Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 maart 2011, 17:32   #181
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je bedoelt dat de Belgische geschiedschrijving dat zo wil.

Dat is natuurlijk nonsens. Zo'n opera was niet voor het plebs maar voor de bourgeoisie, en dat soort volk gaat niet rellen op straat.
Franse huurlingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 maart 2011, 17:35   #182
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Waar zit jij hier nu eigenlijk over te raaskallen? Ik dacht dat jij net één van de weinige belgicisten (jawel) was die zich niet zou wagen aan het uiten van dergelijke tendentieuze onzin.
Hij doet niets anders! Net als filo (klik maar op het driehoekje, vriend). Overal komen ze aandraven met hun Hitler. Had ie niet bestaan, dan hadden ze hem uitgevonden.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 maart 2011, 17:40   #183
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Als ik dat zangfeest bekijk, begrijp ik waarom de NVA het zo moeilijk heeft met de culturele wereld in Vlaanderen.
Als ik een vakbondsbetoging zie, begrijp ik waarom die vakbonden het zo moeilijk hebben met een spijtige maar zeer realistische economische realiteit.

Zoiets?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 maart 2011, 17:48   #184
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pleidooi voor een nationaal, cultureel niveau volgens Erwin Mortier:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...-cultuur.dhtml
Citaat:
De Vlaamse Beweging, om het even in welke staatkundige context ze opereert of wil opereren, zal daarmee moeten leren leven. De cultuurboot is zonder haar vertrokken
Al goed voor de N-VA want in Le Soir werd opgeroepen om alle N-VA'ers alsook hun kiezers op een boot tot zinken te brengen. Het CGKR zag er geen gaten in. Maar Paars & CGKR zeiden wel zonder blozen dat ze zouden zoeken naar een rechter die het Vlaams Blok wel wou veroordelen, nadat een vorige rechter vond dat scheiding van recht en staat belangrijker waren en dat het een politiek proces was... Ze hebben toen een franstalige rechter gevonden die het wel wou doen. Ik vraag me af wat er nu op zijn rekening staat.

Soit... you babble.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 maart 2011, 17:50   #185
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Heu, de kunst van de huidige lichting "artiesten" een glorieus galjoen noemen is wel ferm overdreven hoor.

Maar ik kan begrijpen dat 'kunstenaars' die hespen tegen pilaren plakken en in grote kastelen in Wallonië wonen ver weg van het ordinaire vlaemsche plebs een bepaald pseudokosmopolitisch publiek aanspreken.
Gezien andere antwoorden van je in deze draad, ben ik blij deze te lezen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 maart 2011, 17:56   #186
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
En wat is nu eigenlijk de conclusie die we daaruit zouden moeten trekken? Ik voel me zeker niet intellectueel inferieur aan iemand als Luc Tuymans, laat staan dat ik verwacht dat die beschikt over een heldere en bewonderenswaardige politieke visie.

Dat de Vlaamse Beweging ergens in de afgelopen decennia de (een) boot heeft gemist: akkoord. Ik heb daar een uitgebreide post over geschreven in de draad over Bart De Wever en de cultuurdragers, maar daar kwam toen geen reactie op. Het is de reden waarom mensen als Pelgrim en Scarabaeida veelvuldig schijten op zowel het Vlaamse volk als de Vlaamse Beweging. De Vlaamse Beweging is er niet in geslaagd Vlaanderen tot een universeel gedragen, dynamisch, positief project om te vormen, en een groot deel van de Vlaamse bevolking blijft hangen in onnozele platitudes - of dat nu over 'ons Belgenlandje' en 'soldiariteit' enerzijds gaat of 'de Walen pakken ons geld af' anderzijds.
Dat Vlaamsgezinde kunstenaars zich liever bezighouden met kunst? Het lijstje van kunstenaars was indrukwekkend, maar uiteraard heeft niet iedereen zoveel politieke bagage mee als een Arno. Ik denk dat het merendeel van de kunstenaars bij hun leest is gebleven. Dat lijstje bewijst inderdaad niets. Ook de Strangers hebben dat al eens mogen ondervinden. Liever onthouden van dit politiek wespennest. Laat BDW en Beke hun mannetje maar staan, zij hebben het mandaat van de kiezer (zowel van kenners als van leken van kunst/cultuur) gekregen. Kaarjtes voor monument(om kenners niet tegen de borst te stoten) Luc Tuymans worden elders verkocht.

Laatst gewijzigd door Jakko : 5 maart 2011 om 18:05.
Jakko is offline  
Oud 5 maart 2011, 18:03   #187
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vlaamsnationalisten komen altijd zagen en janken over de harde 'repressie' na de oorlog.Niets is minder waar. De Belgische overheid trad relatief vrij indulgent op. Tenminste indien we Bruno Dewever mogen geloven. En hij kan het weten want hij deed er onderzoek naar.

Bruno Dewever:
"Over het algemeen voert de Belgische justitie een breed toegepast clementiebeleid. Oswald van Ooteghem zit één jaar in de cel. Vlamingen worden niet zwaarder gestraft dan Franstaligen. Er zijn in Vlaanderen verhoudingsgewijze wel meer politieke collaborateurs en mensen die hun burgerrechten verliezen zonder zelfs strafrechterlijk veroordeeld te zijn. Dat komt omdat het Vlaams-nationalisme de collaboratie in Vlaanderen een bredere en politieke inbedding geeft. Collaborateurs worden dan ook weer vrij snel op genomen in de Vlaamse beweging na de oorlog, een herinneringsmilieu waar de mythe gedijt dat de collaboratie in Vlaanderen verkeerde allianties sloot in het belang van het Vlaamse volk".

('Gekleurd Verleden. Familie in Oorlog'. Bruno Dewever, Martine van Asch & Rudi van Doorslaer, Lannoo 2010, blz 127.)

Een mythe inderdaad. Nu hoort men het eens van een ander. En zeker van een onverdachte bron!
Weet u wat de REX-troepen in Wallonië hebben aangericht eens duidelijk was dat de oorlog ging worden verloren? Zoniet... kijk dan vandaag de dag naar Libië. De Waalse burger was het slachtoffer van massamoorden, verkrachtingen, folteringen, ...

En Bart Dewever is overigens ook historicus maar dat zal dan in jouw brein een verdachte bron zijn. Hoewel hij de broer van Bruno DW is en die laatste dus evenzeer kan rekenen op een Godwin punt van "zwarte voorouders".

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 maart 2011, 18:11   #188
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Als het een troost mag zijn, mij stoort het Nederlands ook helemaal niet. Maar ook in Nederland zul je wel sommigen vinden die zich aan dat Vlaams storen: een meerderheid doet dat niet, ook niet in Vlaanderen (Limburg). Ik ben alvast opgegroeid in andere tijden, met de Duitse TV, de voorloper van het nasynchroniseren. Ik kan echter begrip opbrengen voor jouw onwetendheid.
Dubben is gewoon een vloek voor de taalkennis. De mensen zetten hun kindjes achter de TV en ze krijgen Nederlandstalige stemmetjes te horen bij een Duitse, Franse of Vlaamse film. Spanje betaalt daar nog altijd zwaar voor, want hun volk, waar voor respect, kent geen greintje Engels. Ze zouden het nochtans kunnen gebruiken nu hun economie plat ligt.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 5 maart 2011, 18:34   #189
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En Bart Dewever is overigens ook historicus maar dat zal dan in jouw brein een verdachte bron zijn. Hoewel hij de broer van Bruno DW is en die laatste dus evenzeer kan rekenen op een Godwin punt van "zwarte voorouders".
Inderdaad, Bruno De Wever heeft het over Vlaams-nationalistische 'mythen'...maar hij komt toch zelf uit een zwart nest? Zou Vlaams-nationalisme dan toch niet genetisch bepaald zijn? *belgicistische breinen ontploffen*

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 5 maart 2011 om 18:34.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 5 maart 2011, 18:36   #190
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat me ook niet om één auteur. Bekijk de kunstenaars die zich de afgelopen tijd hebben uitgesproken tegen het nationalisme. Dat gaat om auteurs, theatermakers, dansers, regisseurs, schilders, beeldhouwers, acteurs, muzikanten, enz. En telkens zij die het best scoren zowel qua artistieke erkenning als economisch gewicht.

Het ging niet om charmezanger Louis van Damme, keukenschilder Frans van Lauwerijsen, de schrijver van de stationsroman 'Dokter Peeters en de Patiënt met Lage Rugpijn' of de tamboer-majoor van de fanfare Peter Benoit.

Het gaat om wat we aan cultuurdragers en -makers voortbrengen. Geen daarvan wenst met het Vlaams-nationalisme geïdentificeerd te worden, ze verzetten zich tegen de politiek die daarop geënt is en ik zie aan de andere kant geen kunstenaars of cultuurwerkers die het tegenovergestelde standpunt uitdragen.
Tja U weet ongetwijfeld dat een 'cultuurdrager' die zich niet als belgicist out nooit een plaatsje op de VRT of in onze 'Vlaamse' kranten verwerft... Zij zijn in feite tegen 'Vlaanderen' uit eigen belang...

En 'cultuurwerkers' die zich van hun volk afgewend hebben... Om van te ........
Waarschijnlijk vindt men dat nergens ter wereld...

En extreem kleinlinks dat hoog oploopt met kapitalist - en vulgaire praatverkoper - Tuymans... Men moet het maar doen...
freelancer is offline  
Oud 5 maart 2011, 18:39   #191
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dubben is gewoon een vloek voor de taalkennis. De mensen zetten hun kindjes achter de TV en ze krijgen Nederlandstalige stemmetjes te horen bij een Duitse, Franse of Vlaamse film. Spanje betaalt daar nog altijd zwaar voor, want hun volk, waar voor respect, kent geen greintje Engels. Ze zouden het nochtans kunnen gebruiken nu hun economie plat ligt.
Je bent waarschijnlijk ook iets jonger dan mij: ik pleit hier helemaal niet voor dubben. Ik spreek alleen over mijn kindertijd (leesonbekwaam) en later, toen ondertiteling de hoofdmoot was. En een Germaanse taal aanleren is niet zo moeilijk voor een Vlaamse Limburgse Belg. Chapeau voor Polen, die vaak Engelse ondertiteling geeft bij haar programma's, maar toch niet aan te bevelen voor kinderen en vooral niet te ontvangen in mijn tijd. Engels, geen problemen mee, ook ik vind in deze de originele beter dan de gedubde (maar soms ook wel de ongeëvenaarde Duitse versie). Mijn rechterhelft is trouwens Engels en Vlaming (uitgezonderd bij voetbal). Maar de schuld bij bejaarden leggen, zoals sommige grootstedelijke pseudo-intellectuelen dit willen verkopen, is "a bridge to far far". Get a life zou ik dan zeggen vanuit mijn kerktoren-politiek. Vanuit Vlaams standpunt bedroevend en armoede troef.

Laatst gewijzigd door Jakko : 5 maart 2011 om 19:05.
Jakko is offline  
Oud 5 maart 2011, 18:47   #192
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Tja U weet ongetwijfeld dat een 'cultuurdrager' die zich niet als belgicist out nooit een plaatsje op de VRT of in onze 'Vlaamse' kranten verwerft... Zij zijn in feite tegen 'Vlaanderen' uit eigen belang...
Dus al ik het goed begrijp is iedereen bij de VRT en de 'Vlaamse' Kranten een ge-out Belgicist ?

Ik heb blijkbaar nogal veel outings gemist. Deze van Erik Van Looy had ik ook gemist.

Hier moeten toch sporen van te vinden zijn op internet ? Kan iemand de outing van een Siegfried Bracke eens geven ? Uiteraard wil ik ook wel outings van andere VRT'ers en krantenmakers lezen.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 5 maart 2011, 19:12   #193
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dus al ik het goed begrijp is iedereen bij de VRT en de 'Vlaamse' Kranten een ge-out Belgicist ?

Ik heb blijkbaar nogal veel outings gemist. Deze van Erik Van Looy had ik ook gemist.

Hier moeten toch sporen van te vinden zijn op internet ? Kan iemand de outing van een Siegfried Bracke eens geven ? Uiteraard wil ik ook wel outings van andere VRT'ers en krantenmakers lezen.
Koekendozen gaan dat natuurlijk niet opmerken...
freelancer is offline  
Oud 5 maart 2011, 19:20   #194
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:

U ziet voornamelijk dingen die er niet zijn. Wie is er voornamelijk gefocused op een Begicistische definitie? Erik Van Looy heeft zich inderdaad geout. Mag ik dan zo vriendelijk zijn u hypocriet te noemen, of zegt u dat liever ook niet van uzelf?
Jakko is offline  
Oud 5 maart 2011, 20:14   #195
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Ik ben effen niet mee?Vlamingen op één hoopje gooien met collaborateurs?Waar lees ik dat ? van eerlijke communicatie gesproken.

ik lees:
Vlaamsnationalisten komen altijd zagen en janken over de harde 'repressie' na de oorlog

(maar kom Vlaamsnationalisten kunnen gekwetst zijn door de woorden 'zagen en janken' dat is juist)
Kan er even iemand dit in braille omzetten, ingeval dit mocht helpen? Dank bij voorbaat. Als boerke van Limburg hou ik het eerder op selectief blind zijn, maar hoop doet leven.

Citaat:
De term 'belgicist' is volkomen inhoudsloos. Niemand weet eigenlijk wat dat nu betekent. Bovendien heeft het vaak een denigerende connotatie. Precies of er geen Nederlandstalige Belgen zouden kunnen zijn die opkomen voor hun Vlaamse taal en cultuur.

Dat echter diezelfde Vlaamsnationalisten die uit volle borst zingen over 'hun Vlaamse' cultuur in het verleden méér dan eens hun taal en cultuur verkwanseld hebben voor een bord linzensoep en vetbetaalde postjes in het Groot-Duitse Rijk, wordt vakkundig onder de mat geveegd door onze Vlaamse Kerels (rekels?). Ook toen zongen ze samen ongeveer dezelfde liedjes. Alleen, in de plaats van Mie Katoen en Tinneke van Heule, zat toen iemand anders op de eerste rij zoals Reimond Tollenaere en zo, en collaborerende VNV-ers zoals de grootvader van Olijke Bart.
PS: van System, communistisch of belgicistisch toet er niet toe. Zielig, nietwaar; Belgicist heeft vaak een denigrerende connotatie, maar Vlaamsnationalisten er met de grove borstel doorhalen heeft blijkbaar geen enkele connotatie. Bij alle Chinezen, maar niet bij den dezen, jogo.

Laatst gewijzigd door Jakko : 5 maart 2011 om 20:44.
Jakko is offline  
Oud 5 maart 2011, 22:19   #196
floris flitspaal
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht

En 'cultuurwerkers' die zich van hun volk afgewend hebben... Om van te ........
Waarschijnlijk vindt men dat nergens ter wereld...

En extreem kleinlinks dat hoog oploopt met kapitalist - en vulgaire praatverkoper - Tuymans... Men moet het maar doen...
Jongens, wat een gefrustreerde zever. Neem een temesta en ga vanavond eens vroeg slapen. En zeg morgenvroeg goeiedag tegen iedereen die je tegenkomt. Je zal zien, het valt nog wel mee met die belgicisten, extreemlinksen en vulgaire praatverkopers!
floris flitspaal is offline  
Oud 5 maart 2011, 22:37   #197
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floris flitspaal Bekijk bericht
Jongens, wat een gefrustreerde zever. Neem een temesta en ga vanavond eens vroeg slapen. En zeg morgenvroeg goeiedag tegen iedereen die je tegenkomt. Je zal zien, het valt nog wel mee met die belgicisten, extreemlinksen en vulgaire praatverkopers!
nice

ministe van agitatie is offline  
Oud 5 maart 2011, 22:42   #198
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floris flitspaal Bekijk bericht
Citaat:
nice
Aanzetten tot...
Oud 10 maart 2011, 11:16   #199
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pleidooi voor een nationaal, cultureel niveau volgens Erwin Mortier:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...-cultuur.dhtml
Dit vind ik wel mooi verwoord, moet ik zeggen:

"Een mens is de moeizame verzameling van zijn contradicties."

Als we er nu even van mogen uitgaan dat ook flaminganten/Vlaams-nationalisten mensen zijn, dan geldt deze uitspraak natuurlijk ook voor hén.

En tenzij we per sé met twee maten en twee gewichten willen werken, kunnen we hen de 'moeizame verzameling van hun contradicties' moeilijk kwalijk nemen, als we dat niet tegelijk voor élke andere mens doen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 10 maart 2011, 11:27   #200
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nee maar het schaad zeker niet als je dat bent.

Citaat:
Die de NVA met ETA vergeleek?

Die is van woestijnvis trouwens.

De berichtgeving op de VRT is niet echt neutraal, gelukkig neemt het niet de vormen aan van de franstalige media, maar de vrt is zeker voor verbetering vatbaar.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be