![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik kan met evenveel recht van spreen zeggen dat alle kerken platgegooid moeten worden, omdat ik de culturele toestand van 1800 jaar geleden wil herstellen. Elk dorp heeft tegenwoordig een kerktoren, de mensen van toen draaien zich om in hun (ongekruiste) graf. Waarmee ik niet bedoel dat die kerken plat moeten, maar dat jouw argument geen argument is maar een voorkeur van jou. Want jij bent even intollerant als ik "onze cultuur" wil behouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat u daar "intolerant" aan vindt, is me een volkomen raadsel. Blijkbaar is de dienst Monumentenzorg voor u dus een heel "intolerante" instelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar wel, daar er werkgroepen zijn opgericht om historische begraafplaatsen (met alles erop en eraan) te behouden. In Brugge kan men bijvoorbeeld zelfs een oud graf aankopen dat je dan restaureert en als eigen rustplaats mag gebruiken. En er zijn graven tekort, daar er zich meer mensen aandienen dan er al graven voorradig zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Parlementslid
|
![]() Religie zoveel mogelijk verwijderen uit de openbare samenleving, is wat mij betreft een goede zaak. Hoe minder mensen in sprookjes geloven, hoe beter.
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
ik ben volledig akkoord met u maar dan moet het wel voor iedereen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het argument "cultureel erfgoed beschermen" is dus waardeloos, want ook die kruisvrijeperiode is cultureel erfgoed. Dat kruisje op een kerkhofdeur is louter symbolisch en heeft geen enkele culturele waarde, buiten het feit dat er een aantal generaties zijn geweest die dat wel tof vinden. Wel, deze generatie vindt dat achterlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kerkhof uit de 19e eeuw met soms monumenten van graven hoort tot ons erfgoed. U vindt dat misschien van geen enkele culturele waarde, maar "deze generatie" waar u het over heeft, telt wel mensen die dat belangrijk vinden. Daarom ook zijn er initiatieven geweest om een aantal historische kerkhoven en hun grafzerken voor het nageslacht te bewaren. Ik vermeldde al Brugge, maar ook in Brussel en Antwerpen bestaan dergelijke initiatieven. Daarnaast zie ik geen enkele meerderheid onder onze bevolking om de kruisen van bestaande kerkhoven (met soms bijhorend katholiek kapelletje) te verwijderen. Het zijn slechts eenzame individuen die dat wensen om redenen die slechts getuigen van een grote mate aan verkramptheid en miskenning van de eigen culturele achtergrond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedere persoon heeft binnen een democratische rechtstaat het recht om zijn religie openbaar te uiten, overeenkomstig de wetten van het land. Of gaat u sleutelen aan de democratische rechten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie nog steeds niet in waarom die bij bestaande kerkhoven verwijderd zouden moeten worden, zeker niet omdat er immers geen meerderheid onder de burgers is die daarvoor staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook na een jaar zal je nog geen meerderheid gevonden hebben. De meeste mensen zijn geen iconoclasten, zeker niet daar waar het symbool geen enkel negatief gevoelen oproept. En dat is nu eenmaal het geval met een kruis op een kerkhof: het wordt als vanzelfsprekend geacht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Minister
|
![]() Citaat:
How Islamic Colonisation Destroys Your Heritage |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Men kan toch niet alle parochiekerken kopen? En trouwens, kerken horen niet in het openbare domein, dat is privé-als de echte gelovigen hun kerk willen houden, tot daar, maar dan moeten ze er ook voor betalen, de Staat kan en mag dat niet doen, behalve voor echt unieke kunstwerken, maar dan blijft het ook geen kerk meer, maar openbaar bezit. |
|
![]() |
![]() |