Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2010, 23:14   #181
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Zoals ik al eerder schreef: iedereen moet hier de wet naleven, al de rest is optioneel. Ik val nog liever dood dan dat ik een ander laat bepalen welke muziek ik beluister, welke boeken ik lees, welke kunst ik leuk vind en welke hobby's ik beoefen.

EDIT: ik schrijf overigens ook al wel eens d/t-fout, hoor
Voila. Dat is wat ik bedoel met "ik wil leven".
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 23:15   #182
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Maar ze weet nauwelijks wie Tineke van Heule is, hé of Trien van de Loteling Kent ze de kuskesdans? Eet ze wel eens Limburgse vlaai of stoofvlees of paling in 't groen? Weet ze waar de uitdrukking god jumenas vandaan komt? Vertel mij nu eens in 't kort wat er zo specifiek "Vlaams" is aan Suqar?
En als ik mij vergis en zij inderdaad een geboren en getogen Vlaamse is, waarom moet zij dan vragen wat de Vlaamse cultuur nu juist inhoudt?
Zoals zovelen hier ben ik blijkbaar ook gene Vlaming...
Oud 2 augustus 2010, 23:15   #183
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Oh, maar zij is niet de enige hoor. Er zijn hele thesissen geschreven met die vraag als vertrekpunt. Niet zo'n gekke vraag toch? Of neem nu die discussies over identiteit. Legio zijn ze. Deed niet één of andere oud-premier daarin mee?

Ach kom, ik ken Trien van de Loteling ook niet. De kuskesdans heb ik altijd zever gevonden. Ik eet nooit Limburgse vlaai. Stoofvlees en paling wel, mmmm lekker! Waar de uitdrukking god jumenas vandaan komt? Geen idee.

Vertel het eens aan een geboren en getogen blanke Vlaming.
Hoe mistiger de aanvaardingscriteria zijn, hoe gemakkelijker het is, mensen op basis van vooroordelen uit de maatschappij te sluiten.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 23:17   #184
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook voor de "ontvangende" samenleving, he. Maar kijk, iemand als Suqar is gewoon nooit geëmigreerd. Zij is hier geboren en getogen. Waarom moet zij meer moeite doen dan iemand anders?
Normaal zou de vraag over integratie als het om 2/3/4 generatie gaat niet gesteld hoeven te worden. Maar nu blijken er blijkbaar wel problemen te zijn en dat niet alleen in Vlaanderen en België maar ook in Frankrijk en Nederland en Engeland en Denemarken en Zweden en Noorwegen en Italië enz.
Hoe zou dat komen???
Oud 2 augustus 2010, 23:17   #185
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Inderdaad. Plots moet suqar alles weten over het hele canon van de Vlaamsche regionalistische "literatuur", alle taalparticulariteiten beheersen en bewijzen dat zij Vlaams genoeg is door allerlei streekgerechten te eten. Ik vraag me af of de kerels in de bruine kroeg recht over mijn deur dat allemaal weten. Allez, ik vraag me dat niet af, ik weet dat als ik daar zou vragen wie Tineke Van Heule is dat ik die gasten dan naar mij kijken als een koe naar een trein.
Ik denk dat ik hier tamelijk verkeerd begrepen word. In mijn post # 151 heb ik mijn idee gegeven over de Vlaamse cultuur in antwoord op het feit dat Suqar eerder kleinerend over de Vlaamse normen en waarden spreekt en ook ergens laat verstaan dat niemand probeert uit te leggen wat de Vlaamse cultuur inhoudt.
Omdat Txiki stelt dat Suqar toch een geboren en getogen Vlaamse is, wil ik enkel aanhalen dat zij toch weinig of niets van ons volk schijnt af te weten. Trien van de Loteling of Tineke van Heule hoeft zij niet echt te kennen, ik weet dat dat geen zaken meer zijn van onze tijd, maar ik duid hier op wat men het gemeenschappelijk erfgoed noemt, waarin ook bepaalde streekgerechten hun plaats vinden, sommige liedjes die nooit in de top 10 zullen staan maar die toch iedereen kent en als zij niet weet waar god jumenas vandaan komt, is dat op zich helemaal geen probleem maar enige interesse in sommige typische uitdrukkingen en/of verhalen duidt op interesse voor het volk bij wie men leeft en me dunkt dat dat een minimum vereiste is om echt geïntigreerd te zijn. Het kan toch niet dat men alles weet van de vreemde eigen cultuur en niets van die van het gastvolk?
Oud 2 augustus 2010, 23:19   #186
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Normaal zou de vraag over integratie als het om 2/3/4 generatie gaat niet gesteld hoeven te worden. Maar nu blijken er blijkbaar wel problemen te zijn en dat niet alleen in Vlaanderen en België maar ook in Frankrijk en Nederland en Engeland en Denemarken en Zweden en Noorwegen en Italië enz.
Hoe zou dat komen???
Een zeer, maar dan ook zeer boeiende en interessante vraag! Ik heb een heel jaar onderzoek gedaan hiernaar en ben er nog niet uit. Zo complex is dat. Mag ik binnen een paar jaar nog eens proberen te antwoorden?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 2 augustus 2010, 23:21   #187
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kan toch niet dat men alles weet van de vreemde eigen cultuur en niets van die van het gastvolk?
En wie zegt dat dit het geval is? Wees gewoon eerlijk, Marie. Zeg het gewoon. Zeg het. Zeg in alle eerlijkheid dat zelfs geboren en getogen Vlamingen als onze Suqar voor jou nooit, maar dan ook nooit Vlaming zullen zijn. Wees eerlijk. Gedaan met rond de pot draaien, Marie.
Oud 2 augustus 2010, 23:24   #188
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een zeer, maar dan ook zeer boeiende en interessante vraag! Ik heb een heel jaar onderzoek gedaan hiernaar en ben er nog niet uit. Zo complex is dat. Mag ik binnen een paar jaar nog eens proberen te antwoorden?
Lijkt mij eerder een uitvlucht om niet op de essentie in te gaan.
Oud 2 augustus 2010, 23:26   #189
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt mij eerder een uitvlucht om niet op de essentie in te gaan.
Vertelt U mij de essentie als U zo goed en welwillend wil zijn, ik smeek u.
Oud 2 augustus 2010, 23:34   #190
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik hier tamelijk verkeerd begrepen word. In mijn post # 151 heb ik mijn idee gegeven over de Vlaamse cultuur in antwoord op het feit dat Suqar eerder kleinerend over de Vlaamse normen en waarden spreekt en ook ergens laat verstaan dat niemand probeert uit te leggen wat de Vlaamse cultuur inhoudt.
Omdat Txiki stelt dat Suqar toch een geboren en getogen Vlaamse is, wil ik enkel aanhalen dat zij toch weinig of niets van ons volk schijnt af te weten. Trien van de Loteling of Tineke van Heule hoeft zij niet echt te kennen, ik weet dat dat geen zaken meer zijn van onze tijd, maar ik duid hier op wat men het gemeenschappelijk erfgoed noemt, waarin ook bepaalde streekgerechten hun plaats vinden, sommige liedjes die nooit in de top 10 zullen staan maar die toch iedereen kent en als zij niet weet waar god jumenas vandaan komt, is dat op zich helemaal geen probleem maar enige interesse in sommige typische uitdrukkingen en/of verhalen duidt op interesse voor het volk bij wie men leeft en me dunkt dat dat een minimum vereiste is om echt geïntigreerd te zijn. Het kan toch niet dat men alles weet van de vreemde eigen cultuur en niets van die van het gastvolk?
Ik ken uw 'vlaamse cultuur' niet. Vanzodra u mij een deftig antwoord op mn gestelde vraag geeft zal ik een poging doen om er verder over te praten.

Trouwens, waarom gaat u niet in op mijn reactie. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik wel stoofvlees eet, Tineke wel ken, vlaai eet, .. Maw ik ben Vlaams volgens Marie.

Ik vroeg u mij even uit te leggen wat die uitdrukking wilt zeggen maar u gaat daar niet op in. Ik leer nochtans heel graag bij en ben ervan overtuigd dat vele andere vlamingen (rasechte) alleen maar kunnen bijleren.

Wie zegt dat ik mijn vreemde cultuur ken? U kent me niet eens en denkt zomaar over mij te kunnen oordelen.
Oud 2 augustus 2010, 23:35   #191
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vertelt U mij de essentie als U zo goed en welwillend wil zijn, ik smeek u.
Ik denk dat ik het hier reeds in het kort heb aangegeven.
Oud 2 augustus 2010, 23:38   #192
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
1. Tineke van Heule, volkslied misschien? Tineke ons maatje, ons paardje.. Trien? Ik ken geen trienen.

2. Behoort die tot uw cultuur? Ik vind de kuskesdans dikke zever.
Ik eet heel graag vlaai, stoofvlees. Paling maken we ook maar ik lust dat niet. Of is dat de voorwaarde waar ik aan moet voldoen, paling eten? Damn.

3. Weet ik niet maar u mag me dat uitleggen hoor. Suqar leert graag bij.

4. Stop met mn naam te verkrachten. Mensen als jij daar wil ik zelfs niet toe behoren, Alice

5. Ja, wat is de vlaamse cultuur? Nu heb ik nog steeds geen uitleg gekregen op mijn vraag. Is de vlaamse cultuur soms: weten wie trien is, stoofvlees eten, vlaai eten? Is dat jouw cultuur?
Dit wordt echt mijn laatste post deze avond, maar het zou niet netjes zijn uw post onbeantwoord te laten nadat ik als het ware met andere mensen over u schreef.
1. Tineke van Heule : liedje inderdaad, geen ramp als u het niet kent, het is inderdaad niet meer van deze tijd. Trien uit het boek "De Loteling", zoals iemand hierboven opmerkt misschien niet de beste Vlaamse of Nederlandstalige literatuur, maar de figuur is toch zeer boeiend als een type vrouw die alles doet om haar geliefde te redden.
2. Ik eet ook geen paling, het was gewoon een voorbeeld van één van onze vele streekgerechten om aan te tonen dat onze eigen keuken ook een onderdeel is van onze cultuur, omdat we tegenwoordig meer vreemde gerechten zien dan de onze. Niet dat ik iets tegen buitenlandse gerechten heb maar mensen eten pizza, pita, couscous enzovoort en weten nauwelijks nog hoe lekker worst met peeënstomp is.
3. God jumenas komt van Semini, Semini was een oude vruchtbaarheidsgod wiens beeldje nog in de muur van het Steen te Antwerpen te zien is. Het beeld werd door de Spanjaarden beschadigd omdat Semini zijn "viriliteit" nogal demonstratief tentoonstelde. Het is dus een typisch Antwerpse uitdrukking, die overigens nog veel gebezigd wordt. Antwerpenaren noemen zich ook wel eens Semini's kinderen maar dat hoort men tegenwoordig niet gemakkelijk meer.
4. Stop met mijn naam te verkrachten, ik heet Marie niet Alice.
5. Hebt u nu eigenlijk mijn post 151 gelezen? Daarin probeerde ik het uit te leggen en ik ga dat hier niet meer herhalen.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 2 augustus 2010 om 23:41.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 23:38   #193
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik het hier reeds in het kort heb aangegeven.
Citaat:
Integratie problemen doen zich de laatste 30 jaar voor in gans West-Europa door migratie van vooral uit Islamitische landen. Dat betekent dat de incompatibiliteit zich vooral situeert in de West-Europese of als men wil de westerse levens en mens visie versus de Islamitische en die verschillen bestaan wel deeglijk. Dat is wat Alice wou aangeven. Wie dat 'Vlaams' hierbij gesleurd heeft is mij een raadsel.
Ik neem deze suggestie mee. Het zou dus gaan over botsende levensvisies en mensbeelden? Mja, dat is mogelijk. Kan u me eens de kenmerken van die levensvisies en mensbeelden omschrijven en aangeven waar ze precies botsen? Dat bespaart me heel wat literatuurstudie, weet u.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 augustus 2010 om 23:39.
Oud 2 augustus 2010, 23:39   #194
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zeker wel,kijk maar naar het joodse volk,
Oud 2 augustus 2010, 23:44   #195
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken uw 'vlaamse cultuur' niet. Vanzodra u mij een deftig antwoord op mn gestelde vraag geeft zal ik een poging doen om er verder over te praten.

Trouwens, waarom gaat u niet in op mijn reactie. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik wel stoofvlees eet, Tineke wel ken, vlaai eet, .. Maw ik ben Vlaams volgens Marie.

Ik vroeg u mij even uit te leggen wat die uitdrukking wilt zeggen maar u gaat daar niet op in. Ik leer nochtans heel graag bij en ben ervan overtuigd dat vele andere vlamingen (rasechte) alleen maar kunnen bijleren.

Wie zegt dat ik mijn vreemde cultuur ken? U kent me niet eens en denkt zomaar over mij te kunnen oordelen.
"Ik ken uw 'vlaamse cultuur' niet." Zie mijn post 151
Wat dat oordelen betreft, beoordeelt u mij ook niet voortdurend zonder me te kennen?
Slaapwel!
Oud 2 augustus 2010, 23:49   #196
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik neem deze suggestie mee. Het zou dus gaan over botsende levensvisies en mensbeelden? Mja, dat is mogelijk. Kan u me eens de kenmerken van die levensvisies en mensbeelden omschrijven en aangeven waar ze precies botsen? Dat bespaart me heel wat literatuurstudie, weet u.
Ik zou suggeren om een krant open te slaan of het nieuws te volgen en als dat ook te veel gevraagd is dan vrees ik dat niemand U kan helpen. Maar één ding is zeker door te ontkennen gaan de dingen niet veranderen.
Oud 2 augustus 2010, 23:53   #197
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Hangt er van af waar je geboren bent. Iemand als onze suqar is een geboren en getogen Vlaamse, punt.
Ondanks je "punt" waarmee je me het zwijgen op wil leggen is ergens geboren worden absoluut GEEN garantie tot integratie !!

Dat kan het kleinste kind zien aan de problemen die ondertussel al derde of 4de? generatie allochtonen veroorzaken.
Gettovorming, gebrek aan aan scholing, eerder DE-INTEGREREN.

Hangt er dus niet van af. Het ZOU wel moeten maar blijkbaar geldt dat enkel voor de integratie der "voordelen" in België.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2010, 23:53   #198
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou suggeren om een krant open te slaan of het nieuws te volgen en als dat ook te veel gevraagd is dan vrees ik dat niemand U kan helpen. Maar één ding is zeker door te ontkennen gaan de dingen niet veranderen.
Beste, u zult begrijpen dat wetenschappelijk onderzoek zich niet kan baseren op krantenartikels, tenzij om een frivole masterproef ofzo te maken. Wetenschappelijk onderzoek heeft data nodig. Veel data. Die gecontroleerd en getoetst kunnen worden. Verstaat u? Als u het antwoord weet op de vraag over 2de, 3de generaties, zeg het dan alstublief. Want, wij, simpele, domme wetenschappers zijn er niet uit.
Oud 2 augustus 2010, 23:54   #199
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Ondanks je "punt" waarmee je me het zwijgen op wil leggen is ergens geboren worden absoluut GEEN garantie tot integratie !!

Dat kan het kleinste kind zien aan de problemen die ondertussel al derde of 4de? generatie allochtonen veroorzaken.
Gettovorming, gebrek aan aan scholing, eerder DE-INTEGREREN.

Hangt er dus niet van af. Het ZOU wel moeten maar blijkbaar geldt dat enkel voor de integratie der "voordelen" in België.
Nogmaals, hangt er vanaf waar je geboren wordt. Wat jij ook wil komen zeggen over onze Suqar, zij is zo Vlaams als maar zijn kan. Daar sloeg het "punt" op. Jij beschouwt haar dus ook niet als een Vlaamse?
Oud 2 augustus 2010, 23:55   #200
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Citaat:
Wat is 'vlaamse cultuur'?
http://en.wikipedia.org/wiki/Flemish_people
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be