Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2009, 09:31   #181
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik heb het hier al eens gevraagd, maar ik doe het nog eens.

noem jij mij eens iemand die gekend is over geheel België maar niet daarbuiten?
Joëlle Milquet ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 09:41   #182
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Joëlle Milquet ?
We hebben het hier wel over de culturele sector.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 09:58   #183
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica
Ik ben ook niet principieel tegen het bestaan van België, maar ik zie niet in waarom een unie van Vlaanderen met Nederland geen betere combinatie zou zijn geweest. Als Vlaanderen zich echter goed kan ontplooien in de Belgische staat heb ik daar geen probleem mee. Op termijn geloof ik eigenlijk in de theorie van het oplossend aspirientje, dus België hoeft niet te verdwijnen: het verdwijnt volgens mij vanzelf wel.
Het probleem is dat Vlaanderen zich gewoon niet naar behoren kán ontplooien binnen la Belgique. Vooreerst omdat de "wijze Vlaamse staatsmannen" zich in 1970 hebben laten ringeloren door een grondwet te aanvaarden waarin de Vlaamse democratische meerderheid deskundig wordt gecastreerd. En verder, omdat telkens weer glashelder wordt aangetoond dat inzake beleid de Belgische Francofonie in zowat álle domeinen er radicaal andere meningen, voorkeuren en keuzes op nahoudt dan de Vlamingen. Er zijn slechts twee rationele mogelijkheden: a) ofwel wordt dit land drastisch geconfederaliseerd, waarbij het federale niveau slechts een minimale bevoegdheid overhoudt (buitenlandse zaken en defensie). Maar dat willen de Franstaligen niet, onmiddellijk staan ze "c'est du séparatisme!" te schreeuwen. b) ofwel gaan we solo, dus onafhankelijkheid. En dan kijken we hoe we met Nederland tot een goed uitgestippelde samenwerking, een alliantie, kunnen komen.
Oud 4 november 2009, 11:19   #184
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die onnozele video'tjes heb ik eens bekeken. Wat wil je daarmee nu eigenlijk aantonen? Wat heeft dat in godsnaam met het onderwerp te maken? Bij jou geldt als hoofdprincipe: "Anything goes", da's duidelijk.
Dit soort filmpjes doet U af als niet representatief.
Waarschijnlijk ook de filmpjes waar rechts nationalisten de Nazi-groet brengen ook ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 11:22   #185
respublica
Minister

Standaard

quercus, je hebt zeker gelijk dat Vlaanderen zich nooit zo goed zal kunnen ontplooien dan als een onafhankelijke staat of als deel van een unie met Nederland. Maar ik probeer toch realistisch te zijn: er is bijvoorbeeld dat eeuwige probleem Brussel en heel wat andere zaken die moeilijk op te splitsen zijn. Daarom geloof ik meer in een geleidelijke evolutie dan in een snelle uiteenspatting van België.
Maar als er morgen een meerderheid is voor Vlaamse onafhankelijkheid in het Vlaamse parlement, zie ik niet in waarom het parlement niet gewoon de onafhankelijkheid zou kunnen verklaren: het zelfbeschikkingsrecht der volkeren primeert immers!
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 11:56   #186
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
quercus, je hebt zeker gelijk dat Vlaanderen zich nooit zo goed zal kunnen ontplooien dan als een onafhankelijke staat of als deel van een unie met Nederland. Maar ik probeer toch realistisch te zijn: er is bijvoorbeeld dat eeuwige probleem Brussel en heel wat andere zaken die moeilijk op te splitsen zijn. Daarom geloof ik meer in een geleidelijke evolutie dan in een snelle uiteenspatting van België.
Maar als er morgen een meerderheid is voor Vlaamse onafhankelijkheid in het Vlaamse parlement, zie ik niet in waarom het parlement niet gewoon de onafhankelijkheid zou kunnen verklaren: het zelfbeschikkingsrecht der volkeren primeert immers!
Brussel? tot Vlaanderen zal het behoren tiens! de Brusselse bevolking, miv de allochtonen, is de francofonie er zo beu als iets

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 november 2009 om 11:56.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 11:57   #187
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Joëlle Milquet ?
politiekers en hier en daar ne voetballer, omdat dat zaken zijn die Belgisch georganiseerd worden. maar we hebben het over de culturele sector.

zelfs op gebied van sport is het bijna zo. vraag eens in Wallonië hoe het daar met het volleybal of handbal zit. of in Vlaanderen met het tafeltennis.
Oud 4 november 2009, 12:19   #188
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Die meerderheid is er al. Het gaat nu om een meerderheid van leden van het Vlaams Parlement, die de moed hebben om zich uit te spreken voor de onafhankelijkheid die de weg vrijmaakt voor ver(der)gaande samenwerking met Nederland.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 12:29   #189
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Misschien hier even naar luisteren om onze taalgelijkheid te illustreren....

http://www.youtube.com/watch?v=7Y_wUu99E7M
of
http://www.youtube.com/watch?v=oaE6rUnTYL8
Achterhoeks klinkt voor iemand uit pakweg Noord-Holland wellicht even vreemd als West-Vlaams. Ook opsplitsen dan maar?
Oud 4 november 2009, 12:31   #190
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk ook de filmpjes waar rechts nationalisten de Nazi-groet brengen ook ?
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  zwarteroodstaart_ReW_14okt09.jpg
Bekeken: 222
Grootte:  122,7 KB
ID: 58588
Oud 4 november 2009, 13:12   #191
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri
Als jouw tweede vraagje bedoeld is zoals ik het interpreteer:"rechts nationalisten"= Vlaams nationalisten= Nazi-fascisten, wel dan moet ik je zeggen dat dit dom is en tegelijkertijd smerig. Dom omdat je zou horen te weten dat niet alle Vlaams nationalisten per definitie rechts zijn, en niet iedereen die rechts is per definitie tot de nazi's hoort. Dit is typisch voor een bepaald soort Belgicistische boosaardigheid. Altijd maar teruggrijpen naar wereldoorlog 2. Misschien weten ze het nog steeds niet, daar bij jou in Luik, maar Berlijn is reeds 64 jaar geleden gevallen. Ik voel dit bovendien aan als smerig. Je kent mij persoonlijk niet, laat staan mijn verleden. Welnu vriendje, ik ben de zoon van iemand die tijdens wereldoorlog 2 als vrijwilliger vijf jaar op zee is geweest bij de Britse Royal Navy. Tot zo ver uw nazi-verhaaltje. Ik zou dus maar voorzichtig zijn vooraleer je als "bon Belge" poogt met nazi-stront naar overtuigde Vlamingen te gooien.
Nog iets?
Oud 4 november 2009, 13:22   #192
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik heb het hier al eens gevraagd, maar ik doe het nog eens.

noem jij mij eens iemand die gekend is over geheel België maar niet daarbuiten?

in alle landen heb je zo'n figuren, wereldberoemd in eigen land maar geen kat daarbuiten die hem/haar kent.

hier heb je dat niet, ofwel zijn ze wereldberoemd in Vlaanderen ofwel in Wallonië. 1 voorbeeldje mss: Arno. maar daarnaast??

wat je wel hebt zijn mensen die gekend zijn in Vlaanderen en Nederland maar niet daarbuiten: K3, Marco Borsato, Stef Bos, ...
http://www.youtube.com/watch?v=sdMbxdVGGkM
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 13:25   #193
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Brussel? tot Vlaanderen zal het behoren tiens! de Brusselse bevolking, miv de allochtonen, is de francofonie er zo beu als iets
Blijkbaar ken je niets van Brussel!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 16:29   #194
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Die meerderheid is er al. Het gaat nu om een meerderheid van leden van het Vlaams Parlement, die de moed hebben om zich uit te spreken voor de onafhankelijkheid die de weg vrijmaakt voor ver(der)gaande samenwerking met Nederland.
U klets wederom uit uw nek.

U vergeet maar al te graag dat slechts 10% van de vlamingen communautair gestemd heeft.
Oud 4 november 2009, 16:30   #195
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Achterhoeks klinkt voor iemand uit pakweg Noord-Holland wellicht even vreemd als West-Vlaams. Ook opsplitsen dan maar?
Als we de separatisten hier moeten geloven is er geen andere keuze.....
Oud 4 november 2009, 16:31   #196
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als jouw tweede vraagje bedoeld is zoals ik het interpreteer:"rechts nationalisten"= Vlaams nationalisten= Nazi-fascisten, wel dan moet ik je zeggen dat dit dom is en tegelijkertijd smerig. Dom omdat je zou horen te weten dat niet alle Vlaams nationalisten per definitie rechts zijn, en niet iedereen die rechts is per definitie tot de nazi's hoort. Dit is typisch voor een bepaald soort Belgicistische boosaardigheid. Altijd maar teruggrijpen naar wereldoorlog 2. Misschien weten ze het nog steeds niet, daar bij jou in Luik, maar Berlijn is reeds 64 jaar geleden gevallen. Ik voel dit bovendien aan als smerig. Je kent mij persoonlijk niet, laat staan mijn verleden. Welnu vriendje, ik ben de zoon van iemand die tijdens wereldoorlog 2 als vrijwilliger vijf jaar op zee is geweest bij de Britse Royal Navy. Tot zo ver uw nazi-verhaaltje. Ik zou dus maar voorzichtig zijn vooraleer je als "bon Belge" poogt met nazi-stront naar overtuigde Vlamingen te gooien.
Nog iets?
Als uw vader inderdaad in dienst was bij de Royal Navy zou U zich moeten schamen, en ik meen dat.
Oud 4 november 2009, 16:42   #197
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als uw vader inderdaad in dienst was bij de Royal Navy zou U zich moeten schamen, en ik meen dat.
u krijgt één kans om dat toe te lichten alvorens ik in lachen uitbarst.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2009, 17:42   #198
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
u krijgt één kans om dat toe te lichten alvorens ik in lachen uitbarst.
U lacht maar, als U dat gelukkiger maakt.
Oud 4 november 2009, 18:16   #199
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Wel, Henri1, mijn vader was, samen met ettelijke families uit de Oostendse zeevisserij in Engeland terecht gekomen. Dat was ook het geval met Nederlanders, Noren, Denen enz., allemaal landen die door Nazi-Duitsland waren aangevallen. De eveneens daar aangelande Belgische regering vroeg hen zich ter beschikking te houden van de Britse regering. Veel keus had mijn vader niet. Hij is dus niet bij de Navy gegaan uit een of andere diepgevoelde Belgicistische tremolo-vaderlandsliefde.
En nu mag je mij eens vertellen waarom ik zou moeten beschaamd zijn.
Oud 4 november 2009, 18:38   #200
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U klets wederom uit uw nek.
U voelt zeker de hete adem van de hereniging in uw nek?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be