Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2011, 23:03   #181
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Geen alcohol? Geen sigaretten? Geen caffeïne? Nog nooit slaappillen, kalmeerpillen, antidepressiva, anticongestiva of hoestdrankjes moeten nemen? Houdt ge de vanille, de straffe pepers en nootmuskaat ook buiten?
Moeten telt niet
Niet-drugs ook niet

Citaat:
OK dat is ook waar. Maar het is niet aan jou om die levensstijl
[list=1][*]ook maar te verwachten bij anderen, of te veronderstellen dat iedereen dat maar moet aankunnen[*]laat staan te argumenteren om die levensvisie OP TE DRINGEN door te cheeren voor een totaalverbod. Niet verbieden houdt nog altijd de mogelijkheid in zich om het niet te doen.
Kijk eens aan hoe je mijn cheer verdraait
Ik cheer voor mijn supermens zijn
Niet voor het totaalverbod.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2011, 23:59   #182
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Laat je toch niet opjutten....

WIE voor een totaal verbod is moet beginnen bij zichzelf!

Word ook superman!
Juist. Ik pak al jaren niets meer, zelfs geen pintje of geen sigaret.
Maar een tas koffie , of een stuk taart kan je toch geen drugs noemen ? Behalve als je alle dagen heelder taarten naar binnen werkt met liters koffie natuurlijk...
In feite zijn drugs enkel slecht als je er te veel van pakt. En sommige drugs zijn nu éénmaal zo dat je er automatisch te veel van gaat pakken, dat is enkel een kwestie van tijd.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 00:40   #183
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Juist. Ik pak al jaren niets meer, zelfs geen pintje of geen sigaret.
Maar een tas koffie , of een stuk taart kan je toch geen drugs noemen ? Behalve als je alle dagen heelder taarten naar binnen werkt met liters koffie natuurlijk...
In feite zijn drugs enkel slecht als je er te veel van pakt. En sommige drugs zijn nu éénmaal zo dat je er automatisch te veel van gaat pakken, dat is enkel een kwestie van tijd.
Nog een superman! Cheer!

Door mijn opzoekingen ivm een vorige drugsdraad, ben ik erachter gekomen, dat koffie ook een drug is, of beter gezegd: cafeïne.

(ik drink geen koffie)

Drugs zijn slecht (voor mij)
Oud 6 oktober 2011, 03:23   #184
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

In de aanval? nee ik vind dat niet een goede benadering of uitgangspunt om te vragen.

Heel de vraagstelling kan beantwoord worden wat mij betreft door naar de essentie te kijken:
In elke maatschappij zijn er standaard regels nodig die vooral als referentiekaders moeten dienen om een samenleving te doen werken; dat zijn de regels die we met elkaar afspreken en waar iedereen zich aan houd zodanig dat je conflicten tot een absoluut minimum herleid. En als er die dan toch zijn mede hierdoor snel tot een werkbaar compromis kan komen.
Fundamenten van de samenleving waarop dynamische detailregels kunnen gebouwd worden.

Zo dus ook wat drugs betreft. Het gebruik ervan en de vaak negatieve gevolgen ervan moeten gereguleerd worden en duidelijkheid over zijn wat de mogelijkheden zijn alsook gevolgen van het door gebruik veroorzaakte gevolgen, individueel en maatschappelijk.
Geen betutteling dus maar een indekking voor de eigen persoon als de andere. Tenslotte zoals vaak is de essentie dan ook dat men de vrijheid moet hebben om te doen wat ie wil (recht) maar de morele plicht om zijn verantwoordelijkheid ook op te nemen van die vrijheid daar dit vaak niet enkel het individu aanbelangt maar invloed of impact heeft op zijn naasten of de maatschappij in zijn geheel.

En daarmee is het wat mij betreft gezegd.
Spijtig genoeg moeten we vaststellen dat het in de huidige realiteit er niet zo idealistisch aan toe gaat zoals zou moeten. Aan de basis daarvan liggen vele oorzaken maar de hoofdreden is volgens mij het gebrek aan die zelfdiscipline die dan weer het gevolg is van gepolariseerd leven of de onmogelijkheid van de "moderne" mens om werkelijk samen te leven.

Het zou dus geen war on drugs mogen zijn maar als er iets is waar we "war" moeten tegen voeren is het dus onze eigen psyche en de manier waarop we onze samenleving indelen vanwege de correlatie tussen het individu en de maatschappij anderzijds.

Een totaalverbod zie ik dan persoonlijk zeker niet zitten maar als responsabilisering niet helpt tja.. Maar ja wederom het is dan weer terug naar af want het misbruik is een gevolg van de huidige realiteit die we gekweekt hebben... Zodra we uit die vicieuze cirkel raken zal een verbod dan ook niet nodig zijn hoogstwaarschijnlijk.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 19:56   #185
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dan zouden ze aziatische supermarkten ook moeten verbieden. U heeft geen idee wat ze daar verkopen...
Neen, gewoon legaliseren en op de verpakking vermelden hoe sterk het spul is, zoals bij alcohol. Dan weten de mensen wat ze smoren. En wie daar ni tegen kan en gek van word moet dat maar niet doen, maar daarom moeten ze het niet verbieden voor andere mensen. Simpel toch? Alleen maakt een gebrek aan referentiekader het zo ontzettend moeilijk om mensen dat doen in te zien...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 21:25   #186
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dan zouden ze aziatische supermarkten ook moeten verbieden. U heeft geen idee wat ze daar verkopen...
Neen, gewoon legaliseren en op de verpakking vermelden hoe sterk het spul is, zoals bij alcohol. Dan weten de mensen wat ze smoren. En wie daar ni tegen kan en gek van word moet dat maar niet doen, maar daarom moeten ze het niet verbieden voor andere mensen. Simpel toch? Alleen maakt een gebrek aan referentiekader het zo ontzettend moeilijk om mensen dat doen in te zien...
Vollediger zou zijn om op de verpakking eveneens te benadrukken dat in geval van psychische of lichamelijke aandoeningen de gebruiker niet hoeft te rekenen op ook maar één cent tussenkomst vanwege de mutualiteit of andere private of overheidsinstellingen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 22:29   #187
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vollediger zou zijn om op de verpakking eveneens te benadrukken dat in geval van psychische of lichamelijke aandoeningen de gebruiker niet hoeft te rekenen op ook maar één cent tussenkomst vanwege de mutualiteit of andere private of overheidsinstellingen.
Niet gemakkelijk om de exacte oorzaak van een psychische of lichamelijke aandoening te duiden...
Maar uw denkpiste heeft iets.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 7 oktober 2011 om 22:29.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 22:34   #188
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat men in zijn privékring kan doen en laten wat men wil zolang het legaal is en geen derden schaadt.
Uit volgende artikels blijkt duidelijk dat druggebruik schade toebrengt aan de maatschappij.

http://www.vandaag.be/binnenland/796...6-miljard.html
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...09102-3137.art

Er komen wel reacties vanuit de politiek zoals het rookverbod en de maatregelen opgelegd aan de tabaksindustrie.
Maar deze zijn altijd beperkt tot 1 drugsoort of probleem en dan nog willekeurig toegepast.
Restaurants wel, cafés niet dan weer wel...
Waarom geen algemeen verbod wanneer men weet dat zaken schadelijker zijn dan ze voordelen hebben?

Hetvolgende voorstel is er weer zo één:
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland...hauffeurs.aspx

We weten nochtans dat wat alcoholmisbruik in het verkeer betreft de leeftijdsgroep van 45 tot 55-jarigen ook een probleemgroep is.

Ik zou pleiten voor het verbod op gebruik van eender welke drug in het verkeer. Punt uit.
Ook in andere plaatsen en omstandigheden zou ik hetzelfde stramien aanhouden.
Op openbare plaatsen, restaurants, café's, metro en treinstations maar ook op straat (de ingang naar sommige openbare instellingen is soms effectief één grote asbak annex rookruimte waar iedereen doorheen moet) mogen er regels gelden.
Regels die inhouden dat je een derde niet schaadt. Punt uit.

Een voorbeeld. Men vindt het vanzelfsprekend dat skaters geweerd worden van sommige plaatsen omdat ze een risico voor anderen vormen.
Uit de artikels hierboven blijkt duidelijk dat ook druggebruikers een risico voor anderen vormen. Een veel groter zelfs.
Waarom dan niet consequent zijn?

Junkies en co in de aanval graag!
Als je drugs verbied
1. schaadt je de belangen der druggebruikers
2. geef je de drugstrafikanten de gelegenheid veel geld te verdienen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 23:54   #189
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Den Dinges
Als je drugs verbied
1. schaadt je de belangen der druggebruikers
Boehoe

Citaat:
2. geef je de drugstrafikanten de gelegenheid veel geld te verdienen.
Plus een jaar of twintig op droog zaad

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 oktober 2011 om 23:55.
Oud 8 oktober 2011, 06:19   #190
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs niet als er tax op staat? Of zou dat, moest het van u afhangen, gewoon een pest-tax worden?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 11:03   #191
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit heeft geen zin. Een verslaafde zal in de overgrote meerderheid van de gevallen ne kale kei zijn.
Logischer is van de drugs zodanig te taxeren dat dit een evenwicht vormt met de kosten voor de maatschappij, veroorzaakt door deze drug.
Moest iedereen het verstand, en het karakter hebben, om geen drugs te gebruiken, zou nog veel eenvoudiger zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 11:05   #192
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Zelfs niet als er tax op staat? Of zou dat, moest het van u afhangen, gewoon een pest-tax worden?
In feite is het een kompensatie taks. Moest het een pest taks zijn, dan zou hij wel wat groter zijn. Maar kom, men mag er voor mij een pest taks van maken. De regering gaat toch overal op zoek moeten gaan naar geld.
Oud 8 oktober 2011, 11:05   #193
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dit heeft geen zin. Een verslaafde zal in de overgrote meerderheid van de gevallen ne kale kei zijn.
Logischer is van de drugs zodanig te taxeren dat dit een evenwicht vormt met de kosten voor de maatschappij, veroorzaakt door deze drug.
Moest iedereen het verstand, en het karakter hebben, om geen drugs te gebruiken, zou nog veel eenvoudiger zijn.
Iedereen moet een totaal-anti-drug superman worden

Oud 8 oktober 2011, 11:27   #194
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Bergbeklimmen, ja. Begeleid gezond sporten, nee. Topsport, jawel.
Zonder sjaal rondlopen in de winter? Ik wordt daar niet ziek van. Iemand met een chronische longontsteking? Indien hij onverantwoord omgaat met zijn ziekte, ja.
Dat geldt wat mij betreft ook voor diabetici bvb. Volgen zij een voorbeschreven behandeling dan zouden van mij al hun kosten (ook naalden enzoverder) door de ziekenkas gedekt mogen worden. Maar indien zij bewust er voor kiezen hun behandeling slechts gedeeltelijk of helemaal niet te volgen... zouden de gevolgen daarvan voor hun eigen rekening moeten zijn.
U zelf niet inenten tegen griep? Neen. Tenzij u een risicopatient bent. Dan wel.
Polioinenting weigeren voor u zelf. Zelf kosten betalen.
Polioinenting weigeren voor je kind zou van mij zelfs strafbaar mogen zijn.
De rechten op godsdienstig of ideologisch fanatisme van ouders zou niet de rechten van het kind op een gezond leven mogen overstijgen.

Ik hoop u hiermee van dienst geweest te zijn.

En kan je, in plaats van valkuilen op te stellen, zelf misschien eens met een gefundeerde stelling komen?
Dat zou je reacties enige waarde geven.
Tja u lijkt te denken dat mensen controleerbaar zijn tot in het absurde.
En wanneer dit dus niet zo is, dan mogen mensen creperen zonder zorg, tenzij ze natuurlijk rijk genoeg zijn die zorg volledig zelf te kopen?
Want dat is het gevolg van uw redenering, uiteraard zullen er altijd mensen zijn die destructief gedrag vertonen tegenover zichzelf. Dat kan gaan van verslaving aan heroine of speed tot het eten van teveel shocolade, maar evengoed kan het gaan om een huismoeder met verborgen alcoholprobleem of tiener met anorexia.( allemaal toch eigen schuld, niet?)

Redeneren dat wanneer " schuld" is aangetoond je dus maar zelf voor de kosten moet opdraaien is leuk, wanneer je zelf zo bemiddeld bent zorg te kunnen kopen, want natuurlijk verergeren problemen snel mocht je mensen uitsluiten omdat jij oordeelt dat hun fysieke problemen aan zichzelf te wijten zijn

Gehandicapten hoeven in uw wereld dan ook nooit een uitkering, hun ouders hadden maar aan DNA onderzoek moeten doen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 11:36   #195
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En wanneer dit dus niet zo is, dan mogen mensen creperen zonder zorg, tenzij ze natuurlijk rijk genoeg zijn die zorg volledig zelf te kopen?
Want dat is het gevolg van uw redenering, uiteraard zullen er altijd mensen zijn die destructief gedrag vertonen tegenover zichzelf. Dat kan gaan van verslaving aan heroine of speed tot het eten van teveel shocolade, maar evengoed kan het gaan om een huismoeder met verborgen alcoholprobleem of tiener met anorexia.( allemaal toch eigen schuld, niet?)

Redeneren dat wanneer " schuld" is aangetoond je dus maar zelf voor de kosten moet opdraaien is leuk, wanneer je zelf zo bemiddeld bent zorg te kunnen kopen, want natuurlijk verergeren problemen snel mocht je mensen uitsluiten omdat jij oordeelt dat hun fysieke problemen aan zichzelf te wijten zijn

Gehandicapten hoeven in uw wereld dan ook nooit een uitkering, hun ouders hadden maar aan DNA onderzoek moeten doen?
Dat is iets anders.

Voor drug-intake ben je zelf verantwoordelijk.

Ben je niet zelf verantwoordelijk, dan moet je behandeld worden (in het stelsel van de ziekteverzekering)
Oud 8 oktober 2011, 11:42   #196
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht

Alsof verslaafdheid aangeboren is. Moest hetzelfde van misdadigheid gezegd worden, heel de linkse kerk (die nu drugs met hart en ziel verdedigt) zou beginnen te hyperventileren.
Maar het zou wel logisch zijn om de totale kosten veroorzaakt door drugsgebruik te laten betalen door de totaliteit van gebruikers (taks).
Oud 8 oktober 2011, 12:33   #197
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heb jij te zeggen over private instellingen waar jij niets mee te maken hebt?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 12:53   #198
eno2
Banneling

Standaard

Democratie regelt alle instellingen naar de wens de soevereine wil van het volk...als het goed is.
Oud 8 oktober 2011, 13:15   #199
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het gaat over gebruikers, Bob.
Waarom denk jij dat een gebruiker "in de overgrote meerderheid van de gevallen ne kale kei zijn"?

Drugs zijn er, al eeuwenlang; en worden gebruikt, al eeuwenlang.
Het is bijgevolg onzinnig te opperen "Moest iedereen geen drugs gebruiken..."
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2011, 13:16   #200
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Iedereen moet een totaal-anti-drug superman worden

Wie ga je daar voor meebrengen?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be