Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2009, 20:20   #181
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar daar heb ik toch al rekening mee gehouden tot 1944. Zie boven.
Ja ok, maar ik meen me te herinneren dat de europese trend in deze was dat er alleen al in 44 meer mensen bij de SS zijn gegaan dan jaren voordien tesamen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 20:21   #182
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Dat boekje van Jan Bauwens maakte deel uit van een 26-delige reeks over WO II en is geschreven in samenwerking met Piet Terlouw en H.C. Eberling. Gezien dit al bijna 50 jaar geleden is vrees ik dat er weinig hoop is dat we het aan de auteur zelf kunnen vragen.
En het was misschien historisch niet zo accuraat of eerder vulgariserend. Ik ken de reeks niet.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 20:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 20:25   #183
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja ok, maar ik meen me te herinneren dat de europese trend in deze was dat er alleen al in 44 meer mensen bij de SS zijn gegaan dan jaren voordien tesamen.
Zou kunnen. Maar dan moet u me cijfers geven.

Wat ik zoek, is niet gelijk te hebben, maar wel de historische waarheid dienomtrent. En tot nu toe, op basis van de informatie waarover ik nu beschik, moet ik tot het besluit komen dat het aantal Waalse deelnemers aan het Oostfront niet hoger lag dan 3000 (of zeer breed: misschien 4000) man.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 20:34.
Oud 8 maart 2009, 20:39   #184
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou kunnen. Maar dan moet u me cijfers geven.

Wat ik zoek, is niet gelijk te hebben, maar wel de historische waarheid dienomtrent. En tot nu toe, op basis van de informatie waarover ik nu beschik, moet ik tot het besluit komen dat het aantal Waalse deelnemers aan het Oostfront niet hoger lag dan 3000 (of zeer breed: misschien 4000) man.
De cijfers geven ligt wat moeilijk vermits mijn informatie uit boeken komt, o.a. "Vlaanderen in uniform" waarin ook de Waalse SS ter sprake komt.

Verschaeve
Oud 8 maart 2009, 20:53   #185
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De cijfers geven ligt wat moeilijk vermits mijn informatie uit boeken komt, o.a. "Vlaanderen in uniform" waarin ook de Waalse SS ter sprake komt.

Misschien moeten we ons maar eens het boek van historica F Plisnier gaan aanschaffen: 'Te wapen voor Hitler' over de Waalse legionairs.

Plisnier beweert in dat boek zelfs dat de Waalse collaborateurs zwaarder gestraft zijn dan de Vlaamse en dat er meer collaborateurs werden terechtgesteld in Wallonië dan in Vlaanderen.

Een heel ander beeld dus, dan het beeld dat wat wij altijd voorgeschoteld krijgen bij ons vanuit een bepaalde vlaams-nationalistische hoek.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 20:55.
Oud 8 maart 2009, 21:12   #186
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien moeten we ons maar eens het boek van historica F Plisnier gaan aanschaffen: 'Te wapen voor Hitler' over de Waalse legionairs.

Plisnier beweert in dat boek zelfs dat de Waalse collaborateurs zwaarder gestraft zijn dan de Vlaamse en dat er meer collaborateurs werden terechtgesteld in Wallonië dan in Vlaanderen.

Een heel ander beeld dus, dan het beeld dat wat wij altijd voorgeschoteld krijgen bij ons vanuit een bepaalde vlaams-nationalistische hoek.
Allez vooruit, de hele verontwaardigde meute zal snel weer vanonder zijn steen komen gekropen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 21:13   #187
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Welke cijfers geeft die Plisnier dan over de executies in Wallonie en Vlaanderen?

En zelfs moest het dan zo zijn, ik zie niet in welke conclussie we daaruit kunnen trekken?

Verschaeve
Oud 8 maart 2009, 21:20   #188
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke cijfers geeft die Plisnier dan over de executies in Wallonie en Vlaanderen?

En zelfs moest het dan zo zijn, ik zie niet in welke conclussie we daaruit kunnen trekken?
Ik heb het boek niet. Maar ik ga het mij wel aanschaffen. Kwestie van bij te blijven op dit punt. En of ze gelijk heeft, weet ik evenmin. We zullen zien.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 21:22.
Oud 8 maart 2009, 21:34   #189
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Allez vooruit, de hele verontwaardigde meute zal snel weer vanonder zijn steen komen gekropen...
Als het waar is wat Plisnier schrijft, zullen er ongetwijfeld in bepaalde hoeken van het Vlaams-nationalistische kamp verwarde kreten optstijgen van ontgoocheling. Stel u voor. De Waalse collaborateurs zwaarder gestraft door de Belgische staat dan de Vlaamse!

Wel, het weze zo. Het kan niet alle dagen kermis zijn.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 21:44.
Oud 8 maart 2009, 21:47   #190
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

[quote=Paracelsus;4013796]
Citaat:
Onder die 6000 vrijwilligers waren leden van de Belgische adel, industriëlen, ambachtslieden, mijnwerkers en arbeiders, beambten en voormalige diplomaten, voormalige officieren en onderofficieren, een officier die zelfs zijn tijdens de oorlog van 14-18 verdiende Britse "Victoria Cross" trots bleef dragen.

Onder hen idealisten en avonturiers en mensen van wie men nooit zal weten waarom zij de Duitse wapenrok aantrokken...
Volgens Flore Plisnier :

Flore Plisnier heeft onder meer in de strafdossiers van de beruchte DSI-brigades (Département Sécurité et Information) van Léon Degrelle gespit. Daar stijgt een vreselijke walm uit op. Ze waren bevolkt met het goorste tuig van de richel, dat de kans schoon zag om op eigen houtje voor Waalse Gestapo te spelen. Zelfs de Duitsers vonden dat ze het te bont maakten. Plisnier probeert het beeld van de gewapende collaborateurs te verrijken door er 'sociologische profielen' van op te stellen. Maar Degrelle heeft natuurlijk geen keurig bijgehouden ledenlijsten van zijn Rex-bendes achtergelaten. Ze moet zich dus behelpen met fragmenten van namenlijsten en onvolledige gerechtelijke informatie. Het beeld dat daaruit naar voren komt is niet echt verrassend: bij de eerste lichting Waalse legionairs waren er nog redelijk veel goed opgeleide, vermoedelijk idealistische jongemannen. Maar daarmee was het kruim van de Waalse collaboratie het land uit. Wat er zich nadien nog aanbood, was niet bepaald de fine fleur van onder de taalgrens.

Hier
Oud 8 maart 2009, 21:49   #191
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Bedoel je dat nu algemeen, of beperk je dat tot één bepaald geval.
De geallieerden hebben dictator Stalin geholpen om dictator Hitler te verslaan. Met als gevolg dat heel de sowjetunie en heel oost-europa gedurende een zeer lange periode onder communistische terreur geleefd heeft. Dictator Stalin was de grote winnaar! Ze hadden hem een beetje minder gesteund.
Maar natuurlijk is het altijd nadien gemakkelijk praten.
Dat is een beetje kort door de bocht hé. Stalin heeft zijn legers niet naar west-europa gestuurd. Hitler wel waardoor de nazis compleet illegale oorlog hebben gestart.
Had Hitler het pakt met Stalin gerespecteerd, was de Sovjet Unie zelfs geen onderwerp van gesprek in WO2.

Laatst gewijzigd door giserke : 8 maart 2009 om 21:51.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2009, 21:54   #192
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er werden meer collaborateurs gestraft, gewoon omdat de Walen meer gecollaboreerd hebben dan de Vlamingen. Ze werden niet zwaarder gestraft. Maar als je procentueel gaat vergelijken, zijn 'de' Walen 'zwaarder' gestraft dan 'de' Vlamingen, maar dat is niet meer dan normaal gezien hun collaboratie...
Alleen heeft (na de veroordeling) na de oorlog Franstalig België zedig gezwegen over deze meeheulers. Ze werden doodgezwegen. In Vlaanderen niet.

Plisnier :
Er zijn in Franstalig België ook meer collaborateurs terechtgesteld.

Plisnier zegt :
PLISNIER: Niet eens een taboe. Al snel na de oorlog ontstond de mythe dat vrijwel heel Wallonië in het verzet was, in tegenstelling tot het collaborerende Vlaanderen. Die mythe is zo verankerd dat blijkbaar niemand zich afvroeg of dat wel klopte.

Ook nog zei ze :
Na de oorlog stond er geen Waalse Volksunie op om de rechten van de 'zwarten' te verdedigen. Sommige volkeren verkiezen amnesie boven amnestie.
Oud 8 maart 2009, 22:12   #193
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Er werden meer collaborateurs gestraft, gewoon omdat de Walen meer gecollaboreerd hebben dan de Vlamingen. Ze werden niet zwaarder gestraft. Maar als je procentueel gaat vergelijken, zijn 'de' Walen 'zwaarder' gestraft dan 'de' Vlamingen, maar dat is niet meer dan normaal gezien hun collaboratie...
Alleen heeft (na de veroordeling) na de oorlog Franstalig België zedig gezwegen over deze meeheulers. Ze werden doodgezwegen. In Vlaanderen niet.

Plisnier :
Er zijn in Franstalig België ook meer collaborateurs terechtgesteld.

Plisnier zegt :
PLISNIER: Niet eens een taboe. Al snel na de oorlog ontstond de mythe dat vrijwel heel Wallonië in het verzet was, in tegenstelling tot het collaborerende Vlaanderen. Die mythe is zo verankerd dat blijkbaar niemand zich afvroeg of dat wel klopte.

Ook nog zei ze :
Na de oorlog stond er geen Waalse Volksunie op om de rechten van de 'zwarten' te verdedigen. Sommige volkeren verkiezen amnesie boven amnestie.
Zo staat het op een site van Humo. Dat wist ik ook wel. Maar het boek, dat wil ik eens lezen. En als het waar is dat er meer gestrafte collaborerende Walen zijn, dan zou het wel eens kunnen dat de collaborerende Walen niet zo een groep hadden die hen verdedigde zoals in Vlaanderen. En dat ze daarom zich niet de moeite deden om amnestie te vragen omdat ze wisten dat niemand hen steunde. En daarom verkozen ze 'amnesie' in plaats van amnestie. Zo begrijp ik het. En dat is al heel wat anders dan dat u het uitlegt.

Eigenlijk zouden we moeten weten hoeveel % van de Walen collaboreerden en dit % vergelijken met het aantal collaborerende Vlamingen. En vervolgens kijken hoeveel doodstraffen dat er zijn uitgesproken in beide landsgedeelten. En dan kunnen we zien waar er het meest gestraft werd. Tot nu toe werd er altijd aangenomen dat dit in Vlaanderen was. Zo wordt ons toch altijd voorgehouden. Plisnier schijnt dit tegen te spreken. En dat zou ik wel eens willen van naderbij bekijken.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 22:25.
Oud 8 maart 2009, 22:26   #194
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
....aan de zijde van de Nazi's.
Je bedoelt toch de National-SOZIALISTEN?
Oud 8 maart 2009, 22:32   #195
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
Je bedoelt toch de National-SOZIALISTEN?
*NaZional-
Oud 8 maart 2009, 22:45   #196
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het waar is wat Plisnier schrijft, zullen er ongetwijfeld in bepaalde hoeken van het Vlaams-nationalistische kamp verwarde kreten optstijgen van ontgoocheling. Stel u voor. De Waalse collaborateurs zwaarder gestraft door de Belgische staat dan de Vlaamse!

Wel, het weze zo. Het kan niet alle dagen kermis zijn.
Ik begrijp niet hoe dit iets uitmaakt?

Of er meer of minder Walen geexecuteerd zijn veranderd toch niets aan de Vlamingen die geexecuteerd zijn?

Verschaeve
Oud 8 maart 2009, 22:52   #197
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet hoe dit iets uitmaakt?

Of er meer of minder Walen geexecuteerd zijn veranderd toch niets aan de Vlamingen die geexecuteerd zijn?
Wel, dan zal ik het u eens uitleggen.

Uit een bepaalde Vlaamse-nationale hoek beweert men vaak dat de Vlaamse collaborateurs ongemeen hard zijn aangepakt door de Belgische staat, terwijl de Waalse collaborateurs minder hard zouden zijn gestraft alhoewel er daar ook vele collaborateurs waren. Indien ik het nu goed begrijp, zegt Plisnier (wat dit punt betreft) dat deze stelling vals is, maar dat er zelfs meer Waalse collaborateurs gestraft zijn dan Vlaamse.

Laatst gewijzigd door system : 8 maart 2009 om 22:53.
Oud 8 maart 2009, 22:55   #198
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
*NaZional-
Vertsijhoeng biette!
Oud 8 maart 2009, 23:34   #199
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, dan zal ik het u eens uitleggen.

Uit een bepaalde Vlaamse-nationale hoek beweert men vaak dat de Vlaamse collaborateurs ongemeen hard zijn aangepakt door de Belgische staat, terwijl de Waalse collaborateurs minder hard zouden zijn gestraft alhoewel er daar ook vele collaborateurs waren. Indien ik het nu goed begrijp, zegt Plisnier (wat dit punt betreft) dat deze stelling vals is, maar dat er zelfs meer Waalse collaborateurs gestraft zijn dan Vlaamse.
Over wie hebt u het nu?

Verschaeve
Oud 8 maart 2009, 23:36   #200
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Over wie hebt u het nu?
Komaan...
Niet flauw doen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be