Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw gevoelen tegenover Brussel, onze hoofdstad?
Ik ben er fier op, en zeker niet beschaamd erover 21 32,31%
Ik ben er beschaamd over, en zeker niet fier. 47 72,31%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 65. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2019, 17:01   #181
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ja, en?
Het maakt helemaal niet van Brussel een Nederlandstalige stad. Brussel is Brussel en heeft zij eigen Gewest.
De statuut van Brussel is trouwens officieel tweetalig terwijl de statuut van Vlaanderen officieel eentalig is. Het toont duidelijk het verschil tussen Brussel en Vlaanderen.
Juist ja, maar de gemeentebesturen van de 19 baronietjes leven de taalwetten niet na en werven personeel aan dat niet tweetalig is. Wat nochtans wettelijk moet.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2019, 17:10   #182
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wie geld geeft aan een bedelaar heeft daar zijn redenen voor. Wat is de reden van Vlaanderen om zo graag geld te geven aan Brussel ?
Het antwoord op die vraag is poepsimpel: de Vlaamse trado-partijen (tsjeven, sossen, groensels en riberoalen) zijn nog steeds besmet met het België/Belgique syndroom. En uitgerekend daardoor krimpt hun aanhang van verkiezing tot verkiezing. Alleen de groensels lijken voorlopig nog weerstand te bieden, alhoewel ze bij elke verkiezing een stuk minder stemmen halen dan de onbetrouwbare opiniepeilingen voorspellen.
Oud 2 januari 2019, 17:20   #183
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het antwoord op die vraag is poepsimpel: de Vlaamse trado-partijen (tsjeven, sossen, groensels en riberoalen) zijn nog steeds besmet met het België/Belgique syndroom. En uitgerekend daardoor krimpt hun aanhang van verkiezing tot verkiezing. Alleen de groensels lijken voorlopig nog weerstand te bieden, alhoewel ze bij elke verkiezing een stuk minder stemmen halen dan de onbetrouwbare opiniepeilingen voorspellen.
Voor er eventueel iets zou kunnen veranderen, moeten eerst de nog steeds aan "België" vastgeroeste creaturen als De Gucht, Dewael en consoorten definitief uit de politiek verdwijnen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2019, 17:21   #184
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen is men ook vaak Franstalig-onvriendelijk en dit verhindert helemaal niet de Franstaligen nog steeds naar Vlaanderen te gaan. Relativeer dus en ga nog naar Brussel. Het is toch niet uw probleem als ze iets tegen de Vlamingen hebben en ze kunnen zowiezo niets doen aangezien er vrij verkeer van de personen is.
Je kunt moeilijk van de Vlamingen verlangen dat ze erg Brussel-vriendelijk zouden zijn. Van in de kleuterklas wordt ons ingeprent dat deze onvriendelijke stad onze hoofdstad is. Wel, wanneer ik daar rondloop heb ik niet de in druk dat het mijn hoofdstad is. Toch niet wanneer je er rekenschap van geeft dat wanneer je aldaar iemand aanspreekt in het Nederlands de persoon in kwestie doorgaans met zijn mond vol tanden staat. Dat dit het geval zou zijn in Londen of in Berlijn is perfect normaal. Maar niet in dat mormel dat men wil laten doorgaan voor de hoofdstad van Vlaanderen. Stel je voor zeg, Vlaanderen is verantwoordelijk voor het leeuwendeel van het Belgisch BBP, maar in haar zogezegde "hoofdstad" kunnen de Vlamingen er nauwelijks of niet terecht met het Nederlands. Probeer dat maar eens uit te leggen aan een buitenlander...
Oud 2 januari 2019, 17:23   #185
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Poepsimpel ? Hebben de groenen en de sossen dan iets in de pap te brokken daarover ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2019, 17:28   #186
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kunt moeilijk van de Vlamingen verlangen dat ze erg Brussel-vriendelijk zouden zijn. Van in de kleuterklas wordt ons ingeprent dat deze onvriendelijke stad onze hoofdstad is. Wel, wanneer ik daar rondloop heb ik niet de in druk dat het mijn hoofdstad is. Toch niet wanneer je er rekenschap van geeft dat wanneer je aldaar iemand aanspreekt in het Nederlands de persoon in kwestie doorgaans met zijn mond vol tanden staat. Dat dit het geval zou zijn in Londen of in Berlijn is perfect normaal. Maar niet in dat mormel dat men wil laten doorgaan voor de hoofdstad van Vlaanderen. Stel je voor zeg, Vlaanderen is verantwoordelijk voor het leeuwendeel van het Belgisch BBP, maar in haar zogezegde "hoofdstad" kunnen de Vlamingen er nauwelijks of niet terecht met het Nederlands. Probeer dat maar eens uit te leggen aan een buitenlander...
Ik kan bij alle officiële instanties terecht in het Nederlands. Je moet daar al eens op uw strepen voor staan maar als het moet moet het en tot nu toe wordt daar altijd een mouw aangepast.
Maar ja zelfs aan uw eigen Vlaamse kust verloochenen jullie je taal ....waarom spreken jullie daar zo braafjes Frans tegen de Franstaligen ? In uw eigen Vlaanderen .....? Ga maar eens naar De Panne of naar Knokke.
Ik weet niet of een buitenlander daar veel begrip zal voor hebben ?? Waarom laat je daar de Franstaligen niet met hun mond vol tanden staan dan ?
Begin in de eerste plaats met uw taal te spreken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 januari 2019 om 17:32.
Oud 2 januari 2019, 17:30   #187
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan bij alle officiële instanties terecht in het Nederlands. Je moet daar al eens op uw strepen voor staan maar als het moet moet het en tot nu toe wordt daar altijd een mouw aangepast.
Maar ja zelfs aan uw eigen Vlaamse kust verloochenen jullie je taal ....waarom spreken jullie daar zo braafjes Frans tegen de Franstaligen ? In uw eigen Vlaanderen .....? Ga maar eens naar De Panne of naar Knokke.
Ik weet niet of een buitenlander daar veel begrip zal voor hebben ??
Over wie heb je het?

Of ben je wat aan het veralgemenen?
Oud 2 januari 2019, 17:30   #188
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Over wie heb je het?

Of ben je wat aan het veralgemenen?
Quercus.
Oud 2 januari 2019, 17:35   #189
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja, maar de gemeentebesturen van de 19 baronietjes leven de taalwetten niet na en werven personeel aan dat niet tweetalig is. Wat nochtans wettelijk moet.
En wie moet daar tegenop treden ? Wie moet er voor zorgen dat die wetten worden nageleefd ? De gelegenheid maakt de dief zegt men.
Oud 2 januari 2019, 17:44   #190
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of een buitenlander daar veel begrip zal voor hebben ?? Waarom laat je daar de Franstaligen niet met hun mond vol tanden staan dan ?
In De Panne gaat het doorgaans om Fransen. In "Quenoque, Ostende et autres plages" veelal Walen of Brusselaartjes. De restauranthouders en andere neringdoeners durven omwille van hun omzetcijfer niet hard op de "taalpedaal" drukken en antwoorden bijgevolg zo goed als ze kunnen en français. Soit. Maar in Brussel dat ik zonodig als "mijn" hoofdstad moet aanvaarden kun je in "officiële instanties" terecht in het Nederlands wanneer het gaat om federale of vlaamse instellingen. In gemeentelijke administraties en in politiekantoren is dat niet altijd zo en als er toevallig een "flamand de service" is die ze kunnen vinden heb je geluk. Om van de ziekenhuizen maar te zwijgen, want dat is wellicht nog het meest pijnlijke punt van allemaal.
Oud 2 januari 2019, 17:50   #191
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In De Panne gaat het doorgaans om Fransen. In "Quenoque, Ostende et autres plages" veelal Walen of Brusselaartjes. De restauranthouders en andere neringdoeners durven omwille van hun omzetcijfer niet hard op de "taalpedaal" drukken en antwoorden bijgevolg zo goed als ze kunnen en français. Soit. Maar in Brussel dat ik zonodig als "mijn" hoofdstad moet aanvaarden kun je in "officiële instanties" terecht in het Nederlands wanneer het gaat om federale of vlaamse instellingen. In gemeentelijke administraties en in politiekantoren is dat niet altijd zo en als er toevallig een "flamand de service" is die ze kunnen vinden heb je geluk. Om van de ziekenhuizen maar te zwijgen, want dat is wellicht nog het meest pijnlijke punt van allemaal.
Ik sta altijd op mijn strepen. En al zeker als ik bij politie of gemeente moet zijn. Ze zijn dat niet gewoon dat klopt. En daar zit het probleem dat een Vlaming dat zelden doordrukt.
Ik geef je gelijk dat het in ziekenhuizen niet je dat is. Maar ook daar zou ik zeggen van niet toe te geven.
Ik ken trouwens heel wat Franstaligen die absoluut hun best willen doen maar me zeggen dat ze het spijtig vinden dat Vlamingen hun dat niet gunnen door zelf steeds maar in het Frans te willen verdergaan.
Oud 2 januari 2019, 17:56   #192
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Wat een rare draad.

Brussel, Luik, Antwerpen, Gent, Charleroi, etc kunnen mij emotioneel geen bal schelen.

Ik heb een beetje affiniteit met Leuven en mijn dorp en ik ga die voor de lol tegen anderen verdedigen (zeker tegen Antwerpenaars ) maar dat is ook alles.

Aan alle steden en dorpen in Belgie: het ga u wel!

Edit: puur economisch is het wel goed dat we een stad als Brussel hebben, net zoals het goed is dat we een havenstad zoals Antwerpen hebben.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 januari 2019 om 18:02.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2019, 18:00   #193
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nogal evident dat middenstanders aan de kust zoveel mogelijk de taal van hun klanten proberen te spreken. Welke zot gaat zijn klanten wegjagen omdat ze geen Nederlands spreken.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2019, 18:38   #194
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het is nogal evident dat middenstanders aan de kust zoveel mogelijk de taal van hun klanten proberen te spreken. Welke zot gaat zijn klanten wegjagen omdat ze geen Nederlands spreken.
Daar ben ik ook wel van bewust. Reden waarom ik aan de cruciale zin soit heb toegevoegd. Maar waar het eigenlijk om gaat is dat wij Vlamingen, hoofdverantwoordelijken voor het overgroot gedeelte van de Belgische welvaart en rijkdom, geconfronteerd worden met een stad waarvan men ons voorhoudt dat het “onze” hoofdstad is, maar inzake taal en communicatie in feite nauwelijks of niet verschilt van een Waalse of een Franse stad. Meer nog, veel van de Brusselse inwoners en veel van de Brusselse media reageren zelfs vijandig tegenover Vlaanderen en het Nederlands.
Oud 2 januari 2019, 19:02   #195
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar ben ik ook wel van bewust. Reden waarom ik aan de cruciale zin soit heb toegevoegd. Maar waar het eigenlijk om gaat is dat wij Vlamingen, hoofdverantwoordelijken voor het overgroot gedeelte van de Belgische welvaart en rijkdom, geconfronteerd worden met een stad waarvan men ons voorhoudt dat het “onze” hoofdstad is, maar inzake taal en communicatie in feite nauwelijks of niet verschilt van een Waalse of een Franse stad. Meer nog, veel van de Brusselse inwoners en veel van de Brusselse media reageren zelfs vijandig tegenover Vlaanderen en het Nederlands.
Ja maar de Vlamingen zijn er massaal weggetrokken. Het was in de jaren 60 en 70 zoveel plezanter om een fermette te gaan bouwen in de Vlaamse rand. En neen dat was niet opdat er opeens een paar tienduizend moslims in hun straat toekwamen dat was gewoon opdat ze de middelen hadden om te gaan bouwen en s'avonds liever op den buiten woonden.
Alle Vlamingen hebben er de plaat gepoetst maar staan nu versteld dat er geen Vlaams meer wordt gesproken.
Ik ken geen enkele hoofdstad in de wereld waar de grootste taalgroep zo zijn hoofdstad de rug heeft toegekeerd.
Ik zou zeggen hoogtijd dat de Vlamingen terugkeren naar hun hoofdstad .
Oud 2 januari 2019, 20:00   #196
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elbow Bekijk bericht
Omdat die Ring tot hun grote ergernis in Vlaanderen ligt.
Inderdaad en omdat de Ring rond Brussel in Vlaanderen ligt ,

heet hij "Ring"zoals in Antwerpen.

De Brusselaars wilden hem daarentegen "Péripherique "

noemen zoals in Parijs

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 2 januari 2019 om 20:01.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2019, 20:06   #197
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die redenering begrijp ik helemaal niet. Vlamingen zijn misschien te gefocaliseerd op de taal, de identiteit.
Ik kom altijd terug met het voorbeeld van de Kust : tijdens de zomer zal u veel Franstaligen aan de Kust zien maar ze denken helemaal niet in termen van identiteiten of gevoelens.
Het is prachtig weer en dus gaan ze massaal naar de Kust om van de zeelucht te genieten, om langs de zee of op de dijk te wandelen, om mini-golf te spelen, om op het strand te bruinieren, enz.......... Ze denken dus in termen van toerisme en stellen zich helemaal niet de vraag te weten of ze er "welkom" zijn of niet.
Antwerpen is veel toleranter dan Brussel .

In Antwerpen durven de orthodoxe Joden in hun typische kledij rondlopen ,

dat zouden ze in Brussel niet moeten riskeren .

Je ziet er ten andere nooit een Orthodoxe Jood in Brussel rondlopen.
Oud 2 januari 2019, 20:08   #198
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dwaze mens. Ik belde een aantal jaar terug voor informatie mbt een inbraak in mijn wagen. Het antwoord van de flik aan de telefoon : En Français ou rien du tout"
'k Heb dan maar klacht neergelegd bij het Com. P
Op het ogenblik van de feiten wilden ze zelfs de vaststelling niet komen doen. Fuck uw Brussel.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2019, 20:09   #199
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie geld geeft aan een bedelaar heeft daar zijn redenen voor. Wat is de reden van Vlaanderen om zo graag geld te geven aan Brussel ?
De leden van de Forza Flandria zien die reden niet meer ,

daarom dat wij ook ijveren voor een onafhankelijk Vlaanderen

zonder Wallo-Brux.
Oud 2 januari 2019, 20:14   #200
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
In Amsterdam is het evident als je geen Nederlands of Engels spreekt laat men je meestal opzij en je blijft maar wachten tot je het beu bent en vertrekt...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be