Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 26 januari 2011, 23:52   #181
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik zou bij voorbeeld kunnen verwijzen dat de financieringswet een ABSOLUUT taboe was langs Franstalige kant. Toch is het vrij eigenaardig te merken dat de nota VDL wel degelijk een gans hoofdstuk wijdt aan dit thema.
Maar waarom was dit een taboe? En waarom zou het een Franstalige toegeving zijn om die potentieel te wijzigen?

Dat is niet duidelijk. Ik vind hier geen spoor van een toegeving in terug, behalve waar de Franstaligen ostentatief verklaren dat dat zo is. Ook en vooral omdat de Franstaligen zélf unaniem vragende partij waren voor een herfinanciering van Brussel, wat uiteraard via de financieringswet gebeurt. Maar de andere gewesten, nee, dat kon niet, dat is taboe?

Citaat:
Ik zou ook kunnen opmerken dat de splitsing van BHV ongeveer "zuiver" is, met een kleine (eerder symbolische) uitzondering voor de faciliteitengemeenten
Wel, BHV moest sowieso verdwijnen. Wat heeft men dan toegegeven?

Men heeft er initiatiefrecht in Vlaanderen voor verkregen, inschrijvingsrecht voor de faciliteitengemeentes, afzwakking van de taawetten, beperking van de Vlaamse bevoegdheid over de rechtsspraak in faciliteitengemeentes en nog eens bijna een half miljard per jaar.

En wat hebben de Vlamingen verkregen? Gedeeltelijke afschaffing van een ongrondwettelijke discriminatie?

En je durft dat dan een Franstalige toegeving noemen omdat je er niet ook nog eens een halve provincie Vlaams territorium bovenop hebt gekregen? Zo wil ik graag een ganse dag 'toegevingen' doen hoor.

De Franstaligen hebben hier volstrekt niets opgegeven.

Citaat:
Ik zou verder kunnen gaan met de voorstellen van splitsing rond arbeid en zorg, die wel degelijk op tafel lagen en waarover gepraat werd, of zelfs met het feit dat noch PS, noch ECOLO (i.t.t. CDH weliswaar) echte bezwaren hadden tegen een federalisering van Justitie.
Men zou net zoals Vlaanderen volledige bevoegdheid over het eigen beleid krijgen (bij een echte splitsing althans, wat niet eens op tafel lag). Wat heeft men dan toegegeven?

Dat men niet méér heeft gekregen dan Vlaanderen? Staat er in hun partijprogramma dat ze zelf absoluut niet verantwoordelijk willen zijn voor deze bevoegdheden? In andere landen véchten nationale minderheden voor deze bevoegdheden, hier krijgt men het in de schoot geworpen en noemt men het een grote toegeving van zichzelf die ook nog eens moet gecompenseerd worden...

Justitie was nota bene op aandringen van de PS zelf! Enkele stukjes uit het dossier van De Morgen, om de hypocrisie duidelijk te maken:
"Elke regionalisering van elke bevoegdheid moet als een toegeving van de Franstaligen worden gezien", verklaart Di Rupo nog. "Jullie winst is dat jullie een staatshervorming zullen realiseren, wat jullie voorgangers (hij noemt zijn naam niet, maar doelt duidelijk op Leterme) niet gelukt is." N-VA antwoordt dat een staatshervorming hen niet interesseert, tenzij de sociaaleconomische hefbomen naar de regio's gaan. "De inzet zijn die hefbomen. Wij willen de solidariteit niet opzeggen", verduidelijkt De Wever.

Als Di Rupo een vurig pleidooi houdt voor de regionalisering van justitie vallen de N-VA'ers bijna van hun stoel. Pas later begrijpen ze waarom: Di Rupo is het beu dat cdH en MR nog zoveel greep hebben op de Waalse rechters en dat er veertien dagen voor elke verkiezing altijd wel ergens een PS'er in verdenking wordt gesteld.
Citaat:
Nu, als men vanuit het basisidee vertrekt dat de Franstaligen absoluut geen staatshervorming wilden, dan stel ik mij de vraag waarover zij dan nu al maandenlang discussiëren.
Je gaat er hier blijkbaar van uit dat wanneer de Franstaligen niet zouden discussieren, er simpelweg een regering wordt gevormd met volledig behoud van het status quo. Dat is echter niet zo.
Nyquist is offline  
Oud 27 januari 2011, 00:09   #182
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Maar waarom was dit een taboe? En waarom zou het een Franstalige toegeving zijn om die potentieel te wijzigen?

Dat is niet duidelijk. Ik vind hier geen spoor van een toegeving in terug, behalve waar de Franstaligen ostentatief verklaren dat dat zo is. Ook en vooral omdat de Franstaligen zélf unaniem vragende partij waren voor een herfinanciering van Brussel, wat uiteraard via de financieringswet gebeurt. Maar de andere gewesten, nee, dat kon niet, dat is taboe?

Wel, BHV moest sowieso verdwijnen. Wat heeft men dan toegegeven?

Men heeft er initiatiefrecht in Vlaanderen voor verkregen, inschrijvingsrecht voor de faciliteitengemeentes, afzwakking van de taawetten, beperking van de Vlaamse bevoegdheid over de rechtsspraak in faciliteitengemeentes en nog eens bijna een half miljard per jaar.

En wat hebben de Vlamingen verkregen? Gedeeltelijke afschaffing van een ongrondwettelijke discriminatie?

En je durft dat dan een Franstalige toegeving noemen omdat je er niet ook nog eens een halve provincie Vlaams territorium bovenop hebt gekregen? Zo wil ik graag een ganse dag 'toegevingen' doen hoor.

De Franstaligen hebben hier volstrekt niets opgegeven.

Men zou net zoals Vlaanderen volledige bevoegdheid over het eigen beleid krijgen (bij een echte splitsing althans, wat niet eens op tafel lag). Wat heeft men dan toegegeven?

Dat men niet méér heeft gekregen dan Vlaanderen? Staat er in hun partijprogramma dat ze zelf absoluut niet verantwoordelijk willen zijn voor deze bevoegdheden? In andere landen véchten nationale minderheden voor deze bevoegdheden, hier krijgt men het in de schoot geworpen en noemt men het een grote toegeving van zichzelf die ook nog eens moet gecompenseerd worden...

Justitie was nota bene op aandringen van de PS zelf! Enkele stukjes uit het dossier van De Morgen, om de hypocrisie duidelijk te maken:
"Elke regionalisering van elke bevoegdheid moet als een toegeving van de Franstaligen worden gezien", verklaart Di Rupo nog. "Jullie winst is dat jullie een staatshervorming zullen realiseren, wat jullie voorgangers (hij noemt zijn naam niet, maar doelt duidelijk op Leterme) niet gelukt is." N-VA antwoordt dat een staatshervorming hen niet interesseert, tenzij de sociaaleconomische hefbomen naar de regio's gaan. "De inzet zijn die hefbomen. Wij willen de solidariteit niet opzeggen", verduidelijkt De Wever.

Als Di Rupo een vurig pleidooi houdt voor de regionalisering van justitie vallen de N-VA'ers bijna van hun stoel. Pas later begrijpen ze waarom: Di Rupo is het beu dat cdH en MR nog zoveel greep hebben op de Waalse rechters en dat er veertien dagen voor elke verkiezing altijd wel ergens een PS'er in verdenking wordt gesteld.

Je gaat er hier blijkbaar van uit dat wanneer de Franstaligen niet zouden discussieren, er simpelweg een regering wordt gevormd met volledig behoud van het status quo. Dat is echter niet zo.
Uw post is veel te kort samengevat.
Niemand leest dat !
Boduo is offline  
Oud 27 januari 2011, 00:12   #183
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
kent die man geen schaamte?

na 100 dagen proberen geef je de opdracht terug en laat je een ander een poging doen, vanuit wellicht een andere invalshoek.

nu ja, dat doe je in feite al na een dag of 20. uiterlijk....
Een beetje vorst met verantwoordelijkheidszin stap dan gewoon op.
Ernst Niessen is offline  
Oud 27 januari 2011, 07:21   #184
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Uw post is veel te kort samengevat.
Niemand leest dat !
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. Te lang? Ik geef meestal liever wat argumentatie mee, maar ok:

TL;DR: Er zijn geen feitelijke toegevingen gebeurd door Franstaligen. Ze noemen dat zelf zo, maar dat is een onderhandelingsstrategie.
Nyquist is offline  
Oud 27 januari 2011, 07:34   #185
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
kent die man geen schaamte?

na 100 dagen proberen geef je de opdracht terug en laat je een ander een poging doen, vanuit wellicht een andere invalshoek.

nu ja, dat doe je in feite al na een dag of 20. uiterlijk....
Eerlijkheidshalve moeten we zeggen dat hij de opdracht al terug wilde geven toen zijn akkoord de vorige keer afsprong.
Oud 27 januari 2011, 07:36   #186
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
zoveel hoeken schieten er anders niet meer over mijn beste....

En we spartelen maar verder en verder,dat wereldrecord moet eraan....
Er zijn nog vele hoeken.
Maar het Vlaams front ....
Oud 27 januari 2011, 07:40   #187
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Oui op de nota BDW en je hebt een regering.
Zo simpel kan het zijn.
Oud 27 januari 2011, 07:41   #188
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
JA op de nota VDL, en je hebt een regering.
het spelletje kan lang duren, hé...
Man, moeten de vlamingen plat op de buik blijven gaan?
Jij hebt het duidelijk nog niet begrepen.
Oud 27 januari 2011, 07:42   #189
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, en?
Ik kan ook een voorstel@BUB op tafel leggen: maak België terug unitair! Voila sè, ik wil een regering.
Dit is zeer kort door de bocht en dat weet je.
Zelfs de franstaligen zeggen daar "non" op, je weet goed waarom.
Oud 27 januari 2011, 07:43   #190
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwpremier Bekijk bericht
welk voorstel en wat stond erin?
Heeft toch duidelijk in de kranten gestaan.
Oud 27 januari 2011, 07:43   #191
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
goed rond de pot gedraaid.
Nee, jij stelt je gewoon zeer belachelijk op.
Oud 27 januari 2011, 07:44   #192
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Dat klopt, iedere keer als de Franstaligen weer eens de boel blokkeren gaan de Vlamingen tegen beter weten in toch maar weer eens op zoek naar een constructieve oplossing in een andere richting. Die dan op zijn beurt weer geblokkeerd wordt. En dan vertellen de kwaadwillige Franstaligen dat de Vlamingen altijd met iets anders afkomen. Nu goed, als de zaken zo liggen, is het hoog tijd om te zeggen: kijk hier is de nota-De Wever. Nu is het te nemen of te laten.
Inderdaad, zo zit het in elkaar, en dan maar kappen op de vlamingen en op de N-VA in het bijzonder.
Oud 27 januari 2011, 07:47   #193
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, er is dan een referendum gehouden rond de nota De Wever?

Nu ja, zelfs een Vlaamse meerderheid is totaal onvoldoende om iets te bereiken. Dat je dat nu wilt of niet, het is nu eenmaal de realiteit. Dus heeft de nota BDW evenveel waarde als "mijn nota": nougabollen.
Jammer genoeg moet ik je hierin gedeeltelijk gelijk geven.
Dit is echter niet de schuld van De Wever maar van de vroegere grote Vlaamse "Staatsmannen" die in het verleden plat op hun buik gingen voor de postjes.
Oud 27 januari 2011, 07:48   #194
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar wacht BDW op?
Ik denk dat N-VA reeds genoeg aan zet geweest is, waar is die grote staatsman met zijn strikje? Ik hoor niets meer van hem (heb eigenlijk nog niet veel gehoord van hem).
Oud 27 januari 2011, 07:49   #195
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De enigste privileges die ze hebben zitten in uw hoofd.
Kom jij van een andere planeet?
Oud 27 januari 2011, 07:50   #196
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Goed plan. Maar waarom de tent sluiten? We kunnen Wallonië toch ook de komende 180 jaar als wingewest voor de Vlamingen laten werken?
Dat werkt nooit.
Oud 27 januari 2011, 07:50   #197
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik denk dat N-VA reeds genoeg aan zet geweest is, waar is die grote staatsman met zijn strikje? Ik hoor niets meer van hem (heb eigenlijk nog niet veel gehoord van hem).

‘Di Rupo had een houding aangenomen van ik doe niets meer, laat maar komen, in het triumviraat zat op die manier een constructiefout', zei een onderhandelaar. Zelfs Vande Lanotte zou zijn teleurstelling op dat punt niet verborgen hebben.
http://destandaard.be/artikel/detail...&kanaalid=1597
Nyquist is offline  
Oud 27 januari 2011, 07:51   #198
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Awèl wist je dat de PS OOK een regering wilt? Weliswaar met andere accenten dan wat de NV-A vraagt...

Ja wat de PS wil weten we wel.
Oud 27 januari 2011, 08:11   #199
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De PS heeft 400.000 stemmen minder dan de N-VA. Tijd dat dat middelgroot partijtje zijn plaats eens gaat kennen.
Dat de NV-A dan een regering vormt zonder de PS (en zonder de CDH, en zonder ECOLO, en zonder Groen!). Zou moeten lukken, neen?
Oud 27 januari 2011, 08:15   #200
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt. Te lang? Ik geef meestal liever wat argumentatie mee, maar ok:

TL;DR: Er zijn geen feitelijke toegevingen gebeurd door Franstaligen. Ze noemen dat zelf zo, maar dat is een onderhandelingsstrategie.
U vertrekt vanuit het standpunt dat een toegeving van de Franstaligen erop neerkomt dat zij "JA" zeggen tegen de "Vlaamse" eisen, quod non. Maar daardoor is de discussie onmogelijk. Nu begrijpt u misschien beter waarom ik geen zin heb om mijn tijd te verliezen in eindeloze "welles-nietes" spelletjes. Soms is dat plezant, soms niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be