![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
Bekijk resultaten enquête: Welk staatsmodel verkiest u? | |||
Huidige federale België |
![]() ![]() ![]() |
11 | 42,31% |
Het unitaire België van de 2de helft van de jaren 1960 |
![]() ![]() ![]() |
15 | 57,69% |
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Jij alvast kent geen Frans. Je uitleg bewijst het. Ik beschouw Frans spreken niet als "me in allerlei bochten wringen". Ik spreek die taal meer dan behoorlijk. ![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. Laatst gewijzigd door EddyBal : 13 december 2010 om 09:38. |
|
![]() |
![]() |
#182 | |
|
![]() Citaat:
Wat je kennelijk ontgaat is dat het gaat om de houding. Als ik in Frankrijk ben voel ik me niet te beroerd mijn slechtste Frans boven te halen en een bestelling in het Frans te plaatsen. En dat geldt voor de meeste Nederlanders, dus zijn punt slaat de plank mis. Voorts spreken alle Franstaligen bij ons ook Nederlands. Kom daar maar eens om in Brussel of Wallonië
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#184 |
|
![]() Mijn punt is dat als Nederlanders zich in Wallonië getroosten om de lokale taal te spreken dat niet genoeg is voor meneer Henri en meneer Eddy. Dat vind ik een interessante stelling in het licht van jullie gemeenschapsperikelen.
#185 | |
|
![]() Citaat:
Ik Spreek vlot Frans en dat komt door het Belgicisme??? Ik spreek ook vlot Engels, Duits en Spaans... aan wat zou dat dan liegen? Of kan je het gewoon niet slikken dat er mensen doodgewoon een andere taal beheersen? Heb je iets tegen Frans omdat het de taal van de overheerser is? Wel, schaf dan in oa Suriname en elders het Nederlands maar af... Of moet ik er een tekeninkske bij maken? Wat moet een mens van jou geloven? In Brussel moet je je in allerlei bochten wringen om je woordjes Frans bijeen te schrapen om je verstaanbaar te maken, maar in Frankrijk spreek je vlot Frans? ![]() Jij blijkt niet te kunnen snappen dat de tweetaligheid van Brussel HG niets te maken heeft met de burgers of de winkeliers of de hotelhouders, maar alles met de overheid.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#186 |
|
![]() Helahela, niet onze woorden omdraaien he ventje!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#187 | |
|
![]() Citaat:
En over dat tekeninkske, maak dat maar even. Teken er dan meteen even bij welke taal je vindt dat men in Suriname zou moeten spreken. Ik zeg alleen dat kappen op de talenkennis van Nederlanders, en de bereidheid die kennis te gebruiken (hoe beperkt soms ook) vanuit het Waalse nogal hypocriet is. Of zijn de Walen soms niet langer de Kampioenen der Eentaligheid? (ik citeer Waalse pers, voordat je begint te schieten)
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 13 december 2010 om 11:39. |
|
![]() |
![]() |
#188 |
Banneling
|
![]() Ok maar dan is het hoogstwaarschijnlijk eenvoudiger om iets positiefs op te bouwen vanuit het unitaire België dan nu vanuit een vastgeroeste federale situatie . men zou kunnen stellen in de sport dat twee gelijke tegenstanders voor actie en spanning zorgen in de positieve en sportive zin. maar nu zitten we in de politiek met een tweekamp die nooit meer iets kunnen beslissen of de andere is er tegen .
|
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
En meer wereldburger? Ja. Of zeg eens waar ik NIET terecht kan met Frans, Engels, Spaans en Duits? Zonder Frans kan je alvast een heel pak landen "vergeten". Jij komt in Brussel en/of Wallonië en zou maar willen dat ze Nederlands spreken, zodat jij geen beter Frans moet kennen? Wie is er hier de hypocriet aan het uithangen?? Jij redeneert zoals de Walen: het zijn toch Belgen, dus kennen ze mijn taal (in jouw geval dan Nederlands)... In Suriname zou Surinaams de taal kunnen zijn... In plaats van de taal van de kolonisator... Of besef je niet dat je de Franstaligen van die zonden beschuldigt, waaraan Nederland zich zelf schuldig maakt?
|
![]() |
![]() |
#190 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#191 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#193 |
Minister
|
![]() Er is in België nooit veel tweetaligheid van persoonswege geweest, tenzij onder het enigszins hoger opgeleide deel van de Vlaamse bevolking. Dat is dus een vrij beperkte groep. Waar er wel tweetaligheid van staatswege was, werd er vooral de verfransing bespoedigd. Kijk maar naar Brussel en de faciliteitengemeenten, en de gebeurtenissen voor de vastlegging van de taalgrens.
|
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |