Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat gaat Leterme realiseren op communautair vlak?
De grote, copernicaanse revolutie 0 0%
Integraal de Vlaamse resoluties van 1999 verwezenlijken 0 0%
Vlaamse onafhankelijkheid 8 20,51%
BHV splitsen 7 17,95%
Een paar bevoegdheden overhevelen naar de deelstaten 24 61,54%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2009, 18:54   #181
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Zover is het bijlange nog niet hoor er is nog ruimte om te onderhandelen. De plisting nu doorduwen zou voor niemand goed zijn, vlaanderen inclusief. Vergeet de naieve gedachte dat een onafhankelijk vlaanderen binnen de 5 a 10 jaar iets opbrengt.
Ja, dan moeten we in Belgie blijven.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 18:57   #182
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Zover is het bijlange nog niet hoor er is nog ruimte om te onderhandelen. De plisting nu doorduwen zou voor niemand goed zijn, vlaanderen inclusief. Vergeet de naieve gedachte dat een onafhankelijk vlaanderen binnen de 5 a 10 jaar iets opbrengt.
Hebt gelijk,tis beter nu.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 18:57   #183
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oké, oké, zonder dat 't iets opbrengt, kunnen we uiteraard niet gaan voor een onafhankelijk Vlaanderen. Zeker gelet op de enorme opbrengst die we halen uit België. Toch?
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 19:05   #184
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je blijft het niet snappen dat zonder gesteunde regering niemand dit zal tekenen en goedkeuren en dan gebeurt er niks.

Ja dan zit belgie in een zware crisis maar BHV zal nog steeds niet gesplitst zijn.
Ik snap dat jij een apologist bent voor ongrondwettelijke chantagetactieken, onder het mom van realpolitik.

De regering moet niets goedkeuren. De regering moet uitvoeren. Lees de grondwet, dat is hun plicht, niet hun voorrecht.

Ze kunnen dat weigeren, en dan hebben we geen regering meer tot ze de wet alsnog uitvoeren, maar dat verandert niets.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 20:28   #185
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze mag dat idd doen en ze mag die idd aan de konign voorleggen, maar waarom zouden fransaligen een regering laten vallen en dan goedkeuren waarover die viel? Laat staan dat onze koning dat zal tekenen als de regering verdeeld is.

En het wetsvoorstel moet nog steeds door een regering, inclusief franstaligen goedgekeurd worden.
De federale regering werkt, zeker wat het ondertekenen (afkondigen) van wetten betreft niet collegiaal en ook niet bij het uitvoeren van het kieswetboek.
Dus zolang één Vlaamse minister in de federale regering ballen aan z'n lijf heeft kunnen de Franstaligen niet veel tegenhouden. Tenzij vallen tijdens de alarmbelprocedure, maar dat is dus maar een instrument om tijd te kopen niet meer of minder.

Je kan natuurlijk zoveel imbroglio vragen en krijgen als je wil, maar dan toon je zelf aan dat dit land dood is, over and out.

Trouwens, zou de koning het durven een wet niet te ondertekenen? Jongen, dan de koningskwestie revisited hoor.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 08:17   #186
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, dan moeten we in Belgie blijven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Hebt gelijk,tis beter nu.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Oké, oké, zonder dat 't iets opbrengt, kunnen we uiteraard niet gaan voor een onafhankelijk Vlaanderen. Zeker gelet op de enorme opbrengst die we halen uit België. Toch?

Zeg ik dat ergens?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 08:19   #187
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik snap dat jij een apologist bent voor ongrondwettelijke chantagetactieken, onder het mom van realpolitik.
Helemaal niet, ik ben een realist niet zoals de meeste hier die optimist voor zichzelf en pessimist tegend e andere zijn.

Citaat:
De regering moet niets goedkeuren. De regering moet uitvoeren. Lees de grondwet, dat is hun plicht, niet hun voorrecht.
Een plicht die ze elk moment kunnne verzaken en neerleggen. Je bent echt naief of beseft het wel maar negeert de realiteit omdat je dit niet wil toegeven.

Citaat:
Ze kunnen dat weigeren, en dan hebben we geen regering meer tot ze de wet alsnog uitvoeren, maar dat verandert niets.
Of tot die wet word ingetrokken door het parlement. Zoals ik al zoveel keer zei het hangt gewoon af van wie het verste doorduwt.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 25 november 2009, 08:21   #188
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
De federale regering werkt, zeker wat het ondertekenen (afkondigen) van wetten betreft niet collegiaal en ook niet bij het uitvoeren van het kieswetboek.
Dus zolang één Vlaamse minister in de federale regering ballen aan z'n lijf heeft kunnen de Franstaligen niet veel tegenhouden. Tenzij vallen tijdens de alarmbelprocedure, maar dat is dus maar een instrument om tijd te kopen niet meer of minder.

Je kan natuurlijk zoveel imbroglio vragen en krijgen als je wil, maar dan toon je zelf aan dat dit land dood is, over and out.

Trouwens, zou de koning het durven een wet niet te ondertekenen? Jongen, dan de koningskwestie revisited hoor.
Koningskwestie kan nu niet als franstalige niet meewillen.

En denk je echt dat onze franstalige koning iets zal ondertekenen dat voor franstaligen als het einde van belgie beschouwd word? Hij kan perfect het excuus aanroepen dat de regering verdeeld is .

Oud 25 november 2009, 09:38   #189
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeg ik dat ergens?
Oké, maar wat zeg je dan wel? Tout va bien, madame la marquise? We zijn niet bezig onze kinderen en kleinkinderen op te zadelen met een ondraaglijke schuldenlast? We zijn niet bezig met mekaar 't leven zuur te maken met communautaire problemen die elk fatsoenlijk beleid op zowat elk domein onmogelijk maken?
Zonder in welk fanatisme dan ook te willen vervallen, wil ik dat de zever stopt en dat men de toekomst van mijn kinderen niet afpakt omdat men dit landje nu eenmaal zo'n leuk experiment van goed fatsoen vindt.

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 25 november 2009 om 09:39.
Oud 25 november 2009, 10:40   #190
k9

Standaard

Citaat:
Oké, maar wat zeg je dan wel? Tout va bien, madame la marquise? We zijn niet bezig onze kinderen en kleinkinderen op te zadelen met een ondraaglijke schuldenlast? We zijn niet bezig met mekaar 't leven zuur te maken met communautaire problemen die elk fatsoenlijk beleid op zowat elk domein onmogelijk maken?
Tuurlijk wel, maar daarom moet je toch niet zaken gaan verzinnen?

Citaat:
Zonder in welk fanatisme dan ook te willen vervallen, wil ik dat de zever stopt en dat men de toekomst van mijn kinderen niet afpakt omdat men dit landje nu eenmaal zo'n leuk experiment van goed fatsoen vindt.
Dat vind ik ook, vandaar dat onze politici zich veel harder moeten opstellen. Met belgie en franstaligen als het kan, zonder als het moet.

Oud 25 november 2009, 10:48   #191
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Tuurlijk wel, maar daarom moet je toch niet zaken gaan verzinnen?

Dat vind ik ook, vandaar dat onze politici zich veel harder moeten opstellen. Met belgie en franstaligen als het kan, zonder als het moet.
Uw redeneringen en meningen slaan alle kanten uit. Maar goed, je laatste zin getuigt in elk geval van gezond verstand. Houden zo!
Oud 25 november 2009, 10:54   #192
k9

Standaard

Citaat:
Uw redeneringen en meningen slaan alle kanten uit.
Helemaal niet, indien je eens deftig zou lezen ipv direct te denken dat ik een halve waal was zou je dat zien.

Oud 25 november 2009, 11:39   #193
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een plicht die ze elk moment kunnne verzaken en neerleggen. Je bent echt naief of beseft het wel maar negeert de realiteit omdat je dit niet wil toegeven.
De regering kan haar grondwettelijke plicht weigeren, maar dan hebben we geen regering meer, en ook geen kieswet.

Zoals ik zei, eens de wet is goedgekeurd kan enkel de uitvoering of het einde van Belgie volgen.

Citaat:
Of tot die wet word ingetrokken door het parlement. Zoals ik al zoveel keer zei het hangt gewoon af van wie het verste doorduwt.
Tja, de Vlamingen kunnen op elk moment toegeven, dat is juist, maar dat voegt geen nieuwe informatie toe.

Het punt was dat als men wil doordrijven, dan heeft men alle kaarten in handen.
Oud 25 november 2009, 12:09   #194
k9

Standaard

Citaat:
De regering kan haar grondwettelijke plicht weigeren, maar dan hebben we geen regering meer, en ook geen kieswet.

Zoals ik zei, eens de wet is goedgekeurd kan enkel de uitvoering of het einde van Belgie volgen.
Onzin, een nieuw parlement kan die wet wegstemmen.

Citaat:
Tja, de Vlamingen kunnen op elk moment toegeven, dat is juist, maar dat voegt geen nieuwe informatie toe.

Het punt was dat als men wil doordrijven, dan heeft men alle kaarten in handen.
Helemaal niet, men kan enkel in de totale impasse geraken. Waarop men een regering die lopende zaken afhandeld heeft, en dus niks van staatshervorming of BHV juist wat de franstaligen willen.

Oud 25 november 2009, 12:30   #195
Shadowke

Standaard

wegstemmen splitsing BHV is ook toegeving aan de Franstalige politici en geen optie!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 12:46   #196
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Onzin, een nieuw parlement kan die wet wegstemmen.
Onzin van jouw kant, dat kunnen enkel de Vlamingen, en enkel in een 'nieuw' parlement dat op ongrondwettelijke wijze is verkozen.

Blijkbaar tot jouw ergernis wens ik mij enkel met de grondwettelijke opties te bekommeren. Als jij nog meer suggesties hebt die mordicus tegen de regels van onze rechtsstaat indruisen, doe me dan een plezier en laat die weg uit reacties op mijn posts, ok?

Citaat:
Helemaal niet, men kan enkel in de totale impasse geraken. Waarop men een regering die lopende zaken afhandeld heeft, en dus niks van staatshervorming of BHV juist wat de franstaligen willen.
Een regering van lopende zaken en een ontbonden parlement, zonder de mogelijkheid om een nieuw te bekomen (dat zich niet openstelt tot eindeloze aanvechting). Dat is niet wat de Franstaligen willen.
Oud 25 november 2009, 13:48   #197
k9

Standaard

Citaat:
Onzin van jouw kant, dat kunnen enkel de Vlamingen, en enkel in een 'nieuw' parlement dat op ongrondwettelijke wijze is verkozen.
Nogmaals grappig dat jij de uitspraken van het grondwettelijk hof op voorhand kan weten.

En ik zeg "het parlement" nergens franstaligen.

Citaat:
Blijkbaar tot jouw ergernis wens ik mij enkel met de grondwettelijke opties te bekommeren. Als jij nog meer suggesties hebt die mordicus tegen de regels van onze rechtsstaat indruisen, doe me dan een plezier en laat die weg uit reacties op mijn posts, ok?
Ergernis? helemaal niet, komiek zelfs dat je denkt dat het grondwettelijk hof volledig jouw gedachten zal volgen in toekomstige arresten.

Citaat:
Een regering van lopende zaken en een ontbonden parlement, zonder de mogelijkheid om een nieuw te bekomen (dat zich niet openstelt tot eindeloze aanvechting). Dat is niet wat de Franstaligen willen.
Net zo min de vlamingen.

Oud 25 november 2009, 14:04   #198
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nogmaals grappig dat jij de uitspraken van het grondwettelijk hof op voorhand kan weten.

En ik zeg "het parlement" nergens franstaligen.
Wel, "het parlement" bestaat uit een meerderheid van Vlamingen, dus als "het parlement" die wet vervangt door een andere, dan is dat omdat de Vlamingen dat zo hebben gewild.

Ik weet verder niet wat het GH daarmee te maken heeft. Dat de volgende verkiezingen ongrondwettelijk zijn zonder een regeling voor BHV vraagt niet veel vooruitziendheid, dat is reeds 6 jaar geweten.

Citaat:
Ergernis? helemaal niet, komiek zelfs dat je denkt dat het grondwettelijk hof volledig jouw gedachten zal volgen in toekomstige arresten.
Het Grondwettelijk Hof volgt niet mijn gedachtengang, ik volg de gedachtengang van het Grondwettelijk Hof.

Komisch dat jij blijkbaar denkt dat ze daar vogelepik doen, of met de magic-8-ball spelen om tot hun arresten te komen.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 25 november 2009 om 14:04.
Oud 25 november 2009, 14:44   #199
k9

Standaard

Citaat:

Ik weet verder niet wat het GH daarmee te maken heeft. Dat de volgende verkiezingen ongrondwettelijk zijn zonder een regeling voor BHV vraagt niet veel vooruitziendheid, dat is reeds 6 jaar geweten.
Een noodoplossing is steeds mogelijk zoals terugkeer oude kieskringen.

Citaat:
Het Grondwettelijk Hof volgt niet mijn gedachtengang, ik volg de gedachtengang van het Grondwettelijk Hof.

Komisch dat jij blijkbaar denkt dat ze daar vogelepik doen, of met de magic-8-ball spelen om tot hun arresten te komen.
Toont aan dat jij weinig kent van de belgische rechtspraak EN van het simpele feit dat de oude kieskringen anders opgebouwd waren dan de huidige.

Oud 25 november 2009, 15:07   #200
Shadowke

Standaard

Citaat:
Een noodoplossing is steeds mogelijk zoals terugkeer oude kieskringen.

Toont aan dat jij weinig kent van de belgische rechtspraak EN van het simpele feit dat de oude kieskringen anders opgebouwd waren dan de huidige.
de oude kieskringen terug invoeren is ook niet aan de orde wegens even ongrondwettelijk aangezien Franstaligen kunnen blijven stemmen ronselen in Vlaanderen.
discussie gesloten!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be