Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke dag vindt u het meest geschikt als nationale feestdag voor de Lage Landen
23 januari - Unie van Utrecht 3 6,82%
3 februari - Oprichting Benelux 1 2,27%
13 februari - vereniging Nederlanden (1815) 5 11,36%
24 april - geboorte Willem van Oranje 0 0%
30 April - Koninginnedag 3 6,82%
15 mei - Vrede van Munster 2 4,55%
6 juni - verjaardag Koning Albert 0 0%
18 juni - overwinning Slag bij Waterloo 4 9,09%
11 juli - Guldensporendag 1 2,27%
26 juli - Plakkaat van Verlatinge 19 43,18%
31 juli - geboortedag Filips de Goede 1 2,27%
15 augustus - Val van Antwerpen (scheiding der Nederlanden) 1 2,27%
4 november - Pragmatieke Sanctie 2 4,55%
onbekend - oprichting Vlaams-Nederlandse confederatie 10 22,73%
Overig 2 4,55%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2009, 15:14   #181
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Je zou toch verwachten dat nu Limburgse vlaaien nog steeds bestaan, na bijna twee eeuwen K'rijk der Nederlanden, dat de Vlaamse cultuur ook wel behouden kan blijven. Beter nog dan in Belgique, waar het Frans als een kankergezwel om de Vlaamse rand heengrijpt.
En dat terwijl in NL juist het omgekeerde het geval is.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 16:21   #182
Shadowke

Standaard

voor het wielrennen in De Nederlanden:
- Ronde van België kan de Ronde van Brabant worden (3 dagen).
- de Eneco Tour wordt dan de Ronde der Nederlanden (9 dagen).
- de Amstel Gold Race wordt de Ronde van Limburg (1 dag).
- en de Ronde van Vlaanderen blijft de Ronde van Vlaanderen (1 dag).
de rest blijft zoals het is
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 16:29   #183
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik zie in je document dat je de grootstedelijke gebieden wil fuseren tot één gemeente ("zoals in Nederland"). Nu ben ik daar voorstander van, maar dit is in Nederland zeker niet overal het geval. Als ik kijk naar mijn eigen agglomeratie dan is die opgebouwd uit meerdere gemeentes met in totaal ca 250.000 inwoners. Gemeente Leiden maakt maar de helft of minder uit van de bevolking van de agglomeratie.

Bij Rotterdam is dat ook zo. In Den Haag hebben ze wel stappen gezet op dit gebied. Utrecht en Nieuwegein zijn ook aparte gemeentes, etc.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 16:51   #184
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik zie in je document dat je de grootstedelijke gebieden wil fuseren tot één gemeente ("zoals in Nederland"). Nu ben ik daar voorstander van, maar dit is in Nederland zeker niet overal het geval. Als ik kijk naar mijn eigen agglomeratie dan is die opgebouwd uit meerdere gemeentes met in totaal ca 250.000 inwoners. Gemeente Leiden maakt maar de helft of minder uit van de bevolking van de agglomeratie.

Bij Rotterdam is dat ook zo. In Den Haag hebben ze wel stappen gezet op dit gebied. Utrecht en Nieuwegein zijn ook aparte gemeentes, etc.
gent, antwerpen en brussel zijn de enige echte grote steden in Vlaanderen en die worden één grote gemeente.
de agglomeraties zijn tuurlijk nog groter maar die worden niet toegevoegd.

de rest valt daar niet onder.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 juni 2009 om 17:16.
Oud 28 juni 2009, 19:07   #185
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ernst Niessen kan evengoed een fiktief iemand zijn die Shadowke voor zijn kar spant.

Wees eerlijk hij schreef al 34 berichten.

Effe Apeldoorn bellen ?
Bel mij maar. Ik wacht op je! Dan zal ik in je oortjes fluisteren dat ik wel degelijk echt ben - nog afgezien van het belachelijke argument dat je hier noemt om ons allen duidelijk te maken dat je geen werkelijke argumenten hebt. Ik zal het je zeggen: niet IK ben fictief, maar JOUW argumenten zijn fictief. Retour �* Liège, Henri1!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 19:17   #186
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En dan nu de realiteit die we in de EU zien:

grotere markt betekent gemakkelijkere concentratie van kapitaal in beperkte handen, vorming van oligopolies. De ironie van de vrije markt uiteraard. Hoe dan ook, Groot-Nederland zal evengoed door Frankrijk, Duitsland en de VS worden leeggekocht, net als België en Vlaanderen.
Eén van de redenen waarom Nederland en Vlaanderen samen zouden moeten gaan, is dat zij dan een politieke eenheid vormen die zitting kan nemen in de prestigieuze G8, die dan G9 zal gaan heten: VS, Japan, Duitsland, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië, Canada en Nederland-Vlaanderen.

Een land dat in deze club zitting heeft, laat zich niet gauw "leegkopen". Het heeft namelijk een grote vinger in de internationale pap. En in de EU is Nederland-Vlaanderen een factor van betekenis, waar men niet omheen kan.
Oud 28 juni 2009, 19:42   #187
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

Shadowke en ik hebben de mogelijkheden bekeken van een eventuele samenvoeging van Noord- en Zuid-Holland tot een randstedelijke provincie. De grootstedelijke agglomeraties hebben dan meer ruimte en worden niet betutteld door twee (met Utrecht en Flevoland zelfs vier) provincies. Ik stelde hem onder meer voor om de gemeenten op te heffen en daarvoor in de plaats districten (supergemeenten) in te stellen.

We waren het uiteindelijk erover eens dat de bestuurlijke indeling in het westen van Nederland voorlopig kan blijven zoals zij nu is. De mogelijkheid is aanwezig dat te veel macht zich concentreert in een bepaald landsdeel. Dat stuit op bepaalde gevoeligheden in overige landsdelen en dat kan funest zijn voor de hereniging. Daarmee hebben we dus al rekening gehouden.
Oud 28 juni 2009, 19:47   #188
Shadowke

Standaard

Citaat:
'De huidige gemeenten in Nederland en Vlaanderen blijven behouden, muv dat in Vlaanderen de gemeenten die tot een grootstedelijk gebied behoren, fusioneren tot één gemeente die samenvalt met dat grootstedelijk gebied zoals in het huidige Nederland.'
dit is het deel van de tekst.
er staat nergens iets over één grote Randstad, maar wel dat bvb de 19 Brusselse gemeenten één grote gemeente vormen.
en dit ook toe te passen in Antwerpen (al van toepassing) en Gent (nog toe te passen).

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 juni 2009 om 19:48.
Oud 28 juni 2009, 19:48   #189
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Eén van de redenen waarom Nederland en Vlaanderen samen zouden moeten gaan, is dat zij dan een politieke eenheid vormen die zitting kan nemen in de prestigieuze G8, die dan G9 zal gaan heten: VS, Japan, Duitsland, Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië, Canada en Nederland-Vlaanderen.

Een land dat in deze club zitting heeft, laat zich niet gauw "leegkopen". Het heeft namelijk een grote vinger in de internationale pap. En in de EU is Nederland-Vlaanderen een factor van betekenis, waar men niet omheen kan.
Nederland koopt nog altijd meer in het buitenland dan dat het buitenland in Nederland koopt. Macht vind ik niet iets nastrevenswaardig. Het gaat erom dat je tot een prettige samenleving komt. Sommige van de fijnste landen horen bij de kleinste landen. Lidmaatschap van de G8 heeft nou ook weer niet zo erg veel voordelen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 19:52   #190
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nederland koopt nog altijd meer in het buitenland dan dat het buitenland in Nederland koopt. Macht vind ik niet iets nastrevenswaardig. Het gaat erom dat je tot een prettige samenleving komt. Sommige van de fijnste landen horen bij de kleinste landen. Lidmaatschap van de G8 heeft nou ook weer niet zo erg veel voordelen.
het is toch beter er deel van uit te maken voor Nederland-Vlaanderen omdat het EP, de EC, de NAVO en het Internationaal Gerechtshof in één land is.
dat we tenminste iets te zeggen hebben met deze vier belangrijke organisaties in ons land.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 28 juni 2009 om 19:53.
Oud 28 juni 2009, 19:55   #191
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het is toch beter er deel van uit te maken voor Nederland-Vlaanderen omdat het EP, de EC, de NAVO en het Internationaal Gerechtshof in één land is.
dat we tenminste iets te zeggen hebben met deze vier belangrijke organisaties in ons land.
In godsnaam waarom? In Brussel hebben ze weinig vreugde van de Europese instellingen. Het zijn allemaal lelijke mastodonten die ze daar neerzetten. Bovendien heb ik niet het idee dat Belgie machtiger is geworden door de vestiging van NAVO en EU.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 19:59   #192
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
In godsnaam waarom? In Brussel hebben ze weinig vreugde van de Europese instellingen. Het zijn allemaal lelijke mastodonten die ze daar neerzetten. Bovendien heb ik niet het idee dat Belgie machtiger is geworden door de vestiging van NAVO en EU.
belgie is te klein, toch logisch dat het dan ni machter is geworden.

en die mastodonten? ik heb die niet gekozen hoor.
dat zal de EU zelf wel geweest zijn en niet België.

maar ja, de EU en de NAVO kunnen altijd nog verhuizen.
Oud 28 juni 2009, 21:09   #193
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik blij bij mijn keuze.

1 APRIL !
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2009, 21:10   #194
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik blij bij mijn keuze.

1 APRIL !
we hebben 1 mei al
Oud 29 juni 2009, 09:18   #195
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blij bij mijn keuze.

1 APRIL !
*Legt scheetkussen op Henr's stoel, balanceert emmer water op zijn deur, geeft tip aan vreemdelingenpolitie dat hij een illegaal uit Mexico zou zijn.*
Oud 29 juni 2009, 22:15   #196
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
En princessen? Bij mij in bed?
Als u het leuk vindt om met lange groene bonen in bed te liggen, voor mij niet gelaten
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2009, 11:42   #197
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard Feestdata in Nederland-Vlaanderen

Als gemeenschappelijke data, die zowel in Nederland als in Vlaanderen kunnen gevierd worden om het saamhorigheidsgevoel te stimuleren, gelden de volgende historische feiten:

24 april (1533): geboortedag Willem van Oranje, vader des vaderlands;
26 juli (1581): Acte van Verlatinghe ('onafhankelijkheidsverklaring');
8 november (1576): Pacificatie van Gent (Generale Unie der Nederlanden) en uiteraard
(datum onbekend): de oprichting van de Confederatie der Nederlanden.

Op deze data dient de Prinsenvlag gehesen te worden als teken van verbondenheid tussen de Nederlandstalige gewesten.
Oud 12 november 2009, 15:11   #198
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als gemeenschappelijke data, die zowel in Nederland als in Vlaanderen kunnen gevierd worden om het saamhorigheidsgevoel te stimuleren, gelden de volgende historische feiten:

24 april (1533): geboortedag Willem van Oranje, vader des vaderlands;
26 juli (1581): Acte van Verlatinghe ('onafhankelijkheidsverklaring');
8 november (1576): Pacificatie van Gent (Generale Unie der Nederlanden) en uiteraard
(datum onbekend): de oprichting van de Confederatie der Nederlanden.

Op deze data dient de Prinsenvlag gehesen te worden als teken van verbondenheid tussen de Nederlandstalige gewesten.
Allicht dat de geboortedag van Willem de Zwijger als iets te Orangistisch wordt ervaren. Verder is het zo Willem de Zwijger de vader des vaderlands is van het huidige Nederland; het is goed mogelijk dat zeker niet iedereen in Vlaanderen dit zo ziet. De andere data zijn neutraler en zouden door beide gebieden gelijk gevierd kunnen worden.
Oud 12 november 2009, 15:23   #199
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith
Allicht dat de geboortedag van Willem de Zwijger als iets te Orangistisch wordt ervaren. Verder is het zo Willem de Zwijger de vader des vaderlands is van het huidige Nederland; het is goed mogelijk dat zeker niet iedereen in Vlaanderen dit zo ziet. De andere data zijn neutraler en zouden door beide gebieden gelijk gevierd kunnen worden.
Dan zou ik voorstellen 26 juli, Acte van Verlaetinghe. Dit staat zowat gelijk met de "Declaration of Independence" van de Nederlanden.
Oud 13 november 2009, 12:11   #200
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan zou ik voorstellen 26 juli, Acte van Verlaetinghe. Dit staat zowat gelijk met de "Declaration of Independence" van de Nederlanden.
We noteren dus:

26 juli, onafhankelijkheidsdag van de Verenigde Nederlanden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be