Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Hereniging der Nederduytscher landen?
Ja ghaerne! 50 54,35%
Neen! 42 45,65%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2004, 20:50   #181
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Wat betreft die interesse. Ik heb naar alle Nederlandse partijen een berichtje gestuurd. CDA heeft al geantwoord. Ze gaven toe dat ze er nog niet over nagedacht hadden, maar stuurden mijn brief wel door naar de Tweede Kamerfractie. Andries Postma, die in de Eerste Kamer heeft gezeten voor CDA, is alleszins al voorstander.
Goed idee, zeg!

Verwacht niet te snel een reactie trouwens, want bij de laatste verkiezingen bleek uit een onderzoek van een consumentenprogramma dat de meeste politieke partijen niet (binnen een redelijke termijn) antwoorden op e-mail...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 20:52   #182
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Sluis is officieel een stad, en het is er ongetwijfeld heel mooi (ben er zelf nog nooit geweest), maar het is zeker niet groot. De oude gemeente Sluis-Aardenburg, die gedwongen heringedeeld is met Oostburg (wat destijds aanleiding gaf voor de uitspraak van het gemeentebestuur dat men nog liever bij België wilde aansluiten dan heringedeeld worden), had nog geen 8.000 inwoners. Volgens het CBS zijn de kernen (VL: 'deelgemeentes') van Zeeuws-Vlaanderen, naar volgorde van grootte in 2003:
24.100 Terneuzen
10.900 Hulst
7.200 Axel (zijn veel mensen naar vernoemd )
4.900 Oostburg
4.700 Breskens
3.900 Sas van Gent
3.500 Kloosterzande
3.300 Sint-Jansteen
2.600 Aardenburg
2.600 Clinge
2.600 Sluiskil
2.500 Hoek
2.400 Sluis
...

Terneuzen is overigens inderdaad niet erg bijzonder, daar ben ik wel eens geweest nl., maar het is dus wel de grootste kern van Zeeuws-Vlaanderen.

Zeeuws-Vlaanderen is niet alleen Zeeuws door de invloed van de protestanten (Terneuzen en Breskens zijn bijv. protestants), maar ook door de al meer dan vierhonderd jaar bestaande band met de rest van Zeeland. Er is pas sinds kort een vaste oeververbinding, maar tot veertig jaar geleden waren de andere Zeeuwse eilanden ook niet over land met elkaar verbonden, dus de afhankelijkheid van veerverbindingen was in Zeeland helemaal geen bijzonderheid. Tot slot is de geloofsgemeenschap in Zeeland niet overal even tanende als in de rest van Nederland. Zeeland behoort tot de streng christelijke bijbelband, een aaneengesloten strook van Zeeland via het grote-rivierengebied, de Veluwe en Noord-Overijssel naar Urk, waar overal veel conservatieve christenen wonen.
Njah, ik had het over de gezelligste en drukste stad in de weekends eigenlijk Die andere plaatsen passeer ik ook regelmatig, maar ik moet toegeven dak er niet overal een tussenstop maak. In Breskens is er alleszins minder leven, dat weet ik nog van toen we de veerboot konden nemen naar de overkant. Met de tunnel mogen we nu natuurlijk zo'n 30km omrijden... Al heb ik langs daar nu uiteindelijk toch ook een korte route gevonden naar Rotterdam op.
Ze zijn trouwens helemaal vergeten wegen aan te leggen in Zeeuws Vlaanderen die naar die tunnel leiden!
Ik vind het dialect dat ze daar in Sluis en omgeving spreken trouwens heel erg grappig. Het is een soort Hollands met West-Vlaamse klanken en woorden.
Ik heb de grapjes van jullie cabaretiers ook al gehoord over Tholen en Middelburg

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 20:56   #183
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Brabant
Vlaams-Brabant,Antwerpen en Noord-Brabant
Fan-fucking-tastic, na dat we moeten scheiden van onze Waalse vrienden, mogen we geregeerd worde door de Hollandse meerderheid en bovendien mogen we nog samen met de antwerpenaars in een provincie zitten.

Brussel als onafhankelijke stadsstaat zal met rasse schreden een realiteit worden.
Vlaams-Brabant en Antwerpen hebben samen meer inwoners dan Noord-Brabant hoor. En daarbij zijn Noord-Brabanders geen Hollanders, maar dat is blijkbaar te moeilijk om te begrijpen.
Oud 19 mei 2004, 21:00   #184
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Fan-fucking-tastic, na dat we moeten scheiden van onze Waalse vrienden, mogen we geregeerd worde door de Hollandse meerderheid en bovendien mogen we nog samen met de antwerpenaars in een provincie zitten.

Brussel als onafhankelijke stadsstaat zal met rasse schreden een realiteit worden.
Vlaams-Brabant en Antwerpen hebben samen meer inwoners dan Noord-Brabant hoor. En daarbij zijn Noord-Brabanders geen Hollanders, maar dat is blijkbaar te moeilijk om te begrijpen.
Ik denk dat jij vooral moeite hebt te begrijpen wat ik wil zeggen, dat kan ook moeilijk anders met dat groot cultuurverschil. Het ging hem immers over de 15 Miljoen vs. 6 Miljoen, en dan de minderheid van 900,000 in Brussel.
Oud 19 mei 2004, 21:06   #185
rom
Burger

rom's schermafbeelding

Standaard

Toch zitten er voor de Vlamingen genoeg voordelen aan zo'n "anslusch". Zo kunnen ze bijvoorbeeld tijdens een EK of WK eindelijk eens voor een voetbalteam juichen dat wel een kans heeft op kampioenschap. 8)

http://www.fortuynpolitiek.nl/portal/
rom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 21:08   #186
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rom
Toch zitten er voor de Vlamingen genoeg voordelen aan zo'n "anslusch". Zo kunnen ze bijvoorbeeld tijdens een EK of WK eindelijk eens voor een voetbalteam juichen dat wel een kans heeft op kampioenschap. 8)
Het is waar dat we wellicht 1 of 2 van uw spelers zouden kunnen gebruiken in het Vlaamse elftal.
Oud 19 mei 2004, 21:08   #187
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof ik dan wèl naar de voetbal zou kijken...

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 21:13   #188
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
En met die katholieken wordt onder de echt hollanders goed gelachen.
Pas maar op dat je geen echte Hollandse katholiek tegen het lijf loopt, je zou je hele verhaal eens moeten herzien... In Holland speelt religie geen enkele rol, omdat hier al eeuwen katholieken en protestanten naast elkaar leven. In Rotterdam staan katholieke en protestantse kerken gewoon bij elkaar. Je zult je beeld toch echt eens moeten bijstellen.
Oud 19 mei 2004, 21:16   #189
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat jij vooral moeite hebt te begrijpen wat ik wil zeggen, dat kan ook moeilijk anders met dat groot cultuurverschil. Het ging hem immers over de 15 Miljoen vs. 6 Miljoen, en dan de minderheid van 900,000 in Brussel.
Je hebt het over een Hollandse meerderheid, terwijl Holland helemaal geen meerderheid uitmaakt in Nederland. Je wil dus toch niet begrijpen dat niet elke Nederlander een Hollander is.
Oud 19 mei 2004, 21:17   #190
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Ikke ikke ikke en de rest kan stikke (ik kan ook simplistisch doen hoor, dat is helemaal niet moeilijk)
Oud 19 mei 2004, 21:19   #191
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Holland speelt religie geen enkele rol, omdat hier al eeuwen katholieken en protestanten naast elkaar leven.
Allez, dan toch een gelijkpunt, voor de Vlamingen die Vlaanderen willen afscheiden van Wallonie speelt religie ook geen rol, de multiculturele maatschappij, daar gaan ze voluit voor.
Oud 19 mei 2004, 21:22   #192
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Je hebt het over een Hollandse meerderheid, terwijl Holland helemaal geen meerderheid uitmaakt in Nederland. Je wil dus toch niet begrijpen dat niet elke Nederlander een Hollander is.
Ik denk dat jij nog steeds niet doorhebt dat in mijn cultuur en taal, er geen verschil is tussen een Hollander en een Nederlander. Ik heb het daarom, speciaal voor mijn Hollandse Dimitri even verduidelijkt.
Oud 19 mei 2004, 21:23   #193
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin

Ikke ikke ikke en de rest kan stikke (ik kan ook simplistisch doen hoor, dat is helemaal niet moeilijk)
En vanaf nu heeft Tantist HET argument der argumenten gevonden voor de fusie: We kunnen dan misschien eens een world cup winnen!
Oud 19 mei 2004, 21:28   #194
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Inderdaad. Bovendien denk ik dat TomB inderdaad gelijk heeft met dat cultuurverschil dat hij heeft opgelopen door te lang onder de Amerikanen te zijn

't Is trouwens 16 miljoen, hij is niet up to date.

TomB doet alsof er 16 miljoen dezelfde individuutjes in Nederland zijn tov 6 miljoen andere individuutjes in Vlaanderen. Een belachelijke denkwijze voor iedereen die zijn kennis van Nederland verder reikt dan wat Ollandersmoppen.

In Nederland kun je grofweg (grofweg!) 3 �* 5 polen onderscheiden: ten eerste de Hollanders (het pars pro toto in de simplistische denkwijze van de bevooroordeelde tegenstander) (je zou ook de Zeeuwen hier toe kunnen rekenen, grofweg). Dan heb je de zuidelijke Nederlanders, waarvan o.a. Prof Boudewijn Bouckaert zegt dat ze eerder bij Vlaanderen dan bij Nederland horen, dus dat zegt al wat over de "kloof" tussen Vlaanderen en Nederland, als de breuklijn in Nederland zelf loopt (dat overigens samen wil blijven). Ten slotte heb je meer de Nedersaksen, waar je eventueel de Friezen en de Gelderlanders nog kunt uit onderscheiden. De werkelijkheid is nog complexer, maar goed.

Stel dat Vlaanderen één pot nat is, dan nog past het in dit multipolaire Nederland. Maar Vlaanderen �*s dat niet, ook hier zijn er verschillen tussen bv een West-Vlaming en een Limburger.

Kortom, ik doe een warme oproep aan allen die verteerd worden door vooroordelen, om eens zich te verdiepen in de varieteit die men in Vlaanderen en Nederland terug te vinden en de discussie hier niet meer zo simplistisch te voeren. Een beetje kennis van zaken zou jullie alvast geen kwaad doen.
Oud 19 mei 2004, 21:28   #195
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

@ TomB:

de goudakaas wordt goedkoper voor ons.
mmm lekker op de boterham.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 21:29   #196
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:

En vanaf nu heeft Tantist HET argument der argumenten gevonden voor de fusie: We kunnen dan misschien eens een world cup winnen!
Simplisme a volonté, stem TomB...
Oud 19 mei 2004, 21:29   #197
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Allemaal goed en wel, maar:

-Ik ga gene pindakaas eten.
-Ik ga wonen waar ik wil, in een huis dat zo groot is als ik wil, desnoods zonder bouwvergunning
-Ik kies zelf mijn dokter
-Ik mag blijven sjoemelen met mijn belastingen
-Ik ga "pimmetje" niet plots nen toffe vinden
-Ik ga niet naar "nederland muziekland" kijken
-Ik ga niet elk jaar zat zitten meebrullen met belachelijke carnavalshits
-Ik ga niet leren spreken alsof er een elastiek in mijn mond zit
-Ik ga niet 1 dag per jaar volledig in het oranje gekleed dingen zitten verkopen op straat en dat dan een feest noemen
-ik ga niet alles gesjellig vinden
-ik doe geen polonaises
-ik ga geen kereven kopen om daar dan massaal mee naar frenkrijk te rijden om daar in de graskant mij boterhammen met pindakaas te zitten op eten, en dat dan "gesjellig" noemen.
-Ik rijd rechts op de autosnelweg.
-Ik ga niet in collone op vakantie, ik ga niet met 10 op het middenrijvak zitten rijden, en ik ga zeker niet op dezelfde Kemping zitten als die mensen die ik het hele jaar door al zie
-Ik ga niet luider spreken
-ik blijf gordijnen voor mijn venster houden, zodat je niet kan binnenkijken.
-Ik drink geen melk bij warm eten, en zeker niet bij frieten (yuk!)
-Ik ga niet elke dag de was doen
-als ik het beest wil uithangen, doe ik dat overal, niet alleen in het buitenland
En dat hoeft ook niet. Die kleine verschillen zijn immers geen enkel probleem. Binnen Nederland niet, dus tussen Vlaanderen en Nederland ook niet. Ik stel overigens vast dat de meeste punten voor mij als 'echte' Hollander ook niet opgaan. Vooroordelen dus.
Oud 19 mei 2004, 21:29   #198
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Het communautaire leeft niet bij de ... mensen. De heel - of groot - nl. idee is een 'ding' voor een bepaald soort van intellectuelen of 'politieke wereldvreemden'. Althans, dat wordt bij hoog en laag beweerd en 'bewezen' met - nooit - geverifieerde 'opiniepeilingen' Wel eigenaardig dat topics als deze - een enorme respons krijgen, ook al worden ze gelanceerd door een Vlaamse 'Dietser' of een NL 'draak'.
Ik wil hiermee alleen maar zeggen dat 'alles mogelijk is': een onafhankelijke Vlaamse Staat en waarom niet een 'verenigd Nederland'.
En tussen haakjes: OOK 'ollanders' zijn Nederlanders. En daar is niets mis mee.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2004, 21:30   #199
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat jij nog steeds niet doorhebt dat in mijn cultuur en taal, er geen verschil is tussen een Hollander en een Nederlander. Ik heb het daarom, speciaal voor mijn Hollandse Dimitri even verduidelijkt.
Jouw cultuur is blijkbaar meer en meer het Amerikaanse simplisme.

Dat er geen verschil voor jou tussen een Nederlander en een Hollander, is gewoon een gebrek aan kennis ter zake. En daar ben je nog trots op ook. Lof der zotheid!!!
Oud 19 mei 2004, 21:31   #200
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
En tussen haakjes: OOK 'ollanders' zijn Nederlanders. En daar is niets mis mee.
Maar niet alle Nederlanders zijn Hollanders. Dat is een pars pro toto, een vooroordeel dat blijkbaar hardnek is en niet met gezond verstand ongedaan gemaakt kan worden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be