aangepast' is (Goede Vrijdaggebed in het Missaal van 1962) uit zonder één enkele verwijzing naar Joden te maken.

Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 14 februari 2009 om 16:19.
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2009, 16:19   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik met u hier discussieer krijg ik altijd goesting om alle kerken ter wereld plat te branden, priesters op het schavot te leggen en het geloof te verbieden. Puur omdat zoals gij het uitlegt een platte demagogische manier is van het volk onder de knoet te houden. De ketting rond de nek van de mensheid die haar terug houdt.

Gelukkig ben ik geen gewelddadig mens en gaat die drang na een fractie van een seconde weer over. Maar ik blijf erbij, religie, geloof heeft maar 1 functie: mensen dom te houden en een bepaalde hoeveelheid macht te centraliseren.

Gij zijt een typevoorbeeld. Gij denkt niet na voor uw eigen. Gij hebt de illusie dat ge nadenkt en reflecteert, maar ge neemt in werkelijkheid klakkeloos alles van de kerk en uw religie over, hoe conservatiever hoe beter.

Geen vragen stellen. Absoluut niet doen. En als ge vragen hebt, staan de antwoorden wel in de bijbel. Hoeveel van deze gebrainwashte mensen loper er nog rond ? Hoeveel moet de moderne mens nog afzien met deze mensen ?

Leef nog maar wat verder in uw imaginaire wereld Jan, ik vind het wel diep triest dat gij in de buurt van kinderen moogt komen.
Ach, uw oordeel laat me eigenlijk onberoerd, omdat ik besef dat het slechts een uiting is van frustratie, een negatief getinte benadering omdat u zich ergert aan mensen die zich laten leiden door het transcendente. U dicht hen daarom zaken toe die ze evenwel niet delen. Ik beschouw mijn geloofsaanname immers niet een die "zonder nadenken" gebeurt, wel integendeel. De ratio hoeft geenszins in strijd te zijn met het geloof, iets wat u immers wel a priori aanneemt.
Oud 14 februari 2009, 16:20   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goe. Leg dan eens het vrijdagsgebed en het feit dat het 'aangepast' is (Goede Vrijdaggebed in het Missaal van 1962) uit zonder één enkele verwijzing naar Joden te maken.
Dat gebed heeft niets met de Jodenvervolging te maken, maar met de verhoopte bekering van het Joodse volk tot Jezus.
Oud 14 februari 2009, 16:22   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Zozo, Jan. Waar blijft mijn antwoord?
Op welke vraag dan wel?
Oud 14 februari 2009, 16:22   #195
De_Laatste_Belg
Minister

Standaard

Citaat:
Dat gebed heeft niets met de Jodenvervolging te maken, maar met de verhoopte bekering van het Joodse volk tot Jezus.
Goed geprobeerd. Maar helemaal fout. En daar is een verwijzing naar Joden in je antwoord.

Punt bewezen.
Oud 14 februari 2009, 16:24   #196
cor
Minister

Standaard

Citaat:
omdat u zich ergert aan mensen die zich laten leiden door het transcendente.
U spreekt hier toch niet over uzelf, hoop ik. Tenzij u verwart tussen het transcendente en "uw waanvoorstelling", zoals u het enige dagen geleden noemde. Op mijn repliek kwam toen, eens te meer, nog steeds geen antwoord.
Oud 14 februari 2009, 16:25   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed geprobeerd. Maar helemaal fout. En daar is een verwijzing naar Joden in je antwoord.

Punt bewezen.
Wat is er dan problematisch aan die verwijzing? En waar zit dus de fout?
Oud 14 februari 2009, 16:26   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
U spreekt hier toch niet over uzelf, hoop ik. Tenzij u verwart tussen het transcendente en "uw waanvoorstelling", zoals u het enige dagen geleden noemde. Op mijn repliek kwam toen, eens te meer, nog steeds geen antwoord.
Welke repliek?
Oud 14 februari 2009, 16:28   #199
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Welke repliek?
Oei sorry, da's waar, jij let er steeds minutieus op op elke vraag zo snel mogelijk een antwoord te geven. Je onderwijzersdril waarschijnlijk.
Oud 14 februari 2009, 16:30   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Oei sorry, da's waar, jij let er steeds minutieus op op elke vraag zo snel mogelijk een antwoord te geven. Je onderwijzersdril waarschijnlijk.
Nogmaals, over welke repliek heeft u het? Een directe verwijzing naar de desbetreffende post moet toch niet moeilijk voor u zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be