Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2011, 19:35   #181
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Waarom is Breivik gek ? Omdat hij geen islam in Europa wenst ? Neen zo lopen er hier duizenden. Omdat hij over gaat tot direct action ? Neen elke dag vallen er zo wel ergens doden. Omdat hij het alleen deed ? Neen hij zag in dat reeds velen voor hem gepakt waren alvorens ze met hun groep konden toeslaan ? Omdat hij zich de titel esterial knight of zo iets aan mat ? Nee, normaal gezien riddert onze koning hier ook elk jaar. Omdat hij een boek schreef van 1500 bladzijden ? Neen, dat doen nog velen en die krijgen daar nobel prijzen voor. Omwille van de inhoud van het boek ? Het internet staat vol zulke boeken, you tube staat vol flimpjes hoe je dingen kan opblazen, ...
Neen, mij lijkt die mens helemaal niet gek.
²
Oud 27 juli 2011, 19:35   #182
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Niet mee eens.

De realiteit wijst uit dat dat enkel zo is bij choquerende gebeurtenissen.

Hoe erg het ook is: ik vrees van wel.

OK, dan was mijn reactie onterecht.

Mee eens.

Dat weet ik nog zo niet. De thesis (veel te ruw omschreven maar vor nuance is hier geen plaats), dat "links" verantwoordelijk is voor de negatieve gevolgen van de massa-immigratie is tamelijk breed verspreid. Ik denk dat het mainstream is in de westerse wereld.

Maar dat is NIET wat ik bedoelde met lessen die we kunnen leren uit deze moordpartij. Ik zie de Oslo-slachting eerder in de rij van andere moordpartijen, in Amerikaanse scholen bijvoorbeeld, of in dat winkelcentrum in Nederland, of in Amersfoort, of zelfs gewoon mannen die hun gezin uitmoorden.

De gemeenschappelijke noemer is imho uitsluiting, waarop sommige kwetsbare individuen die zich tegen de muur geduwd voelen reageren met extreem tegengeweld.
zowat de slechtste public relations voor rechts of extreem rechts die men kan inbeelden
Oud 27 juli 2011, 19:36   #183
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ja, en daar gaan ze binnen honderd jaar dan eens goed met lachen.
De psychiatrie heeft al eeuwen gediend om ongewensten in weg te steken.
²

Aandoenlijk, die plotse aanbidding van de psychiatrie door sommigen hier.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 27 juli 2011 om 19:36.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:38   #184
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Aardige analyse, zo goed als helemaal mee eens.
Allemaal wild geraas, speculatief, theoretisch en op afstand
Er zal veel tijd overheen gaan om te analyseren hoe Breivik geradicaliseerd raakte en waarom.

Of zijn advocaat gelijk heeft over zijn gekte, moet ook nog vastgesteld en bevestigd. Het lijkt me wel aannemelijk.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:39   #185
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
²

Aandoenlijk, die plotse aanbidding van de psychiatrie door sommigen hier.
Je wil natuurlijk liever zelf bepalen wie gek is en wie niet...om massamoordenaars des te beter als profeten te kunnen behandelen?
Oud 27 juli 2011, 19:40   #186
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
naar mijn mening ben je in die mate gek,
dat je het helemaal niet gek vind dat jij word neergeknald omwille van iemand zijn overtuigingen
Dat gebeurt dagelijks en al duizenden jaren, zolang de homo sapiens bestaat. Al de doders waren dus gek, evenals degenen die het repressiebeleid op poten zetten?
Oud 27 juli 2011, 19:41   #187
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je wil natuurlijk liever zelf bepalen wie gek is en wie niet...om massamoordenaars des te beter als profeten te kunnen behandelen?
Het is toch niet omdat je denkt dat hij niet gek is dat je hem ophemelt?
Oud 27 juli 2011, 19:41   #188
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ah, het is de manier waarop dat doorslaggevend is, niet het aantal. Interessant.

Maar wie is er dan het gekst ? Iemand die met een lepel 20 mensen vermoordt, of iemand die 5 mensen met een pistool vermoordt ?

Is iemand die 7 mensen doodkietelt normaler dan iemand die 5 mensen levend opeet ?

Of is iemand die 10 mensen wurgt te vergelijken met iemand die 3 mensen van de brug afduwt ?

Allemaal ingewikkeld hoor.
Ik kan er niet aan doen dat uw mens- en wereldbeeld zo beperkt is hé. Echt niet. Alleen jij kan daar verandering in brengen.
Oud 27 juli 2011, 19:42   #189
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is NIET wat ik bedoelde met lessen die we kunnen leren uit deze moordpartij. Ik zie de Oslo-slachting eerder in de rij van andere moordpartijen, in Amerikaanse scholen bijvoorbeeld, of in dat winkelcentrum in Nederland, of in Amersfoort, of zelfs gewoon mannen die hun gezin uitmoorden.
Foutief over de hele lijn. Breviks wandaden zijn 100 pct. politiek geïnspireerd. Je vergelijkingen gaan bijgevolg niet op.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:43   #190
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan er niet aan doen dat uw mens- en wereldbeeld zo beperkt is hé. Echt niet. Alleen jij kan daar verandering in brengen.
Fijn.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:44   #191
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zowat de slechtste public relations voor rechts of extreem rechts die men kan inbeelden
Tja, als men voortdurend op vinkeslag ligt om elke choquerende gebeurtenis politiek uit te buiten, dan kan ik me inbeelden dat men dat zo ziet.

Wie is dan de psychopaat, vraag ik me af.
Oud 27 juli 2011, 19:45   #192
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gebeurt dagelijks en al duizenden jaren, zolang de homo sapiens bestaat. Al de doders waren dus gek, evenals degenen die het repressiebeleid op poten zetten?
beschaving is jou vreemd?

Laatst gewijzigd door globalmedia : 27 juli 2011 om 19:45.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:46   #193
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
En wat doet U allemaal zelf?
als ik een term uit de psychologie gebruik, zoals we allemaal wel eens doen, dan doe ik dat niet met het gezag te spreken als gediplomeerd psychiater of psycholoog. Dan ben ik gewoon een leek die een woord gebruikt dat ondertussen tot de algemene woordenschat is gaan behoren, zoals paranoia, waandenkbeelden of hysterie.

Maar als een psychiater dat doet, zonder de patiënt in kwestie zelf te hebben onderzocht, dan schendt hij de deoontologische code van zijn beroep.

Het verschil lijkt mij nogal duidelijk, eigenlijk.
Oud 27 juli 2011, 19:47   #194
eno2
Banneling

Standaard

profetische breivik:

Berlusconi ally Francesco Speroni says Norwegian killer's ideas are in defence of western civilisation

Gekken overal...
Oud 27 juli 2011, 19:47   #195
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kijk, als jij mijn intenties beter kent dan ik, en zelfs niet aarzelt om ze hier neer te schrijven en aldus jezelf enig gewicht te geven, waarom dan nog discussiëren hé?

Ik zet je bij in het hoekje van Pericles.
Oud 27 juli 2011, 19:49   #196
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Foutief over de hele lijn. Breviks wandaden zijn 100 pct. politiek geïnspireerd. Je vergelijkingen gaan bijgevolg niet op.
O maar zo zijn er ook genoeg. De Una-bomber of Mc Veigh bijvoorbeeld. Ook met ellenlange manifesten.

Dat doet niets af aan mijn buikgevoel dat de diepe oorzaak van dit extreem geweld geworteld is in uitsluiting. Politieke uitsluiting in dit geval.
Oud 27 juli 2011, 19:50   #197
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
beschaving is jou vreemd?
Definieer beschaving, definieer vreemd.

Of antwoord misschien gewoon op mijn opwerping, met een argument bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 27 juli 2011 om 19:51.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 19:59   #198
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De gemeenschappelijke noemer is imho uitsluiting, waarop sommige kwetsbare individuen die zich tegen de muur geduwd voelen reageren met extreem tegengeweld.
Ik denk dat je hier dicht bij de waarheid zit.
We hebben de afgelopen jaren wel zo onze ervaringen gehad: Volkert, de moordenaar van Fortuyn (links activistisch); Mohammed B., de moordenaar van Van Gogh (jihadistisch); Karst T. (Apeldoorn, Koninginnedag (extreemrechts)); die zonderling bij jullie in dat kinderdagverblijf en nu deze Breivik.

Ik denk dat de ideologie waaruit ze hun ''inspiratie'' haalden eerder toevallig en cultureel bepaald is dan structureel. Natuurlijk speelt de maatschappij een rol maar niet de massa-immigratie. Maar je ziet wel heel veel overeenkomsten tussen de daders: Allemaal mislukt, gefrustreerd, eenzaam, relatief hoog iq, leefden ''nog bij hun moeder'' of kwamen anderszins uit gebroken gezinnen én ze zagen allemaal hun wereld/maatschappij als bedreigd door degenen die ze hebben vermoord. Die bedreiging konden ze alleen tegengaan door ''een daad'' te stellen. Verkleed, in uniform, teruggrijpend naar een vermeend romantisch verleden. Allemaal wilden ze publiciteit en hun daad tot in den treure verklaren, zoals Volkert en Mohammed (nu is 1500 pagina's wel héél veel) en ze zagen zichzelf allemaal als held.

Maakt dat de dader gek? Ik weet het niet. Volkert heeft het syndroom van Asperger maar of dat alles verklaart? Het zou mij niet verbazen als bij deze Breivik ook zoiets geconstateerd wordt (zijn advocaat noemt hem ''kil'', zonder berouw).

Als je de oorzaak in de maatschappij wilt zoeken dan zou je het m.i,. moeten zoeken in de vergaande individualisering, zonder sociale controle, waarbij de televisie en internet op onze kinderen moeten passen en wij ons weken in ons huis kunnen terugtrekken zonder anderen te hoeven ontmoeten. Ik denk steeds dat als deze jongens ''een meisje zouden hebben gehad'', of een normaal sociaal leven, het zover niet zou zijn gekomen. Maar misschien ben ik wel mis.

Of is het een variant van Catch 22?: ''Je moet wel gek zijn om dit soort daden te kunnen plegen?'' Ook dat weet ik niet. Zo op het eerste gezicht lijkt deze Breivik me niet normaal.

Zijn daad wordt ook vergeleken met 9/11 of de daden van ETA of IRA maar dat lijkt me niet terecht. Dat zijn organisaties met een politiek doel. Hoewel deze Breivik wel extreem-rechts politiek geinspireerd is lijkt me daar toch niet de oorzaak te liggen.

Hoe dan ook, iedereen van links tot rechts kan zich afvragen in hoeverre de toon van het hedendaagse politieke debat debet is aan dit soort daden. Maar ik denk dat iedere ''zot'' wel geinspireerd kan worden door elke politieke richting, op welke toon dan ook gevoerd. Ik zie niet in hoe je dit zou kunnen vermijden zonder de Vrijheid van Meningsuiting drastisch in te perken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 20:05   #199
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Iemand die dergelijke "operatie" tot in de puntjes kan voorbereiden, lijkt mij allerminst gek. Net zomin gek, als diegenen die "09/11" hebben uitgevoerd (en vooral voorbereid).
Dat hangt ervan af over wie 't gaat: indien het moslims waren, dan zijn ze crimineel, indien 't inside job was werd ze door gekken gepland, zo simpel is dat.
Neem nu Kennedy: die werd toch door een gek afgeknald.

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 juli 2011 om 20:06.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2011, 20:09   #200
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Dat is zo...

Waar kan ik ergens uw reacties lezen in verband met de aanslagen van de aanslagen in Londen, Madrid...

Of hebt U toen evenveel uw mond open gedaan?
ik ben lid van dit forum sinds 2006 (en ben nog steeds actief onder dezelfde nick als in het begin trouwens)
Dat is dus n�* de aanslagen die jij noemt, ik kon moeilijk in de teletijdmachine van professor Barabas stappen om retro-actief op die gebeurtenissen te reageren.

Maar als je de moeite zou doen om mijn oude posts uit het subforum internationaal te gaan zitten nalezen, dan zou je merken dat ik steeds elke vorm van terreur als politiek wapen ten stelligste heb veroordeeld, ongeacht van welke kant deze terreur afkomstig was.
Ik heb zelfs ooit eens zodanig Hamas zitten afbreken dat ik een zionist werd genoemd, en diezelfde dag werd ik beschuldigd een Hamas-sympathisant te zijn omdat ik de Israëlische staatsterreur op de korrel nam.
Dat vond ik wel grappig eigenlijk, hoe men hier steeds mensen tracht te labelen en steeds de bal weer misslaat

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be