Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 11:12   #181
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wie had ten tijde van Kardinaal Mercier durven dromen dat er in 2010 een Waal aan het hoofd van de Belgische katholieke kerk zou staan die perfect NL zou spreken en die zelfs zou verklaren dat de Franstaligen zich niet superieur aan de Vlamingen mogen voelen en belangstelling moeten hebben voor het Nederlands.

Het duurt meestal 3 generaties van 30 jaar voor iets omkeert.
Nu loopt de VL beweging op haar laatste benen en zijn we vertrokken voor de omgekeerde beweging.
Maar mijn beste Azert, daarmee is niets mis, hoor. Een Franstalige die nu eens niet behept is met anachronistische (taal)vooroordelen jegens het Nederlands en zijn Vlaamse sprekers en zonder enig voorbehoud Nederlands spreekt. Ik moedig dat juist aan. Schitterend.

Het is alleszins een voorbeeld voor alle Franstaligen in België/Wallonië dat het Nederlands geen moeilijke taal is, dat iedereen het kan spreken en dat Nederlanders en Vlamingen niet minderwaardig zijn. Het komt goed heel goed uit vanuit Heel-Nederlandse belangen.

Graag zelfs.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 18 januari 2010 om 11:12.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 11:18   #182
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
Wie had ten tijde van Kardinaal Mercier durven dromen dat er in 2010 een Waal aan het hoofd van de Belgische katholieke kerk zou staan die perfect NL zou spreken en die zelfs zou verklaren dat de Franstaligen zich niet superieur aan de Vlamingen mogen voelen en belangstelling moeten hebben voor het Nederlands.

Het duurt meestal 3 generaties van 30 jaar voor iets omkeert.
Nu loopt de VL beweging op haar laatste benen en zijn we vertrokken voor de omgekeerde beweging.
Je neemt je dromen voor werkelijkheid. Wacht eventjes tot de verkiezingen van 2011. Je zult je mening mogen herzien.
Oud 18 januari 2010, 11:54   #183
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zelfs in uw verklaring maakt u al twee - belangrijke - uitzonderingen: de Duitstalige gemeenschap en Brussel, waarbij men nog de rand kan toevoegen.
Zo, zo.
Kijk eens aan...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 13:24   #184
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik denk dat u hier opzettelijk wat ontwijkend bent. U kent ongetwijfeld de historische reden van het federalisme. Na het universeel enkelvoudig stemrecht wilden de Franstaligen niet onderhevig zijn aan een Nederlandstalige meerderheid in een unitair parlement. Vandaar de gewesten, en ook vandaar alle krampachtige grendels, quota en procedures op het federale niveau. Uiteraard is dat niet op vraag van de meerderheid geweest.

Recente geschiedenis geeft aan dat dat allerminst veranderd is, sindsdien. Franstalige rhetoriek over tyrannieke en fascistische Vlamingen na een democratische stemming is extremer dan ooit. Waarom denkt u dat een unitair Belgie nu of in de toekomst wel een kans maakt?

Of wil u eigenlijk een unitarisme met twee maten en twee gewichten? Hoe ziet u die staatsvorm?
De historische reden van het federalisme is de dialectiek tussen Vlaams- en francofoon nationalisme.

U moet opletten met veralgemeningen. Als u impliciet zegt dat de Franstaligen alle Nederlandstaligen "fascisten" vinden, kan men ook beweren dat alle Nederlandstaligen de Franstaligen "profiteurs" vinden. Aan zulke grove veralgemeningen doe ik niet mee.

Een unitair België maakt kans, op die voorwaarde dat we evolueren van een particratie naar een democratie met bindende referenda. Uiteraard zullen er politici nodig zijn die het algemeen belang verdedigen (iets wat vandaag niet voorkomt in het parlement) en zullen zij ter verantwoording moeten geroepen worden, indien ze dat niet doen. Unitarisme is overigens geen centralisme; men kan zich voorstellen dat binnen een eenheidsstaat de steden en provincies een ruime mate van autonomie toebedeeld krijgen. Op die manier wordt een "criss-crossing of conflicts" bereikt dat het huidige binaire conflictmodel vervangt.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 14:14   #185
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een unitair België maakt kans, op die voorwaarde dat we evolueren van een particratie naar een democratie met bindende referenda.
Dat lijkt me, de koningskwestie indachtig, juist de doodsteek voor België. België bestaat bij de gratie van de Belgische compromissenpolitiek en die is per definitie tussen "staatsmannen" van politici. Dat zal dan ook de reden zijn dat men geoordeeld heeft dat artikel 33 van de grondwet referenda uitsluit: de Natie wordt niet gevormd door het volk, maar door een politieke elite.

Een beetje de goede democraat staan uithangen en hopen dat de lijm pakt, zal daar niet veel aan verhelpen: België begon uit elkaar te vallen bij elke stap richting democratie.

Citaat:
Uiteraard zullen er politici nodig zijn die het algemeen belang verdedigen (iets wat vandaag niet voorkomt in het parlement)
En wie zal daar rechter over spelen? Jij?

Citaat:
Op die manier wordt een "criss-crossing of conflicts" bereikt dat het huidige binaire conflictmodel vervangt.
Verdeel en heers, mooi verpakt.
Oud 18 januari 2010, 14:27   #186
BWarrior

Standaard

Citaat:
Citaat:
Op die manier wordt een "criss-crossing of conflicts" bereikt dat het huidige binaire conflictmodel vervangt.
Verdeel en heers, mooi verpakt.
Volgens u is dus elke staat gebouwd op een verdeel-en-heers-principe? Of zijn er nog institutioneel tweeledige(-en-een-halve) staten? In Duitsland zijn er zestien Länder!
Oud 18 januari 2010, 14:29   #187
BWarrior

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me, de koningskwestie indachtig, juist de doodsteek voor België. België bestaat bij de gratie van de Belgische compromissenpolitiek en die is per definitie tussen "staatsmannen" van politici. Dat zal dan ook de reden zijn dat men geoordeeld heeft dat artikel 33 van de grondwet referenda uitsluit: de Natie wordt niet gevormd door het volk, maar door een politieke elite.

Een beetje de goede democraat staan uithangen en hopen dat de lijm pakt, zal daar niet veel aan verhelpen: België begon uit elkaar te vallen bij elke stap richting democratie.
Altijd weer de Koningskwestie. Dat was trouwens geen referendum op volksinitiatief. Het is uw interpretatie dat art. 33 v.d. GW referenda uitsluit, ik zie dat er nergens instaan.

Als België begon "uit elkaar te vallen" bij "elke stap richting democratie", zeg mij dan eens hoe België "uit elkaar viel" na 1893 (AMMS)?
Oud 18 januari 2010, 14:31   #188
BWarrior

Standaard

Citaat:
Citaat:
Uiteraard zullen er politici nodig zijn die het algemeen belang verdedigen (iets wat vandaag niet voorkomt in het parlement)
En wie zal daar rechter over spelen? Jij?
Ik somde gewoon een conditie voor een deugdelijk bestuur op, sorry dat dat niet in uw taalnationalistische kraam past Het staat overigens wél in de GW dat de politici niet enkel hun verkozenen, maar de hele natie moeten vertegenwoordigen.
Oud 18 januari 2010, 14:33   #189
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ter wereld wordt solidariteit tussen deelstaten onderhandeld?
Ha, bedoel je plots dit? Dan had je dat ook zo moeten schrijven. Antwoord op de vraag: geen idee, ik ken niet alle systemen van alle landen met deelstaten. Jij wel? Los daarvan, al zou het nergens ter wereld bestaan, dat lijkt me geen argument om het hier dan maar niet op die manier te gaan organiseren. Angst voor het "onbekende"?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 14:44   #190
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Volgens u is dus elke staat gebouwd op een verdeel-en-heers-principe? Of zijn er nog institutioneel tweeledige(-en-een-halve) staten? In Duitsland zijn er zestien Länder!
Ik ken geen enkele staat die beslist heeft zijn deelstaten op te splitsen om zo, en ik citeer, "criss crossing of conflicts" te krijgen. U wel?
Oud 18 januari 2010, 14:47   #191
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Altijd weer de Koningskwestie.
Het was ook het enige moment van directe democratie in België he vriend.

Citaat:
Dat was trouwens geen referendum op volksinitiatief.
Het was een referendum, dat volstaat.

Citaat:
Het is uw interpretatie dat art. 33 v.d. GW referenda uitsluit, ik zie dat er nergens instaan.
Nee B, het is de interpretatie van de Raad van State. Cfr. http://www.artikel33.be/

Citaat:
Als België begon "uit elkaar te vallen" bij "elke stap richting democratie", zeg mij dan eens hoe België "uit elkaar viel" na 1893 (AMMS)?
Inderdaad ja. Vooral na de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht begon de kar goed te rollen.
Oud 18 januari 2010, 22:23   #192
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je neemt je dromen voor werkelijkheid. Wacht eventjes tot de verkiezingen van 2011. Je zult je mening mogen herzien.
Ja, ik ben ook benieuwd om de Vlaamse pudding in elkaar te zien zakken. Het momentum is voorbij.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:26   #193
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik ben ook benieuwd om de Vlaamse pudding in elkaar te zien zakken. Het momentum is voorbij.
Dat van de federale stilstand nog niet. Verre van zelfs.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:30   #194
Shadowke

Standaard

Citaat:
dat denk je maar dat het momentum voorbij is.
het momentum moet nog beginnen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:32   #195
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoiets, ja.

http://www.skynet.be/nieuws-sport/ni...rste?id=606188
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:35   #196
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Ik ken geen enkele staat die beslist heeft zijn deelstaten op te splitsen om zo, en ik citeer, "criss crossing of conflicts" te krijgen. U wel?
Elke (federale) staat is gebaseerd op een meerpolig bestuursprincipe.
Oud 18 januari 2010, 22:39   #197
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Het was ook het enige moment van directe democratie in België he vriend.

Het was een referendum, dat volstaat.

Nee B, het is de interpretatie van de Raad van State. Cfr. http://www.artikel33.be/

Inderdaad ja. Vooral na de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht begon de kar goed te rollen.
Het ontgaat u zeker dat er daar een WO tussenzat die van beslissend belang was voor de ontwikkeling van de V.B.; en, nee, het volstaat niet dat het 'een referendum' was; de uitspraak van de Raad van State doet niets af van het feit dat er niet in de Grondwet staat dat referenda verboden zijn.
Oud 18 januari 2010, 22:41   #198
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ha, bedoel je plots dit? Dan had je dat ook zo moeten schrijven. Antwoord op de vraag: geen idee, ik ken niet alle systemen van alle landen met deelstaten. Jij wel? Los daarvan, al zou het nergens ter wereld bestaan, dat lijkt me geen argument om het hier dan maar niet op die manier te gaan organiseren. Angst voor het "onbekende"?
U wil dus een federalisme dat Vlaams- en Waals-nationalisten gewild hebben - en op niets trekt - verdiepen ten voordele van een solidariteitsmechanisme dat nergens ter wereld bestaat... om dan te komen klagen dat het niet werkt
Oud 18 januari 2010, 22:42   #199
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat denk je maar dat het momentum voorbij is.
het momentum moet nog beginnen.
Volgens u was Vlaanderen al voor 1.01.2010 al onafhankelijk. Uw voorspellingen maken niet veel indruk.
Oud 18 januari 2010, 22:46   #200
Shadowke

Standaard

Citaat:
Volgens u was Vlaanderen al voor 1.01.2010 al onafhankelijk. Uw voorspellingen maken niet veel indruk.
euhm ...
ik vrees dat je er zwaar naast zit.
dat was niet mijn prognose.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be