Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2012, 15:39   #181
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Dus volgens jou zal de populatie prooien niet toenemen als er één van de predatoren (jagers) zou wegvallen? Er zijn twee mogelijkheden: Ofwel neemt een andere predator de plaats in van de eerste ofwel neemt de populatie van de prooi toe.

Als vossen territoriaal zijn en steden opzoeken omdat er te weinig territorium is zal de vos dus al niet de plaats innemen van de jager.
De jager is niet zomaar "een predator". Het liefst van al willen wij dat de populaties van alle wild stijgt. Wij ijveren daar ook voor... het is dan ook de bezigheid die we hebben 3/4 van de tijd. Het schieten zelf is maar een klein deel van onze hobby.
Citaat:
Of zoeken naar methodes om landbouw te voeren met zo weinig mogelijk impact op de ecologie.
Lang geleden zeker dat je nog eens een boer bezig gezien hebt?
Akkers worden groter, tractoren zwaarder en het chemisch spul dat ze gebruiken ook.
Citaat:
Dat is nochtans niet wat ik beweer. Vossen neerleggen is in het beste geval een tijdelijke oplossing in het slechtste geval een maatregel die nefast werkt.
Ze "neerleggen" dat kunnen we nu al... de nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat we ze ook kunnen bestrijden.

Citaat:
Ik heb problemen met de volgende zaken:
1) De claim dat het wild schaarser wordt. Dit kan effectief zo zijn in bepaalde streken of over heel Vlaanderen. Zonder cijfers kan ik dit niet inschatten.
Zonder enige kennis van bos en veld zal je dat zeker niet kunnen inschatten. Jagers die elke vrije moment die ze hebben doorbrengen in bos en veld wil U niet geloven...
Citaat:
2) De bewering dat de toename van inbraken in kiekenkotten rechtstreeks gecorreleerd kan worden met de populatie van prooien en vossen zelf. Kwam de toename in vossenpopulatie er voor of na de toename in inbraken? Is de afname van prooien correleerbaar met de toename van vossen?
De vossenpopulatie stijgt... en het aantal pluimveehouders met schade DOOR vossen stijgt ook... zou dat correleerbaar zijn? hhhmmmm...
Citaat:
3) De claim dat de toename van vossen in steden rechtstreeks te maken heeft met de afname van prooien.
Lijkt me niet wat ik zei... de toename aan vossen in de steden is voor mij een direct gevolg van de overbevolking van vossen in onze natuur.
Citaat:
Ik blijf erbij, de 'aantallen inperken' is een symptoom bestrijden in het beste geval, en in het slechtste geval nefast. En als je nu eenmaal graag beesten omver legt, kom er dan ook voor uit en zoek geen excuses die nergens opslaan.
Ik ben jager... ik hou dus van jagen. Zie je mij dat ergens ontkennen?
Dat betekent nog niet dat ik her "excuses" zou gebruiken.
Liefst van al zouden wij helemaal geen vossen moeten schieten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 15:46   #182
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid vossen horen in het wild niet in steden...
Steden horen niet de leefgebieden van dieren in te nemen.

Mijn grootouders hebben nog schapen en varkens gehouden in Deurne bij Antwerpen. Ze hadden daar de ruimte voor, ze woonde immers op den boerenbuiten tussen de velden en bossen.

Mijn vader heeft nog in de vaart gezwommen in Deurne en op konijnen gestroopt. Hazen ging hij als kind vangen met een kaars in Deurne bij Antwerpen.
Fazanten stropen deed hij op zijn 10 jaar met een visdraad en een haakje in Deurne bij Antwerpen. Waar hij dit als 10 jarige jongen deed, staan nu apartementen en éénsgezinswoningen.
Zijn ouders hun velden zijn stad geworden, de konijnen verdwenen, de hazen verhuist, de fazanten weggevlogen.

Oei, je stelling word hier onderuitgehaald, want de vos leefde in Deurne in het wild en de mens kreeg hem zelden te zien.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 15:47   #183
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vossenpopulatie stijgt...
Nogal wiedes, enkele decennia geleden was hij bij ons uitgeroeid.
Citaat:
en het aantal pluimveehouders met schade DOOR vossen stijgt ook...
Kunt u dat aantonen met cijfers? Of is het uw 'jagersinstinct' dat u dat influistert?

Daarbij komt nog:
1) De nutteloosheid van de nieuwe maatregel:
Citaat:
De vos verdelgen heeft misschien een tijdelijk effect, maar het vrijgekomen territorium kan snel ingenomen worden door een nieuw exemplaar uit de buurt en de overlast start opnieuw. In Vlaanderen is door de eindeloze lintbebouwing en verspreide landelijke bewoning een scheiding tussen het leefgebied van vossen en mensen onmogelijk, tenzij mits totale uitroeiing.

Alle vossen uitroeien is een utopie en een gedachte die niet meer bij deze tijd hoort. Deze toppredator heeft een belangrijke plaats in ons ecosysteem. Je zou ook kunnen stellen dat wanneer getracht wordt de vossenpopulatie voldoende uit te dunnen dit een oplossing is. Dit kan weliswaar de frequentie van vossenschade enigszins verminderen maar zonder afdoende preventieve maatregelen zal er nog steeds schade blijven bestaan. Bovendien is de kosten-baten analyse van een dergelijke grootscheepse uitdunning negatief.
2) De efficiëntie van andere maatregelen:
Citaat:
Een goed afgesloten kippenhok bestaat uit een omheining van minstens 2 meter hoog waarvan de bovenkant naar buiten is omgeplooid. De omheining dient ook een halve meter ingegraven te worden. Eventueel kan rond de omheining ook nog een rij tegels geplaatst worden. Vossen zullen instinctief steeds tegen de omheining proberen te graven en de stenen dwarsbomen dan zijn plan. Eventueel kan je schrikdraad plaatsen of een afsluitbaar nachthok. Vermits de vos normaal gesproken enkel ’s nachts jaagt is een afgesloten nachthok de eenvoudigste, goedkoopste, en beste oplossing om schade door vossen te voorkomen.

Elk jaar vinden we in de kranten verschillende artikels van illegale praktijken zoals het uitgraven van burchten, het plaatsen van stroppen en het vergiftigen van vossen. Dat zijn vaak represaillemaatregelen uit frustratie. Voorzorgen om het pluimvee efficiënter te beschermen zijn echter veel duurzamer en effectiever.
bron

Blijft over: uw pleziertje om de beestjes achterna te zitten en af te knallen...
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2012, 15:48   #184
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Steden horen niet de leefgebieden van dieren in te nemen.
...
Waar staat dat?
Oud 17 januari 2012, 15:49   #185
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Oud 17 januari 2012, 15:50   #186
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Waarom niet?
Oud 17 januari 2012, 15:53   #187
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waar staat dat?
Ik zeg dat als antwoord op
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w
Ik heb Vlaanderen namelijk zien veranderen van een open natuurgebied naar 1 grote stad.
Oud 17 januari 2012, 15:54   #188
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Omdat de jagers dan concurrentie hebben en nooit aan een toelating gaan geraken om alle volgens hen schadelijke dieren in de steden te mogen afknallen.
Oud 17 januari 2012, 16:08   #189
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het was een ernstige vraag hoor. Er is zoveel natuur in de stad, waarom dan geen vossen?
Oud 17 januari 2012, 16:38   #190
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was een ernstige vraag hoor. Er is zoveel natuur in de stad, waarom dan geen vossen?
Omdat men dit niet wil, men is namelijk bang dat de vos de mens gaat bedreigen met ziektes en zijn voedseldieren gaat opeten.

De paar parkjes die er trouwens zijn in de steden zijn zelfs te klein om 1 konijnenleger te huisvestigen, laat staan om voldoende voedseldieren voor vossen te huisvestigen.
En daar gaat de hele discussie over, het aantal voedseldieren voor het huidige vossenbestand is te klein geworden, door gebrek aan natuurgebieden.
Vooral grote natuurgebieden van enkele km².
Oud 17 januari 2012, 16:46   #191
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dirk Draulans laat geen spaander heel van Schauvliege en de jagerslobby:
http://www.knack.be/opinie/columns/d...0030571197.htm

Citaat:
Joke Schauvliege zal de geschiedenis ingaan als de vrouw die Vlaanderen een stap terug in de tijd deed zetten, een stap in de richting van een verhoogde strijd tegen die spectaculaire dieren waarvan een aantal mensen blijft vinden dat ze in hun weg lopen. Terwijl het enige wat in het vossenverhaal niet meer van deze tijd is, het feit is dat er gewapende mannen (en een paar gewapende vrouwen) in ons landschap rondlopen die geen militaire of politionele functie hebben, maar die een geweer dragen voor hun plezier.
Oud 17 januari 2012, 18:47   #192
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over welke stad heb jij het eigenlijk?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 12:48   #193
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Over welke stad heb jij het eigenlijk?
Over zowat elke stad.
Oud 18 januari 2012, 13:01   #194
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet?
Voor hun eigen veiligheid, ik zie die beestjes niet echt uitkijken bij het oversteken van drukke straten

En "natuur in de steden" associeer ik niet met onmiddellijk met "wild".

Wat niet wegneemt dat ik je wel volg dat het moet kunnen, dat van die natuur in de steden.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:12   #195
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Voor hun eigen veiligheid, ik zie die beestjes niet echt uitkijken bij het oversteken van drukke straten
Het alternatief: ze afknallen voor hun eigen veiligheid, omdat ze niet overreden zouden worden? . Bovendien zijn er 's nachts (wanneer de vos actief is) in de stad heel wat verlaten straten.... en overvolle vuilnisbakken
Oud 18 januari 2012, 13:19   #196
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het alternatief: ze afknallen voor hun eigen veiligheid, omdat ze niet overreden zouden worden? . Bovendien zijn er 's nachts (wanneer de vos actief is) in de stad heel wat verlaten straten.... en overvolle vuilnisbakken
En het zijn net die vuilnisbakken die allerlei dieren aantrekt. Net zoals het vuilnisbakken zijn die beren naar steden lokt in de States zijn het vuilnisbakken die vossen en ratten en andere dieren naar de steden lokken bij ons.

Die beesten rieken meer dan wij.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:27   #197
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook leuk als die zakken kapotgebeten worden en het vuil overal rongestrooid is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:31   #198
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En op de rest van de reactie hoef je natuurlijk niet te reageren ...
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:33   #199
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ook leuk als die zakken kapotgebeten worden en het vuil overal rongestrooid is.
En wiens fout is dat? De dieren die eten zoeken of de mens die zo lomp is om die zomaar op straat te zetten?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2012, 13:34   #200
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En op de rest van de reactie hoef je natuurlijk niet te reageren ...
OK dan:

Citaat:
En "natuur in de steden" associeer ik niet met onmiddellijk met "wild".
Ik wel

Citaat:
Wat niet wegneemt dat ik je wel volg dat het moet kunnen, dat van die natuur in de steden.
hoera
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be