Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Welk staatsmodel verkiest u?
Huidige federale België 11 42,31%
Het unitaire België van de 2de helft van de jaren 1960 15 57,69%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 13 december 2010, 09:36   #181
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wat een kul. Nederlanders zullen altijd en overal proberen zich uit te drukken in alle talen die ze kennen, de lokale taal aangevuld met handen en voeten op de eerste plaats. Jij bent echt een meester in het verdraaien der feiten.

Overigens kon ik me in Brussel ook in alle bochten wringen in een hotel, maar Nederlands weigerde men te spreken, nochtans een officiële taal daar. Vind je dat ook normaal, voor een dienstverlener?
Hoeveel Nederlanders kennen meer den 3 woorden Frans? Henri heeft een punt.

Jij alvast kent geen Frans. Je uitleg bewijst het. Ik beschouw Frans spreken niet als "me in allerlei bochten wringen". Ik spreek die taal meer dan behoorlijk.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 13 december 2010 om 09:38.
EddyBal is offline  
Oud 13 december 2010, 10:12   #182
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Hoeveel Nederlanders kennen meer den 3 woorden Frans? Henri heeft een punt.

Jij alvast kent geen Frans. Je uitleg bewijst het. Ik beschouw Frans spreken niet als "me in allerlei bochten wringen". Ik spreek die taal meer dan behoorlijk.
Stoer, dus jij spreekt beter Frans dan ik. Dat is nu juist het punt. Jij vind dat kennelijk belangrijk, omdat je je dan daarmee aan mij kan meten. Dat maakt je dus feitelijk precies het soort Vlaming zoals men je wil hebben. Het soort Vlaming dat de verfransing al 180 jaar niet weet te stoppen.

Wat je kennelijk ontgaat is dat het gaat om de houding. Als ik in Frankrijk ben voel ik me niet te beroerd mijn slechtste Frans boven te halen en een bestelling in het Frans te plaatsen. En dat geldt voor de meeste Nederlanders, dus zijn punt slaat de plank mis.
Voorts spreken alle Franstaligen bij ons ook Nederlands. Kom daar maar eens om in Brussel of Wallonië
Hollander is offline  
Oud 13 december 2010, 10:23   #183
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stoer, dus jij spreekt beter Frans dan ik. Dat is nu juist het punt. Jij vind dat kennelijk belangrijk, omdat je je dan daarmee aan mij kan meten. Dat maakt je dus feitelijk precies het soort Vlaming zoals men je wil hebben. Het soort Vlaming dat de verfransing al 180 jaar niet weet te stoppen.

Wat je kennelijk ontgaat is dat het gaat om de houding. Als ik in Frankrijk ben voel ik me niet te beroerd mijn slechtste Frans boven te halen en een bestelling in het Frans te plaatsen. En dat geldt voor de meeste Nederlanders, dus zijn punt slaat de plank mis.
Voorts spreken alle Franstaligen bij ons ook Nederlands. Kom daar maar eens om in Brussel of Wallonië
En wat is je punt?
Oud 13 december 2010, 10:32   #184
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En wat is je punt?
Mijn punt is dat als Nederlanders zich in Wallonië getroosten om de lokale taal te spreken dat niet genoeg is voor meneer Henri en meneer Eddy. Dat vind ik een interessante stelling in het licht van jullie gemeenschapsperikelen.
Hollander is offline  
Oud 13 december 2010, 10:43   #185
EddyBal

Standaard

Citaat:

Ik spreek ook nog vlot enkele andere talen. Ik ben dus meer wereldburger dan jij, ik als "bekrompen" "belgicistische" Vlaming en Flamingant die "niet vanonder de kerktoren vandaankomt". En ik wil me niet "meten" met jou. Ik druk je alleen met je neus op de feiten dat Henri een punt heeft. Daar kan je niet omheen. Ook niet door als afleidingsmaneuver op mij te beginnen kakken.

Ik Spreek vlot Frans en dat komt door het Belgicisme???
Ik spreek ook vlot Engels, Duits en Spaans... aan wat zou dat dan liegen? Of kan je het gewoon niet slikken dat er mensen doodgewoon een andere taal beheersen? Heb je iets tegen Frans omdat het de taal van de overheerser is? Wel, schaf dan in oa Suriname en elders het Nederlands maar af... Of moet ik er een tekeninkske bij maken?

Wat moet een mens van jou geloven? In Brussel moet je je in allerlei bochten wringen om je woordjes Frans bijeen te schrapen om je verstaanbaar te maken, maar in Frankrijk spreek je vlot Frans? Erg geloofwaardig. Je bent zonet enkele punten in mijn achting gedaald. Ik moet het waarheidsgehalte van je berichten hier iets anders gaan bekijken blijkbaar.

Jij blijkt niet te kunnen snappen dat de tweetaligheid van Brussel HG niets te maken heeft met de burgers of de winkeliers of de hotelhouders, maar alles met de overheid.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 december 2010, 10:45   #186
EddyBal

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat als Nederlanders zich in Wallonië getroosten om de lokale taal te spreken dat niet genoeg is voor meneer Henri en meneer Eddy. Dat vind ik een interessante stelling in het licht van jullie gemeenschapsperikelen.
Helahela, niet onze woorden omdraaien he ventje!
EddyBal is offline  
Oud 13 december 2010, 11:39   #187
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik spreek ook nog vlot enkele andere talen. Ik ben dus meer wereldburger dan jij, ik als "bekrompen" "belgicistische" Vlaming en Flamingant die "niet vanonder de kerktoren vandaankomt". En ik wil me niet "meten" met jou. Ik druk je alleen met je neus op de feiten dat Henri een punt heeft. Daar kan je niet omheen. Ook niet door als afleidingsmaneuver op mij te beginnen kakken.

Ik Spreek vlot Frans en dat komt door het Belgicisme???
Ik spreek ook vlot Engels, Duits en Spaans... aan wat zou dat dan liegen? Of kan je het gewoon niet slikken dat er mensen doodgewoon een andere taal beheersen? Heb je iets tegen Frans omdat het de taal van de overheerser is? Wel, schaf dan in oa Suriname en elders het Nederlands maar af... Of moet ik er een tekeninkske bij maken?

Wat moet een mens van jou geloven? In Brussel moet je je in allerlei bochten wringen om je woordjes Frans bijeen te schrapen om je verstaanbaar te maken, maar in Frankrijk spreek je vlot Frans? Erg geloofwaardig. Je bent zonet enkele punten in mijn achting gedaald. Ik moet het waarheidsgehalte van je berichten hier iets anders gaan bekijken blijkbaar.

Jij blijkt niet te kunnen snappen dat de tweetaligheid van Brussel HG niets te maken heeft met de burgers of de winkeliers of de hotelhouders, maar alles met de overheid.
Tsk tsk, jij weet hoegenaamd niets over welke talen ik spreek, maar toch noem je jezelf meer wereldburger dan ik.

En over dat tekeninkske, maak dat maar even. Teken er dan meteen even bij welke taal je vindt dat men in Suriname zou moeten spreken.

Ik zeg alleen dat kappen op de talenkennis van Nederlanders, en de bereidheid die kennis te gebruiken (hoe beperkt soms ook) vanuit het Waalse nogal hypocriet is. Of zijn de Walen soms niet langer de Kampioenen der Eentaligheid? (ik citeer Waalse pers, voordat je begint te schieten)

Laatst gewijzigd door Hollander : 13 december 2010 om 11:39.
Hollander is offline  
Oud 13 december 2010, 11:47   #188
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ja, ok, maar het ging in deze poll eerder om twee modellen die bestaan (hebben).
Ok maar dan is het hoogstwaarschijnlijk eenvoudiger om iets positiefs op te bouwen vanuit het unitaire België dan nu vanuit een vastgeroeste federale situatie . men zou kunnen stellen in de sport dat twee gelijke tegenstanders voor actie en spanning zorgen in de positieve en sportive zin. maar nu zitten we in de politiek met een tweekamp die nooit meer iets kunnen beslissen of de andere is er tegen .
Klarekijk is offline  
Oud 13 december 2010, 12:10   #189
EddyBal

Standaard

Citaat:
Tsk tsk, jij weet hoegenaamd niets over welke talen ik spreek, maar toch noem je jezelf meer wereldburger dan ik.

En over dat tekeninkske, maak dat maar even. Teken er dan meteen even bij welke taal je vindt dat men in Suriname zou moeten spreken.

Ik zeg alleen dat kappen op de talenkennis van Nederlanders, en de bereidheid die kennis te gebruiken (hoe beperkt soms ook) vanuit het Waalse nogal hypocriet is. Of zijn de Walen soms niet langer de Kampioenen der Eentaligheid? (ik citeer Waalse pers, voordat je begint te schieten)
Ik weet dat je kennis van het Frans uiterst beperkt is. Dat gaf je zelf al aan. En jouw linken van mijn kennis van het Frans aan een "belgicistische" houding, maakt jou zeer klein, aangezien je daar geen argumenten kan voor aandragen.
En meer wereldburger? Ja. Of zeg eens waar ik NIET terecht kan met Frans, Engels, Spaans en Duits? Zonder Frans kan je alvast een heel pak landen "vergeten".
Jij komt in Brussel en/of Wallonië en zou maar willen dat ze Nederlands spreken, zodat jij geen beter Frans moet kennen? Wie is er hier de hypocriet aan het uithangen?? Jij redeneert zoals de Walen: het zijn toch Belgen, dus kennen ze mijn taal (in jouw geval dan Nederlands)...
In Suriname zou Surinaams de taal kunnen zijn... In plaats van de taal van de kolonisator... Of besef je niet dat je de Franstaligen van die zonden beschuldigt, waaraan Nederland zich zelf schuldig maakt?
EddyBal is offline  
Oud 13 december 2010, 13:34   #190
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hypothetische vraag: welk staatsmodel verkiest u, gegeven dat de keuze zou bestaan tussen de huidige "federale" (?) staat en het unitaire België van ca. 1965-1969 (dit is dus voor de "wafelijzerpolitiek" en de grendelgrondwet, maar wel met een vastgelegde taalgrens, zoals we die vandaag kennen).
Non of the above! België moet gewoon verdwijnen.
Ernst Niessen is offline  
Oud 13 december 2010, 13:36   #191
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb dat al verschillende keren gezegd: ik verkies een unitair en perfect tweetalig belgie, ZONDER taalgrens, waarbij strikte tweetaligheid voor alle landsburgers noodzakelijk is, waar het onderwijs tweetalig is, en waar men zonder dubbel taalexamen geen enkele openbare functie mag bekleden.

Dat is niet het huidige federale belgie, maar dat is ook nooit het verleden belgie geweest. Het is een niet-bestaand belgie, want de franstaligen hebben dat nooit aanvaard en daarom in de eerste plaats "gedaan alsof ze thuis waren", en toen dat niet meer pakte, de federalisering ge-eist. Eigenaardig dat ze nu de splitsing die ze zelf hebben in gang gezet, niet willen voltooien.
De tweetaligheid is een mislukt idealisme. Dat product staat wereldwijd bekend als België en is niet voor herhaling vatbaar. De ontwikkelingen in de afgelopen 180 jaar hebben laten zien dat het gewoon niet werkt.
Ernst Niessen is offline  
Oud 13 december 2010, 13:40   #192
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als het Nederlands dan zo een minderwaardige cultuur is dat ze niet bestand is tegen tweetaligheid (echte tweetaligheid, he), dan kan ik daar ook niet veel om jammeren. Dat lijkt mij nogal een underdog houding zou ik zeggen. Welke zin heeft het om een cultuur met hand en tand willen te verdedigen als je denkt dat ze gaat verdwijnen van zodra ze in contact komt met een andere ??
De vraag is niet of het Nederlands een minderwaardige cultuur is, maar het is de vraag of een kleinere cultuur kan standhouden ten opzichte van grote, dominante en taalagressieve culturen. Het Frans zou niet zo'n negatieve connotatie hebben gehad als het niet op zo'n dwingende manier werd voorgeschreven. Van het Frans gaat zowat een soort zendingsdrang uit. De Francité is een religie. De Nederlandse cultuur is veel te tolerant, bijna permissief tegenover dit soort culturen.
Ernst Niessen is offline  
Oud 13 december 2010, 13:43   #193
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De tweetaligheid is een mislukt idealisme. Dat product staat wereldwijd bekend als België en is niet voor herhaling vatbaar. De ontwikkelingen in de afgelopen 180 jaar hebben laten zien dat het gewoon niet werkt.
Er is in België nooit veel tweetaligheid van persoonswege geweest, tenzij onder het enigszins hoger opgeleide deel van de Vlaamse bevolking. Dat is dus een vrij beperkte groep. Waar er wel tweetaligheid van staatswege was, werd er vooral de verfransing bespoedigd. Kijk maar naar Brussel en de faciliteitengemeenten, en de gebeurtenissen voor de vastlegging van de taalgrens.
respublica is offline  
Oud 14 december 2010, 12:28   #194
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moeten we nu de taal kennen van elk land waar we op vakantie gaan?
Je kunt op zijn minst moeite doen, al was het maar begroeten in die taal. Maar kennelijk is zelfs dat ook nog teveel gevraagd voor Franstalige Belgen.
Garry is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be