![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hij had er VB bijgeteld geloof ik.
#182 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vror de rest verwijs ik u door naar mijn handtekening. Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2011 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
#184 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omgekeerd geldt dat ook. Citaat:
Citaat:
Zij willen inderdaad een forse gebiedsuitbreiding. Mag dat misschien? |
|||
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gewestsgrenzen zijn geen adminstratieve grenzen zoals kantons, of gemeentes, of zoiets, die enkel maar daar zijn om hierarchisch bestuur mogelijk te maken, en die dus, naargelang de evoluerende omstandigheden, aangepast kunnen worden, kwestie van het efficientste bestuur te hebben. De Gewestsgrenzen in Belgie zijn de grenzen van het grondgebied van de verschillende volkeren die in Belgie leven. Het zijn de afbakeningen van het territorium van die volkeren. Om de hoofdstad van de federale staat niet aan een van de volkeren toe te kennen, heeft men daarom "niemandsland" ingevoerd, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juli 2011 om 06:03. |
|
![]() |
![]() |
#186 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Meent u dat nu? Dat moet een van de zwakste argumenten zijn die ik ooit gelezen heb. U kan me nog steeds verrassen, system. |
|
![]() |
![]() |
#187 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moesten we u manier van redeneren volgen, zou dit neerkomen op de volgende houding van de NVA tegenover de andere politieke partijen: "Benoem maar jongens, maar wij doen daar niet aan mee." Dat gelooft u toch zelf niet. En dus, de NVA zit aan de vleespotten in de Vlaamse regering en doet maar precies hetzelfde als de andere partijen. En dat wil zeggen: ze laten zich de kaas niet van het brood snoepen door andere partijen, ze graaien als de anderen en liefst zo snel en zo veel mogelijk, ook zoals de anderen. Laatst gewijzigd door system : 25 juli 2011 om 08:32. |
|
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, uiteindelijk zijn de bewoners van een territorium, mits met een significant oppervlak en inwonertal, de 'bezitters' van dat territorium.
We kunnen natuurlijk ook gewoon blijven kijken met zijn allen hoe de situatie in HV zijn bestemming vindt. Want we zijn allemaal op dit moment getuige van het HV experiment: Dwz: 'Wat zou er gebeuren als er 600.000 Franstaligen in HV wonen, nauwelijks Vlamingen meer wonen, de Franstalige media voluit toegankelijk, de Nederlandstalige media mondjesmaat toegankelijk, en de Franstalige gemeenschap (ook die van Frankrijk) eensgezind dit gebied opeist?' Het alternatief is ervoor te zorgen dat dit 'experiment' niet plaatsvindt. Citaat:
De Franstalige politici hebben dat al heel lang door. |
|
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#190 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik zie daar nogthans dagelijks tekenen van: de macro in machelen die in het nl en fr afficheert, en franstalige films/strips/boeken verkoopt; winkels in vilvoorde waar je niet met het Nederlands moet afkomen, want dan wordt je gegarandeerd buitengewerkt...
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
![]() |
![]() |
#191 |
Minister-President
|
![]() Moeten we dan niet dringend een Arabische Gemeenschap oprichten die bevoegdheden krijgt in Brussel? (en ja, dit is een serieuze vraag!)
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu staat in ieder geval Vlaanderen met de rug naar de immigranten van BHV toe. Daar weten de Franstaligen wel raad mee. Veel dommer kan het niet. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 juli 2011 om 14:36. |
|
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gebieden verkregen door geweld en gewapende conflict zijn rechtmatig als ze er maar genoeg eigen volk achteraf naartoe sturen om zich te settelen. Dat is de Eberhard-doctrine. Laatst gewijzigd door Another Jack : 25 juli 2011 om 14:36. |
|
![]() |
![]() |
#194 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op heel lange termijn (eeuwen) heb je natuurlijk gelijk: bewoners van streken raken op den duur, na verschillende generaties, totaal vermengd met de lokale "inheemsen" en er is dan geen onderscheid meer. Indien dat gebied democratisch georganiseerd is, dan hebben zij uiteindelijk het laatste woord. Maar indien je aan het idee van "volk" en "territorium" enige betekenis toekent, en dus dat totale anarchisme weigert, dan kan je onmogelijk stellen dat lokaal gezien, "een territorium" toebehoort aan de "inwoners" ervan, want dan heb je totaal arbitraire keuzes van territorium en inwoners, en hebben "grenzen" totaal geen betekenis. Ik kan dan beslissen dat ik, met mijn gezien, een "significant" aantal inwoners vertegenwoordig van mijn eigen grond, en mijn eigen staat uitroepen, met zijn eigen wetten en dergelijke. Ik kan dat doen met een goed gekozen stel buurtbewoners, en zo mijn willetje opleggen aan de andere buurtbewoners die we ermee gerekend hebben, maar ervoor gezorgd dat die net in de minderheid waren. Dan kunnen stukken Antwerpen of Brussel of nog andere grootsteden gewoon Noord-afrikaanse gebieden worden. Nee, nee. Er is een Vlaams volk dat een bestuursstructuur heeft over een territorium, het Vlaamse Gewest, en dat territorium is afgebakend door de Gewestgrenzen. Dat gewest is souverein verantwoordelijk over de territoriale beginselen binnen die Gewestgrenzen. Als je dus daar iets aan wil veranderen via de "inwoners", dan zal dat moeten gaan via het Gewest. In de mate dat die inwoners geen "buitenlanders" zijn, maar tot dat volk gerekend worden, en dus politieke rechten genieten binnen die struktuur, mogen zij natuurlijk op democratische wijze altijd gaan stemmen voor partijen, of zelf partijen oprichten, die hun desiderata naar voren schuiven, en als ze daarmee een meerderheid vormen binnen een coalitie, of alleen, kunnen ze dat in een wet gieten binnen het Vlaamse gewest. Citaat:
De franstalige gemeenschap zou consulaten kunnen oprichten in dat gebied. De franstalige gemeenschap zou cultuurhuizen kunnen KOPEN en daar op haar kosten dingen doen voor haar onderdanen. En de Franstalige gemeenschap zou zelfs eventueel een BOD kunnen doen aan het Vlaams gewest om die grond TE KOPEN, bod dat het Vlaams gewest zou kunnen overwegen. Zeg maar, aan 500 Euro de vierkante meter of zo. Citaat:
Meer moet dat niet zijn.
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen mag men hopelijk thuis, op straat, in winkels, waar men wil, frans spreken als men dat wil. Enkel met de overheid moet men de officiele taal aanwenden he. Een Chinees die een winkel houdt, en enkel maar Chinees kan of wil praten, daar is niks mis mee, als hij maar een oplossing heeft (zijn neef die vertaalt of zo) om met de overheid te communiceren. Men kan eventueel wel wetten opleggen voor berichtgeving op openbare plekken (uithangborden en zo), hoewel ik daar zelf geen voorstander van ben. Maar al dat heeft niks niemandalle te maken met enige politieke rechten. Als er 80% chinezen wonen in een dorpje, dan blijft dat dorpje liggen binnen een gewest waar een officiele taal gesproken wordt, en die officiele taal is geldig voor alle overheidsoperaties (gemeenteraden en dergelijke). De chinezen die daar wonen mogen overal chinees spreken, behalve als ze burgemeester zijn en een gemeenteraad houden. Ze mogen eventueel een chinese partij oprichten en in het Vlaamse parlement terechtkomen. Op die manier kunnen ze misschien stemmen voor een wet die het chinees toelaat op sommige gemeenteraden. Maar een gemeente is geen volk, een gemeente is geen volksterritorium. Op hun eigen kunnen ze dat niet.
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ofwel vinden zij dat zij tot een ander volk behoren, en dus als buitenlander moeten gerespekteerd worden, en hun politieke rechten bij HUN volk, op afstand, moeten kunnen uitoefenen, ofwel zijn ze gewoon deel van het volk in kwestie, en is er geen reden waarom zij anders behandeld worden dan de rest van dat volk. Stukjes willekeurig territorium afbakenen om daar dan zogezegd een meerderheid te hebben en zich "af te scheuren" kan enkel maar via een soort van revolutie, he. Inderdaad bijgestaan door buitenlandse krachten. Maar dan zal het "aangevallen" gebied zich ook verdedigen.
![]() |
#199 |
Europees Commissaris
|
![]() Sterke posts Patrick, ik leer bij.
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat het grote misverstand in dit land komt omdat Vlamingen de gewestsgrenzen (zoals ik) beschouwen als de grenzen van het territorium van een volk (zoals staatsgrenzen) ; en dat Franstaligen dat beschouwen als administratieve grenzen zoals, zeg maar, gemeentegrenzen of kantonsgrenzen. Die laatste hebben geen grote betekenis: het zijn gewoon administratieve afbakeningen om het bestuurswerk te verdelen. Evolueert de toestand, dan is het niet onzinnig om die grenzen aan te passen. Zoals in een werkplaats, waar Jantje verantwoordelijk is voor de draaibanken, die zich over 2/3 van het atelier uitspreiden, en Jefke die verantwoordelijk is voor de vloer met manipulaties met kranen van grote werkstukken en hun assemblage. Is de bedrijfsevolutie zo dat men naar compactere machines en grotere geassembleerde structuren gaat, dan is het normaal om de "grens" tussen machines en montage op te schuiven naar zeg maar 1/2 en 1/2. Jefke en Jantje moeten daar niet over treuren. De "administratieve" grens tussen draaibanken en montage is gewoon aangepast aan de noden van herorganisatie van goed bestuur.
Maar dat is totaal iets anders dan grenzen opschuiven van territoria van volkeren. Dat is zoals de muur gaan verzetten tussen het bedrijf van meneer Peeters en de akker van boer Janssens "omdat meneer Peeters toch al, met toelating van boer Janssens, soms een bedrijfswagen parkeerde op zijn akker, he". En de franstaligen zijn een beetje hypocriet door gewestsgrenzen als administratieve grenzen te beschouwen die zich maar moeten aanpassen aan de "werkelijkheid van het terrein" ; want ze maken wel degelijk zonder blozen gebruik van die ANDERE grenzen tussen volkeren in het staatsbestel: de speciale meerderheden en de struktuur van de speciale wetten.