Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2010, 14:46   #181
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Het materialistisch wereldbeeld wint nochtans dag aan dag aan slagkracht in die mate dat het incontournable geworden is.
Neuro-onderzoekers kunnen vandaag de dag via CT, PET en FMRI-scans al vrij goed zien hoe emoties en psychologische processen werken, puur biologisch/chemisch.

Daar zijn geen spirituele aannames voor nodig. Het werkt zonder mumbo jumbo, zonder zwevend bewustzijn in een of andere dimensie.
Al wat je met die dogmatische houding doet is in feite zeggen : het bewustzijn ontsnapt aan onze (be)grijpbaar universum puur op geloofsbasis.

Vorige week was daar nog een fijn artikel over in Humo, ik zal het eens opzoeken.
Ach, ik begrijp ze wel hoor. Net zoals bij elke religie is die dogmatische houden puur zelfbescherming.
Doen ze dat niet en de wetenschap lost het op (sooner or later) zijn ze hun bestaansreden kwijt.

Sinaasappeltje met cyaancali iemand?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 14:46   #182
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het materialistisch wereldbeeld wint nochtans dag aan dag aan slagkracht in die mate dat het incontournable geworden is.
Neuro-onderzoekers kunnen vandaag de dag via CT, PET en FMRI-scans al vrij goed zien hoe emoties en psychologische processen werken, puur biologisch/chemisch.

Daar zijn geen spirituele aannames voor nodig. Het werkt zonder mumbo jumbo, zonder zwevend bewustzijn in een of andere dimensie.
Al wat je met die dogmatische houding doet is in feite zeggen : het bewustzijn ontsnapt aan onze (be)grijpbaar universum puur op geloofsbasis.

Vorige week was daar nog een fijn artikel over in Humo, ik zal het eens opzoeken.
Stel u voor dat ze effectief zouden beginnen te leven hier en nu.
Veel te moeilijke opdracht voor velen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 14:58   #183
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.scientificamerican.com/ar...new-phrenology
Oud 27 mei 2010, 15:00   #184
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Bottenskrapet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Perfect gezond? Das strafda
En het zware trauma, waar de chirurg aan werkte, is tegelijk ook verdwenen/genezen?
Mijn beste vriend heeft het enkele jaartjes geleden voorgehad, heeft er nog steeds geen nadelen van ondervonden. Dus ja, perfect gezond.

Soit, als ge hier zelf geen bewijs kunt poneren dat aantoont dat er effectief niks is, moet ge niet de onnozelaar beginnen uithangen omdat ik het wel probeer. Gij lacht weg, ik kijk wat er zou kunnen zijn. Eens zien wie enkele ervaringen rijker zal zijn.
Oud 27 mei 2010, 15:06   #185
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Mijn beste vriend heeft het enkele jaartjes geleden voorgehad, heeft er nog steeds geen nadelen van ondervonden. Dus ja, perfect gezond.

Soit, als ge hier zelf geen bewijs kunt poneren dat aantoont dat er effectief niks is, moet ge niet de onnozelaar beginnen uithangen omdat ik het wel probeer. Gij lacht weg, ik kijk wat er zou kunnen zijn. Eens zien wie enkele ervaringen rijker zal zijn.
Wat is "het"? Ken jij de betekenis wel van een "zwaar trauma" ?
Dat is nl een zwaar letsel. Dus die vriend is verongelukt en was mirakuleus genezen toen hij wakker werd?

Ik ben dat stadium van "proberen" reeds lang voorbij.Bewijzen heb ik hier nog nt voorbij zien komen.
Leren is voortgaan op ervaringen van anderen so stop waisting time
Oud 27 mei 2010, 15:10   #186
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Klopt natuurlijk wat hij daar zegt en de procedure die hij beschrijft is dan ook nt wetenschappelijk.
Hier ontbreekt echter één woordje :
Citaat:
We just don’t have the data YET to tell us how selectively active an area is.”
Oud 27 mei 2010, 15:23   #187
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat is "het"? Ken jij de betekenis wel van een "zwaar trauma" ?
Dat is nl een zwaar letsel. Dus die vriend is verongelukt en was mirakuleus genezen toen hij wakker werd?

Ik ben dat stadium van "proberen" reeds lang voorbij.Bewijzen heb ik hier nog nt voorbij zien komen.
Leren is voortgaan op ervaringen van anderen so stop waisting time
Verongelukt in zekere zin wel ja. Daar gaat ge nu eenmaal dood van in de meeste gevallen. Ik had het over een mentaal trauma.

Ik ga voort op ervaringen, continu. Alleen is er bij u op dat vlak geen ervaring te bespeuren, dus doe ik eigenlijk niks anders dan mijn tijd verspillen hier.
Oud 27 mei 2010, 15:35   #188
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet Bekijk bericht
Verongelukt in zekere zin wel ja. Daar gaat ge nu eenmaal dood van in de meeste gevallen. Ik had het over een mentaal trauma.
Nochtans
Citaat:
En het zware trauma, waar de chirurg aan werkte, is tegelijk ook verdwenen/genezen?
Wie verspilt er wiens tijd?

Persoonlijke ervaringen zijn subjectief. Wat jij bah vindt, vind ik hmm.
Wetenschappelijk zero value. Wat er in je hoofd afspeelt zijn geen ervaringen.
Oud 27 mei 2010, 16:28   #189
Aletheia
Partijlid

Aletheia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Stel u voor dat ze effectief zouden beginnen te leven hier en nu.
Veel te moeilijke opdracht voor velen.
Tiens, is dat niet lovenswaardig ? Zo'n pluraliteit aan "lifestyles" in onze liberale droom ?
Oud 27 mei 2010, 16:59   #190
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
.
Na deconstructie, even blazen dus, blijft er niets overeind.
Voor alle duidelijkheid, ik had het over BDE. 47000 hits in Google. Natuurlijk zitten er ook enkele 'Skeppers' tussen. Maar dat is hun volste recht. Maar ze mogen het kunstmatig opwekken van een lichtflits of zo niet gaan vergelijken met een BDE want dat is niet eerlijk.

Dit is een interessante:
http://www.nderf.org/Dutch/

Citaat:
Wanneer ga je mij trouwens eens voorstellen aan die miljoenen doden?
Nogmaals, ik had het over miljoenen BDE ervaringen, niet over overledenen. Doden bestaan niet want wij leven allemaal verder.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 17:09   #191
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid, ik had het over BDE. 47000 hits in Google. Natuurlijk zitten er ook enkele 'Skeppers' tussen. Maar dat is hun volste recht. Maar ze mogen het kunstmatig opwekken van een lichtflits of zo niet gaan vergelijken met een BDE want dat is niet eerlijk.
Yep, vanaf 40.000 is het waar

Citaat:
Nogmaals, ik had het over miljoenen BDE ervaringen,
Deze zijn allemaal geregistreerd en jij hebt die geteld?
Oud 27 mei 2010, 17:31   #192
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Persoonlijke ervaringen zijn subjectief. Wat jij bah vindt, vind ik hmm.
Wetenschappelijk zero value. Wat er in je hoofd afspeelt zijn geen ervaringen.
Sinds wanneer heeft "mijn beste vriend" dezelfde conotatie als "ik"?
Geen persoonlijke ervaring dus.
In zekere zin wel, maar echte ervaringen reken ik onder wat ik en anderen meemaken.
Oud 28 mei 2010, 06:32   #193
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Yep, vanaf 40.000 is het waar
Het betekent dat er iets aan de hand is. Dat er heel veel mensen mee bezig zijn. Veel meer dan die paar duizend die jij dacht.

Citaat:
Deze zijn allemaal geregistreerd en jij hebt die geteld?
Het gros van de wetenschappers van tegenwoordig weigert deze fenomenen wat dieper te onderzoeken, daar kan ik niets aan doen hé. Ze kunnen namelijk het idee niet loslaten dat de geest een product is van de hersenen. Ze hebben de moed niet om hun eigen theorieën te herzien. Waarschijnlijk uit angst om gezichtsverlies te lijden. Ze zitten in net hetzelfde strakke keurslijf als vroeger de Katholieken. We zitten nu met wetenschappelijke dogma's waar je niet mag aan raken. Wie het wel doet, wordt verketterd. De oude religie is vervangen door een nieuwe.

Fred.
Oud 28 mei 2010, 06:48   #194
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het betekent dat er iets aan de hand is. Dat er heel veel mensen mee bezig zijn. Veel meer dan die paar duizend die jij dacht.Fred.
Google hits voor:
sinterklaas: 2.250.000
loch ness monster: 3.100.000
world peace: 56.800.000
Moon is made of cheese: 7.400.000
Travis is god: 34.800.000

Allemaal méér waar dan BDE. KNIEL, wormen
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 06:59   #195
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Allemaal méér waar dan BDE. KNIEL, wormen
Lees eens een ernstige BDE Travis. Stel vast dat er mensen tussen zitten die bepaalde ervaringen uit het verleden herbeleven en zelfs voelen wat een ander op dat moment voelde. Bijvoorbeeld hoe hun woorden iemand anders kwetste of net gelukkig maakte. BDE gaat bijna altijd over 'heb ik goed geleefd'. Waarom zouden louter biologische hersenen in zuurstofgebrek nu net dit produceren? Dat houdt geen steek. Het gaat hem hier over de kern van ons bestaan.

Fred.
Oud 28 mei 2010, 09:14   #196
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt natuurlijk wat hij daar zegt en de procedure die hij beschrijft is dan ook nt wetenschappelijk.
De wetenschap achter fMRI (en aanverwanten) is uiteraard fascinerend en ongetwijfeld heeft het zeer nuttige toepassingen in de geneeskunde, maar scepsis ten opzichte van het gebruik hiervan om gevoelens te verklaren lijkt me toch zeer gerechtvaardigd. Kan men onderzoek dat niet enkel volledig steund op de interpretatie van de wetenschapper, maar ook op de interpretatie van het object zelf, wetenschappelijk noemen? Als er een ding is waar de mens zichzelf serieus mee kan bedriegen is het toch wel het interpreteren van patronen.

Citaat:
Hier ontbreekt echter één woordje : We just don’t have the data YET to tell us how selectively active an area is.”
De kern van het probleem zit niet in het gebrek aan (betrouwbare) data, maar in het feit dat een fMRI scan geen informatie biedt over de functionele werking van de hersenen.

Als ik een computer programma zou hebben dat kan registreren welke disk sectors gelezen worden, dan gaat mij dat ook geen informatie verschaffen over de logica van de processen die op de computer lopen. Speelt men bijvoorbeeld een bepaalde film af, dan zullen steeds ongeveer dezelfde gebieden van de harde schijf gelezen worden. Die informatie zegt echter niets mpeg decoding, de aard van de film,...
Oud 28 mei 2010, 09:20   #197
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees eens een ernstige BDE Travis. Stel vast dat er mensen tussen zitten die bepaalde ervaringen uit het verleden herbeleven en zelfs voelen wat een ander op dat moment voelde. Bijvoorbeeld hoe hun woorden iemand anders kwetste of net gelukkig maakte. BDE gaat bijna altijd over 'heb ik goed geleefd'. Waarom zouden louter biologische hersenen in zuurstofgebrek nu net dit produceren? Dat houdt geen steek. Het gaat hem hier over de kern van ons bestaan.

Fred.
Ik heb dit artikel gelezen. Eigenlijk was de nood aan andere info daarna volledig weg.

En btw, was mijn "Kniel, wormen" geen glimlach waard?

Laatst gewijzigd door Travis66 : 28 mei 2010 om 09:22.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 09:28   #198
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees eens een ernstige BDE Travis. Stel vast dat er mensen tussen zitten die ....
Bestaat er zoiets als een keurmerk voor BDE ?
Vaststellen doe je, ter plekke bij een maard, ongeval of een probleem op je werk...TER PLAATSE.
Verhaaljes lezen is NIET vaststellen.
Oud 28 mei 2010, 09:30   #199
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb dit artikel gelezen. Eigenlijk was de nood aan andere info daarna volledig weg.
Ik lees daar dat ze wel geloven wat die mensen vertellen en meemaakten (dat is al iets), maar niet kunnen geloven dat dit echt was. Ze proberen de ervaringen ook te linken met de reeds bestaande achtergronden van die personen. Natuurlijk proberen ze dat, omdat ze er van overtuigd zijn dat die ervaringen ergens uit het geheugen van die personen moet komen. Waar ze volledig aan voorbij gaan is dat dezelfde ervaringen opgedaan worden door mensen met een totaal verschillende achtergrond.

Citaat:
Neen.

Fred.
Oud 28 mei 2010, 09:31   #200
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Meer dan dat

Citaat:
Uit parapsychologisch onderzoek is echter niet gebleken dat dit mogelijk is. Proefpersonen die in staat waren om een uittredingservaring op te wekken, zagen een betrouwbaar beeld van de omgeving zolang ze die kenden. Maar als ze naar een onbekende kamer reisden, waren hun indrukken hoofdzakelijk het product van hun fantasie.

Er zijn veel anekdotische verhalen over mensen die tijdens hun bijna-doodervaring correcte waarnemingen deden, maar het is moeilijk om te beoordelen hoeveel waarde we daaraan mogen hechten. De betrokkenen zouden graag willen dat hun ervaringen echt waren en zijn daarom waarschijnlijk geneigd de betrouwbaarheid van hun waarnemingen te overdrijven.
Eh voila. QED
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be