![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#182 |
Europees Commissaris
|
![]() Rusland en Pruisen hadden jammer genoeg hun handen vol met de Poolse Opstand. Zeker materieel gezien was die Belgische Revolutie een ramp voor zowel het noorden als het zuiden. Daar komt bij dat de gewone kleine man weinig verandering zag in het nieuwe België. De Belgische onafhankelijkheid diende slechts de belangen van enkelen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 30 oktober 2009 om 23:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Banneling
|
![]() Allez Shadowke, laten we even ernstig blijven.
Wat stellen we vast ? Franse holdings hebben nu reeds flinke belangen in onder andere uw financiële sector (banken etc…), uw verzekeringssector, uw energiesector, uw resterende metallurgie, uw vervoerssector, etc…etc… Waarom zou Frankrijk dan nog eens “de hand willen leggen” op Vlaanderen wegens “economische belangen” ? Als u het louter economisch bekijkt, tenminste voor wat de grotere economische sectoren betreft, is dat “hand leggen op” al lang gebeurd, nietwaar. Voor de rest, en excuus als dit onbedoeld respectloos overkomt, maar in uw frietkoten zijn Frankrijk of de Franse holdings niet echt geïnteresseerd. De individuele Fransen zelf wel, dat is waar. Maar mijn landgenoten die het niet laten kunnen, moeten maar doen als mijn man en ik, en om het jaar eens op de markt in Brugge een bakje frites gaan eten met stoverij, of een ongelooflijk grote portie mosselen met frites in De Kombuis in Oostende. Daarvoor hoeven we ons enkel naar uw land te verplaatsen. De hand er op leggen is echt niet nodig, weet u. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 30 oktober 2009 om 23:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#185 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Banneling
|
![]() Ik ook, Waarde Vriend, ik ook.
Maar dat sluit niet gegarandeerd uit dat onze visie her en der een beetje gekleurd kan zijn door perceptie of vooringenomenheden, of dat alles wat we denken gegarandeerd juist is. Het gaat ook niet om gelijk halen of zelfs gelijk hebben ; geef toe, noch u, noch ik weten met zekerheid wat er in de kleine kamertjes van de politiek al dan niet bedisseld wordt, en uw noch mijn mening of advies wordt desbetreffend gevraagd. Wij kunnen slechts voortgaan op onze perceptie van zaken, en onze visie laten bepalen door wat wij menen te kunnen of moeten vaststellen. Ik geef grif toe dat ik al te dikwijls de perceptie onderschat die sommige Vlamingen hebben van Frankrijk, vooral degenen die eigenlijk zelf zelden of nooit contact hebben met Frankrijk of met de Fransen, en wier visie begrijpelijkerwijs gekleurd is door het in Vlaanderen gecreëerd vijandsbeeld ten aanzien van alles wat Franstalig is, net zoals in Wallonië en in Franstalig België een vijandsbeeld wordt geschapen ten aanzien van alles wat Vlaams en/of Nederlandstalig is. Beide vijandsbeelden zijn onterecht, en louter gebaseerd op de tweespalt in België zelf, maar goed, ga dat maar eens vertellen aan iemand die al gans zijn/haar leven in België de bedoelde vooringenomenheden ondergaat en/of ingelepeld wordt. Nederlanders en Fransen hebben zelf niet dergelijke “vijandige” visie van elkaar, en vinden zelf helemaal niet dat de ene staat of cultuur een bedreiging vormt voor de andere. Blijkbaar is dat verwrongen beeld enkel en uitsluitend in België ontstaan, waar men getracht heeft het ene met het andere te “mengen”, hetgeen natuurlijk nooit kon lukken, en derhalve een zekere verzuring ten aanzien van elkaar heeft teweeggebracht, die sommigen dan maar meteen extrapoleren naar Nederland en Frankrijk zelve. Ten bewijze daarvan, de venijnige en soms zelfs beledigende commentaren die sommigen hier steevast op Nederlanders hebben, en anderen op Fransen, wijl noch de Fransen, noch de Nederlanders iets te maken hebben met de taal- en cultuurstrijd die in België woedt. En ja, met geschiedkundige feiten en oude koeien uit de gracht te halen kan men zowat alles “aantonen” wat men wil, volgens het humeur van de chef en de stellingen die men het liefst voorstaat. Zo te zien moeten wij in Europa allen voor elkaar fel op de hoede zijn, want inderdaad, er is ooit wel eens een oorlog geweest tussen de ene en de andere, dus… In werkelijkheid leven wij echter inmiddels allen in een Europese context, die zich politiek steeds verder ontwikkelt naar een soortement “unie”. Dat is dus een totally different ballgame, vergeleken bij wat de geschiedenis der middeleeuwen etc… ons kan aantonen. Ik wil maar zeggen : Frankrijk leeft echt niet op voet van oorlog of overheersing met Vlaanderen, België, Nederland, Spanje, Duitsland, Engeland, etc…etc…, en is dat ook geenszins van plan. U hebt in Vlaanderen van ons niets te vrezen, Shadowke. En U bent, zoals alle Vlamingen en Belgen in het algemeen, hier in ons mooi land overigens steeds welkom. Ik kan slechts hopen dat de Vlamingen hun aversie voor de eigen Franstalige landgenoten niet zo ver drijven dat wij Fransen niet meer welkom zouden zijn in Vlaanderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
|
![]() je bent altijd welkom in Vlaanderen beste Hallebarde.
de Vlamingen moeten niets hebben van de Franstalige politici. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een kleine nuance.
![]() |
![]() |
#191 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
Moeten wij respect tonen voor of enigszins rekening houden met onterechte belangen die onze zuiderburen menen te hebben?
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 2 november 2009 om 08:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ook, al zeg ik het zelf met mijn naam ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn conclusie is het volgende. Als de laatste restjes België eindelijk zijn verdampt, staat niets een Nederlands-Franse (Waalse) verzoening in de weg. België is 180 jaar lang het pijnpunt geweest in de Nederlandstalige-Franstalige relaties en heeft deze zelfs ten eigen bate aangewend. Shadowke en ik staan honderd procent achter de ver(der)gaande integratie van Nederland en Vlaanderen als dynamische motor binnen de Lage Landen. Deze confederatie zal een uitnodigend beleid gaan voeren jegens Wallonië, de Duitstalige kantons en Luxemburg. Het staat deze delen vrij om in enigerlei vorm samen te werken met de Nederlands-Vlaams confederatie. In deze samenwerking zal er van onderling ressentiment als gevolg van de Belgische dwingelandij geen sprake meer zijn. En mocht de taalgrens de staatsgrens worden tussen de Nederlanden en de Franse staat, dan zal deze grens stabiliteit kennen en wederzijdse vriendschap, zoals deze gewoon is tussen de Europese landen. ![]()
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 2 november 2009 om 11:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
|
![]() maar de kans dat Wallonië in een Benelux-confederatie stapt is uitermate klein jegens het anti-Nederlandstalige karakter van hun politici.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, eens zover zullen wij allen kunnen genieten van de “Belgische ervaring” : hoe je staatkundige zaken vooral niet moet aanpakken. De grens tussen onze staten, uiteraard binnen het kader van de Europese regels inzake onder andere het vrij verkeer van personen en goederen etc…, zal zijn zoals elke grens hoort te zijn : open, maar duidelijk. Geen poespas met faciliteiten of omschrijvingen die voor elkeen interpreteerbaar zijn : in een volwassen democratische context moeten wederzijds respect, een open geest, en de wellevendheid volstaan in de verhouding en omgang met anderstaligen en/of met mensen van een andere staat of cultuur. Ik heb er alle vertrouwen in, en u wellicht ook. Eigenaardig dat kennelijk nogal wat huidige Vlamingen en Walen er zelf wat minder positief tegenover staan, al heb ik begrip voor de welgekende vrees voor verandering, zelfs ten goede, die nu eenmaal des mensen is. Waar ik heel wat minder begrip voor heb, is voor de sujetten die middels desinformatie en klinkklare leugens, meestal “ondersteund” door een geheel eigen maar even onjuiste interpretatie van de geschiedenis, hier en elders de glorie van de voorgehouden eeuwenlange “eenheid der Belgen” komen uitschreeuwen, en ons zelfs proberen wijs te maken dat Vlamingen en Walen nooit bestaan hebben, niet bestaan, en nooit zullen bestaan. Dat is eenvoudigweg een kwaadwillige ontkenning cq. vervalsing van de aperte realiteit. Het is niet omdat Vlamingen en Walen, als bevolkingsgroepen op de grens van twee verschillende culturen, langdurig gedwongen werden (en nog worden) om binnen één of andere staatkundige constructie “samen te wonen”, dat er ooit welkdanige culturele eenheid tussen hen is geweest. Die is er overigens nog steeds niet, en hands up al degenen die aan enige politieke of culturele evolutie merken dat dit ooit het geval kan zijn. Een in de psychologie gekend gegeven : de tendens bij eenvoudige geesten om, eerder dan voor een bestaand probleem een passende oplossing te zoeken, het louter bestaan van het probleem – in casu het steeds uitdiepend Belgisch communautair probleem – te ontkennen. Immers : een onbestaand probleem behoeft uiteraard geen oplossing. Dat is weliswaar flink makkelijk zo, maar wie de realiteit ontkent, loopt op de duur knalhard tegen een onverzettelijke muur aan. Dat is precies wat er inmiddels met België en haar door sommigen O zo geprezen eenheid aan het gebeuren is. |
|
![]() |
![]() |