Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid
maar ik wil geen seperatist genoemd worden want dat is teveel geassocieerd met die België Barst roepers 6 9,52%
en ik heb geen probleem met seperatist genoemd te worden want dat woord heeft voor mij geen negatieve bijklank 57 90,48%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2009, 18:16   #181
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie stelt dat?
CD&V. Dat is gewoon de indruk dat ze willen geven aan hun achterban en kiespubliek. Er zal niets veranderen, België blijft gewoon bestaan alleen gaan er wat bevoegdheden naar de gewesten en gemeenschappen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 19:37   #182
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Zeg respublica , de Pelgim vraagt welke natie gij niet graag uiteen haalt.
Ik spreek niet graag van separatisme omdat België voor mij al gesepareerd is. Enkel de instellingen zijn nog niet aan de realiteit aangepast. België beschouw ik niet als een natie, de Belgen niet als een volk. België is wel een land en de Belgen zijn wel de inwoners van dat land, dat zal je me niet horen ontkennen.

Laatst gewijzigd door respublica : 15 december 2009 om 19:38.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 19:52   #183
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik spreek niet graag van separatisme omdat België voor mij al gesepareerd is. Enkel de instellingen zijn nog niet aan de realiteit aangepast. België beschouw ik niet als een natie, de Belgen niet als een volk. België is wel een land en de Belgen zijn wel de inwoners van dat land, dat zal je me niet horen ontkennen.
Ik zou maar oppassen, wat die "niet aangepastheid aan de realiteit" betreft... wat is de maatstaf waaraan dat getoetst wordt?

België is een staat, en inwoners worden daarom Belgen genoemd, dat zal je mij ook niet horen ontkennen. En wat is daarmee gezegd? Niks he.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 20:08   #184
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Uiteraard, confederalisme is alleen een achterbakse manier om België te splitsen en doen alsof er niets veranderd.
Citaat:
CD&V. Dat is gewoon de indruk dat ze willen geven aan hun achterban en kiespubliek. Er zal niets veranderen, België blijft gewoon bestaan alleen gaan er wat bevoegdheden naar de gewesten en gemeenschappen.
Je blaast warm en koud tegelijk.

Ofwel splitst België met het confederalisme en blijft het enkel in naam bestaan, ofwel zal er niets veranderen en gaan er gewoon een paar bevoegdheden naar de deelstaten.
Oud 15 december 2009, 20:09   #185
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Ik ben een anti-separatist. Voor mij moeten Nederland en Vlaanderen immers herenigd worden.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 20:22   #186
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik ben een anti-separatist. Voor mij moeten Nederland en Vlaanderen immers herenigd worden.
Daarom bent ge nog geen "anti-separatist", he.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 20:36   #187
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb daarnet toch ook mijn frieten van elkaar gesepareerd ze.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 20:38   #188
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Je blaast warm en koud tegelijk.

Ofwel splitst België met het confederalisme en blijft het enkel in naam bestaan, ofwel zal er niets veranderen en gaan er gewoon een paar bevoegdheden naar de deelstaten.
Ik blaas niet warm en koud tegelijk. Dat is wat CD&V doet om het spagaat tussen zijn rechtse en linkse vleugel te overbruggen. Confederalisme betekend voor CD&V gewoon wat bijkomende bevoegdheden voor de gewesten en gemeenschappen. CD&V stelt dat ze voorstanders zijn van confederalisme maar tegen een splitsing van België, daar waar een splitsing van België een eerste voorwaarde is voor een confederatie.....

Anderen en dan met name Vlaams-Nationalisten die confederalisme naar voor schuiven doen dit wel om België op een sluikse manier te splitsen en om enige controle te kunnen blijven hebben over Brussel (in ruil voor financiële steun)
Oud 15 december 2009, 20:39   #189
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar daarvoor hebben we wel eerst separatisme nodig.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 20:40   #190
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Maar daarvoor hebben we wel eerst separatisme nodig.
Ssss. Dat klinkt wat te radikaal voor onze Vlaamse burgermannen.
Oud 15 december 2009, 20:52   #191
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook anti-separatist, maar door separatistische acties in het verleden moet nu eerst België ontrenigd worden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 21:35   #192
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik heb daarnet toch ook mijn frieten van elkaar gesepareerd ze.
hoe hebt ge dat gedaan? van verraad over verraad of via een brutale onafhankelijheidsuitroeping in het Mayonees parlement?
Oud 15 december 2009, 21:40   #193
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina Bekijk bericht
hoe hebt ge dat gedaan? van verraad over verraad of via een brutale onafhankelijheidsuitroeping in het Mayonees parlement?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 21:41   #194
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Via het uitbouwen van een radicale frittistische volksbeweging, uiteraard.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 21:46   #195
Shadowke

Standaard

Citaat:
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 22:59   #196
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
[A] Ik zou maar oppassen, wat die "niet aangepastheid aan de realiteit" betreft... wat is de maatstaf waaraan dat getoetst wordt?

[Β] België is een staat, en inwoners worden daarom Belgen genoemd, dat zal je mij ook niet horen ontkennen. En wat is daarmee gezegd? Niks he.
[A] Het voortdurend gekibbel over werk, asiel en migratie, gezondheidszorg en andere zaken lijken mij duidelijke maatstaven die aantonen dat die domeinen best geregionaliseerd worden. Het feit dat het België nu al twee jaar totaal vastgelopen is lijkt mij er ook wel op te wijzen dat de staatsstructuren niet helemaal gezond zijn.
[Β] Daarmee poog ik duidelijk te maken dat ik de term separatist liever niet gebruik omdat ik geen zaken waaraan veel waarde zou mogen worden gehecht (een volk of een natie) uit elkaar wil halen. Het was net het Belgische separatisme dat volgens mij een taalgemeenschap, een Nederlands 'volk', uit elkaar heeft gehaald.

Laatst gewijzigd door respublica : 15 december 2009 om 22:59.
Oud 15 december 2009, 23:15   #197
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[A] Het voortdurend gekibbel over werk, asiel en migratie, gezondheidszorg en andere zaken lijken mij duidelijke maatstaven die aantonen dat die domeinen best geregionaliseerd worden. Het feit dat het België nu al twee jaar totaal vastgelopen is lijkt mij er ook wel op te wijzen dat de staatsstructuren niet helemaal gezond zijn.
[Β] Daarmee poog ik duidelijk te maken dat ik de term separatist liever niet gebruik omdat ik geen zaken waaraan veel waarde zou mogen worden gehecht (een volk of een natie) uit elkaar wil halen. Het was net het Belgische separatisme dat volgens mij een taalgemeenschap, een Nederlands 'volk', uit elkaar heeft gehaald.
1)Heel de wereld is de laatste jaren vastgelopen. De een al meer dan de andere maar overal is het momenteel crisis hoor. In België uit zich dat in een toename van de communautaire spanningen (net zoals sommige andere landen met verschillende gemeenschappen) omdat men in Vlaanderen vindt dat men alleen zonder die armlastige Franstaligen beter bestand zou zijn tegen de crisis.

2)Je mag er vinden van wat u wenst. Een afscheiding van Vlaanderen zal door iederen als seperatisme worden bestempeld. In die zin heeft het weinig zin om dat te verbloemen.
Oud 15 december 2009, 23:32   #198
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nu nog een bijpassende vlag met centraal een grote tipzak friet met mayonaise én tartaar.

En een curryworst links en een saté rechts van die tipzak...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 00:22   #199
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
1)Heel de wereld is de laatste jaren vastgelopen. De een al meer dan de andere maar overal is het momenteel crisis hoor. In België uit zich dat in een toename van de communautaire spanningen (net zoals sommige andere landen met verschillende gemeenschappen) omdat men in Vlaanderen vindt dat men alleen zonder die armlastige Franstaligen beter bestand zou zijn tegen de crisis.

2)Je mag er vinden van wat u wenst. Een afscheiding van Vlaanderen zal door iederen als seperatisme worden bestempeld. In die zin heeft het weinig zin om dat te verbloemen.
1) De politieke crisis is begonnen na de verkiezingen van 10 juni 2007. De economische crisis heeft bij mijn weten pas in België toegeslagen tegen eind 2008. Ik snap dat u als LSP'er alles meer in socio-economische termen ziet, maar u hoeft ook niet te overdrijven. De economische crisis heeft volgens mij de politieke crisis en de communautaire problematiek net meer op de achtergrond geplaatst, in plaats van op de voorgrond.
2) Noemt u me maar zoals u wenst. Ik poogde enkel een punt te maken dat de nadruk bij mij niet op scheiden ligt, maar op aanpassen aan de reeds gescheiden realiteit. Maar deze discussie zou ik liever sluiten, aangezien ze niet echt relevant is.
Oud 16 december 2009, 01:02   #200
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) De politieke crisis is begonnen na de verkiezingen van 10 juni 2007.
De politieke crisis is begonnen in 1830 toen een groep fransdolle seperatisten de Zuidelijke Nederlanden op gewelddadige manier af scheurden van de Noordelijke Nederlanden.

Belgicisten zijn de echte seperatisten
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be