Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2009, 14:37   #181
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een groot deel van de alternatieve energiewinning is in België zelfs verboden, terwijl ze in onze buurlanden de normaalste zaak van de wereld zijn.
Subsidies voor alternatieve energiewinning?
Enkel voor zonnepanelen krijgt een particulier subsidies en die voor windenergie gaan enkel naar de grote energiebedrijven.

Dat alles hier zo duur is, is juist omdat je met verborgen monopolies zit in België en dan nog vooral in Vlaanderen.
Zo heeft Electrabel het monopolie op kernenergieopwekking en verdeling in Vlaanderen en zijn de eigenaars van het netwerk ook aandeelhouders van Electrabel samen met hen die de wetten moeten maken.
Hier ook, uiteindelijk komt slechts een 40% in handen van de producent (en dan moet er nog rekening worden gehouden met het btw-spel).
Op het eindprodukt heft de staat een 20% taksen, en komt uiteindelijk de 21% btw ook volledig in zijn handen. Ook de distributie/transmissiekosten zijn niet te onderschatten, oa door verplichtingen opgelegd door de staat (dacht de gratis energie, die voorzilening voor insolvabele klanten...).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 14:47   #182
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er 1 kabel knapt in Duitsland, ligt half de provincie Antwerpen plat voor meer dan 12 uur!!!!

Beeld je dus maar eens in als er plots 10 hoogspanningsmasten verdwijnen in het netwerk.
1 mast betekend minstens 3 kabels die mee verdwijnen.
Het is dus niet eenvoudig de kabels terug verbinden, maar nieuwe aanvoeren en nieuwe masten plaatsen.
En heel het Europese netwerk terug resetten want dat gaat onverbiddelijk in veilige modes bij een dergelijk probleem.
en dat gebeurt iedere week zeker ?
ze moeten maar eens een kabeltje naar engeland leggen bvb, en dat moet al fantastisch veel helpen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 14:55   #183
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Lees dit eens
http://www.acw.be/downloads/dossiers..._de_stroom.pdf
Slechts een 40% van de electriciteitsfaktuur komt ten gunste van de producent (die hierop nog 0,40*21%=8,4% van de totale faktuur, aan den btw mag doorstorten, die hij wel voor een groot gedeelte zal kunnen rekupereren, maar die de verbruiker toch ook maar moet betalen).
Kan zijn.
Het doet niets af aan het feit dat in ons land de elektriciteitsprijzen de duurste van Europa zijn en ons land ook het minste investeert in hernieuwbare energie.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 15:01   #184
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Hier ook, uiteindelijk komt slechts een 40% in handen van de producent (en dan moet er nog rekening worden gehouden met het btw-spel).
Op het eindprodukt heft de staat een 20% taksen, en komt uiteindelijk de 21% btw ook volledig in zijn handen. Ook de distributie/transmissiekosten zijn niet te onderschatten, oa door verplichtingen opgelegd door de staat (dacht de gratis energie, die voorzilening voor insolvabele klanten...).
Dat de overheden ook nog een berg graantjes mee pikt hier zal ik zeker niet ontkennen.

België is het enige land waar er 21% op energie word aangerekend.

Maar dat veranderd niets aan de andere zaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 15:16   #185
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de overheden ook nog een berg graantjes mee pikt hier zal ik zeker niet ontkennen.

Kijk je gooit hier wel twee dingen op een hoopje:
je eist dat electriciteit goedkoop is, en tegelijkertijd wil je dat we groene energie bijinvesteren

Feitelijk is vergroenen investeren, en wie in belgie wil 10% van zijn inkomen afstaan om te investeren in groene energie, steek allemaal uw vinger omhoog aub.

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 oktober 2009 om 15:16.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 15:22   #186
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je eist dat electriciteit goedkoop is, en tegelijkertijd wil je dat we groene energie bijinvesteren

Feitelijk is vergroenen investeren, en wie in belgie wil 10% van zijn inkomen afstaan om te investeren in groene energie, steek allemaal uw vinger omhoog aub.
Is nieuwe kerncentrales bouwen dat ook niet?
Of vallen nieuwe kerncentrales opeens zomaar uit de lucht?

Wie wil een deel van zijn inkomen afstaan om te investeren in kernenergie, steek allemaal uw vinger omhoog aub?

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 9 oktober 2009 om 15:26.
Oud 9 oktober 2009, 15:29   #187
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je eist dat electriciteit goedkoop is, en tegelijkertijd wil je dat we groene energie bij investeren

Kijk, ik steek meer dan 30% van mijn bruto inkomen en meer dan 50% van vrije tijd in vergroenien van MIJN leven en leefomgeving.

En Ik EIS geen goedkope energie, ik heb immers GRATIS energie.
Oud 9 oktober 2009, 15:31   #188
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Is nieuwe kerncentrales bouwen dat ook niet?
Of vallen nieuwe kerncentrales opeens zomaar uit de lucht?

Wie wil een deel van zijn inkomen afstaan om te investeren in kernenergie, steek allemaal uw vinger omhoog aub?
Van mij mogen die morgen sluiten.
Maar dan komen ze mijn boel hier afbreken om aan energie te geraken.
Oud 9 oktober 2009, 15:46   #189
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, ik steek meer dan 30% van mijn bruto inkomen en meer dan 50% van vrije tijd in vergroenien van MIJN leven en leefomgeving.

En Ik EIS geen goedkope energie, ik heb immers GRATIS energie.
Leg uit. Ik wil ook wel gratis energie.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 15:46   #190
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan zijn.
Het doet niets af aan het feit dat in ons land de elektriciteitsprijzen de duurste van Europa zijn en ons land ook het minste investeert in hernieuwbare energie.
Ook dat is waar (veronderstel ik toch). Heb trouwens geen problemen met groene energie.
Oud 9 oktober 2009, 15:52   #191
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het wijzigd inderdaad niets aan de situatie. De eindverbruiker kan het allemaal betalen.
Maar wil eignlijk het ballontje doorprikken (voor zover dit nodig is), dat om te zien wie hiervoor verantwoordelijk is, wel een meer doorgedreven studie nodig, dan degene waar we van vertrokken zijn. Ben er helemaal niet zeker van, dat de hoofdoorzaak bij de electriciens ligt
Oud 9 oktober 2009, 15:59   #192
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Jantje.

De opslag van kernafval, of de verwerking van vliegas van steenkoolcentrales, wat is het goedkoopste?
We kunnen er voorlopig toch niet van onder dat ons electriciteitsnet gebaseerd is op grootschalige opwekking, en onze wetgeving creativiteit van de burger gewoon wurgt. Dus de keuze is er ,uranium of steenkool.
Hernieuwbare energie, zoals wind en zon is gewoon niet stuurbaar, en het net erop afstemmen gaat een pak duurder uitkomen. Op kleinere schaal- per woning of huizenblok is het te doen, zelfs met de hedendaagje batterijtechnologie.

De hulpdiensten zijn momenteel niet toereikend als er een grote ramp gebeurd, en dan denk ik niet aan de kerncentrales-die een pak veiliger zijn dan een doorsnee "Seveso" bedrijf.
Dus die kost is ook een drogreden om kernenergie af te wijzen. Aangezien de kost er nu niet is, en zowiezo gedeeld zou worden met de chemie.
En wat is er verschillend tussen de voorzieningen voor een chemische ramp, en een nucleaire ramp? Bij mijn weten is het grote verschil de straling, en die is meetbaar.

Het meetpuntennet. Die meetpunten zijn er ook voor de chemie. En de afvalverbranding. Niks mis mee op zichzelf, en weerom een kost die gedeeld word met andere industrietakken.

Ik vrees dat je weer greenpeace foldertjes als leidraad gebruikt...
Oud 9 oktober 2009, 16:06   #193
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Jantje.

De opslag van kernafval, of de verwerking van vliegas van steenkoolcentrales, wat is het goedkoopste?
We kunnen er voorlopig toch niet van onder dat ons electriciteitsnet gebaseerd is op grootschalige opwekking, en onze wetgeving creativiteit van de burger gewoon wurgt. Dus de keuze is er ,uranium of steenkool.
Hernieuwbare energie, zoals wind en zon is gewoon niet stuurbaar, en het net erop afstemmen gaat een pak duurder uitkomen. Op kleinere schaal- per woning of huizenblok is het te doen, zelfs met de hedendaagje batterijtechnologie.

De hulpdiensten zijn momenteel niet toereikend als er een grote ramp gebeurd, en dan denk ik niet aan de kerncentrales-die een pak veiliger zijn dan een doorsnee "Seveso" bedrijf.
Dus die kost is ook een drogreden om kernenergie af te wijzen. Aangezien de kost er nu niet is, en zowiezo gedeeld zou worden met de chemie.
En wat is er verschillend tussen de voorzieningen voor een chemische ramp, en een nucleaire ramp? Bij mijn weten is het grote verschil de straling, en die is meetbaar.

Het meetpuntennet. Die meetpunten zijn er ook voor de chemie. En de afvalverbranding. Niks mis mee op zichzelf, en weerom een kost die gedeeld word met andere industrietakken.

Ik vrees dat je weer greenpeace foldertjes als leidraad gebruikt...
Ik gebruik niets van greenpeace, die hebben mij reeds te veel gek...t.
En ja vele zaken dienen voor verschillende dingen tegelijk, gelukkig maar.
Oud 9 oktober 2009, 16:06   #194
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Leg uit. Ik wil ook wel gratis energie.
Ze zelf winnen!!!
Oud 9 oktober 2009, 16:28   #195
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jantje.

*Geeeuw*
Een al lang achterhaald argument:

In onze buurlanden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_in_Denmark

Citaat:
While wind power accounts for almost 20% of the power generated in Denmark, it covers only 10–14% of the country's demand. Power in excess of immediate demand is exported to Germany, Norway, and Sweden. The latter two have considerable hydropower resources, which can rapidly reduce their generation whenever wind farms are generating surplus power, saving water for later. In effect, this is a cheap way for northern Europe to store wind power until it is needed
In België met de steenkoolmijnen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Compres...energy_storage

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 9 oktober 2009 om 16:29.
Oud 9 oktober 2009, 16:35   #196
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
*Geeeuw*
Een al lang achterhaald argument:
Laat het me anders zeggen, wind en zonne-energie zijn niet stuurbaar zonder peperdure infrastructuren ter opslag van energie.

Daarom dat Denemarken meer vermogen moet installeren in de vorm van snel stuurbare STEG centrales.

Citaat:
In België met de steenkoolmijnen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Compres...energy_storage
In zoutmijnen is het te doen, maar in de broze steenkoolmijnen,zoals die hier in België is het water naar de zee dragen. Je kan ze niet voldoende lluchtdicht krijgen, noch kan je er grote drukken in kwijt.
Oud 9 oktober 2009, 16:41   #197
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Laat het me anders zeggen, wind en zonne-energie zijn niet stuurbaar zonder peperdure infrastructuren ter opslag van energie.

Daarom dat Denemarken meer vermogen moet installeren in de vorm van snel stuurbare STEG centrales.
Waarom?
Bij productiedaling bij windenergie drijf je de productie van de waterkrachtcentrales in Duitsland op en importeer je terug de energie die je eerst hebt geëxporteerd.
Dat systeem vraagt dus praktisch geen enkele extra kosten.

Denemarken is trouwens van plan om de volgende jaren zijn capaciteit windenergie op te drijven tot 40 procent. De huidige 20 procent vormde een proefproject voor de verdere ontwikkelingen van de energiewinning in Denemarken.

Citaat:
In zoutmijnen is het te doen, maar in de broze steenkoolmijnen,zoals die hier in België is het water naar de zee dragen. Je kan ze niet voldoende lluchtdicht krijgen, noch kan je er grote drukken in kwijt.
Waarom zou dat niet te doen zijn? De waterdruk op de benedenverdieping (1km) van de mijnen bedraagt 100 bar (de gronddruk is nog een aantal keer hoger, maar die laat ik hier buiten beschouwing). Dus als men de mijn onder water laat lopen en er luchtkussens of caissons in plaatst heerst er in die luchtkussens of caissons een constante druk van 100 bar.
En dat is zelfs niet nodig aangezien die mijnen zelf perfect luchtdicht zijn (je hoeft alleen de liftkokers en luchtgaten vol te storten).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 9 oktober 2009 om 17:08.
Oud 9 oktober 2009, 16:51   #198
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Pajoske, goeie, maar langdradige uiteenzeting van de situatie.

Zonder plotse mirakels ofwel geografisch, ofwel technologisch, zal kernenergie de enige propere optie zijn voor ons kleine Belgenlandje.
Het geld zal niet voorhanden zijn. En zuivere privé-financiering van een nucleaire centrale is onhaalbaar.
Ik vraag me af wat ze in Finland denken:
http://www.nytimes.com/2009/05/29/bu...nt/29nuke.html
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 04:32   #199
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Conscience
Grappig dat U de Finse centrale aanhaalt, en voorzeker, hoe U er in slaagt een redelijk bevooroordeeld krantenartikel boven te halen.

Van de redenen waarom de Finse kerncentrale vertragingen oploopt is omdat de Finse regering de eisen steeds bijschroeft.
Een andere reden is dat de bouwheer met een vastgelegde prijs zit. Tot een dik jaar geleden waren de prijzen van de materialen uit de pan aan't swingen, en zat de bouwheer met de handen in't haar. Maar nu zijn die prijzen aan't dalen. We zouden wel eens kunnen zien dat de achterstand ingehaald word.

Fallen Angel, de Duitse - en Noorse Waterkracht kan maar zoveel Megawatt opwekken, en die is al redelijk volledig in gebruik als basislast- het is namelijk de enige propere basislast electriciteitsproductie-methode die we in Europa kennen. Als U nu nog de windenergie erbij wil gooien waar de hydro-electriciteit moet voor gaan bijspringen is er een probleem, zeker als er meer en meer windmolens bijkomen.(en zonne-energie)

Maar hier is een optie. Plan Lievense.

Wat betreft perslucht of warmteopslag in de steenkoolmijnen. Konstante drukverschillen is de Limburgse steenkoolmijnen is vragen voor seismische activiteit.
En alle hoeken en kieren afsluiten tegen 100 bar. Spotgoedkoop.
Een deftige ventilatieschacht is 3 meter in doorsnee. Je hebt dan een deksel van een dikke 7000 ton nodig, of je hebt een champagnekurk in spe.(en dan heb je 0 speling op je druk) Dus het word eerder 10 000 ton. Oftewel in die schacht alleen een stopsel van 300 meter + in lengte, zwaar gewapend beton.

Of, zoals ik al voordien schreef.

Citaat:

Laatst gewijzigd door maddox : 10 oktober 2009 om 04:33.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 05:40   #200
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Allez, voor mensen die in de kernenergie discussie geinteresseerd zijn, er is natuurlijk mijn site met mijn boekske op (zie mijn signatuur), maar er is ook een hele lange discussie waar ik serieus heb aan deelgenomen in "het hol van de leeuw" op twee groene sites:

http://ecobouwers.be/forum/post/kern...-nee-bedankt-0

en op:

http://www.olino.org/articles/2006/0...e-de-oplossing

(mijn aanwezigheid daar zorgt er trouwens voor dat de stemmen op de opiniepijlingen op mijn site vrij sterk "anti-nucleair" zijn)

Wat hernieuwbare energie betreft, kan ik enkel maar het boek van McKay aanraden (die man is ondertussen, dank zij zijn boek, raadgever van de Britse regering geworden).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be