Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2009, 11:16   #181
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar ziet u enig argument in wat u schrijft? Er is helemaal geen meerderheid te vinden onder onze bevolking die de kruisen van historische begraafplaatsen, kerktoren, oude gerechtsgebouwen, straathoeken... weg wil.

En ja, ik verklaar mensen als een De Croo weldegelijk intolerant als die nu uitpakt met zijn steun aan een of ander wetsvoorstel om dergelijke wijzigingen door te voeren. Niemand, behalve enkele rabiate antiklerikalen, wil dat eigenlijk. Zelfs een Tommelein van dezelfde partij verklaarde op tv dat hij niet zag welke meerwaarde een dergelijk wetsvoorstel heeft. "Er zijn belangrijker katten te geselen", aldus Tommelein.
Je draait er alweer omheen. Het argument is dat het in stand houden van onze cultuur door jou erg nauw wordt gezien. Jij pikt er een periode uit en dat is nu onze cultuur zie.

Ik kan met evenveel recht van spreen zeggen dat alle kerken platgegooid moeten worden, omdat ik de culturele toestand van 1800 jaar geleden wil herstellen. Elk dorp heeft tegenwoordig een kerktoren, de mensen van toen draaien zich om in hun (ongekruiste) graf.

Waarmee ik niet bedoel dat die kerken plat moeten, maar dat jouw argument geen argument is maar een voorkeur van jou. Want jij bent even intollerant als ik "onze cultuur" wil behouden.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 11:18   #182
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blijkbaar pakt het wel bij "normale mensen". In Frankrijk zijn er allerlei comités opgericht die werken aan het behoud van de kerkgebouwen. Meestal gaat het niet om gelovigen, maar wel burgers die menen dat we dergelijke gebouwen uit historisch-culturele waarde niet mogen laten verloederen. Als ik u echter goed begrijp, acht u het behoud van ons stedebouwkundig patrimonium van geen enkel nut of belang.

Als u niet zo wereldvreemd zou zijn, had u al lang gezien dat vele mensen daaraan werken. Soms zonder enig financieel gewin. Er worden molens, stoomtreinen, burgerhuizen... door particulieren aangekocht, gerestaureerd, behouden en onderhouden. En gelukkig helpt de overheid hieraan mee, daar dit ook de taak is van de overheid.
Ik ben niet wereldvreemd hoor. Ik vind het behoud van ons patrimonium echt wel de moeite. Maar dat argument gaat echt niet op voor een kruisteken aan de ingang van een kerkhof, wel voor die kerk die er naast staat.
Oud 16 december 2009, 11:23   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Je draait er alweer omheen. Het argument is dat het in stand houden van onze cultuur door jou erg nauw wordt gezien. Jij pikt er een periode uit en dat is nu onze cultuur zie.

Ik kan met evenveel recht van spreen zeggen dat alle kerken platgegooid moeten worden, omdat ik de culturele toestand van 1800 jaar geleden wil herstellen. Elk dorp heeft tegenwoordig een kerktoren, de mensen van toen draaien zich om in hun (ongekruiste) graf.

Waarmee ik niet bedoel dat die kerken plat moeten, maar dat jouw argument geen argument is maar een voorkeur van jou. Want jij bent even intollerant als ik "onze cultuur" wil behouden.
Ik pik geen periode eruit. In mijn ogen hebben we een cultureel erfgoed dat we moeten koesteren. Ongeacht of dat nu uit de middeleeuwen, renaissance, barok, nieuwe tijd... stamt.

Wat u daar "intolerant" aan vindt, is me een volkomen raadsel. Blijkbaar is de dienst Monumentenzorg voor u dus een heel "intolerante" instelling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 11:25   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet wereldvreemd hoor. Ik vind het behoud van ons patrimonium echt wel de moeite. Maar dat argument gaat echt niet op voor een kruisteken aan de ingang van een kerkhof, wel voor die kerk die er naast staat.
Blijkbaar wel, daar er werkgroepen zijn opgericht om historische begraafplaatsen (met alles erop en eraan) te behouden. In Brugge kan men bijvoorbeeld zelfs een oud graf aankopen dat je dan restaureert en als eigen rustplaats mag gebruiken. En er zijn graven tekort, daar er zich meer mensen aandienen dan er al graven voorradig zijn.
Oud 16 december 2009, 11:57   #185
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik pik geen periode eruit. In mijn ogen hebben we een cultureel erfgoed dat we moeten koesteren. Ongeacht of dat nu uit de middeleeuwen, renaissance, barok, nieuwe tijd... stamt.

Wat u daar "intolerant" aan vindt, is me een volkomen raadsel. Blijkbaar is de dienst Monumentenzorg voor u dus een heel "intolerante" instelling.
Je hebt alweer het punt gemist. Het gaat om het argument, niet om de uitvoering.
Oud 16 december 2009, 11:57   #186
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blijkbaar wel, daar er werkgroepen zijn opgericht om historische begraafplaatsen (met alles erop en eraan) te behouden. In Brugge kan men bijvoorbeeld zelfs een oud graf aankopen dat je dan restaureert en als eigen rustplaats mag gebruiken. En er zijn graven tekort, daar er zich meer mensen aandienen dan er al graven voorradig zijn.
Zelfde opmerking als hierboven.
Oud 16 december 2009, 11:58   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt alweer het punt gemist. Het gaat om het argument, niet om de uitvoering.
Welk argument en wat is er mis mee?
Oud 16 december 2009, 12:25   #188
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Religie zoveel mogelijk verwijderen uit de openbare samenleving, is wat mij betreft een goede zaak. Hoe minder mensen in sprookjes geloven, hoe beter.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 12:32   #189
carolus66
Schepen

carolus66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Religie zoveel mogelijk verwijderen uit de openbare samenleving, is wat mij betreft een goede zaak. Hoe minder mensen in sprookjes geloven, hoe beter.
aan de ene kant de kruisbeelden etc verbieden en aan de andere kant het straatbeeld zien veranderen in één grote piste voor pinguins.....da's geen goeie zaak.

ik ben volledig akkoord met u maar dan moet het wel voor iedereen zijn.
carolus66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 13:22   #190
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is in onze geschiedenis net zo goed een periode geweest zonder kruisen.
Het argument "cultureel erfgoed beschermen" is dus waardeloos, want ook die kruisvrijeperiode is cultureel erfgoed.

Dat kruisje op een kerkhofdeur is louter symbolisch en heeft geen enkele culturele waarde, buiten het feit dat er een aantal generaties zijn geweest die dat wel tof vinden.
Wel, deze generatie vindt dat achterlijk.
Oud 16 december 2009, 13:58   #191
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ze is niet aantoonbaar en al zeker niet toetsbaar. Er wordt gerommeld met archeologisch materiaal. Daarnaast is een van de grondelementen van de hele theorie nog nooit aangetoond, nl. dat evolutie aantoonbaar is in de huidige wereld. Ook de theorie dat er op een bepaald moment leven uit levenloze massa ontstond, werd nooit aangetoond. Het is een loutere hypothese.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Archeologisch?
Sorry Jan, maar niets, letterlijk niets van al wat je schrijft is waar.
Iemand die het zelfs verschil tussen archeologie en paleontologie nog niet kent gaat het hier eens komen uitleggen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 14:34   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is in onze geschiedenis net zo goed een periode geweest zonder kruisen.
Het argument "cultureel erfgoed beschermen" is dus waardeloos, want ook die kruisvrijeperiode is cultureel erfgoed.

Dat kruisje op een kerkhofdeur is louter symbolisch en heeft geen enkele culturele waarde, buiten het feit dat er een aantal generaties zijn geweest die dat wel tof vinden.
Wel, deze generatie vindt dat achterlijk.
Dat is helemaal geen waardeloos argument. De geschiedenis is een lang verhaal met veel hoofdstukken. En ALLE hoofdstukken die ons een cultureel erfgoed hebben nagelaten, zijn het waard nog steeds in ere gehouden te worden. Als wij hier iets aantreffen uit de Romeinse tijd, dan zorgen we ervoor. Als wij in onze streken overblijfselen vinden uit de Germaanse tijd, dan maken we dat ook de generaties na ons daar op kunnen terugblikken. Als wij iets uit de middeleeuwen aantreffen, onderhouden we dat. Enz. Enz. Al dat culturele erfgoed dat het onze is, horen we te beschermen.

Een kerkhof uit de 19e eeuw met soms monumenten van graven hoort tot ons erfgoed. U vindt dat misschien van geen enkele culturele waarde, maar "deze generatie" waar u het over heeft, telt wel mensen die dat belangrijk vinden. Daarom ook zijn er initiatieven geweest om een aantal historische kerkhoven en hun grafzerken voor het nageslacht te bewaren. Ik vermeldde al Brugge, maar ook in Brussel en Antwerpen bestaan dergelijke initiatieven. Daarnaast zie ik geen enkele meerderheid onder onze bevolking om de kruisen van bestaande kerkhoven (met soms bijhorend katholiek kapelletje) te verwijderen. Het zijn slechts eenzame individuen die dat wensen om redenen die slechts getuigen van een grote mate aan verkramptheid en miskenning van de eigen culturele achtergrond.
Oud 16 december 2009, 14:36   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Iedere persoon heeft binnen een democratische rechtstaat het recht om zijn religie openbaar te uiten, overeenkomstig de wetten van het land. Of gaat u sleutelen aan de democratische rechten?
Oud 16 december 2009, 14:58   #194
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen waardeloos argument. De geschiedenis is een lang verhaal met veel hoofdstukken. En ALLE hoofdstukken die ons een cultureel erfgoed hebben nagelaten, zijn het waard nog steeds in ere gehouden te worden. Als wij hier iets aantreffen uit de Romeinse tijd, dan zorgen we ervoor. Als wij in onze streken overblijfselen vinden uit de Germaanse tijd, dan maken we dat ook de generaties na ons daar op kunnen terugblikken. Als wij iets uit de middeleeuwen aantreffen, onderhouden we dat. Enz. Enz. Al dat culturele erfgoed dat het onze is, horen we te beschermen.

Een kerkhof uit de 19e eeuw met soms monumenten van graven hoort tot ons erfgoed. U vindt dat misschien van geen enkele culturele waarde, maar "deze generatie" waar u het over heeft, telt wel mensen die dat belangrijk vinden. Daarom ook zijn er initiatieven geweest om een aantal historische kerkhoven en hun grafzerken voor het nageslacht te bewaren. Ik vermeldde al Brugge, maar ook in Brussel en Antwerpen bestaan dergelijke initiatieven. Daarnaast zie ik geen enkele meerderheid onder onze bevolking om de kruisen van bestaande kerkhoven (met soms bijhorend katholiek kapelletje) te verwijderen. Het zijn slechts eenzame individuen die dat wensen om redenen die slechts getuigen van een grote mate aan verkramptheid en miskenning van de eigen culturele achtergrond.
Ik heb nog nooit over zerken gesproken. Ik heb het over symbolen aan de inkom.
Oud 16 december 2009, 15:03   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit over zerken gesproken. Ik heb het over symbolen aan de inkom.
Bij historische kerkhoven worden die ook behouden, daar het kerkhof in zijn geheel als waardevol wordt beschouwd.

Ik zie nog steeds niet in waarom die bij bestaande kerkhoven verwijderd zouden moeten worden, zeker niet omdat er immers geen meerderheid onder de burgers is die daarvoor staat.
Oud 16 december 2009, 15:34   #196
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij historische kerkhoven worden die ook behouden, daar het kerkhof in zijn geheel als waardevol wordt beschouwd.

Ik zie nog steeds niet in waarom die bij bestaande kerkhoven verwijderd zouden moeten worden, zeker niet omdat er immers geen meerderheid onder de burgers is die daarvoor staat.
Goed, dan geven we het nog een jaartje.
Oud 16 december 2009, 15:36   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, dan geven we het nog een jaartje.
Ook na een jaar zal je nog geen meerderheid gevonden hebben. De meeste mensen zijn geen iconoclasten, zeker niet daar waar het symbool geen enkel negatief gevoelen oproept. En dat is nu eenmaal het geval met een kruis op een kerkhof: het wordt als vanzelfsprekend geacht.
Oud 16 december 2009, 19:00   #198
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaren geleden was ik in Flavigny-sur-Ozerain, een prachtig dorpje in de Bourgogne. De parochiekerk in het midden van het dorp stamt uit de middeleeuwen. Doordat de Franse staat geen subsidies geeft voor het onderhoud van de parochiekerken, is die kerk al jaren aan het verkommeren. Zelfs zodanig dat de gelovigen zijn uitgeweken naar een andere locatie. 't Kerkgebouw staat daar nu als een schandvlek in het dorp...
Was de Franse staat de bouwheer en/of eigenaar ? Neen dus. Ik denk dat u eerder uw pijlen moet richten op het schatrijke Vaticaan. Of op zijn vertegenwoordiger in Frankrijk.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 20:49   #199
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Meerderheid van burgers doet er niet toe. In Engeland worden Christelijke begraafplaatsen gewoon plat gewalst om er parkeerterrein voor de moskee van te maken. Gewoon omdat het kan.
How Islamic Colonisation Destroys Your Heritage
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 23:07   #200
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een van de resultaten van die laïcité is wel dat honderden en honderden historische kerken staan te verkommeren. M.a.w. omdat het seculiere dogma dermate is doorgetrokken, is de Franse staat haar eigen cultureel patrimonium aan het verkwanselen. Jaren geleden was ik in Flavigny-sur-Ozerain, een prachtig dorpje in de Bourgogne. De parochiekerk in het midden van het dorp stamt uit de middeleeuwen. Doordat de Franse staat geen subsidies geeft voor het onderhoud van de parochiekerken, is die kerk al jaren aan het verkommeren. Zelfs zodanig dat de gelovigen zijn uitgeweken naar een andere locatie. 't Kerkgebouw staat daar nu als een schandvlek in het dorp...
Anderzijds heeft de Franse Staat wel de onnavolgbare en unieke kathedraal van Amiens gekocht en is die volop aan het restaureren.
Men kan toch niet alle parochiekerken kopen? En trouwens, kerken horen niet in het openbare domein, dat is privé-als de echte gelovigen hun kerk willen houden, tot daar, maar dan moeten ze er ook voor betalen, de Staat kan en mag dat niet doen, behalve voor echt unieke kunstwerken, maar dan blijft het ook geen kerk meer, maar openbaar bezit.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be