Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 februari 2011, 08:58   #181
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er komen verkiezingen in juni, nu kunnen ze nog niet omdat er een aantal maatregelen moeten gebeuren voor Europa tegen april, daarom rekken ze het nog wat. Niet dat het momenteel een fraai schouwspel is, maar die verkiezingen komen wel.

CD&V zal geen regering durven vormen zonder NVA. Ik ben daar redelijk zeker van.
Max ... ze doen het nu al !

een regering zonder meerderheid in Vlaanderen zelfs.
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 08:58   #182
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dan zal het voor iedereen duidelijk worden dat BDW zich gisteren heeft later rollen ja.
Wat had hij dan moeten doen ?
Oud 4 februari 2011, 08:59   #183
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Bullocks
waar zit Wim Van De Velde, politiek redacteur van De Tijd juist fout ?
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:00   #184
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
De CD&V, de OVLD en de SPa gaat niet in een regering zonder de N-VA beweren deze partijen bij hoog en bij laag.
De N-VA wil geen sociaal-economische regering zonder staatshervorming.

Omdat ze geen nieuwe regering kunnen vormen zullen ze de oude gebruiken met een beperkt sociaal-economisch programma. Verkiezingen zijn voor niets nodig.

We zitten vast aan de permanente regering Leterme die regelmatig via het parlement instructies krijgt over het budget en maatregelen voor de financiële markten. Een gewone meerderheid is voldoende. Als alle Vlaamse partijen zich onthouden bij een stemming (aanwezig uit landsbelang en onthouden uit angst voor de kiezer) dan passeert alles behalve het communautaire.

Op naar 2014. Na de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 zullen de Vlaamse traditionelen even meten of ze nog bang moeten zijn. Zo ja, op naar 2014. Na deze verkiezingen zonder een volstrekte V-meerderheid in het Vlaamse Parlement gaat het spel gewoon verder. n.l. Leterme-van-eeuwig-lopende-zaken.
²
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:01   #185
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zoals ik al stelde in : http://forum.politics.be/showthread.php?t=150351&page=7

uit De tijd :

Vlamingen hebben zich weer laten rollen ...

2007 helemaal opnieuw ...

goed gespeeld en gewonnen door DiRupo ...

en de Vlamingen (of ik zou eigenlijk beter Noordbelgische politici schrijven) staan erbij en kijken ernaar ...

STOEMMEKLOTEN !!!
politieke nitwits en naievelingen!

Gij blijft dus De Wever met zen N-VA onderschatten.

Jij wil nieuwe verkiezingen.
Maar dan creëer je twee mogelijkheden.
Ofwel zal N-VA veel groter worden, waardoor het gevaar bestaat dat de partij paarden van Troye zal binnen halen, en of een grote verdeeldheid gaat krijgen.
Kijk naar het belang overkomen is.

Ofwel gaat N-VA veel kiezers verliezen, omdat men zal zeggen kijk de n_va kan het ook niet.

Dan bestaat het gevaar dat er terug een sterk VB komt, waar sommige misschien stilletjes op hopen. Die partij zit toch achter slot en grendel, en is dus geen gevaar, zoals een N-VA nu wel is.

Dus laat De Wever maar doen met wat hij nu bezig is.
En ja die kranten schrijvers zijn einde latijn, en verzinnen maar wat anders.

Nergens is er een "feit" dat Leterme 4 jaar gaat verder regeren.

Ik kan de rollen ook om draaien Anna List.
Misschien hebben sommige mensen nu schrik dat het met een centrum rechtse regeringsvorming wel zou lukken.
En halen ze dan maar een ander doemscenario voor de dag.

Laatst gewijzigd door De Prof : 4 februari 2011 om 09:03.
De Prof is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:02   #186
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ho, maar ik denk dat Di Rupo direkt tekent als ge hem voorstelt dat:
- ge in Vlaanderen moogt beslissen wat ge wilt
- hij een willekeurige faktuur aan Vlaanderen mag presenteren die de Vlamingen zullen betalen en waarmee hij verder doet wat hij wil in Wallonie hoor.
neen, integendeel zelf, het ganse Belgische beleid is er op gericht dat Vlaanderen niets zelf kan beslissen. Waarom zijn zij zo tegen homogene bevoegdheidspaketten, denk je?

Citaat:
Zij mogen bij hen doen wat ze willen met HUN EIGEN middelen, maar niet met de middelen waar ze komen om vragen aan een ander, he. Daar kan die andere zijn condities voor opleggen, ik vind dat de normaalste zaak van de wereld.

Mijn buur doet wat hij wil met zijn eigen geld, maar als hij mij geld komt vragen, dan wil ik op zijn minst weten waarvoor het gaat dienen en als functie daarvan ja of nee zeggen. Als het is om eten te kopen voor zijne kleine, waarom niet. Als het is om een fles whiskey te kopen, kan hij het op zijnen buik schrijven.
daarom, transparant. zo ik ga bv niet zeggen dat hij vegetarisch eten moet kopen ipv een Big Mac.....
Oud 4 februari 2011, 09:03   #187
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Die grondwet die al 180 jaar niet wordt gerespecteerd? Laat me even lachen.

BHV
Artikel 35
Gelijkheid aller "belgen"
....

Chamberlain vergeten dan? "I have in my hand this piece of paper...". Alsof de houding van belgique tov van de grondwet anders is dan dat stuk papier dat NC van Hitler had gekregen of zelfs het monsterpact tussen Stalin en Hitler pre-WOII.
wat voor een fatalistische losershouding is me dat nu weer ?

elke keer dat je zwart op wit kan bewijzen dat de grondwet met de voeten getreden wordt en dat de democratie grof opzijgeschoven wordt moet dat toch gebruikt worden zeker ?! al was het maar als tegengewicht voor alle Franstalige demarches bij Europese instellingen, of als tegengewicht voor buitenlandse pers die alleen de Franstalige B media als bron heeft ?!

vanzelf komt er niks hoor Jaz.
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:04   #188
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat maakt niet uit of een meerderheid van het parlement dat goedkeurt of niet, het is de Europese Commissie die voortaan beslist.

Ik vraag me toch af hoe het komt dat dat gegeven na zo veel keer herhalen nog steeds niet doorgedrongen is. Ik zal het nog eens herhalen, voor de blinden en de doven hier:

DE EUROPESE COMMISSIE BESLIST.

HET PARLEMENT HEEFT NIETS MEER TE ZEGGEN.

in dat geval ... zou Dewever MR helemaal niet nodig hebben voor een rechtser beleid ... (in ruil nb voor minder communautaire verwezenlijkingen)
dringt het nu zo'n beetje door?
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:05   #189
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinarello Bekijk bericht
Leer eerst eens de Belgische wetgeving (daar staat het), of ben je nog zover niet in uw 1e BACH rechten?

Ik geef bijles PM mij maar.
ik dacht dat alles wat EU betreft bekrachtigd moest worden in het B parlement, nu legalistisch : niet bekrachtigd is niet van kracht, ongeacht de boetes die daartegenoverstaan dunkt me zo
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:06   #190
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik dacht dat alles wat EU betreft bekrachtigd moest worden in het B parlement, nu legalistisch : niet bekrachtigd is niet van kracht, ongeacht de boetes die daartegenoverstaan dunkt me zo
ik dacht niet dat verorderingen nog bekrachtig moeten worden.
Oud 4 februari 2011, 09:06   #191
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ga ze vragen aan Vanhengel en De Ville, als je denkt dat ze liegen.
zij geven een interpretatie ... ter ondersteuning van hun eigen politieke doelen uiteraard
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:07   #192
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat versta je niet in "Voortaan controleert de Europese Commissie in de lente van elk begrotingsjaar vooraf de budgettaire voornemens van de nationale regeringen. "?
er staat toch niet dat Europa ze opstelt he
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:07   #193
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, integendeel zelf, het ganse Belgische beleid is er op gericht dat Vlaanderen niets zelf kan beslissen. Waarom zijn zij zo tegen homogene bevoegdheidspaketten, denk je?
Omdat die de gemeenschappelijke potten waar stiekem in kan gegraaid worden leeg maken natuurlijk.

Waarom zouden de Franstaligen wat dan ook in Flandre profonde willen beslissen (wel in de "rand" ttz, brabant, he) ? Daar winnen ze toch niks mee ? In tegendeel, hoe rijker Vlaanderen wordt, hoe groter de gemeenschappelijke potten waar ze in kunnen zitten voor hun clientelisme. Het kan de Walen echt niet schelen hoe Antwerpen of Gent bestuurd worden, hoor. Zolang ze maar dingen te zeggen hebben in de Rand (toekomstig frankofonie) en zolang het manna maar blijft vloeien zonder bemoeienissen.

Citaat:
daarom, transparant. zo ik ga bv niet zeggen dat hij vegetarisch eten moet kopen ipv een Big Mac.....
Ik zou mijzelf wel vrij voelen om eventueel die condities op te leggen. Wie betaalt, bepaalt. En als 't U niet aanstaat, trekt ge uw plan, he.
Oud 4 februari 2011, 09:09   #194
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Vandaar eerst onafhankelijkheid, daarna de EU buiten, ... het zal ons veel meer opbrengen als belastingparadijs midden in Europa, zonder EU dan met, Denk er maar eens goed over na, ...

Antwerpen als grote haven in een smokkelhol, aan de achterdeur van de EU, ... het schept mogelijkheden,...
eerst confederatie met NL

Rotterdam en Antwerpen 1 havendelta ... waar wat is het 90% vh EU vrachtverkeer passeert ? ...

zou die confederatie meteen op gelijk niveau van DE of FR plaatsen ...
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:09   #195
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat de N-VA bij de regeringsonderhandelingen nog beleefd en vriendelijk vroeg is m.a.w. peanuts met wat binnenkort op bevel van de EU 'van moeten' zal zijn.
²

ik zie daar ook voordelen van in.
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:11   #196
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Leer eerst eens de Belgische wetgeving (daar staat het), of ben je nog zover niet in uw 1e BACH rechten?

vs.

Citaat:
De verordening.
Leuk om te zien dat u mij gelijk geeft en uzelf in uw eerdere post tegenspreekt.

Indien de vermeende bevoegdheid bestaat dan zal ze vermoedelijk inderdaad in een verordening terug te vinden zijn.

Maar daarmee beantwoordt u mijn vraag natuurlijk niet. De vraag was wat het nummer van de verordening was zodat iedereen hier de tekst ervan kan lezen en zich ervan kan vergewissen dat de Commissie inderdaad beslist over begrotingen.

Dus zeg es het nummer of geef de link naar de EurLex site

Citaat:
Het concept machtspolitiek is duidelijk jou volslagen onbekend.

Je spreekt nochtans zelf over "druk en ruchtbaarheid", wat politiek gezien neerkomt op dwingen.

Net zoals de afschaf van de automatische loonindexering ook zal opgelegd worden.

apropos, de overheveling van de controle op de begroting werd door de partijen in het parlement goedgekeurd. Niettegenstaande deze zeer ingrijpende staatshervorming NOOIT TER SPRAKE KWAM IN DE VERKIEZINGEN.
Maar als u niet familiair bent met het recht moet u misschien eerst wat bijlezen voor u zever verkoopt?

Wat gaat de Europese Commissie doen indien België geen gevolg geeft aan haar beoordelingen van de Belgische begroting? Kan de Commissie België voor het Hof dagen wegens niet-nakoming? Neen, want er rust geen verplichting op België om die beoordelingen op te volgen.

Er is enkel peer pressure en best practices, in het kort: er is coordinatie zonder dat de Commissie dirigerend optreedt. Voor zoiets moet een Parlement zijn instemming niet geven dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
controleren is op z'n minst sturen.

ga maar bij de verschillende instanties over geheel Europa vragen hoeveel landbouwsubsidies ze moeten terugstorten aan de Commissie nadat diens controleurs gepasseerd zijn.

Stel dat de Commissie vindt dat België geen goede begroting heeft afgeleverd, wat dan? wat gaat er dan gebeuren?
Voor uw laatste vraag zie mijn tekstje een paar regels hoger.

Het mag duidelijk zijn dat uw vergelijking met het landbouwbeleid volledig fout is.

Het landbouwbeleid is in grote mate overgeheveld naar Europees niveau. Landbouwsubsidies komen quasi exclusief vanuit de EU. De Commissie heeft hier heel verregaande bevoegdheden en beslissingsbevoegdheid. Zij geeft bvb. geen 'advies' aan lidstaten om subsidies terug te vorderen, zij beslist hier zelf toe.

Als u niet kan verstaan dat er gradaties zijn in Europese samenwerking (die gaan van volledige bevoegdheid voor de lidstaten tot volledige bevoegdheid voor de EU) dan weet ik ook niet meer wat ik moet doen om het u duidelijk te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
@janverb:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=153

(fragment):

"...het feit dat Europees recht voorrang heeft op Belgisch recht en in geval van conflicten dus het Europees recht geldt boven het Belgisch recht..."

en

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=158

(fragment):

"Mijnheer Van Hengel zegt

...Ook verwacht de Commissie van de lidstaten gedetailleerde beleidsplannen om de Europese economische doelstellingen, zoals die onder meer in de Europa-2020-strategie vervat zijn, in de praktijk te brengen..."

Herlees beide fragmenten nog eens goed, a.u.b.

Dank bij voorbaat,

djimi
Ik herlees en ik herlees en dat verandert niets hoor. Neemt u er anders eens een boek 'inleiding tot het recht' bij.

Wat meneer van Hengel zegt in een INTERVIEW kan niet gelijkgesteld worden met een JURIDISCH BINDENDE NORM. En als u dat interview goed leest, zegt meneer van Hengel natuurlijk nooit dat de Commissie beslissingsbevoegdheid heeft over die begroting, maar dat zal u ws ook ontgaan zijn.

Het Europees recht heeft uiteraard voorrang, maar de Commissie heeft geen beslissingsbevoegdheid over nationale begrotingen, dus er is *niets* in deze dat voorrang kan hebben op Belgisch recht.

Ik heb de relevante wetgeving niet bij de hand, maar vermoedelijk rust er wel een verplichting op België om een ontwerpbegroting voor te leggen. Indien dat niet gebeurt is er een juridisch probleem, dat betekent natuurlijk niet dat er een probleem zou zijn indien België een begroting voorlegt en zich daarna niets aantrekt van wat de Commissie zegt.

Nu goed, heel veel woorden heb ik al geschreven, terwijl het enige wat jullie moeten doen is 8 getallen geven die verwijzen naar een verordening waarin die bevoegdheid zwart op wit staat. En dan hebt u meteen mijn ongelijk bewezen. Veel succes ermee.
janverb is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:11   #197
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat die de gemeenschappelijke potten waar stiekem in kan gegraaid worden leeg maken natuurlijk.

Waarom zouden de Franstaligen wat dan ook in Flandre profonde willen beslissen (wel in de "rand" ttz, brabant, he) ? Daar winnen ze toch niks mee ? In tegendeel, hoe rijker Vlaanderen wordt, hoe groter de gemeenschappelijke potten waar ze in kunnen zitten voor hun clientelisme. Het kan de Walen echt niet schelen hoe Antwerpen of Gent bestuurd worden, hoor. Zolang ze maar dingen te zeggen hebben in de Rand (toekomstig frankofonie) en zolang het manna maar blijft vloeien zonder bemoeienissen.

Ik zou mijzelf wel vrij voelen om eventueel die condities op te leggen. Wie betaalt, bepaalt. En als 't U niet aanstaat, trekt ge uw plan, he.
wie ben jij om te zeggen wat goed is voor een ander? wat dan met de individuele vrijheid?

en hoe kunnen de kiezers van de ontvangende partij dan het gekozen beleid van de gevende partij afstraffen? wat met de democratie?
Oud 4 februari 2011, 09:12   #198
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat had hij dan moeten doen ?
de bocht van de CD&V dik in de verf zetten natuurlijk

nu heeft alleen de politiek redacteur van De Tijd erover bericht ... DM en DS en VRT hebben kunnen doodzwijgen ... dat kon niet zonder stilzwijgen van N-VA ...

binnen twee weken moeten ze daar niet meer mee afkomen, dan is het te laat, N-VA zal dan compleet geisoleerd staan ... dat zie je toch van ver ...
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:13   #199
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht

Gij blijft dus De Wever met zen N-VA onderschatten.

Jij wil nieuwe verkiezingen.
Maar dan creëer je twee mogelijkheden.
Ofwel zal N-VA veel groter worden, waardoor het gevaar bestaat dat de partij paarden van Troye zal binnen halen, en of een grote verdeeldheid gaat krijgen.
Kijk naar het belang overkomen is.

Ofwel gaat N-VA veel kiezers verliezen, omdat men zal zeggen kijk de n_va kan het ook niet.

Dan bestaat het gevaar dat er terug een sterk VB komt, waar sommige misschien stilletjes op hopen. Die partij zit toch achter slot en grendel, en is dus geen gevaar, zoals een N-VA nu wel is.

Dus laat De Wever maar doen met wat hij nu bezig is.
En ja die kranten schrijvers zijn einde latijn, en verzinnen maar wat anders.

Nergens is er een "feit" dat Leterme 4 jaar gaat verder regeren.

Ik kan de rollen ook om draaien Anna List.
Misschien hebben sommige mensen nu schrik dat het met een centrum rechtse regeringsvorming wel zou lukken.
En halen ze dan maar een ander doemscenario voor de dag.
jaja tuurlijk bij De Tijd hebben ze schrik van een centrum-rechtse regering

ps ik hoop met u dat ik ongelijk heb, dan kan BDW mijn stem NOGMAALS krijgen

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 februari 2011 om 09:16.
Anna List is offline  
Oud 4 februari 2011, 09:15   #200
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ok, pinarello, geef ons die bijles hier dan maar (cfr mijn idee en die van vlijm en janverb zijn tegenstrijdig)
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be