Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2009, 14:15   #181
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

De mening van Sanctorum en Verhulst kan enige klaarheid brengen in deze draad.

http://visionairbelgie.wordpress.com/2009/07/18/joke/
Oud 18 juli 2009, 14:31   #182
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doubled Bekijk bericht
Robert Hughes toont door ogenschijnlijk simpele vragen te stellen dat de verzamelaar/handelaar niet veel te zinnigs zeggen heeft over de kunst en kunstenaars die hij promoot. Dat het deze tussenpersonen zijn die omwille van hun financieële middelen en drang naar onsterfelijkheid de 'waarde' van kunst kunnen bepalen is een spijtige zaak. De huidige tendens doortrekken en je zit in een situatie waar één op de troon gezetene bepaald wat kunst is of niet, en zo'n situatie is net goed te vergelijken met de situatie waarbij een staat, één minister bepaald wat waardevol geacht moet worden. Op die wijze gezien zijn zowel de markt als de overheid een gevaar voor kunst. Dan zie ik liever een democratizering van de waarde van kunst.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 14:38   #183
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als dat uw niveau van argumentatie is dan vraag ik me af wat uw niveau van kunstbelevenis wel moet zijn.
Mja u beschouwt de Russische metro niet als een neo barok karikatuur zekers?

Barok op zich was reeds een populistische overdadige kunstvorm gebaseerd op de Renaissance en ondersteunt door de propagandamachine van het Vaticaan als antwoord op de reformatie.
Maar Barok kunstenaars hadden nog vrijheid en experiment in hun vormentaal waardoor Barok nog kwaliteit bevat.

De karikaturen in Moskou zijn gewoon dom knip en plakwerk en bezitten buiten een populistisch smaakoordeel in termen van "mooi" of "lelijk" bijna geen kwaliteit.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 juli 2009 om 14:51.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 14:57   #184
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=jUh_NSpiTsY

Dit krijg je, als "kunst" en markt teveel een worden.
Ik vond het vooral grappig toen Hughes aan hem vroeg wat zijn opinie over Warhol is en hij dan met zijn mond vol tanden maar ressorteerde tot de modetermpjes "visionairy artist".

Ik vindt Warhol wel leuk omwille van het feit dat hij met zijn Art factory één van de eersten is die de kunstwereld wakker geschud heeft met het nieuwe fenomeen van de moderne massa reproductie van kunst die zowel de artistieke als financiële waarde van kunst in vraag heeft gesteld.
Veel rijkelui hebben dat niet begrepen en smijten liever met geld dan zich daarover vragen te stellen.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 juli 2009 om 15:08.
Oud 18 juli 2009, 15:32   #185
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ama-gi Bekijk bericht
Zolang ik er geen (belastings)geld moet aan geven klopt dit inderdaad, wat in de praktijk spijtig genoeg niet het geval is.
(Overigens ben ik geen liberaal maar libertariër).
Wanneer ga je de mensen wiens belastinggeld gebruikt is om jou te laten studeren schadeloosstellen?
Oud 18 juli 2009, 15:50   #186
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Een openbaar rustoord dat gebouwd wordt en in aanmerking komt voor subsidies van VIPA, moet 2% van het budget besteden aan kunst.

Kunst terwijl de meeste mensen de rusthuisfactuur niet meer kunnen betalen. hoor je de kunstenaars daarover klagen?
Oud 18 juli 2009, 16:03   #187
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Een openbaar rustoord dat gebouwd wordt en in aanmerking komt voor subsidies van VIPA, moet 2% van het budget besteden aan kunst.

Kunst terwijl de meeste mensen de rusthuisfactuur niet meer kunnen betalen. hoor je de kunstenaars daarover klagen?
2% om te pogen geen puur functionele woondoos neer te planten? Hoe gaan ze dat doen? In de tijd dat ze het stadhuis in Leuven bouwden zouden ze met die 2 % niet zijn toegekomen.
Oud 18 juli 2009, 16:53   #188
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
2% om te pogen geen puur functionele woondoos neer te planten? Hoe gaan ze dat doen? In de tijd dat ze het stadhuis in Leuven bouwden zouden ze met die 2 % niet zijn toegekomen.

De privé heeft deze verplichting niet. Ik ben onlangs naar een opening van een rustoord geweest, dit was zeker geen puur functionele woondoos.

En het gaat wel degelijk om kunst, dit heeft niets met de bouw op zich te maken.
Oud 18 juli 2009, 17:01   #189
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De privé heeft deze verplichting niet. Ik ben onlangs naar een opening van een rustoord geweest, dit was zeker geen puur functionele woondoos.

En het gaat wel degelijk om kunst, dit heeft niets met de bouw op zich te maken.
Dus de overheid mag voor u ook esthetische elementen incorporeren. Dit verhoogd de levenskwaliteit van de bewoners. Kunst als deel van de architectuur of als een ingebouwd kunstwerk heeft meestal wel een meerkost. Minder geïnspireerden zullen de inkomsthal wat versieren met die 2 %. Ik zie het probleem eigenlijk niet goed, behalve dat het weeraleens een 'verplichting' betreft.
Oud 18 juli 2009, 17:06   #190
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de overheid mag voor u ook esthetische elementen incorporeren. Dit verhoogd de levenskwaliteit van de bewoners. Kunst als deel van de architectuur of als een ingebouwd kunstwerk heeft meestal wel een meerkost. Minder geïnspireerden zullen de inkomsthal wat versieren met die 2 %. Ik zie het probleem eigenlijk niet goed, behalve dat het weeraleens een 'verplichting' betreft.

Een overheid die niet voldoende geld heeft om een rustoord te bouwen, moet 2% van haar budget besteden aan kunst. Hoe of wat die kunst eruitziet maakt niets uit, het moet kunst zijn.

Op een rustoord van 600.000 miljoen bef komt dit neer 12 miljoen bef. Een gigantisch bedrag als je het mij vraagt.

De oudjes kunnen het rustoord niet betalen, geen probleem, de kinderen betalen wel bij. Terwijl die zelfde kinderen, via de belastingen, nutteloze kunst moeten betalen.
Oud 18 juli 2009, 17:18   #191
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op een rustoord van 600.000 miljoen bef komt dit neer 12 miljoen bef. Een gigantisch bedrag als je het mij vraagt.

De oudjes kunnen het rustoord niet betalen, geen probleem, de kinderen betalen wel bij. Terwijl die zelfde kinderen, via de belastingen, nutteloze kunst moeten betalen.
Als kunstenaars vanaf de beginfase met architecten zouden samenwerken zou die 2 % goed besteed kunnen worden. Als je de waarde van estetiek erkent in een gebouw is het probleem mischien eerder de implementatie dan het principe.

Een muurwerk in de inkomhal, een beeld in de tuin, een mooie en betekenisvolle gevel, gangen en kamers die persoonlijkheid hebben door verlichting, sculpturen ed, dat zijn zaken die de bewoners ten goede komen. Het is een kwestie van waardig ouder worden in het geval van een rusthuis. 2 % lijkt me schappelijk voor de meerwaarde die erdoor geboden kan worden.

Ik zou die kunst wel liefst deel van het gebouw en omgeving zien worden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juli 2009 om 17:20.
Oud 18 juli 2009, 17:22   #192
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als kunstenaars vanaf de beginfase met architecten zouden samenwerken zou die 2 % goed besteed kunnen worden. Als je de waarde van estetiek erkent in een gebouw is het probleem mischien eerder de implementatie dan het principe.

Een muurwerk in de inkomhal, een beeld in de tuin, een mooie en betekenisvolle gevel, gangen en kamers die persoonlijkheid hebben door verlichting, sculpturen ed, dat zijn zaken die de bewoners ten goede komen. Het is een kwestie van waardig ouder worden in het geval van een rusthuis. 2 % lijkt me schappelijk voor de meerwaarde die erdoor geboden kan worden.

Ik zou die kunst wel liefst deel van het gebouw en omgeving zien worden.

En wie betaald?

Juist ja, de uitgezogen belastingbetaler.
Oud 18 juli 2009, 17:27   #193
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wie betaald?

Juist ja, de uitgezogen belastingbetaler.
Het is inderdaad de vraag waar de prioriteiten en mogelijkheden van de bevolking liggen. Ik ben in ieder geval blij dat onze voorouders kunst en cultuur belangrijk vonden. Van ver komt men kijken naar de mooie steden die onze voorouders maakten. Stadhuizen, kathedralen, en andere openbare gebouwen die ons nu behagen, zijn het gevolg van een collectieve inspanning van een volk, niet alleen van de rijke enkeling.

Waar is de moderne equivalent van het stadshuis in Leuven? Met 2 % zie ik die niet vlug verschijnen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 juli 2009 om 17:30.
Oud 18 juli 2009, 17:56   #194
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad de vraag waar de prioriteiten en mogelijkheden van de bevolking liggen. Ik ben in ieder geval blij dat onze voorouders kunst en cultuur belangrijk vonden. Van ver komt men kijken naar de mooie steden die onze voorouders maakten. Stadhuizen, kathedralen, en andere openbare gebouwen die ons nu behagen, zijn het gevolg van een collectieve inspanning van een volk, niet alleen van de rijke enkeling.

Waar is de moderne equivalent van het stadshuis in Leuven? Met 2 % zie ik die niet vlug verschijnen.
Je maakt wel een grote fout in je postingen.
Want een architect is een kunstenaar, maar kan door de vele regels en wetten van stedenbouw die vandaag moeten gevolgd zijn kunst gewoon niet meer tonen.
Trouwens de kunstwerken die nu in de rusthuizen worden ingewerkt zijn vaak rampen voor de bewoners en bezoekers.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 18:18   #195
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je maakt wel een grote fout in je postingen.
Want een architect is een kunstenaar, maar kan door de vele regels en wetten van stedenbouw die vandaag moeten gevolgd zijn kunst gewoon niet meer tonen.
Trouwens de kunstwerken die nu in de rusthuizen worden ingewerkt zijn vaak rampen voor de bewoners en bezoekers.
De realiteit is veel complexer hoor (ben zelf architect).
Stedenbouwkundige regels in België leggen meestal enkel beperking op omtrent de afmetingen van een gebouw. Verder zijn er nog bijkomende regels omtrent isolatie, vluchtwegen, regenwater, etc die geen impact hebben op het vormelijke aspect van een gebouw.
In steden heb je nog bijkomende beperkingen voor het plaatsen van ramen ten opzichte van buren (om inkijk te voorkomen)

Enkel in Nederland worden er esthetische regels opgelegd zoals welke grootte en kleur van baksteen, welke ramen, dakpannen, materialen, etc men moet gebruiken.

Oud 18 juli 2009, 18:53   #196
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Stedenbouwkundige regels in België leggen meestal enkel beperking op omtrent de afmetingen van een gebouw. Verder zijn er nog bijkomende regels omtrent isolatie, vluchtwegen, regenwater, etc die geen impact hebben op het vormelijke aspect van een gebouw.
In steden heb je nog bijkomende beperkingen voor het plaatsen van ramen ten opzichte van buren (om inkijk te voorkomen)

Enkel in Nederland worden er esthetische regels opgelegd zoals welke grootte en kleur van baksteen, welke ramen, dakpannen, materialen, etc men moet gebruiken.
Hier moet ik toch wel even comentaar op geven
Ik zie tegenwoording gebouwen opduiken waarvan ik zeg "dit gaat mij een beetje te ver".
Het zijn meestal gewoon "blokken" meer niet kale witte muren zonder enige esthetische inbreng.
Voor dat dat mij begon op te vallen, had ik er geen aandacht voor.
Maar je kan er gewoon niet meer naast kijken ze zijn gewoon enorm lelijk.
En dan denk ik soms in me zelf als dat uitingen zijn van, onze hedendaagse maatschapij dan zijn goed bezig.
hier is een voorbeeld:
http://www.architectencn.be/DSC00239...b-normal-l.jpg
Ik vind trouwens dat dit nog meevalt
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 19:13   #197
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hier moet ik toch wel even comentaar op geven
Ik zie tegenwoording gebouwen opduiken waarvan ik zeg "dit gaat mij een beetje te ver".
Het zijn meestal gewoon "blokken" meer niet kale witte muren zonder enige esthetische inbreng.
Voor dat dat mij begon op te vallen, had ik er geen aandacht voor.
Maar je kan er gewoon niet meer naast kijken ze zijn gewoon enorm lelijk.
En dan denk ik soms in me zelf als dat uitingen zijn van, onze hedendaagse maatschapij dan zijn goed bezig.
hier is een voorbeeld:
http://www.architectencn.be/DSC00239...b-normal-l.jpg
Ik vind trouwens dat dit nog meevalt
Hmmmmm hetgeen u daar laat zien is inderdaad niet meer dan eclectische samenraapsels geproduceerd door één of andere obscure projectontwikkelaar

Maar alle moderne architectuur over dezelfde kam scheren is wel een beetje te ver vind ik. Volgens u zou de villa Savoi van Le Corbusier een "lelijke doos" zijn.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 juli 2009 om 19:14.
Oud 18 juli 2009, 20:34   #198
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht

Ik had het over de regels en wetten voor gebouwen ten behoeven van de verzorging van inwoners van dit land gebouwd in opdracht van de overheden.

Juist de gebouwen waar voor 2% kunst moet in verwerkt zijn, zijn de gebouwen die volgens de wet ook makkelijk en snel steriel moeten kunnen gehouden worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2009, 20:53   #199
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik had het over de regels en wetten voor gebouwen ten behoeven van de verzorging van inwoners van dit land gebouwd in opdracht van de overheden.

Juist de gebouwen waar voor 2% kunst moet in verwerkt zijn, zijn de gebouwen die volgens de wet ook makkelijk en snel steriel moeten kunnen gehouden worden.
U verandert uw verhaal steeds.
U zei eerst dat die 2 procent vereist is indien men subsidies van de overheid wenst.
Nu is het opeens gebouwen die in opdracht van de overheid gebouwd worden.

????????

Oud 18 juli 2009, 23:51   #200
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...uvliege.dhtml#

Ze zijn hun broodheer Bert den blijter kwijt en moeten van de nieuwe minister terug gaan werken voor hun kost.

Als minister van cultuur heeft zij blijkbaar meer aandacht voor amateurtoneel dan voor zinloze bouwwerken of opera.
Kunst zal zich terug moeten bewijzen en terug de mensen aanspreken. Nog van da
So what?
De politiek hoeft zich helemaal niet te moeien met de de kunst.
De kunstenaars moet zich maar beroepen op het mecenaat.
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related

Laatst gewijzigd door voicelesscharlie : 18 juli 2009 om 23:52.
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be