![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De middelen schieten immers het doel voorbij ... al zeker wat betreft psychoseksuele stoornissen. De gehanteerde definities voor zulke stoornissen/afwijkingen zijn zo arbitrair en louter gebaseerd op 't feit dat het teveel afwijkt van wat men doorsnee als normaal beschouwd ( wie wat waar en men is hier dus al sleutel-bepalend ) en mogelijk 'schadelijk' kan zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is het een klein mirakel dat bij 96% die harmonie aanwezig is, maar dat is evolutionair perfect verklaarbaar. Af en toe zit het echter niet helemaal goed en dan krijg je iemand wiens "tele-geleiding" iets geks doet: ze leidt de betrokkene naar iemand van hetzelfde geslacht. Daar is dus m.i. iets fout gelopen op het niveau van de tele-geleiding (een onderdeel van de psyche, die finaliter natuurlijk in de hersenen wortelt). Omdat met zulke "storing" perfect te leven valt, is de term "ziekte" gevoelsmatig overbodig geworden, maar dat verandert niets aan het feit dat er iets niet helemaal volgens "patroon" verloopt en dus als een afwijking kan worden geclassificeerd. Voor mij moest homoseksualiteit dan ook niet geschrapt worden. Uiteindelijk is veel belangrijker welke gevolgen men geeft aan een kwalificatie. Als men deze afwijking inroept als grond van discriminatie, verzet ik mij daartegen. Als men echter morgen een remedie vindt - een "heteropil" of zo - staat het elke homoseksueel vrij daarvoor te kiezen of niet. Persoonlijk zou ik deze pil nemen omdat er toch een aantal inherente nadelen zijn (de schaalnadelen van een kleine vijver waarin je vist, met veel vissen aan de oppervlakte en weinig in de diepte). Ik ben dus perfect in het reine met mijn afwijking, zoals een blindgeborene op een dag aanvaardt dat de dingen zijn zoals ze zijn en dat hij het beste van zijn leven moet maken "gegeven de omstandigheden". Maar aanvaarding is geen garantie op geluk, helaas. Het is niet omdat je iets hebt aanvaard, dat je er geen nadelen van ondervindt. Ik weet dat sommige mensen dat moeilijk begrijpen. Voor mij gaat deze vorm van zelfaanvaarding een stuk verder dan die van, pakweg, Raf, die zichzelf emotioneel geruststelt door homoseksualiteit een vorm van normaliteit toe te schrijven. Alleen vergeet hij dat door dat te doen ook hij aan een normaal/abnormaal-schema vasthoudt en toont hij aan eerder bang te zijn van het abnormale dan in staat te zijn het abnormale te aanvaarden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De antipsychiatrie zegt namelijk juist niet 'iedereen is normaal', maar bv. eerder: 'niemand is normaal'. Bovendien zijn psychiatrische labels (historisch én structureel) verbonden met maatschappelijke goed- of afkeuring van gedrag, waardoor het aanvechten van pscyhiatrische stoornissen op basis van maatschappelijk realiteiten een zeer legitieme beweging is (cf. homoseksualiteit in de seventies). Citaat:
U snapt overigens dat het 'foutje' waar u het over heeft enkel een 'foutje' kan zijn als u vooraf een strak binair genderpatroon als ideaal heeft vastgelegd? U kunt het ook een 'uitzondering' noemen, wat de zaak in een heel ander, objectiever licht plaatst. Dat sekseveranderingen worden vergoed is natuurlijk te verantwoorden. Transseksualiteit brengt mensen (dat zijn het in de eerste plaats hé) in een impasse, met ernstig psychisch lijden tot gevolg. Het is heus geen 'aanstellerij' of 'holebi-onzin'. Met 'holebi' zijn heeft het in wezen trouwens weinig te maken. Citaat:
![]() 1. Knutselen met de menselijke geest (zelfbesef, emoties, etc. in het brein) lukt maar heel beperkt. Daar zijn genoeg voorbeelden van, maar het volstaat u af te vragen of u in uw geest ooit tot homo/hetero zou kunnen 'veranderd' worden. Niet dus. Knutselen met het menselijk lichaam lukt al vrij aardig http://www.genderstichting.be/nl/content/view/46/65/ 2. Daarnaast valt onze identiteit toch vrij hard samen met onze 'geest'. Als je morgen in een rolstoel zit, dan zit JIJ in een rolstoel. Als je morgen zware Alzheimer krijgt, dan ben JIJ dat eigenlijk niet meer. Uiteraard is de opdeling van geest en lichaam op zich al een uit de hand gelopen metafoor, maar soit.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 3 november 2010 om 21:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wiki is een gesloten clubje met een heel strikje verticale machtsstructuur..ik denk niet dat wetenschappers daar veel tijd in steken.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch al een paar bedenkingen misschien in 't vetjes voor den 101x keer : ER IS GEEN DOEL Je kan enkel uit evolutionair aspect 'misschien' spreken dat die cyclus ( zoals ze is) er nu eenmaal gekomen is anders waren we hier niet Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom kies ik dan niet voor zo'n pil ? Ik heb nog een kleinere visvijver als het ware ![]() Citaat:
mag ik dan toch met enige vrijheid stellen dat je je eigen seksuele voorkeur negatief ervaart en dat onder 'niet in het reine ermee' benoemen ? Citaat:
En die zaken , spelen zich, bij mijn weten, steeds af op het vlak waar er derden bij te pas komen. Niet ? |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde zie je met allerhande als-paddenstoelen-uit-de-grond-ploffende welklinkende psychologische termen gelijk adhd ed. Enerzijds benadrukt men ergens de 'afwijking' waardoor de persoon geëxcuseerd wordt en anders behandeld dan een ander 'onhandelbaar' kind.... twee minuten later zie je dat wegebben als een ander-normaal waar er gewoon rekening mee moet gehouden worden. Ergens is dat een positief ding maar uiteindelijk dient het ergens zoals je komt te zeggen dat enige doel ... met dat nefaste gevolg dat men nog meer hokjes gaat ontwaren en dat dezelfde discussies eens zo hevig en eens zo veel moeten gevoerd worden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik geef toe dat mijn vermelding van Szasz wat overdreven was. Per slot van rekening wordt er niet gepleit voor de schrapping van alle psychische ziekten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
|
![]() Citaat:
En die dubbelzinnigheid zie je dus ook bij Cavaria: ze zijn niet ziek, maar ze moeten wel kunnen terugvallen op de ziekteverzekering. Ik vrees dat zoiets onhoudbaar is. Je kunt dan "psychisch lijden" gaan isoleren en alleen d�*t als ziekte zien, maar dat is wel erg abstract geredeneerd, hé. Alsof dat dat lijden een "vrijzwevend" gegeven is waarbij de verschillende verschijningsvormen een bijkomstigheid zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind dat steeds een slechte zaak ( of beter dat kan het zijn en meestal draait het ook zo uit ) als men zulke zaken die in feite van generlei belang zijn alzo gaat uitvergroten. Citaat:
Een ding is dat evolutie net niet draait om wat individuen uitspoken Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Neen Helaas zullen we steeds in die termen blijven denken vrees ik. Dus het is perfect begrijpbaar , die reactie van homofielen... in begin vreesde ik nog ergens dat het contraproductief ging uitdraaien maar dat deed het niet. Misschien mede omdat de 'normaliteit' helemaal niet letterlijk opgeëist en enkel op die vlakken uitgespeeld daar waar ge als 'afwijkend' ook werd gediscrimineerd. Begrijp ge ? Laatst gewijzigd door praha : 3 november 2010 om 23:55. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Om de eenvoudige reden als het gaat over wat anders dat zich uit als een zwaar psychologisch probleem men zich in eerste instantie buigt over dat probleem. Is dat van zulke aard dat het nefast is of een verdere normaal functioneren onmogelijk maakt dan staat het buiten kijf dat de ziekenkas daar tussen komt.... wat ook de oorzakelijke reden moge wezen. Wat wel is is dat bij de beoordeling ervan men uiteraard gaat kijken hoe en wat daar ten grond ligt en men uiteraard ook verschillende verschijningsvormen zal onderscheiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit vat het goed samen, al de rest is irrelevant |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik wil wel aannemen dat iemand die opgesloten zit in een " verkeerd " lichaam, zeer ongelukkig moet zijn, maar kan men de maatschappij daarop aanspreken, en financiële hulp eisen om daar iets aan te veranderen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
alleen wat zit je nu te bazelen zoiets bestaat toch niet volgens jou ? Het volstaat gewoon een kleine behandeling met de juiste hormonen moest dat lichaam niet uitgesproken mannelijk of vrouwelijk zijn en de zaak is opgelost ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
|
![]() Citaat:
het zou natuurlijk gemakkelijker zijn om mee te doen met de massa en "Big Pharma" uitschijten. Maar ik lig er niet echt wakker van, en al zeker niet wat me al dan niet "beter zou staan". Bij mij staat de patient centraal, gevolgd door wetenschappelijke accuraatheid. En als iets in strijd hiermee is, dan reageer ik.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Banneling
|
![]() Dat zijn inderdaad gezondheidsproblemen, dat kan je niet ontkennen. Iemand die zegt dat hij in het verkeerde lichaam zit, dat is veel ingewikkelder.
|
![]() |
![]() |