Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2010, 13:43   #181
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Vraag je maar eens af of die annexatie wel zo slecht is als je denkt dat ie is.
Een Verenigd Nederland kan dé wereldmetropool worden.
25 miljoen inwoners, een aantal wereldhavens. Steden als Brussel en Den Haag die belangrijk zijn voor de rest van politiek-diplomatieke wereld. Steden als Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen.
Lijkt me een land die economisch veel sterker staat dat Nederland of België nu.

In het geval van Nederland + Vlaanderen is 1 + 1 = 3.
In het geval van Vlaanderen + Wallonië is 1 + 1 = 0. Een obscure uitvinding van enkele Franskiljons, gesteund door het Engelse en Franse vorstenhuis dat enkel op papier bestaat en het welzijn van beide deelstaten een hun bevolking in gedrang brengt.

Enkel na een annexatie met Nederland kan Vlaanderen als deel van het rijk der Verenigde Nederlanden floreren zoals het hoort!
Gewoon geen goed idee. Vlaanderen meot onafhankelijk worden omdat onze cultuur en instelling totaal verschilt met die van Wallonië. Ook met Nederland zijn er te veel verschillen.
Vlaanderen is altijd katholiek geweest waardoor een Vlaming ingetogener is maar tegelijk ook een stuk hypocrieter, om maar enkele voorbeelden te geven.

Vlaanderen heeft voortdurend onder buitenlandse heerschappij gestaan, dat heeft zijn invloed op onze cultuur. Nederland is altijd onafhankelijker geweest en is nooit helemaal onder buitenlandse invloed geweest, op een korte periode tussen 1940 en 1945 na dan toch.

We moeten met meer rekening houden dan enkel het economische, al kunnen we wel samenwerken natuurlijk.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 13:43   #182
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Gewoon geen goed idee. Vlaanderen meot onafhankelijk worden omdat onze cultuur en instelling totaal verschilt met die van Wallonië. Ook met Nederland zijn er te veel verschillen.
Vlaanderen is altijd katholiek geweest waardoor een Vlaming ingetogener is maar tegelijk ook een stuk hypocrieter, om maar enkele voorbeelden te geven.

Vlaanderen heeft voortdurend onder buitenlandse heerschappij gestaan, dat heeft zijn invloed op onze cultuur. Nederland is altijd onafhankelijker geweest en is nooit helemaal onder buitenlandse invloed geweest, op een korte periode tussen 1940 en 1945 na dan toch.

We moeten met meer rekening houden dan enkel het economische, al kunnen we wel samenwerken natuurlijk.
Na de 7de dag wordt U ongerust en begint U nattigheid te voelen ?

Daar lijkt het wel sterk op vind ik.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 13:44   #183
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U weet alles over de juiste agenda van Hitler ?

Proficiat.
Daar is ongelooflijk veel documentatie over. Ik kan er niet aan doen dat gij die zelf niet (wil of kan?) inzien. Ik ga het daar niet verder over hebben, lees u zelf maar wat bij over zoon Schicklgruber.
Oud 1 juni 2010, 13:45   #184
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Na de 7de dag wordt U ongerust en begint U nattigheid te voelen ?

Daar lijkt het wel sterk op vind ik.
Ik heb niet gekeken, ik voel geen nattigheid. Vanmorgen was het wat vochtig weer toen ik mijn zoontje naar de opvang deed, maar nu is het redelijk goed buiten.
Oud 1 juni 2010, 13:47   #185
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gekeken, ik voel geen nattigheid. Vanmorgen was het wat vochtig weer toen ik mijn zoontje naar de opvang deed, maar nu is het redelijk goed buiten.
Hier ook, aangenaam "zacht".
Oud 1 juni 2010, 13:48   #186
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft als doel vlaanderen op te slokken in een Groot Nederland.

Das Vaterland muss grösser sein ?
Vlaanderen heeft zich ooit laten verschalken door Franstalige imperialisten en wrikt zich nu los uit die wurggreep.

C'est dommage pour la patrie francophone!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 13:48   #187
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n taalgebruik was in het Duitsland van de jaren 30 ook populair.
We hebben gezien waartoe zoeits kan leiden.
Hitler was nochtans voor een unitair België!
Oud 1 juni 2010, 13:50   #188
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n taalgebruik was in het Duitsland van de jaren 30 ook populair.
We hebben gezien waartoe zoeits kan leiden.
Les conseils communaux de Linkebeek et Rhode-Saint-Genèse ont adopté ce lundi une motion réclamant le rattachement de leur commune �* la Région bruxelloise

De feiten zijn toch dat uw politieke vriendjes ahum... 'aansluiting' willlen?

...en présence d’une cinquantaine de militants flamingants qui, au moment du vote, ont brandi un calicot portant l’inscription : « Geen Anschluss ». (Ils ont été évacués par la police)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 juni 2010 om 13:51.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2010, 13:50   #189
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Vlaanderen onafhankelijk en dan lid worden van de Nederlands-Vlaamse unie. Akkoord?
Oud 1 juni 2010, 13:51   #190
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Hitler was vooral een politicus die het moest hebben van het uiteen spelen van bevolkingsgroepen, daarvoor is een unitair België natuurlijk het ideale vehikel.

Neem nu Joegoslavië, de aanhechting van Oostenrijk, de Bulgaars-Roemeense grensgeschillen. Op al die vlakken wist hij de betrokkenen zodanig te manipuleren tot hij zijn zin kreeg.
Oud 1 juni 2010, 13:53   #191
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Vlaanderen onafhankelijk en dan lid worden van de Nederlands-Vlaamse unie. Akkoord?
Waaruit zou die unie moeten bestaan? We moeten toch geen koningshuis accepteren hé? Dat zou bijvoorbeeld al een breekpunt kunnen zijn. Vlaanderen en koningshuizen is namelijk geen goede combinatie.
Welke zaken zouden we gezamenlijk beslissen?
Welke zaken niet?

Dit zijn zo mijn vragen over dergelijk idee.
Oud 1 juni 2010, 14:02   #192
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Het fanatisme van de NSB ten spijt, wees de Duitse bezetter ook elk pleidooi voor Groot-Nederland van de hand. De nazi's waren zo netjes om rekening te houden met de wensen van Henri.
Oud 1 juni 2010, 14:02   #193
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waaruit zou die unie moeten bestaan? We moeten toch geen koningshuis accepteren hé? Dat zou bijvoorbeeld al een breekpunt kunnen zijn. Vlaanderen en koningshuizen is namelijk geen goede combinatie.
Welke zaken niet?

Ik wens U veel succes in de nu komende discussie.
Oud 1 juni 2010, 14:03   #194
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het fanatisme van de NSB ten spijt, wees de Duitse bezetter ook elk pleidooi voor Groot-Nederland van de hand. De nazi's waren zo netjes om rekening te houden met de wensen van Henri.
U doet erg veel moeite, maar het volstaat niet mijn onderschrift aan te passen.
Oud 1 juni 2010, 14:24   #195
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waaruit zou die unie moeten bestaan?
Net als de Benelux, maar dan effectiever: de Nederlands-Vlaamse unie, om maar een een voorbeeld te noemen.

Citaat:
We moeten toch geen koningshuis accepteren hé? Dat zou bijvoorbeeld al een breekpunt kunnen zijn. Vlaanderen en koningshuizen is namelijk geen goede combinatie.
De Saxen-Coburgs hebben een dubieuze rol gespeeld ten aanzien van Vlaanderen en de Vlamingen en doen dat nog. Zo is het Nederlands, de taal van de meerderheid van de 'onderdanen', nog altijd geen vanzelfsprekendheid in Laken. Ik wil geen reclame maken voor de Oranjes, maar in het unieverband dat ik voorstel, spelen zij hoegenaamd geen rol ten aanzien van Vlaanderen.

Citaat:
Welke zaken niet?
Wat we heel goed kunnen en moeten doen, is:
- taal (Nederlandse Taalunie;
- cultuur (culturele unie Nederland-Vlaanderen);
- onderwijs;
- infrastructuur, verkeer, mobiliteit en
- economie.

Wat Nederland en Vlaanderen apart kunnen doen:
- defensie en
- binnenlandse zaken.

Citaat:
Wel, ik hoop een en ander te hebben toegelicht.
Oud 1 juni 2010, 14:28   #196
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U doet erg veel moeite, maar het volstaat niet mijn onderschrift aan te passen.
Jij doet geen moeite om van je vervelende reflex af te komen.
Oud 1 juni 2010, 14:30   #197
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Net als de Benelux, maar dan effectiever: de Nederlands-Vlaamse unie, om maar een een voorbeeld te noemen.

De Saxen-Coburgs hebben een dubieuze rol gespeeld ten aanzien van Vlaanderen en de Vlamingen en doen dat nog. Zo is het Nederlands, de taal van de meerderheid van de 'onderdanen', nog altijd geen vanzelfsprekendheid in Laken. Ik wil geen reclame maken voor de Oranjes, maar in het unieverband dat ik voorstel, spelen zij hoegenaamd geen rol ten aanzien van Vlaanderen.

Wat we heel goed kunnen en moeten doen, is:
- taal (Nederlandse Taalunie;
- cultuur (culturele unie Nederland-Vlaanderen);
- onderwijs;
- infrastructuur, verkeer, mobiliteit en
- economie.

Wat Nederland en Vlaanderen apart kunnen doen:
- defensie en
- binnenlandse zaken.

Wel, ik hoop een en ander te hebben toegelicht.
Mmm, enkele bedenkingen. Ten eerste lijk het mij geen goed idee het onderwijs samen te gaan doen, laat ons dat al maar apart nemen. Cultuur? ik weet het ook niet, onze culturen verschillen nogal veel. Ik wil er niet graag eenheidsworst van maken.
Defensie lijkt mij dan weer wel iets dat we beter tezamen zouden moeten doen. Kwestie van zo efficiënt mogelijk om te springen met een (hopelijk) overbodige uitgavenpost.
De taal mogen we natuurlijk wel samen aanpakken, vooropgesteld dat wij garanties krijgen dat we geen "Hollands" gaan moeten gebruiken. Een verdere uitdieping van die taalunie is hier wel noodzakelijk.
Oud 1 juni 2010, 14:48   #198
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mmm, enkele bedenkingen. Ten eerste lijk het mij geen goed idee het onderwijs samen te gaan doen, laat ons dat al maar apart nemen.
Laat mij meteen enkele vooroordelen, maar ook onnodige ongerustheid, wegnemen.

Onderwijs doen we al samen. De GENT-akkoorden zijn een Vlaams-Nederlands verdrag over een beleidsmatige samenwerking over alle onderwijsvelden met enkele specifieke aandachtsgebieden, zoals ICT en lerarenbeleid.

Op 31 oktober 1990 werd het Actieprogramma GENT ondertekend door de Nederlandse en Vlaamse onderwijsministers. GENT is het acroniem van "Gehele Europese Nederlandse Taalgebied ".

Het eerste GENT-akkoord geldt voor het hoger onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek. Het wil de mobiliteit van studenten, docenten en onderzoekers bevorderen en de structurele samenwerking op het gebied van het hoger onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek verbeteren. In 1992 werd in Maastricht het Gent II-akkoord ondertekend, in 1994 het Gent III-akkoord, dat ook handelt over de samenwerking inzake basis- en beroepsonderwijs, in 1997 het Gent lV-akkoord en begin 2000 het Gent V-akkoord. Op 13 oktober 2003 volgde het Gent VI-akkoord.

In het kader van de GENT-akkoorden hadden en hebben talrijke contacten plaats tussen de Nederlandse en de Vlaamse onderwijsdepartementen. Dat leidt tot gezamenlijke conferenties en publicaties, tot regelmatige informatie-uitwisseling en deskundigheidsbevordering.

Citaat:
Cultuur? ik weet het ook niet, onze culturen verschillen nogal veel. Ik wil er niet graag eenheidsworst van maken.
Ook hier geldt: geen ongerustheid. Nederland en Vlaanderen werken ook samen in cultureel verband. Op 17 januari 1995 werd in Antwerpen door de Nederlandse en de Vlaamse regering het Cultureel Verdrag tussen Vlaanderen en Nederland ondertekend. In de term 'Cultureel verdrag' wordt cultuur in de brede betekenis gebruikt, want voluit heet het verdrag 'Verdrag inzake de samenwerking op het gebied van cultuur, onderwijs, wetenschappen en welzijn tussen de Vlaamse Gemeenschap in het Koninkrijk België en het Koninkrijk der Nederlanden'. Op dezelfde plechtigheid werden verdragen ondertekend inzake de Schelde en de Maas.

Citaat:
Defensie lijkt mij dan weer wel iets dat we beter tezamen zouden moeten doen. Kwestie van zo efficiënt mogelijk om te springen met een (hopelijk) overbodige uitgavenpost.
En dus werken de Nederlandse en Belgische marinestaven al samen in een gezamenlijke commandostructuur. Ook de luchtmachten doen veel vliegoefeningen samen. De bases in Glons en Nieuw-Milligen hebben een gezamenlijke radarcontrole van het Beneluxluchtruim in samenwerking met de burgerluchtvaart in Beek (Limburg).

Citaat:
De taal mogen we natuurlijk wel samen aanpakken, vooropgesteld dat wij garanties krijgen dat we geen "Hollands" gaan moeten gebruiken. Een verdere uitdieping van die taalunie is hier wel noodzakelijk.
De Nederlandse Taalunie is na de ondertekening van het Taalunieverdrag in 1980, opgericht door de overheid van Nederland en van Vlaanderen (België) ten behoeve van een gemeenschappelijk beleid op het gebied van de taal, het onderwijs in het Nederlands en de taalgebonden cultuur. Sinds 12 januari 2005 is Suriname het derde lid van de Unie.

Het spreekt voor zich dat er geen enkele sprake is van 'verhollandsing' of 'vervlaamsing'.
Oud 1 juni 2010, 14:58   #199
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Inderdaad, u haalt veel voorbeelden aan. Alle daarvan zijn al samenwerkingen. Verder hoeven we dan ook niet te gaan. Al zou er wel een totaal defensiebeleid mogen komen, voor mijn part zelfs op Europees niveau. Ik zie niet in waarom we verder zouden moeten gaan. Vlaanderen blijft mijn thuisland, Nederland het uwe. We kunnen afspraken maken maar moeten dat helemaal niet in een "unie" uitdrukken. We willen immers beide onze zelfstandigheid houden (of in ons geval verkrijgen).
Oud 1 juni 2010, 15:00   #200
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, u haalt veel voorbeelden aan. Alle daarvan zijn al samenwerkingen. Verder hoeven we dan ook niet te gaan. Al zou er wel een totaal defensiebeleid mogen komen, voor mijn part zelfs op Europees niveau. Ik zie niet in waarom we verder zouden moeten gaan. Vlaanderen blijft mijn thuisland, Nederland het uwe. We kunnen afspraken maken maar moeten dat helemaal niet in een "unie" uitdrukken. We willen immers beide onze zelfstandigheid houden (of in ons geval verkrijgen).
we kunnen ook gewoon stap voor stap werken. nu wat samenwerken en we zien wel hoe de publieke opinies evolueren.

we zouden bv alle Nederlandse tv-zenders toelaten in Vlaanderen. of een gezamenlijke tv-zender oprichten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be