Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet u Groot Nederland?
met een Koningshuis 16 45,71%
als Republiek 19 54,29%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2009, 18:43   #181
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ik kan als Zuid-Nederlander wel Fries lezen

blijkbaar zijn Fries en Nederlands toch verwant system

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 april 2009 om 18:44.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 18:45   #182
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe, Friesland behoort niet tot de Nederlandse natie? Tot welke natie behoort Friesland dan. Tot de Friese natie dan. Dus het 'Dietsland' is dan een land zonder de Friesen. En de Limburgers, behoren die dan wel tot de zogenaamde 'Dietse' natie?
Voor zover de Friezen weg willen, mogen ze van mij. De Limburgers lijken mij ondertussen wel genoeg vernederlandst om tot de Nederlandse natie gerekend te mogen worden. Tenzij je ze nog te Duits vindt.
Citaat:
Dat is zeker niet uitgesloten. Maar dit terzijde. U kunt toch ernstig menen dat de genen (welke genen?) bepalend zouden zijn om uit te maken of iemand al dan niet tot een 'natie' behoort.
Op micro-niveau inderdaad niet.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 17 april 2009 om 18:45.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 18:47   #183
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik kan als Zuid-Nederlander wel Fries lezen

blijkbaar zijn Fries en Nederlands toch verwant system
Ja, maar u bent een uitermate zeer uitzonderlijk geval.

Duits en Nederlands zijn ook verwant. En het Frans en het Retoromaans ook.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2009 om 18:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 18:47   #184
Shadowke

Standaard

Citaat:

Dat is zeker niet uitgesloten. Maar dit terzijde. U kunt toch ernstig menen dat de genen (welke genen?) bepalend zouden zijn om uit te maken of iemand al dan niet tot een 'natie' behoort.
genen laten wel zien tot welke bevolkingsgroep je komt.
er zijn duidelijke uiterlijke verschillen bvb tussen germanen (waar wij Nederlanders toebehoren) en romanen (waar de Walen en Fransen toebehoren).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 april 2009 om 18:47.
Oud 17 april 2009, 18:48   #185
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja, maar u bent een uitermate zeer uitzonderlijk geval.

Duits en Nederlands zijn ook verwant. En het Frans en het Retoromaans ook.
niets uitzonderlijks aan.

alleen de klinkers en soms de uitgangen zijn anders dan int Nederlands.
maar voor de rest volledig hetzelfde.
Oud 17 april 2009, 18:52   #186
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
genen laten wel zien tot welke bevolkingsgroep je komt.
er zijn duidelijke uiterlijke verschillen bvb tussen germanen (waar wij Nederlanders toebehoren) en romanen (waar de Walen en Fransen toebehoren).
Daar geloof ik nu eens niets van. Ik denk zelfs dat de Hollanders genetisch meer gemeen hebben met de Duitsers of de Scandinaviërs dan met de Vlamingen. Voorzover men van 'dé Vlaming' kan spreken. En dat de Vlamingen meer genetisch gemeen hebben met de Walen dan met de Hollanders.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2009 om 18:55.
Oud 17 april 2009, 18:53   #187
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

System, ik heb je historische argumenten gegeven voor het bestaan van een Nederlandse natie die zich van de Dollard tot Duinkerke bevindt waar je nog niet op gereageerd hebt en jij hebt het nochtans over de niet bestaande Verlatinghe van Utrecht....
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 18:56   #188
Shadowke

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik nu eens niets van. Ik denk dat de Hollanders genetisch meer gemeen hebben met de Duitsers dan met de Vlamingen. Voorzover men van 'dé Vlaming' kan spreken. En dat de Vlamingen meer genetisch gemeen hebben met de Walen dan met de Hollanders.
dan wordt het dringend tijd dat je een Vlaming, een Waal en een Noord-Brabander of zo naast mekaar zet (geen Noord-Nederlander want die leunen meer aan naar Scandinavië)
Oud 17 april 2009, 18:56   #189
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik nu eens niets van. Ik denk dat de Hollanders genetisch meer gemeen hebben met de Duitsers dan met de Vlamingen. Voorzover men van 'dé Vlaming' kan spreken. En dat de Vlamingen meer genetisch gemeen hebben met de Walen dan met de Hollanders.
Dat is pertinent onjuist. De Nederlandse etniciteit bestaat uit onder meer Hollanders, Drenten, Zeeuwen, Vlamingen (in enge zin), Brabanders en Limburgers. Brabanders, Vlamingen en Limburgers bevinden zich aan weerszijde van de kunstmatige grens, ofwel maken deel uit van de Nederlandse etniciteit.
Oud 17 april 2009, 18:57   #190
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taal spreekt dat tegen. Taal is als het ware een accumulatie van memen en is de perfecte indicator van culturele, etnische en geschiedkundig-interactieve gemeenschappelijkheid. Je kunt niet de cultuur van een land leren zonder de taal te leren.
Oud 17 april 2009, 18:58   #191
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
System, ik heb je historische argumenten gegeven voor het bestaan van een Nederlandse natie die zich van de Dollard tot Duinkerke bevindt waar je nog niet op gereageerd hebt en jij hebt het nochtans over de niet bestaande Verlatinghe van Utrecht....
U zit weer te vitten op woorden. Iedereen weet dat het om de Unie van Utrecht gaat. Maar in de feiten, hebt u ons toen ook verlaten en wij bleven onder Spanje. Dus zo bezijdens de waarheid is deze omissie zelfs niet.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2009 om 18:59.
Oud 17 april 2009, 19:03   #192
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar geloof ik nu eens niets van. Ik denk zelfs dat de Hollanders genetisch meer gemeen hebben met de Duitsers of de Scandinaviërs dan met de Vlamingen. Voorzover men van 'dé Vlaming' kan spreken. En dat de Vlamingen meer genetisch gemeen hebben met de Walen dan met de Hollanders.
Zo is het. *kuch*:
Citaat:
Etniciteit is niet aan landen gebonden. Zo is ook de Nederlandse etniciteit niet gebonden aan Nederland, maar is zij ook duidelijk in België te vinden. Hoewel Vlamingen en Nederlanders beiden tot andere volkeren behoren, in dit geval het Vlaamse/Belgische en het Nederlandse volk, delen beide groepen dezelfde etniciteit.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 19:05   #193
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zit weer te vitten op woorden. Iedereen weet dat het om de Unie van Utrecht gaat. Maar in de feiten, hebt u ons toen ook verlaten en wij bleven onder Spanje. Dus zo bezijdens de waarheid is deze omissie zelfs niet.
Dat is wederom een onwaarheid. Er is het nodige bloed vergoten om de spanjaarden uit deze gebieden weg te krijgen. Dat zij daarna inspanningen hebben gedaan om ons te verslaan en daarmee onze natie hebben verdeeld valt niet uitsluitend ons aan te rekenen. In eerste instantie natuurlijk de spanjaarden zelf, en daarna ongetwijfeld de zuid-nederlanders die kennelijk niet hard genoeg hebben gevochten voor hun vrijheid. Maar dat zien we wel vaker. Hier in het noorden laten ze zich echter niet meer zien, voorlopig hebben ze hun lesje geleerd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2009, 19:05   #194
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De taal spreekt dat tegen. Taal is als het ware een accumulatie van memen en is de perfecte indicator van culturele, etnische en geschiedkundig-interactieve gemeenschappelijkheid. Je kunt niet de cultuur van een land leren zonder de taal te leren.
Ja, maar we hadden het over uw bewering dat de Nederlanders en de Vlamingen 'genetisch' op mekaar zouden lijken en dat dus een argument is om te spreken over eenzelfde natie. Wat natuurlijk volkomen onzin is. Genetisch onderzoek heeft uitgewezen dat vele West-Vlamingen eerder aansluiten bij de Oude Kelten, de vroege bewoners van Vlaanderen. Zij zijn kleiner, hebben vaak zwart of donkerbruin haar, enz. Hier gaat uw argument in ieder geval niet op. Overigens, zulke 'genetische' argumenten zijn volkomen onwetenschappelijk en zeker niet relevant in deze.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2009 om 19:07.
Oud 17 april 2009, 19:06   #195
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

zonder K
Oud 17 april 2009, 19:07   #196
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, jij snapt kennerlijk niet dat de unie van Utrecht (1579) en de akte der Verlatinghe(1581) twee verdragen zijn die historische argumenten vormen voor de Verenigde Nederlanden. Bovendien hebben de Franstaligen ons verraden door de pacificatie van Gent (1576) te verbreken en de unie van Atrecht (Arras) te stichten die tegen de onafhankelijkheid van de zeventien provincieen was en daarmee de Nederlandstalige gewesten een dolk in de rug stak.
Oud 17 april 2009, 19:12   #197
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar we hadden het over uw bewering dat de Nederlanders en de Vlamingen 'genetisch' op mekaar zouden lijken en dat dus een argument is om te spreken over eenzelfde natie. Wat natuurlijk volkomen onzin is. Genetisch onderzoek heeft uitgewezen dat vele West-Vlamingen eerder aansluiten bij de Oude Kelten, de vroege bewoners van Vlaanderen. Zij zijn kleiner, hebben vaak zwart of donkerbruin haar, enz. Hier gaat uw argument in ieder geval niet op. Overigens, zulke 'genetische' argumenten zijn volkomen onwetenschappelijk en zeker niet relevant in deze.
Wat Hertog zei...
Oud 17 april 2009, 19:15   #198
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nee, jij snapt kennerlijk niet dat de unie van Utrecht (1579) en de akte der Verlatinghe(1581) twee verdragen zijn die historische argumenten vormen voor de Verenigde Nederlanden. Bovendien hebben de Franstaligen ons verraden door de pacificatie van Gent (1576) te verbreken en de unie van Atrecht (Arras) te stichten die tegen de onafhankelijkheid van de zeventien provincieen was en daarmee de Nederlandstalige gewesten een dolk in de rug stak.
en al 450 jaar willen de Franstaligen 'Nederlands' grondgebied.
nu proberen ze Vlaanderen te verfransen en aldus héél België bij Frankrijk te voegen.
daarna is Nederland aan de beurt.

dus laat Wallonië maar bij Frankrijk gaan en Vlaanderen bij Nederland.
probleem opgelost.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 april 2009 om 19:16.
Oud 17 april 2009, 19:50   #199
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat is wederom een onwaarheid. Er is het nodige bloed vergoten om de spanjaarden uit deze gebieden weg te krijgen. Dat zij daarna inspanningen hebben gedaan om ons te verslaan en daarmee onze natie hebben verdeeld valt niet uitsluitend ons aan te rekenen. In eerste instantie natuurlijk de spanjaarden zelf, en daarna ongetwijfeld de zuid-nederlanders die kennelijk niet hard genoeg hebben gevochten voor hun vrijheid. Maar dat zien we wel vaker. Hier in het noorden laten ze zich echter niet meer zien, voorlopig hebben ze hun lesje geleerd.
Ja goed, dat mag zo wel wezen, maar het katholieke Zuiden is bij Spanje gebleven. Wij zijn dus niet weggegaan van Spanje. U wel. En dus hebt u ons verlaten. En dat is wat ik stelde.

Laatst gewijzigd door system : 17 april 2009 om 19:52.
Oud 17 april 2009, 19:55   #200
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja goed, dat mag zo wel wezen, maar het katholieke Zuiden is bij Spanje gebleven. Wij zijn dus niet weggegaan van Spanje. U wel. En dus hebt u ons verlaten. En dat is wat ik stelde.
Het huidige Vlaanderen is enkel bij Spanje gebleven doordat Spanje militair ingreep en wat jij daarna beweert is simpelweg niet waar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be