![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is dat: 'neoliberaal' beleid? En welke 'niet onbelangrijke' voorschriften zijn daarbij niet gevolgd?
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken geen enkel welvarend systeem dat geen uitgebreide arbeidsdeling heeft. Als je bijvoorbeeld de USSR neemt, was daar ook niet de keuze 'ofwel bijdragen aa de welvaart van anderen, ofwel op straat leven'? Enfin; ze konden in ieder geval niet een hele samenleving hebben met mensen die niet werken en welvaart hebben. Dat begrijp je toch, niet,
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 1 september 2011 om 09:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom is het 'gedwongen arbeid'? Citaat:
Citaat:
Onthou dat de meerwaardetheorie van Karl Marx volledige onzin is zoals al lang en breed bewezen in zowat alle wetenschappen. Op die theorie mag/kan je je dus niet steunen. Heb je een andere manier om dat aan te tonen?
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe zit het met McDonalds, Aldi, Ikea en consorten? Waarom zouden er 'dalende rendementen' zijn? Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er 'dalende rendementen' zijn; zolang er positieve tijdsvoorkeur is, bestaan er investeringsmogelijkheden met rendementen.
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat volgens u? Wat zijn de meest kapitalistische landen in de wereld? Is daar meer of minder honger dan in de minder kapitalistische landen? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat volgens u? Wat zijn de meest kapitalistische landen in de wereld? Is daar meer of minder honger dan in de minder kapitalistische landen? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zodra een factor van vooruitgang en eenwording van de wereld economie duidelijk zou worden, is het kapitalisme historisch gezien overbodig. Zijn historische seniliteit is al aangetoond door de verwoestende spiraal van zijn wereldwijde economische crisis en wereldoorlogen die begonnen in 1914. Na de periode van wederopbouw, die begon in 1945, werd het kapitalisme ondergedompeld in een nieuwe wereldwijde economische crisis. Deze crisis is onverbiddelijk decennium na decennium zal het zich blijven herhalen verbonden door de sociale afbraak, zo poseren ze steeds opnieuw het historisch alternatief tussen oorlog of revolutie. - Werknemers worden gedwongen om zichzelf te verkopen (in feite, hun arbeidskracht), om te kunnen overleven. Uit economische noodzaak zijn ze verplicht zichzelf te verkopen en elkaar te beconcureren. De grote massa van de mensheid kan dus nooit vrij zijn onder het kapitalisme. Het enige vrije aan het kapitalisme is de kapitalist, geld en vrijheid zijn binnen het kapitalisme verbonden. Geen geld is geen vrijheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Banneling
|
![]() Het kapitalisme is fantastisch.
We moeten het daarom democratiseren: iedereen een beetje kapitaal! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men moet maar ooit eens de moed hebben om ipv miljarden uit te geven aan een vracht medicijnen welke volgende week wederom op is...deze keer geen medicijnen sturen en 1 of ander waterzuiveringsinstallatie bouwen welke een hele hoop mensen voor decennia lang, proper water kan leveren zodat de hygienen met een constante omhoog kan en blijven. En zo zijn er nog vele maatregelen mogelijk welke BLIJVEND kunnen zijn. Geef ze geen fles water maar een emmer en een filter. Geef ze geen brood maar de mogelijkheid om brood te maken. Geef ze geen vis maar een vislijn...plaatje is wel duidelijk denk ik.
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw 2de zin is het tegenovergestelde van het kapitalisme, het kapitalisme zal nooit een herveldeling van de rijkdom toestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Banneling
|
![]() Voor de voorstanders van meer gelijkheid is er geen weg naast: de commons moeten veel uitgebreid worden en dat betekent onteigeningen voor de rijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is toch logisch, als je dat niet wil inzien dan vraag ik me echt af wat je met uw avatar wil zeggen. Het is het gedrag van mensen die uit noodzaak om deel te nemen aan dit systeem de armoede creeêren, het kapitalism blijft dus de oorzaak. Iedereen handelt uit economische noodzaak. Menselijk gedrag is vaak heel transparant gekoppeld aan de economische basis. Dit maakt dat mensen gaan handelen binnen een bepaalde manier. Toch is ook dit gedrag weerhouden door klasse positie. Het kapitalisme bevordert de illusie van vrijheid en gelijkheid tussen meester en loonslaaf met de pretentie van een vrije arbeidsmarkt waar een werknemer zijn of haar werk kan kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=karo;5663225Zodra een factor van vooruitgang en eenwording van de wereld economie duidelijk zou worden, is het kapitalisme historisch gezien overbodig. Zijn historische seniliteit is al aangetoond door de verwoestende spiraal van zijn wereldwijde economische crisis en wereldoorlogen die begonnen in 1914. Na de periode van wederopbouw, die begon in 1945, werd het kapitalisme ondergedompeld in een nieuwe wereldwijde economische crisis. Deze crisis is onverbiddelijk decennium na decennium zal het zich blijven herhalen verbonden door de sociale afbraak, zo poseren ze steeds opnieuw het historisch alternatief tussen oorlog of revolutie.
[/QUOTE] Ah, de goede oude "historische wetmatigheden" van de archao-communisten. Toch interessant te vernemen dat er voor 1914 geen wereldwijde economische crisissen en oorlogen waren. Grappig gewoon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Banneling
|
![]() Voor 1914 zaten we in een ander tijdperk Jozef. Ik zou met plezier daarover schrijven maar dat is echter geen geldig argument om het huidige systeem aan te vallen, het huidige systeem is natuurlijk wel een overblijfsel (het kind) van dat van toen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik weet wel een beetje meer van geschiedenis af dan u. Maar als u oude en afgeleefde fabeltjes wil herkauwen moet u dat vooral doen.
Laatst gewijzigd door Jozef Ostyn : 1 september 2011 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nee ik haal geen fabeltjes aan, enkel feiten Jozef (zoals steeds). En zoals steeds negeer jij die en ga je weer negeren en naast de kwestie lullen. Wat is nu die Archao-communist. Communist ken ik maar ben ik niet archaoisme ken ik niet. De combinatie van die 2 woorden is mij dus vreemd, archaïsme ken ik wel maar de combinatie van die 2 woorden is te gek en eigenlijk wel geestig gevonden, tot zelfs waarschijnlijk nooit gebruikt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn maar twee manieren om de vrije keuze van het individu te respekteren: met geweld, en zonder geweld. Ttz, in het eerste geval is "geweld gebruiken om te bekomen wat ik wens" een toegestane keuze, en dan hebben we geen kapitalisme, maar dan hebben we anarchie. In het tweede geval (alle keuzen zijn vrij, *behalve* om geweld te gebruiken) hebben we kapitalisme. Het is het basisprincipe van kapitalisme. Vanaf daar leidt je alle goeie en slechte eigenschappen af. Maw, als je kapitalisme afwijst, dan is dat om twee mogelijke redenen: - ofwel wil je geweld kunnen gebruiken om je doelstellingen te realiseren - ofwel wens je de mensen niet vrij te laten handelen.
![]() |
![]() |
#200 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik ga werken voor een werkgever en ik krijg een loon en hij maakt winst, buit hij mij dan uit? (Alweer; de meerwaardetheorie van Marx is geen argument. Dat is al lang en breed weerlegd.) Citaat:
Citaat:
Maar welvaart valt niet uit de hemel. Dat wordt geproduceerd. Is het niet correct om te stellen dat wie de welvaart produceert recht heeft om die te controleren? En niet iemand anders? Daarom: kapitalisme. Want de kapitalist biedt ook een dienst aan die in wederzijdse coöperatie staat met de werknemer: beide hebben daar voordeel aan. Enfin; ken jij misschien een systeem waar men niet moet werken voor welvaart? Je kan inderdaad weigeren je arbeidskracht te verkopen - en volledig autarkisch te leven. En dan ben je veel en veel armer; want dan heb je geen arbeidsdeling. Waarom is dat positief? Ken jij een systeem waarbij je je arbeid niet verkoopt - direct of indirect?
![]() |
![]() |