![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen? | |||
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. |
![]() ![]() ![]() |
32 | 36,78% |
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 33,33% |
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. |
![]() ![]() ![]() |
21 | 24,14% |
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,75% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is altijd katholiek geweest waardoor een Vlaming ingetogener is maar tegelijk ook een stuk hypocrieter, om maar enkele voorbeelden te geven. Vlaanderen heeft voortdurend onder buitenlandse heerschappij gestaan, dat heeft zijn invloed op onze cultuur. Nederland is altijd onafhankelijker geweest en is nooit helemaal onder buitenlandse invloed geweest, op een korte periode tussen 1940 en 1945 na dan toch. We moeten met meer rekening houden dan enkel het economische, al kunnen we wel samenwerken natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar lijkt het wel sterk op vind ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Gouverneur
|
![]() Daar is ongelooflijk veel documentatie over. Ik kan er niet aan doen dat gij die zelf niet (wil of kan?) inzien. Ik ga het daar niet verder over hebben, lees u zelf maar wat bij over zoon Schicklgruber.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Gouverneur
|
![]() Ik heb niet gekeken, ik voel geen nattigheid. Vanmorgen was het wat vochtig weer toen ik mijn zoontje naar de opvang deed, maar nu is het redelijk goed buiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
C'est dommage pour la patrie francophone! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hitler was nochtans voor een unitair België!
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De feiten zijn toch dat uw politieke vriendjes ahum... 'aansluiting' willlen? ...en présence d’une cinquantaine de militants flamingants qui, au moment du vote, ont brandi un calicot portant l’inscription : « Geen Anschluss ». (Ils ont été évacués par la police) Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 juni 2010 om 13:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Gouverneur
|
![]() Hitler was vooral een politicus die het moest hebben van het uiteen spelen van bevolkingsgroepen, daarvoor is een unitair België natuurlijk het ideale vehikel.
Neem nu Joegoslavië, de aanhechting van Oostenrijk, de Bulgaars-Roemeense grensgeschillen. Op al die vlakken wist hij de betrokkenen zodanig te manipuleren tot hij zijn zin kreeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Welke zaken zouden we gezamenlijk beslissen? Welke zaken niet? Dit zijn zo mijn vragen over dergelijk idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Europees Commissaris
|
![]() Het fanatisme van de NSB ten spijt, wees de Duitse bezetter ook elk pleidooi voor Groot-Nederland van de hand. De nazi's waren zo netjes om rekening te houden met de wensen van Henri.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Net als de Benelux, maar dan effectiever: de Nederlands-Vlaamse unie, om maar een een voorbeeld te noemen.
Citaat:
Citaat:
- taal (Nederlandse Taalunie; - cultuur (culturele unie Nederland-Vlaanderen); - onderwijs; - infrastructuur, verkeer, mobiliteit en - economie. Wat Nederland en Vlaanderen apart kunnen doen: - defensie en - binnenlandse zaken. Wel, ik hoop een en ander te hebben toegelicht. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Europees Commissaris
|
![]() Jij doet geen moeite om van je vervelende reflex af te komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Defensie lijkt mij dan weer wel iets dat we beter tezamen zouden moeten doen. Kwestie van zo efficiënt mogelijk om te springen met een (hopelijk) overbodige uitgavenpost. De taal mogen we natuurlijk wel samen aanpakken, vooropgesteld dat wij garanties krijgen dat we geen "Hollands" gaan moeten gebruiken. Een verdere uitdieping van die taalunie is hier wel noodzakelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Onderwijs doen we al samen. ![]() Op 31 oktober 1990 werd het Actieprogramma GENT ondertekend door de Nederlandse en Vlaamse onderwijsministers. GENT is het acroniem van "Gehele Europese Nederlandse Taalgebied ". Het eerste GENT-akkoord geldt voor het hoger onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek. Het wil de mobiliteit van studenten, docenten en onderzoekers bevorderen en de structurele samenwerking op het gebied van het hoger onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek verbeteren. In 1992 werd in Maastricht het Gent II-akkoord ondertekend, in 1994 het Gent III-akkoord, dat ook handelt over de samenwerking inzake basis- en beroepsonderwijs, in 1997 het Gent lV-akkoord en begin 2000 het Gent V-akkoord. Op 13 oktober 2003 volgde het Gent VI-akkoord. In het kader van de GENT-akkoorden hadden en hebben talrijke contacten plaats tussen de Nederlandse en de Vlaamse onderwijsdepartementen. Dat leidt tot gezamenlijke conferenties en publicaties, tot regelmatige informatie-uitwisseling en deskundigheidsbevordering. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het spreekt voor zich dat er geen enkele sprake is van 'verhollandsing' of 'vervlaamsing'. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Gouverneur
|
![]() Inderdaad, u haalt veel voorbeelden aan. Alle daarvan zijn al samenwerkingen. Verder hoeven we dan ook niet te gaan. Al zou er wel een totaal defensiebeleid mogen komen, voor mijn part zelfs op Europees niveau. Ik zie niet in waarom we verder zouden moeten gaan. Vlaanderen blijft mijn thuisland, Nederland het uwe. We kunnen afspraken maken maar moeten dat helemaal niet in een "unie" uitdrukken. We willen immers beide onze zelfstandigheid houden (of in ons geval verkrijgen).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
we zouden bv alle Nederlandse tv-zenders toelaten in Vlaanderen. of een gezamenlijke tv-zender oprichten.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |