![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
we mogen niet in de val trappen dat we een wetenschappelijke theorie (darwinisme) verwarren met een zingevingsverhaal (intelligent design). die verwarring ontstaat volgens mij al wanneer we, zoals de ID-aanhangers, een gerechtvaardigde kritiek en pertinente vragen over het darwinisme presenteren als een bewijs voor het ID-verhaal. we moeten duidelijk proberen te zien dat darwinisme en ID twee antwoorden op verschillende vragen zijn. assalaam alaikum redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De logische consequentie van de evolutietheorie is dat God niet bestaat, en er dus ook geen algemeen geldige 'zin van het leven' is (en eigenlijk ook geen moraal, maar slechts oorzaak en gevolg). Dat is niet het antwoord dat mensen willen horen, alhoewel Jaap van Heerden terecht opmerkt dat we eigenlijk blij mogen zijn dat het leven geen zin heeft: het schept de vrijheid om zelf iets van ons leven te maken (iets wat je niet hebt in godsdienst: je hebt weliswaar de 'vrijheid' om gods geboden niet te volgen, maar je zult er wel voor in de hel branden).
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
vergeef me als ik dingen verkeerd begrijp of als ik dat wat ik goef begrijp onduidelijk verwoord. volgens mij is er geen scheiding tusse nde wereld van de wetenschap en de wereld van de godsdienst, is er alleen een scheiding tussen de manier waarop ze taal gebruiken om hun gedachten te beschrijven. volgens mij, maar dat is maar een mening van een weinig onderlegd iemand, loopt de analyse van brian magee daar ook mis. hij ziet niet helemaal helder in wat het logisch positivisme poogde te schetsen. wittgenstein deed het mystieke zeker niet af als een taalspelletje (in de conventionele betekenis van het woord), hij zei wel dat onze propositionele taal niet werkte als we het over mystiek (in zeer ruime zin) hebben. hiermee stelde hij hetzelfde als wat mystici in bijna alle tradities al eeuwen zeggen, ons conceptueel denken kan het mystieke niet bevatten. wittgenstein zegt dat wanneer alle wetenschappelijke vragen beantwoord blijven, we de levensvragen nog niet eens aangeraakt hebben. natuurlijk blijft er dan geen enkele vraag over en juist dat is volgens wittgenstein het antwoord. veel vroeger dan het logisch positivisme wisten de westerse wijsgeren dit verschil al. de ultieme realiteit van de dingen, het ding an sich, is niet kenbaar. elk concept dat we daarvan hebben is uiteindelijk fundamenteel beperkt. maar zelfs al ver voor kant maakten de klassieken een onderscheid tussen het fenomenale (de wereld van de fenomene, de verschijnselen) en het noumenale (de wereld van de nous of van de ziel, de geest, de rede). over het fenomenale kunnen we spreken in concepten, maar over het noumenale kunnen we dat niet. daar moeten we een ander soort denken, een ander soort taal voor hanteren. de scheiding die ik dus wil aanbrengen is tussen de taal van het wetenschappelijk discours en die van het religieuze discours. religie probeert een diepere dimmensie aan te raken, probeert over het noumenale te spreken. een religieus discours kan dus niet uitsluitend uit proposities bestaan. dat is een groot verschil met een wetenschappelijk discours, waar dit juist de bedoeling is. de logische consequentie uit de evolutietheorie is volgens mij dan ook niet dat god niet bestaat, maar dat een bepaald godsbeeld, met bijbehorende interpretatie van heilige teksten, niet langer houdbaar is. gods bestaan of niet bestaan zijn niet wetenschappelijk toetsbaar. het is zelfs zo dat nog het concept 'bestaan', noch het concept 'niet bestaan' toepasbaar is op god. elk concept dat je van god hebt en dat 'bestaan' of 'niet bestaan' vereist is een verkeerd concept (waarmee ik niet zeg dat het een waardeloos of nutteloos concept is). wie god echt probeert te vinden moet telkens opnieuw zijn beeld dat hij van god heeft loslaten. god vinden is dan ook geen gebeurtenis, geen resultaat van een heel proces, het is het proces zelf. god zoeken is god vinden, telkens opnieuw maar telkens anders, dieper. ik geloof stiekem dat je op den duur god echt gevonden hebt, maar dat je merkt dat je niets gevonden hebt. dat niets, dat wegvallen van alle concepten, is god. het enige juiste begrip dat we van hem kunnen hebben, hebben we in de stille ruimte tussen twee van onze gedachten. ik wens je veel succes toe op je zoektocht en hoop dat je altijd en overal vrede en vreugde mag vinden. assalaam alaikum redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lomeanor : 6 februari 2006 om 15:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() @myrdjinn
Hoe selecteert u de organismen die u wilt bewaren? Hoe selecteert u de mutanten in uw cultuur? Bouwt u bijvoorbeeld geen antibioticum resistentie domein in om de gewenste mutanten te selecteren? De mutaties gebeuren inderdaad vanzelf, u voegt geen mutageen toe. Maar u bent wel een intelligente kracht die het geheel stuurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Even toevoegen: uw selectie is dus geen "natuurlijke" selectie maar een doordachte, intelligente selectie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Burgemeester
|
![]() een eerste selectie gebeurt idd met een antibioticum en/of witblauwkleuring, maar hierbij is NIET geraakt aan het gen. dat zijn eigenschappen van de vector, zoals je vermoedelijk wel weet.
de verdere selectie is met radioactiviteit -> affiniteit nagaan voor een substraat (radioactief gemerkte cyclohexenylderivaten) op een SDS-PAGE. en idd! de selectie maken wij nu zelf, dat is volledig waar. de eisen die wij nu stellen, zouden in de natuur niet voorkomen (enzymen zoeken die specifiek CeNA kunnen aanmaken -> doel: antisense therapie), maar voor de mutaties zorgt de natuur al. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ging er inderdaad van uit dat deze techniek gebruikt werd.
Je kan dus inderdaad zeggen dat mutaties at random gebeuren in de natuur (wat ik nooit tegengesproken heb) maar je labo-setting is dus duidelijk geen voorbeeld van "natuurlijke" selectie volgens Darwin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Banneling
|
![]() zelfs OMschrijvingen zijn on natuurlijk bij sommige reflecties tegenwoordig .
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum
thank god for darwin! slm |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Burgemeester
|
![]() niet darwin, je bedoelt warme chocomel op een winterse avond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 8 februari 2006 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |