![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1) Dat het CS behouden blijft is betwistbaar, echter zolang het bestaat blijft immoreel en het bestrijden waard. Ondertussen staat er een nieuwe generatie politici aan te komen die veel minder vatbaar is voor de oude Geysels retoriek. Dat zie je her en der al op gemeentelijk vlak waar zo nu en dan voorstellen van het Vlaams Belang goedgekeurd worden. 2) De overige partijen besturen al met elkaar, dat ze dat 'belgicistischer' zouden doen omdat het Vb er is durf ik sterk betwijfelen. Hier en daar zal er wel een anti-reflex zijn maar uiteindelijk nemen ze her en der toch wat veel punten van ons over om die stelling echt enig doorslaggevend karakter toe te dichten. Ik denk ook dat je het belang van wat Prof. Kris Deschouwer doceert als 'agenda-setting' schromelijk onderschat. Evenzeer denk ik dat je wat gemakkelijk de gebroken taboe's vergeet en beïnvloeding van de publieke opinie. Vooral aan dat laatste zijn en blijven politici gevoelig, zeker en vast de traditionele. Wat ook zo is, is dat Vlaamse onafhankelijkheid toen Karel Dillen en co het op de agenda plaatsten absoluut onbespreekbaar waar het nu voor velen een aanvaardbare gedachte geworden is. Stel je de vraag maar eens wat er zou gebeuren mocht de n-va de Vlaamse onafhankelijkheid aanprijzen zonder dat er ooit één partij was geweest die deze gedachte al had uitgedragen en de grootste verketteringen ervoor al had ondergaan. 3) Inzake media maak ik mij geen illusies. De diabolisering van ons zal niet van vandaag op morgen ophouden. Bart Dewever mag zich gelukkig prijzen dat wij bestaan anders werd hij de hoofd 'zwartgemaakte'. Het Vlaamse nationalisme is een stroming die tot op heden een grote macht heeft en zeker en vast een grote invloed. Vraag dat maar eens in Wallonië.
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jouw vraag is dus hoe we dat gaan klaar krijgen. Raar dat je die vraag stelt, want je weet zelf het antwoord wel. Wij kunnen dat niet klaar krijgen, en gij ook niet. Want noch gij noch wij hebben een voldoende grote verkiezingsuitslag binnengehaald. Dan blijft de vraag op welke manier we toch het meeste zouden binnenhalen van ons programma. En dat is door een paar knikkers te krijgen in de Vlaamse regering, liever dan helemaal geen knikkers te krijgen in de oppozisie. De ene zal nu zeggen dat ge helemaal geen knikkers krijgt, enz. maar duidelijk is wel: niet schieten is nooit een haas raken. Lees het Vlaams regeerprogramma: er valt nog steeds te knikkeren. Als er niet meer te knikkeren valt, dan zullen het Weverke en Boergois de knikkers wel tegen de grond smijten.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat denk ik ook niet, maar voortdoen op een manier zoals men nu bezig is, en ervan uitgaan dat er toch niets kan veranderen... dat is ook het werk van een dommerik! Dan moet hij maar eens wat anders gaan doen dan politieker spelen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Minister
|
![]() Ik geef u grotendeels gelijk: als zweeppartij en als maatschappelijke beweging heeft het VB inderdaad al wel een grote invloed gehad. Met 'machteloos' bedoelde ik echter eerder het feit dat het VB nooit zal deelnemen aan de macht, in een regering stappen dus. Die Vlaamse stemmen waren volgens mij beter naar een Vlaamsgezinde partij gegaan die OOK in het bestuur een verschil kan maken, zoals de N-VA.
Ik geloof dan ook niet dat Vlaanderen in één ruk onafhankelijk zal worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Minister-President
|
![]() Voila. De ingeslagen weg is een doodlopende weg, toch voor ons streven naar meer Vlaamse autonomie... tenzij we nog enkele eeuwen tijd hebben. Maar dan moet de n-va dringend haar 'sense of urgency' uit haar programma schrappen.
![]() |
#188 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk het eeuwenoude twistpunt: De Vlaamse onafhankelijkheid stap voor stap of plots. Ik geloof niet in het stappenplan om redenen die ik hierboven al uit de doeken heb gedaan. Onafhankelijkheid is iets dat te gebeuren staat door een stroomversnelling van dingen. Voor mij is en blijft de gedachte absurd dat de Franstaligen zich eerst stapje voor stapje gaan laten uitverkopen.
![]() |
![]() |
#189 |
Minister-President
|
![]() Vooral een politiek strateeg... en de vraag is of die strategie naar onafhankelijkheid is of naar politiek overleven. Verschillende malen drukte mij al niet vb'ers binnen de vvb op het hart dat er binnen de n-va een verborgen confederalistische agenda is.
![]() |
#190 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gezien de harde reacties kon ik mij moeilijk voorstellen dat wij in paniek zijn. En die resoluties steunen of niet doet geen afbreuk van hetgeen hier ter stelling staat. En dat is vooreerst de vaststelling dat zelfs met 2x n-va in de Vlaamse regering ze nog steeds dode letter zijn en als tweede dat ze als uitgangspunt van de discussie moeten dienen. Een discussie die toen nooit ten gronde is gevoerd. cfr het opstappen van het Vlaams Blok.
![]() |
![]() |
#191 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op deze manier haalt België met gemak de 200jaar die Mark Demesmaeker het nooit gunde.
![]() |
![]() |
#193 |
Minister-President
|
![]() Misschien toch even de vraag: Wat is er de laatste tijd zo significant voor U uit elkaar gevallen in België door toedoen van de n-va strategie?
![]() |
#194 |
Minister-President
|
![]() CD&V/CVP en N-VA/VU... dinsdag 05 januari 2010 Het lijkt erop dat het aanvatten van het jaar 2010 opnieuw leidt tot verwarde en verwarrende bedenkingen bij allerlei commentatoren want zeker op politiek vlak is heel wat uit de nek gekletst over het symbolische van dat jaar. Blijkbaar veroorzaken dergelijke jaartallen aan begin en einde van decennia een lichte vorm van zinsverbijstering. Voorlopig is het enige opmerkelijke en enigszins historische aan 2010 het feit dat de CD&V meteen aan het begin openlijk bij monde van Yves Leterme heeft laten zien waar de prioriteiten liggen. Die prioriteiten liggen bij het verder regeren tot iedere prijs. De CD&V is dus eindelijk na een calvarie van bijna tien jaar aangeland waar ze altijd is geweest, namelijk bij het plekje in politiek Vlaanderen dat is toebedeeld aan de christen-democraten die zichzelf kapot regeren en proberen het electoraal er zo goed mogelijk af te brengen met de mededeling dat zij het zijn die regeren en zelfs dat zij het zijn die het alternatief zijn voor de chaos. Politiek Vlaanderen heeft dus niets geleerd van de chaos die onder Paars was ontstaan en die bijna iedere week aantoonde -of het nu ging over het ontsnappen van gevangenen ingevolge het stilstandbeleid op Justitie dan wel of het nu ging over de desastreuze begrotingsevolutie en het versmossen van de economische welvaart van het begin van deze eeuw- dat Vlaanderen moreel en economisch ten dode was opgeschreven wanneer het niet in staat zou zijn om meer autonomie te verwerven en zich meer los te maken van de Belgische structuren. Het was de CD&V die die synthese maakte en die aldus op een historische manier een wending tot stand bracht omdat voor het eerst een grote beleidspartij "wakker" geworden was. Sinds de verklaringen van Yves Leterme van gisteren is echter één ding duidelijk geworden nu: het heeft allemaal enkel gediend om Yves Leterme en de CD&V opnieuw aan de macht te brengen, eerst op het Vlaamse en nadien op het federale niveau. Het is dan ook droevig dat dit alles slechts mogelijk was en is met de hulp van een aantal Vlaams-nationalisten die de CD&V met een Vlaams sausje de geloofwaardigheid moesten bezorgen om dit te kunnen doen en het is ook droevig dat zij dat blijven doen - ik bedoel natuurlijk de N-VA - door de CD&V in de Vlaamse regering te blijven behulpzaam zijn bij haar machtstrategie. De N-VA - wanneer er binnen de Vlaamse regering nu geen serieus probleem zou ontstaan - herleidt zichzelf dus tot een soort zwart-gele harlekijn gezeten aan de troon van de oppermachtige christen-democratie die Belgisch en Vlaams tegelijk maar één ding wil en dat is, zelfs indien dat moet gebeuren op de tonen van de Brabançonne, aan de macht zijn én blijven. De harlekijn zegt piepend dat de Maddens-doctrine later deze eeuw alles in orde zal brengen, maar iedereen weet dat het buigen is of barsten en dat eens de CD&V dit oude spoor, het spoor van Martens en Dehaene, opnieuw bewandelt, het voor Vlaams-nationalisten ofwel oppositie wordt ofwel de aloude rol van cocu magnifique. Wat me ook symbolisch lijkt is dat dit alles min of meer mee gemanipuleerd wordt door een kritiekloze pers. Die doet het zo voorkomen alsof het Vlaamse alternatief voor de CD&V de N-VA is, terwijl die integendeel een versterking is van die CD&V-strategie. Een opvallend verschijnsel in dat verband is de wijze waarop nu langzaam bij gebrek aan verstandiger nieuwsgaring de Vlaamse pers meespeelt in een soort idolatrie-theater rond Herman Van Rompuy die dagelijks omstuwd door camera's de christen-democratische vaderschapsstrategie in de huiskamers pompt. Hoewel Van Rompuy - die dit alles zelf meer dan genoeg kan relativeren - correct en zoals het hoort steeds blijft spreken over het feit dat hij "voorzitter van de Europese Raad" is (en niks meer dan dat), aarzelt geen enkele radio- of televisiepresentator of presentatrice om beaat en bijna met een vorm van aanbidding te spreken van "Onze Europese President". Dit stompzinnige gedoe illustreert perfect waarom de CD&V in staat is om te doen wat ze nu doet. Er is geen kritische pers die de zelfgenoegzame machtsstrategie van de CD&V ontmaskert, integendeel alles staat in het teken van een poging om in 2011 de Vlaming zoveel zand in de ogen te strooien dat hij niet meer ziet waar het echte probleem zich bevindt. "Onze Europese President", die de uitvinder is van het cynisme in de Vlaamse politiek, weet wel beter. Naast de voorzitter van de Europese commissie en de voorzitter van de Europese Unie is de voorzitter van de Europese Raad geen Europese president en God verhoede dat Obama ooit zou moeten denken dat hij tegenover iemand zit waarvan het presidentschap zelfs nog maar in de verste verte lijkt op datgene wat hij vertegenwoordigt namelijk het Amerikaanse volk. "Onze" Europese president is een product van de achterkamertjes. Het volk heeft niks te zeggen en het is dus geen toeval, maar een onderstreping van dat opmerkelijke feit dat ertoe heeft geleid dat ze als eerste bedienaar van deze functie een Belg hebben gekozen die van de CD&V opnieuw een CVP heeft gemaakt. Einde verhaal. De komende maanden moet nu alle aandacht gewijd zijn aan diegenen die de CD&V in staat stellen om Vlaanderen verder te besturen zoals het decennia lang bestuurd is. Wat ik bedoel is dus dat diegenen die namens het Vlaams-nationalisme hadden beloofd van het anders te kunnen en te zullen doen centraal komen te staan. De aandacht zal moeten worden toegespitst op de strategie (voor zover dat nog een strategie kan genoemd worden) van de N-VA, want ook zij schijnt gewoon met wat wollige praatjes te willen overgaan tot een houding die alleen maar gericht is op machtsdeelname. Als dus de CD&V opnieuw de CVP van weleer is geworden zou men met evenveel accuraatheid kunnen stellen dat de N-VA opnieuw de Volksunie van weleer is geworden. Ook langs deze weg wens ik al mijn lezers, ondanks dit alles, toch alvast op persoonlijk vlak een gelukkig 2010. Gerolf Annemans http://www.gerolfannemans.org/3/
www.vlaamsbelang.org Laatst gewijzigd door dominatrix : 6 januari 2010 om 19:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Zolang het Vlaams Belang een bepaalde omvang behoudt, zolang op de minst de perceptie gehandhaafd blijft dat het VB een racistische en populistische partij is, zal het vlaams nationalisme in het verdomhoekje blijven en niet au sérieux genomen worden. Stel je eens voor dat de NVA 30% van de stemmen zou halen in plaats van het VB ... dan pas zou het vlaams onafhankelijkheidsstreven meer bijval vinden bij het grote publiek. Dan pas zou er iets kunnen veranderen. Dus een ontbinding van het VB zou Vlaanderen ten goede komen. Het buitenspel zetten van Dhr Filip De Winter zou natuurlijk ook een beetje kunnen helpen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voorts maak je de absoluut kapitale fout te denken dat de n-va op eigen kracht het onafhankelijkheidsstreven a) nog zou uitdragen b) kunnen uitdragen EN dat het er geen pogingen zouden ondernomen worden om het Vlaams nationalisme in het verdomhoekje te duwen. Het establishment wil niets liever dan het Vlaams nationalisme in een verdomhoekje steken. Het maakt niet uit van wie het komt. Ik heb het hierboven nogal gezegd; de n-va dankt veel van haar bewegingsvrijheid aan ons. Direct, en indirect. En FDW buiten spel zetten is het kind met het badwater weggooien, die man brengt trouwens net zoals onze hele partij enorm veel stemmen aan die anders onbruikbaar zouden blijven voor het Vlaams nationalisme. U lanceerde zelfs ooit de uitspraak dat iedereen die een Vlaamse leeuw uithing werd bestempeld als een Vlaams Belanger. Als dat al zo is dan is dat vooral omdat andere Vlaamse nationalisten niet zo snel durven uitkomen voor hun Vlaams nationalisme en ze te passief blijven in het vertolken ervan. Ik ga naar diverse evenementen en kom om professionele redenen vaak in het buitenland. Telkens uit ik mezelf, als het even kan, als Vlaming. En als mij iemand aanspreekt dat ik 'een vlag van het vlaams belang' meezeul dan wijs ik hem er telkens op dat die vlag meer wil zeggen dan mijn partij.
www.vlaamsbelang.org Laatst gewijzigd door dominatrix : 6 januari 2010 om 19:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En, is Vlaanderen nu al onafhankelijk?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zit je vol ongeduld te wachten, misschien?
![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
|
![]() Ik hou me gaarne op de hoogte van wat er in de wereld gebeurt.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |