Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2010, 13:41   #181
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

En nu mogen de blokkertjes eens terzake antwoorden, zonder mist te spuien of op de boodschapper te schieten...

Geen vuiltje meer aan de lucht bij Vlaams Belang?

Alles weer koek en ei tussen Filip Dewinter en Frank Vanhecke? Voorzitter Bruno Valkeniers doet dezer dagen krampachtig zijn best om het u en zichzelf wijs te maken. In werkelijkheid is er helemaal niets veranderd. Hoe diep de walging van Vanhecke zit voor de "kliek" Dewinter en hun "maffiose praktijken" blijkt uit de toon van de brief die hij schreef aan Valkeniers. Wij keken 'm in, die brief. Eén woord: onthutsend. Eén conclusie: wie gelooft die mensen nog?

JAN SEGERS

Tussen 1996 en 2008 was Frank Vanhecke voorzitter van eerst Vlaams Blok, nadien Vlaams Belang. Acht, negen jaar lang vormde hij een on-splijtbaar tweespan met zijn vriend Filip Dewinter, voor wie hij ooit zelfs als getuige was opgetreden bij diens huwelijk. Die vriendschap is omgeslagen in regelrechte afkeer, zo blijkt uit de brief die Vanhecke op 10 december 2009 schreef aan Bruno Valkeniers.

Een gedegouteerde Vanhecke besluit hem met: "Ik herken me niet in een partij waar een kliek met maffiose praktijken de plak zwaait. (...) Mijn hart bloedt nu ik mijn Vlaams Belang in snelvaart zie kapotgemaakt worden." Daarvoor verantwoordelijk is volgens Vanhecke "de Antwerpse gemeenteraadsfractie", aangevoerd door Dewinter, die "een brutale machtsgreep" heeft gepleegd, zo schrijft hij.

DE VOORZITTER

En voorzitter Valkeniers? Die liet betijen, beweert Vanhecke in zijn brief. En dat doet hij nog steeds, zegt ons een bron in het hart van de partij. "Het is pijnlijk om te zien hoe Valkeniers nu doet alsof er orde op zaken is gesteld en alles is uitgeklaard", zegt onze bron, die zichzelf nochtans niet tot het kamp-Vanhecke rekent. "De waarheid is dat er tegenover één, twee, drie maanden geleden niets veranderd is. Dewinter laat Valkeniers nog steeds naar zijn pijpen dansen. Het probleem is: Bruno Valkeniers waant zich een tweede Bart De Wever, met evenveel charisma, evenveel welbespraaktheid en een even groot electoraal potentieel. Terwijl een blinde kan zien dat hij dat niét heeft - iedereen bij ons beseft dat. Bij gebrek aan politiek talent zou je denken dat Valkeniers is ingehaald om zijn managementkwaliteiten - hij kwam tenslotte uit de top van de privé - maar een partij is geen bedrijf. Zijn personeelsbeleid is een ramp. De partij ligt op apegapen", zegt onze bron.

Het portret dat Frank Vanhecke van zijn voorzitter schetst, is dodelijk: een man "die liegt", die op de hoogte was van de dubieuze financiële praktijken onder leiding van Filip Dewinter en diens vertrouwensman Eric Deleu, maar verzuimde om in te grijpen. Ongenadig hard is Vanheckes oordeel over de "visietekst" waarmee Valkeniers de partij vorig jaar andere wegen wilde opsturen: minder radicaal, minder vuilgebekt, meer geschikt voor machtsdeelname. Een revolutie, leek het even, maar onder impuls van vooral Filip Dewinter werd die de kop ingedrukt - "gecastreerd", met de woorden van Vanhecke. Kortom: "Sta mij toe, voorzitter, u te wijzen op het compleet waardeloze van deze tekst."

Nog pijnlijker is volgende vergelijking: "Voorzitter, u runt de partij als een hondenschool. Wie opzit en pootjes geeft, voldoende kwijlt en kwispelt, wordt toegelaten tot het Walhalla. Wie braaf is, krijgt lekkers, wie stout is de roe."

VROUWELIJK BOEGBEELD

Ambieerde het Walhalla, maar was stout, ontdekte dingen die het daglicht niet mochten zien en kreeg dus de roe: Marie-Rose Morel. Zij was het die bij het napluizen van de partijboekhouding op wanpraktijken stootte. "De partij werd opgelicht door toewijzing van orders aan bedrijven die veel te duur waren", schrijft Frank Vanhecke in zijn brief. Eén van die bedrijven was ARB, het Antwerps Reclame Bureau van Eric Deleu, een intimus van Filip Dewinter. Als hoofd van de Dienst Organisatie beslist Dewinter quasi eigenmachtig over de toewijzing van campagnebudgetten aan reclamebureaus en drukkers. Vanhecke zegt in zijn brief over bewijzen te beschikken van "valse offertes" en "nep-offertes". Hij bracht Valkeniers op de hoogte, maar "de misbruiken zijn niet gestopt".

Volgens Frank Vanhecke is het speurwerk van Morel de enige reden waarom de blonde diva politiek geneutraliseerd moest worden. Marie-Rose Morel is een stemmenkanon, maar het jongste jaar werd haar alles geweigerd waar ze om vroeg: de tweede plaats op de Europese lijst, het ondervoorzitterschap én een zitje in de raad van bestuur van de VRT. Geen toeval: daarin zetelt nu de "oplichter" Eric Deleu. De poging van Frank Vanhecke om de man daar alsnog weg te halen, is op niets uitgedraaid.

Vanhecke heeft het over "het kaltstellen (uitschakelen, red.) van ons enige vrouwelijke boegbeeld, die naam waardig". De andere twee pretendentes, Marijke Dillen en Anke Van dermeersch, zitten in het kamp-Dewinter. Volgens Frank Vanhecke was er geen middel te grof om Morel - en in één moeite ook hemzelf - uit te rangeren. In het weekblad 'Knack' verschenen smeuïge "liefdesmails" tussen de vermeende tortelduifjes. "Voorzitter", schrijft Vanhecke, "u weet even goed als ik dat de valse mails destijds vanuit de partij aan 'Knack' werden bezorgd. U weet ook door wie dat gebeurde en wie daarvan minstens goedkeurend op de hoogte was." Tweemaal raden wie hij met die laatste bedoelde.

Over de nieuwe visietekst
"Compleet waardeloos"

Over Bruno Valkeniers
"U runt de partij als een hondenschool: wie kwijlt en kwispelt, wordt toegelaten tot het Walhalla"

Over Filip Dewinter
"Een brutale machtsgreep"

Over Marie-Rose Morel
"Kaltgestellt, uitgeschakeld"

Publicatie: Het Laatste Nieuws
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 13:45   #182
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ten tijde van het Belgisch separatisme had het volk nog niets te zeggen. 1830 was louter het gevolg van samenvallende belangen tussen de katholieke kerk en de (liberale) Franstalige burgerij, m.a.w. twee grote machten uit de 19e eeuw, die nu niet meer tellen.
Als democraat meen ik: wanneer Vlaanderen onafhankelijkheid wordt, moet dit echter met sterke steun van de bevolking gebeuren. Dit is er nu nog niet genoeg, vrees ik, omdat veel mensen een slecht beeld van Vlaanderen hebben (onder andere door het VB maar evengoed door de media en dergelijke) of gewoon niet goed zijn geïnformeerd over België.
En nu wel?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 13:49   #183
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En nu wel?
O nee? Heeft het volk dan niet de mogelijkheid om al die knoeiers naar huis te sturen bij verkiezingen indien het dat echt zou willen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 13:50   #184
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wel, laat ons hopen dat het VB kapot gaat en dat er een nieuwe partij opstaat uit de asse die het woord islam en moslims gewoonweg niet gebruikt. Een partij met èèn programmapunt, Vlaanderen onafhankelijk.

Wedden dat dan duidelijk wordt dat het cordon niets met islamieten tezien heeft maar enkel en alleen met Vlaamse onafhankelijkheid?
Oud 15 maart 2010, 13:52   #185
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
O nee? Heeft het volk dan niet de mogelijkheid om al die knoeiers naar huis te sturen bij verkiezingen indien het dat echt zou willen?
Hoe zouden ze dat dan moeten doen?
Oud 15 maart 2010, 13:55   #186
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zouden ze dat dan moeten doen?
Door er niet langer op te stemmen.
Oud 15 maart 2010, 14:08   #187
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Door er niet langer op te stemmen.
Dan zal er een federale regering komen zonder Vlamingen erin, zo simpel is dat.

Nu heeft de federale regering toch ook geen Vlaamse meerderheid? Dat had toch ook niemand voor mogelijk gehouden?
Oud 15 maart 2010, 14:14   #188
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal er een federale regering komen zonder Vlamingen erin, zo simpel is dat.

Nu heeft de federale regering toch ook geen Vlaamse meerderheid? Dat had toch ook niemand voor mogelijk gehouden?
Dus wie verliest er het meest bij een regering zonder Vlamingen?
Oud 15 maart 2010, 14:19   #189
Anna List
Banneling

Standaard

MRM

http://www.superkrediet.be/blog/2010...kte-stoeipoes/
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 15:06   #190
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

... en iedereen negeert vakkundig Brugge Veilig en Leefbaar ...
Oud 15 maart 2010, 15:09   #191
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Deckers Bekijk bericht
ik vond dat ik aardig close kwam
Oud 15 maart 2010, 15:19   #192
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik vond dat ik aardig close kwam
Dat is wel waar. Ge zijt een fan van MRM, ik wist het wel.
Oud 15 maart 2010, 15:22   #193
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is wel waar. Ge zijt een fan van MRM, ik wist het wel.
da's just, ik moet nog uitleggen waarom geloof ik !
komt nog ze !
Oud 15 maart 2010, 15:58   #194
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Gelukkig hebben we de CD&V, SP-a, de Pest voor Vlaanderen en de groene bietekwieten die voor de Vlaanderen vechten. Je kan nu afkomen met het klassieke antwoord "Heb ik dat gezegd misschien?" Zo blijven we bezig.
Welke Tsjechisch-nationalistische partij heeft de Tsjechische onafhankelijkheid verkregen?
Oud 15 maart 2010, 16:04   #195
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Welke Tsjechisch-nationalistische partij heeft de Tsjechische onafhankelijkheid verkregen?
wat jij kan, kan ik ook geloof ik

ik geloof dat dat dezelfde extremist-nationalist was waar achteraf de EU zo verveeld mee zat ... pluis er de pers maar eens op na ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 15 maart 2010 om 16:05.
Oud 15 maart 2010, 16:10   #196
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat jij kan, kan ik ook geloof ik

ik geloof dat dat dezelfde extremist-nationalist was waar achteraf de EU zo verveeld mee zat ... pluis er de pers maar eens op na ...
Vaclav Klaus of zo?
Oud 15 maart 2010, 16:15   #197
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk Bertje, ik ben absoluut de enige die de bal in het doel trapt. De enige die hier al jarenlang voorspelde welke type Vanhecke is, en tot wat hij in staat is.
En Blokkertjes... die kunnen gewoon niets zinnigs zeggen. Het domme koppeken verder in het zand steken en hopen dat het overwaait.
Oud 15 maart 2010, 16:18   #198
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
En Blokkertjes... die kunnen gewoon niets zinnigs zeggen. Het domme koppeken verder in het zand steken en hopen dat het overwaait.
Steek nog een frietkot in brand.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2010, 16:25   #199
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht

Natuurlijk Bertje, ik ben absoluut de enige die de bal in het doel trapt. De enige die hier al jarenlang voorspelde welke type Vanhecke is, en tot wat hij in staat is.
als dat waar is wat er in t laatste nieuws staat, dan is dat toch goed wat Vanhecke doet ?!
opkuisen die handel !

voil�* ge hebt mijn reactie

al kunt ge mij mss bezwaarlijk als typical in t vakje 'blokkertjes' krijgen mss
Oud 15 maart 2010, 16:31   #200
Minister-President

Standaard

Citaat:
als dat waar is wat er in t laatste nieuws staat, dan is dat toch goed wat Vanhecke doet ?!
opkuisen die handel !

voil�* ge hebt mijn reactie

al kunt ge mij mss bezwaarlijk als typical in t vakje 'blokkertjes' krijgen mss
Gij zijt een fan van het Mormelken, zwijgen gij...
En toch hebt ge volgens uw prentje schoon borstjes.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be