Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2011, 07:44   #181
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wie dat niet doet is ... dom.
Waar ik versteld van sta is, waarom kunnen ze in de VS zo'n analyse maken, en geraken we in Belgie niet verder dan een flitspalenbeleid ?

Bij mijn weten wordt er nergens een analyse gemaakt van de gordeldracht, airbag, ESP, ABS effecten en proberen te correleren met de mortaliteit.

Stel dat ABS de mortaliteit halveert ? Dan verplicht je die...
Stel dat ESP de mortaliteit per impossibile doet stijgen...
Of stel dat de afstandsradar en collisiondetect de tool blijkt om de mortaliteit te doen zakken... dan verplicht je die gewoon vanaf 2012 op alle wagens.Who cares binnen de 5 jaar rijdt iedereen veilig rond.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 13:54   #182
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Waar ik versteld van sta is, waarom kunnen ze in de VS zo'n analyse maken, en geraken we in Belgie niet verder dan een flitspalenbeleid ?
Dat verwondert mij niet, bedenk eens even dat België pas in 2003* ? hogeschool- of Universiteitsstudies Verkeerskunde ingevoerd heeft waar het in de buurlanden minstens 50 jaar bestond. De eerste die afstudeerde was in 2006 als ik me herinner (UHasselt).

Rijscholen bvb bestaan soms al 90 jaar in het buitenland, wanneer was de eerste in Be weer ?

*Toch redelijk wereldvreemd of ´achterlijk´ niet ?

Citaat:
Bij mijn weten wordt er nergens een analyse gemaakt van de gordeldracht, airbag, ESP, ABS effecten en proberen te correleren met de mortaliteit.
Be legt amper databanken aan en onderzoekt amper de ongevaloorzaken, die zijn eigenlijk nog belangrijker... als het symptoom (ongevalgevolg) aanpakken. Natuurlijk pakt men best beide tegelijk aan om nog sneller resultaten te behalen. En liefst in 1984 en niet pas in 2003 (post 119)...

Is zo´n beetje gelijk onze ruimtelijke wanorde, vooral in Vlaanderen.
Wetten indertijd genoeg gemaakt maar ze waren nog niet uit of ze werden serieus afgezwakt en uitgehold met achterpoortjes...
In het buitenland (dat ik goed ken) ben ik dat niet tegengekomen (Gesetz ist Gesetz)

Be heeft geen eigen onderzoek ongevalsoorzaak onaangepaste snelheid of "snelheid" überhaupt, baseert zich enkel op buitenlandse studies, maar wel het recordaantal flitspalen per inwoner... ( " Seg Pol, woar goan we diene paal nu zétte " ?)

Citaat:
Stel dat ABS de mortaliteit halveert ? Dan verplicht je die...
Stel dat ESP de mortaliteit per impossibile doet stijgen...
Of stel dat de afstandsradar en collisiondetect de tool blijkt om de mortaliteit te doen zakken... dan verplicht je die gewoon vanaf 2012 op alle wagens.Who cares binnen de 5 jaar rijdt iedereen veilig rond.
Zo €€nvoudig is het niet, daarbij verlies je de kwetsbare weggebruiker en andere voertuigen en verkeer wat uit het oog. In Nederland vielen maar 38 % van de verkeersdoden "in de personenauto", een daling van 60 % na 14 jaar.

En alhoewel Nederland een vb is qua fietsinfra was bij de fietsers de daling "maar 32 %" na 14 jaar.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...4,9,13-14&VW=T

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2011 om 14:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2011, 14:12   #183
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben idd zeer kritisch en zal het zolang uitpluizen totdat mijn twijfel weg is.
Soms duurt dat wel een dagje meer.
Neen, je neemt gewoon de propaganda klakkeloos over.
De grap is dan nog dat de teksten die ge linkt bijna letterlijk zeggen wat ik hier zeg, maar dat ge't gewoon nie ziet.
Oud 19 november 2011, 14:14   #184
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Neen, je neemt gewoon de propaganda klakkeloos over.
De grap is dan nog dat de teksten die ge linkt bijna letterlijk zeggen wat ik hier zeg, maar dat ge't gewoon nie ziet.

wat wil je van iemand die nog niet ziet dat Belgische ongevalcijfers enkel letselongevallen zijn. Pfft

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2011 om 14:16.
Oud 19 november 2011, 15:22   #185
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wat wil je van iemand die nog niet ziet dat Belgische ongevalcijfers enkel letselongevallen zijn. Pfft
je hebt me dat één keer moeten zeggen en nu weet ik dat.
zwak hoor. blijkbaar is voor jou 'weten dat men met ongevallen enkel letselongevallen bedoelt' - een puur definitieprobleem dus - crucialer dan het niet maken van overevidente denkfouten.
Ik ben er trouwens vrij zeker van dat ge't nog langs geen kanten inziet.
Oud 19 november 2011, 16:00   #186
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
je hebt me dat één keer moeten zeggen en nu weet ik dat.
zwak hoor. blijkbaar is voor jou 'weten dat men met ongevallen enkel letselongevallen bedoelt' - een puur definitieprobleem dus - crucialer dan het niet maken van overevidente denkfouten.
Ik ben er trouwens vrij zeker van dat ge't nog langs geen kanten inziet.
Ale micele is nu wel een voorbeeld van iemand die op basis van eigen cijfermateriaal een een.leuke en verneuwende vorm van kenns komt?
Oud 19 november 2011, 17:10   #187
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ale micele is nu wel een voorbeeld van iemand die op basis van eigen cijfermateriaal een een.leuke en verneuwende vorm van kenns komt?
Is dat een eufemisme voor iemand die cijfers vervalst voor propaganda?
Oud 19 november 2011, 17:16   #188
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Thumbs down

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Is dat een eufemisme voor iemand die cijfers vervalst voor propaganda?
Ho. Kijk ik wacht op de belgische statitiek die een correlatie.legt tussen mortaliteit en.gordeldracht. lijkt mij zo moeilijk niet om een analyse t doen met ongevallen en daar een android app te schrijven waarmee di.mormonen in blauw uniform eens iets nuttigers doen dan snelheid onaangepast aan de omstandigheden aan te vinken.
Oud 19 november 2011, 17:24   #189
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kan dus inderdaad geen respect op brengen voor een overheid die al 40 jaar bezuinigt.op wegenwerken. Stel u voor dat de begroting anno 1970-75 ter beschikking zou staan aangepast aan index kan.iemand dat eens.opsnorren

Daarom en de nederlandse duitse wegen kennende kan ik direct begrijpen wat micele bedoelt met het verschil in verkeersbeleid. Wij verkwanselen het budget aan dat fantastisch groene riolenplan.
. We vinden dat belangrijker dat het regenwater gesplitst wordt van de stront en dat iedereen ondertussen op afgeleefde wegen naar snelheden gestremd wordt dat we een land van immobiliteit worden. En ik ben daar van overtuigd dat die oneliner klopt. Omdat gewoon de lengte van de file bij een echt beleid allang moest verkort zijn tijdens de crisis.
Zolang we filercords halen winter na winer heb je gewoon het bewijs dat onze overheid geen zeik doet voor d burger tenzij zijn ambtenaren financieel een luilekkerpeventje bezorgen

Laatst gewijzigd door brother paul : 19 november 2011 om 17:26.
Oud 19 november 2011, 17:42   #190
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alleen wat slordig nadenkende mensen of diegenen die amper onderzoek doen zien in deze quote van Febiac "echte propaganda".

En @Nynorsk neemt "klakkeloos" de denkwijze hierbij van @Dronkoers over, mag, kan hé. Of ze-zien-het-niet dat het toch geen echte propaganda is, hé. Staat nochtans - cijfers
En dan krijg je verwijten dat jezelf niet kritisch genoeg bent en de propaganda er niet uit kan halen.

Citaat:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526

100 redenen om het niet te doen, maar geen enkele goeie

Vooral bij de invoering van de gordelplicht deden de wildste verhalen de ronde over de gevaren van het dragen van de gordel.
...
Een ander fabeltje is dat je kinderen het best gewoon vasthoudt. De wetten van de fysica leren dat dit niet kan: bij een botsing tegen 50 km/u verandert een kind van 25 kilogram in een massa van bijna een ton!
...
Het BIVV leert ons verder volgende cijfers. De gordel vermindert het gevaar voor schedeltrauma’s met meer dan 40% en de kans op overlijden of letsels met ongeveer 50%. Zonder gordel kan een botsing tegen 20 km/u al dodelijk zijn. Bovendien worden niet-vastgeklikte passagiers bij een ongeval tegen de inzittenden voorin gesmakt, met vaak fatale gevolgen voor beiden.

De Belgische ongevallencijfers hebben een flinke duik gemaakt na de invoering van de gordelplicht. Bovendien werd de gordel zelf ook een heel stuk comfortabeler. De gordel is vandaag een stukje high-tech met automatisch oprolmechanisme, aanspanner, krachtbegrenzer en hoogteregeling. En toch dragen we hem niet. Uit onverschilligheid of nonchalance, of omdat we liever niet aan de gevaren op de weg denken. De gordeldracht is nochtans een belangrijk signaal inzake defensief rijgedrag. Wie de gordel omdoet, houdt rekening met de risicofactor die autorijden als activiteit onvermijdelijk meebrengt, en stelt zich daar op in. ...]
Weet je, ik ben nu eens iemand die zoiets van 2 kanten kritisch bekijkt en me afvraagt waarom schrijft Febiac nu zo´n zin ? Kan ook gewente zijn het is namelijk al sinds NIS bestaat en quasi Belgisch evident dat dat enkel letselongevallen zijn of ongevallen "met doden en gewonden"; na xx-jaren gaat men dat "doden en gewonden" weglaten uit zinnen, en hoe korter de zinnen hoe meer...

Of waarom schrijft onze media regelmatig (o.a. recent uit de mond van Schouppe in het nieuws (filmpje wie weet ingekort)) ook zulke zaken dat de gordeldracht meehelpt het aantal (Belgische) verkeersongevallen te doen dalen, slim is het zeker niet zoiets te schrijven maar iedereen die een beetje nadenkt weet toch dat enkel letselongevallen hiermee bedoeld is. Gelukkig is letselongevallen meer en meer een begrip geworden.

Van zo´n oorspronkelijke zin wordt in andere media soms net dat laatste ingekort...
Citaat:
http://m.deredactie.be/cm/vrtnieuws....nland/1.759669
Schouppe kondigt ook de invoering van de speekseltest aan in de strijd tegen de weekendongevallen. "We zullen blijven inzetten op de drie belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen met doden en gewonden: snelheid, rijden onder invloed en gordeldracht. Vanaf dit jaar wordt ook de speekseltest voor drugs ingevoerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2011 om 17:49.
Oud 19 november 2011, 17:52   #191
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dus de gordel veroorzaakt ongevallen. Schoupe heeft het gezegd
Oud 19 november 2011, 17:58   #192
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijna, ongevallen met doden en gewonden is veel correcter, staat daar ook.

Maar link hieronder lijkt het voor alle verkeersongevallen, alhoewel ze natuurlijk enkel letselongevallen bedoelen, want ik denk niet dat het rijke Dubai bagatel-blik-ongevallen gaat registreren.
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/media-en-cu...y-netwerk.aspx

Vorige week lag het Blackberry-netwerk enkele dagen plat. En net op dat ogenblik daalde het aantal verkeersongelukken in Dubai met 20 procent, in Abu Dhabi zelfs met 40 procent.

Dat is geen toeval volgens Al Harethi, hoofd van de verkeerspolitie in Abu Dhabi. Vooral jonge mensen en mannen hebben een Blackberry en net die groepen hadden vorige week, tijdens de netwerkstoring, een veel kleiner aandeel in het aantal verkeersongelukken.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2011 om 17:58.
Oud 19 november 2011, 18:00   #193
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zon dubai analyses vind ik dan keigaaf voor zon achterlijk onderontwiikeld land slagen ze erin een week later aleen analyse teposten
Oud 19 november 2011, 18:07   #194
Alboreto

Standaard

Citaat:
Nee, Schoupe zegt dat het gebrek aan gordeldracht een negatieve invloed heeft op het aantal ongevallen met doden en gewonden.
(negatief in de zin van meer ongevallen)
Oud 19 november 2011, 18:09   #195
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nee, Schoupe zegt dat het gebrek aan gordeldracht een negatieve invloed heeft op het aantal ongevallen met doden en gewonden.
(negatief in de zin van meer ongevallen)
Die zin zegt dat wel net. Bewijst zelfs de stelling van dronkoers
Oud 19 november 2011, 18:12   #196
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zon dubai analyses vind ik dan keigaaf voor zon achterlijk onderontwiikeld land slagen ze erin een week later aleen analyse teposten
hehe Paul je hebt het sofort gemerkt.
Tis Politie hé.

Dubai heeft zowat 1,9 milj inwoners, dat is de snelste statistiek die ik ken.
Grapje

Maar wie weet hebben die auto´s daar alle een crash-detector die draadloos op het statistieknetwerk aangesloten is, en de blackberry´s-Rx-databank is gewoon te koppelen...

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2011 om 18:14.
Oud 19 november 2011, 18:20   #197
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die zin zegt dat wel net. Bewijst zelfs de stelling van dronkoers
Mss zegt iets in @Dronkoers of ... dat dat naar propaganda riekt.

Maar wij weten wat Schouppe bedoelt: ... (te weinig) gordeldracht.

hehe die slordige zinnen toch...
Oud 19 november 2011, 21:04   #198
Alboreto

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Oud 20 november 2011, 11:10   #199
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mss zegt iets in @Dronkoers of ... dat dat naar propaganda riekt.

hehe die slordige zinnen toch...
Schouppe is ook weer zo ene die alles op de chauffeur steekt: "De 3 voornaamste ongevallen met doden en gewonden: snelheid, alcohol en gordeldracht"... maar niks over "putten in de straat, vangrails die ahum... "motardonvriendelijk" zijn, zee aan verkeersborden zodat ge uw baan niet meer deftig kunt zien, enz."
Hier hebben ze blijkbaar een patent op het bord "wegdek in slechte staat over ... km", en dan nog wel op autostrades, leuk om weten en geen slecht bord, maar volgens mij is het niet de bedoeling dat dat er jaren staat eh, laat staan als oplossing voor het probleem.

Maar daar hebben ze een mooie regel voor: snelheid aanpassen. Dus ongeval door zulke dingen? Chauffeur in fout: onaangepast snelheid, statistieken: Ongeval door snelheid (en eventueel gordel)... allez, als er een gewonde of dode bij is.

Toch mooi hoe ze dus alles kunnen verwijzen naar die 3 "hoofdzaken" eh? Maar dat past ook uitstekend in hun propaganda.

Heb ik hiermee een reden vernoemd om de gordel niet te dragen? Nee, maar wil wel benadrukken dat de (letsel)ongevallen ook door beter beleid kunnen worden vermindert, maar dat zou te moeilijk zijn.

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 20 november 2011 om 11:33.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2011, 11:13   #200
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Gisteren trouwens een hele dag een gordel omgedaan om eens te testen of het nog zo irritant is als vroeger. 'k Moet toegeven dat het al bij al nog meevalt (tenzij ik iets uit mijn achterzak wil halen, maar soit). Maar een gewoonte zal het toch niet rap worden.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be