Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2012, 07:21   #181
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Three mile island is ook gebouwd door een regime, daar waren design en menselijke aspecten ook de basis voor de problemen.
Gelukkig zijn we in't westen eerlijker en proberen we natuurlijk niets in doofpotten te stoppen, of nee ons doofpotten zitten al vol waarschijnlijk.
Welke doofpot was er aan TMI?
Op't moment er duidelijk een probleem was, werden de mensen al aangeraden weg te wezen. Terwijl het uiteindelijk allemaal binnenhuis is gebleven.

Bij Tjernobyl was de reactor al dagen aan't branden, waren de eerste dooie brandweermannen al gemeld aan hun echtgenotes, kon heel Pripjat de rookpluim zien, vooraleer een panische evacuatie werd bevolen.
Oud 5 juli 2012, 07:22   #182
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De centrale van Fukushima was ook aardbeving en tjunami bestendig.
Kindje, laat de grote mensen eens discussieren. Weet je trouwens wel waar Fukushima ligt? Heb je dat dan al geleerd in Aardrijkskunde?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:30   #183
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Welke doofpot was er aan TMI?
Op't moment er duidelijk een probleem was, werden de mensen al aangeraden weg te wezen. Terwijl het uiteindelijk allemaal binnenhuis is gebleven.

Bij Tjernobyl was de reactor al dagen aan't branden, waren de eerste dooie brandweermannen al gemeld aan hun echtgenotes, kon heel Pripjat de rookpluim zien, vooraleer een panische evacuatie werd bevolen.
Ik had het niet in het bijzonder over TMI, maar we gaan nu toch niet proberen te zeggen dat er in't westen geen doofpotten zijn.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:41   #184
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gezond is een groot woord zeker in de verboden zone van Tsjernobyl.
De mensen die in de nabijheid wonen/woonde hebben toch ernstige gezondheids problemen. Die van Bhopal zijn op veel kortere termijn gestorven. Maar men kan dan toch moeilijk spreken van een gezonder bestaan.
Bent U nu echt een Greenpisser die alle agitprop gelooft?

Bhopal

De Engelse Wikipagina geeft deze gegeven weer voor Bhopal.

Citaat:
Estimates vary on the death toll. The official immediate death toll was 2,259 and the government of Madhya Pradesh has confirmed a total of 3,787 deaths related to the gas release.[3] Others estimate 3,000 died within weeks and another 8,000 have since died from gas-related diseases.[4][5] A government affidavit in 2006 stated the leak caused 558,125 injuries including 38,478 temporary partial and approximately 3,900 severely and permanently disabling injuries.
Ergo, samengevat. 3787 onmiddelijke doden door deze ramp, 3000 meer zijn gestorven door de directe gevolgen van deze ramp, en nog eens 8000 konden de verwondingen niet aan , en stierven op een latere datum.

Officiële cijfers geven aan dat er in totaal 558125 gewonden vielen tijdens deze ramp, en dat daarvan 38478 van genezen zijn, en ongeveer 3900 permanent invalide zijn.

Citaat:
Long term health effects
Victims of Bhopal disaster asked for Warren Anderson's extradition from the USAIt is estimated 100,000 to 200,000 people have permanent injuries. Reported symptoms are eye problems, respiratory difficulties, immune and neurological disorders, cardiac failure secondary to lung injury, female reproductive difficulties and birth defects among children born to affected women
Hier krijgen we nog eens tot 200 000 extra "permanent gewonden". Wat eigenlijk niet onlogisch is.

Het detecteren van de giffen die Bhopal zo verschrikkelijke maakten is een dure, moeilijke zaak. Toch blijven miljoenen mensen in die omgeving wonen.

Nu, de nucleaire tegenhanger van Bhopal, Tchernobyl, geeft op de wikipagina dit stukje relevante tekst.

Citaat:
Thirty one deaths are directly attributed to the accident, all among the reactor staff and emergency workers.[13] An UNSCEAR report places the total confirmed deaths from radiation at 64 as of 2008. The Chernobyl Forum estimates that the eventual death toll could reach 4,000 among those exposed to the highest levels of radiation (200,000 emergency workers, 116,000 evacuees and 270,000 residents of the most contaminated areas); this figure includes some 50 emergency workers who died of acute radiation syndrome, nine children who died of thyroid cancer and an estimated total of 3940 deaths from radiation-induced cancer and leukemia.[14]

The Union of Concerned Scientists estimates that, among the hundreds of millions of people living in broader geographical areas, there will be 50,000 excess cancer cases resulting in 25,000 excess cancer deaths.[15] For this broader group, the 2006 TORCH report predicts 30,000 to 60,000 excess cancer deaths,[16] and a Greenpeace report puts the figure at 200,000 or more.
31 tot 64 doden , de meesten door de explosie zelf, de rest door acute stralingsvergiftiging.

Het meest positieve nieuws.
4000 extra kankergevallen door blootstelling aan straling- en dat is gerekend met 586 000 mensen in het zwaarst getroffen gebied/direct bij de reactor bij de werken om de ramp in te perken.

Greenpeace gooit er een schep bovenop, en gebruikt de bevolking van half Rusland en heel Europa als proefkonijn, en schat het aantal doden te wijten aan de kernramp op 200 000 of meer in totaal.

En dat met iets wat voor €349 perfect te meten en te vermijden is. Want dat is de prijs van een goeie geigerteller die alfa, beta en gammastraling kan meten.

Ik ga zonder al te veel zorgen, maar voorzien van de juiste spullen wel eens een bezoek brengen aan Tjernobyl. Bhopal daarentegenover kan mijn aanwezigheid nooitvanzijnleven verwachten, net zomin als Seveso.
Oud 5 juli 2012, 07:45   #185
santos
Minister

Standaard

Citaat:

Bhopal

Ergo, samengevat. 3787 onmiddelijke doden door deze ramp, 3000 meer zijn gestorven door de directe gevolgen van deze ramp, en nog eens 8000 konden de verwondingen niet aan , en stierven op een latere datum.

Officiële cijfers geven aan dat er in totaal 558125 gewonden vielen tijdens deze ramp, en dat daarvan 38478 van genezen zijn, en ongeveer 3900 permanent invalide zijn.

Hier krijgen we nog eens tot 200 000 extra "permanent gewonden". Wat eigenlijk niet onlogisch is.

Het detecteren van de giffen die Bhopal zo verschrikkelijke maakten is een dure, moeilijke zaak. Toch blijven miljoenen mensen in die omgeving wonen.

Nu, de nucleaire tegenhanger van Bhopal, Tchernobyl, geeft op de wikipagina dit stukje relevante tekst.

31 tot 64 doden , de meesten door de explosie zelf, de rest door acute stralingsvergiftiging.

4000 extra kankergevallen door blootstelling aan straling- en dat is gerekend met 586 000 mensen in het zwaarst getroffen gebied/direct bij de reactor bij de werken om de ramp in te perken.

Greenpeace gooit er een schep bovenop, en gebruikt de bevolking van half Rusland en heel Europa als proefkonijn, en schat het aantal doden te wijten aan de kernramp op 200 000 of meer in totaal.

En dat met iets wat voor €349 perfect te meten en te vermijden is. Want dat is de prijs van een goeie geigerteller die alfa, beta en gammastraling kan meten.

Ik ga zonder al te veel zorgen, maar voorzien van de juiste spullen wel eens een bezoek brengen aan Tjernobyl. Bhopal daarentegenover kan mijn aanwezigheid nooitvanzijnleven verwachten, net zomin als Seveso.
veel geluk dan hé. ik ga op geen van beiden plaatsen.
En kijk als je toch zo voor die atoom vervuiling bent, start een petitie zodat ze het kernafval in je tuin mogen dumpen.
Oud 5 juli 2012, 07:47   #186
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het niet in het bijzonder over TMI, maar we gaan nu toch niet proberen te zeggen dat er in't westen geen doofpotten zijn.
Oh, ik had de indruk dat U wou zeggen dat TMI gelijk stond aan Tjernobyl en dat mensen ook daar dagenlang onder een radioactieve rookpluim hebben geleefd zonder enige waarschuwing.

Als U zo'n spelletje wil spelen, dan had U beter het voorbeeld van Windscale kunnen nemen.
Dat was wel een doofpotje tot een paar jaar geleden, waar de reputatie van helden werd opgeofferd.
En zelfs daar was de gewone burger wel van gewaarschuwd, binnen het kenniskader van die tijd.
Oud 5 juli 2012, 07:50   #187
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
veel geluk dan hé. ik ga op geen van beiden plaatsen.
En kijk als je toch zo voor die atoom vervuiling bent, start een petitie zodat ze het kernafval in je tuin mogen dumpen.
Geniaal, ik wil zo per direct kernafval opslaan.

30 kg Strontium 90.
De enige voorwaarde die ik heb is dat het afgeleverd wordt in een RVS doos met veel koelribben.

Als we over plutonium of andere actiniden gaan spreken, dan wordt beton/lood of zelfs uranium 238 interessanter.

Maar een 3 kw stirling zal er snel zijn om van de verlieswarmte iets te maken wat me een pak gemak gaat opleveren.

Maar om U gerust te stellen, ik ben geen voorstander voor atoomvervuiling. Dat impliceerd verspilling, en da's pas zonde.

Tjernobyl had niet mogen ontploffen. Had zelfs niet gebouwd mogen zijn. Net zomin als de Britse Windscale reactoren, of de eerste Hanford reactoren.

Het is blatant zonde om van zo'n bruikbare materialen als uranium, lithium , thorium enzoverder bommen te bouwen. Dat soort van bommen zijn te zwaar voor civiele toepassingen, en militaire toepassing is pure verspilling.

En het gebruiken om een Orion op te laten stijgen vanuit de Gobi woestijn, alleen in noodgevallen, dank U. Ik hou van mijn huidige vorm van tentakels.

Laatst gewijzigd door maddox : 5 juli 2012 om 07:54.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:50   #188
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Bij het doorlopen van de bijdragen hier, heb ik gemerkt dat men zich meestal steunt op krantenverslagen en niet op rapporten van Electrabel en Wathelet. Dus even de informatie geven:

Het rapport van Wathelet. http://wathelet.belgium.be/wp-conten...ktriciteit.pdf
Rapport GDF Suez (Electrabel) http://www.fanc.fgov.be/GED/00000000/2900/2994.pdf "LTO RAPPORT LONG TERM OPERATION Kerncentrale Doel 1&2" , gesteund op het protocolakkoord afgesloten tussen GDF Suez en de Belgische staat in 2009.

Wie de moeite neemt de twee rapporten naast mekaar te leggen ziet onmiddellijk een merkelijk verschil. Het rapport Whatelet heeft een horizon tot 2017. Immers, men gebruikt modellen die gaan tot 2017. Daarna zouden ze moeten aansluiten op een beter marktmodel of een geharmoniseerd Europees energiebeleid (sic). Vermits er tot nu toe geen marktmodel is of geen Europees Energiebeleid... zullen we voor verassingen staan in 2017.

Bij GDF spitst men zich toe op een langetermijnvisie...waarbij heel gedetailleerd uitgelegd wordt welke processen men volgt voor de analyse van de toestand van de productie eenheid. Wie tijd heeft, kan die 101 bladzijden lezen. Ik raad wel aan het Track Record te lezen op pagina 27 en volgende. (productie en incidenten) en de conclusies op pagina 8

Intussen heeft Electrabel al gereageerd op de beslissing van de regering. Het meest markante is dat de regering zich niet houdt aan het protocolakkoord van 2009... en dat de regering een "ter beschikkingsstelling" opeist voor de bevoorrading, die in strijd met het eigendomsrecht van de onderneming. Eens benieuwd hoe dat gaat aflopen.
De politiekers zullen (waarschijnlijk) a.h. langste eind trekken.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:52   #189
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk uw subjectieve kijk op de zaak.
Euh neen, dat is gewoon history as we know it.
De flaws van het type reactor in Chernobyl waren gekend en zijn nog steeds gekend (en er draaien er nog genoeg van dat type). Als je daarmee de verkeerde dingen gaat testen, dan vraag je om problemen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:55   #190
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bhopal

Een van mijn broers woonde 7 jaar in Firenze. Hij kent meerdere mensen uit de omgeving van Seveso.
De verhalen uit de dagelijkse werkelijkheid zijn �*nders dan de parlee die verkocht wordt in de media .

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:56   #191
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En gij hebt wel wetenschappelijk bewijs om te zeggen dat er niet teveel stralingsdoden gaan zijn? 10 jaar is zelfs te vroeg, eerder 20 jaar om effecten te zien.
Gij doet wel de beweringen. Dus staaft ze tenminste wetenschappelijk.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 07:59   #192
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Three mile island is ook gebouwd door een regime, daar waren design en menselijke aspecten ook de basis voor de problemen.
Gelukkig zijn we in't westen eerlijker en proberen we natuurlijk niets in doofpotten te stoppen, of nee ons doofpotten zitten al vol waarschijnlijk.
Kom, de design fouten waren wel van een ander kaliber. Ook bij Three mile island moeten we zoeken naar stralingsdoden, en hier zijn we nochtans al 35 jaar later.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 08:01   #193
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Kom, de design fouten waren wel van een ander kaliber. Ook bij Three mile island moeten we zoeken naar stralingsdoden, en hier zijn we nochtans al 35 jaar later.
Zelfs Greenpeace geeft toe dat het 1 "extra" kankergeval zou kunnen zijn, door de vrijgave van radioactief Xenon.
Oud 5 juli 2012, 08:02   #194
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een van mijn broers woonde 7 jaar in Firenze. Hij kent meerdere mensen uit de omgeving van Seveso.
De verhalen uit de dagelijkse werkelijkheid zijn �*nders dan de parlee die verkocht wordt in de media .

Ok, vertel me eens waarom ik beter naar Seveso kan gaan, dan naar Tjernobyl.
Met diensverstaande dat mijn budget voor metingen de €400 niet overschrijd.

Ik hou in het achterhoofd dat de giffen van Seveso niet veel verschillen van Agent Orange.

Laatst gewijzigd door maddox : 5 juli 2012 om 08:03.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 08:07   #195
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom, de design fouten waren wel van een ander kaliber.
De voornaamste designfout van TMI, de melding dat een klep dicht was met een lamp die mee geschakeld werd door de electriciteit die de klep moest openhouden. Ergo, de klep was op't controlebord wel dicht- eigenlijk onbekrachtigd- maar stond nog open in realiteit. Tegenwoordig zijn dezelfde kleppen aangepast, zodanig het gesloten zijn gecontroleerd wordt, niet het onbekrachtigd zijn.
Oud 5 juli 2012, 08:32   #196
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Gij doet wel de beweringen. Dus staaft ze tenminste wetenschappelijk.
Waar doe ik die dan?
Oud 5 juli 2012, 08:33   #197
tomlyb
Burger

Standaard

Citaat:
Tomlyb, krijg ik eens een antwoordje krijgen op dit Oh zo simpel vraagje?
Wel die 20 GW kerncentrales worden gefaseerd stopgezet.
Het hoeft ook niet alleen door pv vervangen worden.
Nu komt reeds 20% van de elektrische energie (en ik heb het over energie, niet vermogen) van duurzame bronnen. Dit groeit met 3% per jaar. Dus aan huidig tempo kunnen alle kerncentrales (ook 20% van elektrische energie) daar dicht binnen 3 / 4 jaar. Want ze hebben reeds 10% overschot.
Of zeker binnen 10 jaar, wat ze van plan zijn.
(Overschot is natuurlijk niet direct een probleem)
tomlyb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 08:34   #198
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Ja maar nee, het zijn andere design fouten die gaan we toelaten dat is immers geen probleem als er dan iets zou mislopen.
Volgens de berichtgeving was er toch geen gevaar aangezien de vrijgekomen straling miniem was, of is dat dan ook niet waar?
Oud 5 juli 2012, 08:44   #199
tomlyb
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
1,5 euro/wattpiek? Lol
15% capaciteitsfactor? Lol
25 jaar levensduur? Dat wil ik nog wel eens zien. Waar haal je dat trouwens? En waar zit je rendementsdaling na een aantal jaar verrekend?

Haken en ogen. Als wij zoiets op ons werk zouden gebruiken, ik zou me diep schamen.
Verder vergeet je nog het belangrijkste element. Voor elk zonnepaneeltje heb je een backup nodig. Waar zit die kost?
Waar zitten de recyclagekosten?
Die 1,5 euro dat zijn de prijzen van onze concurenten. Wij hebben wel hogere prijzen omdat wij premium materiaal verkopen. Ik ken alle prijzen van materiaal en installatiekost. Dit is gewoon realiteit. Een prijs all-in.

25 jaar levensduur, het is zelfs 35 jaar.
Maar omdat er inderdaad nog maar (gegarandeerd met garantie) 80% overblijft na 25 jaar, neem ik dat.
Ik ben niet het studiebureau van dit forum en ik maak gewoon even een back of the envelop berekening. Dat toont in grote lijnen meestal al of iets haalbaar is.
Ik gebruik 15% omdat het hier over grote installaties gaat, daar valt geen schaduw op, staan perfect naar het zuiden,...

Overal een beetje lol achter zetten is wel makkelijk gedaan he
tomlyb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 08:54   #200
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomlyb Bekijk bericht
Die 1,5 euro dat zijn de prijzen van onze concurenten. Wij hebben wel hogere prijzen omdat wij premium materiaal verkopen. Ik ken alle prijzen van materiaal en installatiekost. Dit is gewoon realiteit. Een prijs all-in.

25 jaar levensduur, het is zelfs 35 jaar.
Maar omdat er inderdaad nog maar (gegarandeerd met garantie) 80% overblijft na 25 jaar, neem ik dat.
Ik ben niet het studiebureau van dit forum en ik maak gewoon even een back of the envelop berekening. Dat toont in grote lijnen meestal al of iets haalbaar is.
Ik gebruik 15% omdat het hier over grote installaties gaat, daar valt geen schaduw op, staan perfect naar het zuiden,...

Overal een beetje lol achter zetten is wel makkelijk gedaan he :roll:
Tuurlijk is dat gemakkelijk, simpelweg omdat het niet klopt wat je zegt. Je gaat hier de perfecte installaties gaan extrapoleren naar het volledige bestand aan zonnepanelen in Belgie om dan een kostprijs te gaan berekenen. Daar kan je enkel lol op zeggen.

Verder heb ik nog steeds geen enkel bewijs gezien dat de zonnepanelen in Belgie gemiddeld 25 jaar gaan meegaan.

En wat nog belangrijker is, wat met de kostprijs van uw gasgestookte CO2 centrales die je nodig hebt als backup?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 5 juli 2012 om 08:54.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be