Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2004, 13:49   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik heb je erop gewezen dat bevolkingsstudies uitwijzen dat allochtonen tegenwoordig GEMIDDELD evenveel kinderen op de wereld zetten als autochtonen ...
Wat u zegt, klopt op geen enkele manier. Niet alleen statistisch niet, ook wie ogen heeft en rond kijkt ziet duidelijk dat moslimgezinnen nu eenmaal meer kinderen hebben.

In het Nederlandse tijdschrift Elsevier stond eens een artikel met volgend cijfermateriaal: een Nederlandse vrouw krijgt gemiddeld 1,7 kind. Een Marokkaanse vrouw 3,3, een Turkse 2,2.

Nog niet zo lang geleden stond in De Standaard een artikel met als titel "Allochtoonse moeders redden Vlaams geboortecijfer". Heel terecht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 13:50   #182
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perotinus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
En gij durft u christen-democraat noemen! Met welk recht?

Ik zie geen verschil met om het even welke andere progressieve lul.
We gaan er met rasse schreden op vooruit: de christenen zijn onder elkaar ruzie aan 't maken (nu ja, ook wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon)
Ik ben geen christen, bekrompen dwaas!

Dat belet mij niet om respect te hebben voor traditionele katholieken.
Is dat niet te veel voor één keer?
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 13:51   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen zijn er natuurlijk die vermaledijde bevolkingsstudies die dat veel hogere geboortecijfer waar jij het over hebt, tegenspreken... Eventjes vergeten, of ga je weer over Brussel beginnen mekkeren?
U mag me altijd een verwijzing naar dergelijke studies geven, maar in een vorig bericht gaf ik reeds concrete cijfers die wel iets anders laten vermoeden dan wat u beweert.
Oud 3 juli 2004, 13:51   #184
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eternity
En ook: de interpretatie van de bijbel gebeurd door die kerkelijke leiders, van wie u zelf toegeeft dat ze fouten maken ...
De Kerk kan zich niet vergissen in de leer (d.i. geloof en zeden, gebaseerd op de heilige Schrift). Niemand dicht echter de Kerk onfeilbaarheid toe wanneer een bisschop een oordeel meent te moeten vellen over de kwaliteit van de bakstenen. Niet alles door elkaar gooien.
wie of wat is die kerk dan? niet de bisschoppen blijkbaar. niet de pastoors blijkbaar. de paus dan? is die dan niet menselijkj? (missen is menselijk..)

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 13:52   #185
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik heb je erop gewezen dat bevolkingsstudies uitwijzen dat allochtonen tegenwoordig GEMIDDELD evenveel kinderen op de wereld zetten als autochtonen ...
Wat u zegt, klopt op geen enkele manier. Niet alleen statistisch niet, ook wie ogen heeft en rond kijkt ziet duidelijk dat moslimgezinnen nu eenmaal meer kinderen hebben.

In het Nederlandse tijdschrift Elsevier stond eens een artikel met volgend cijfermateriaal: een Nederlandse vrouw krijgt gemiddeld 1,7 kind. Een Marokkaanse vrouw 3,3, een Turkse 2,2.

Nog niet zo lang geleden stond in De Standaard een artikel met als titel "Allochtoonse moeders redden Vlaams geboortecijfer". Heel terecht.
AAaaaahhhh... NU begrijp ik! Hoe kon ik zo blind zijn? NATUURLIJK hebben die bevolkingsstudies het bij het verkeerde eind; Jan WEET dat, want hij heeft rondgekeken... De academische wereld trilt op haar grondvesten door dit onomstotelijke bewijs...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 13:53   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het katholicisme heeft in zijn maatschappelijke denkbeelden steeds de Staat of het Rijk aanvaard, weliswaar met het behoud van zijn moreel gezag.
Dat klopt voor 100%. Hier maakt het christendom een wezenlijk onderscheid dat de islam gewoon niet kent en nooit zal kennen, nl. het onderscheid tussen het wereldlijke en het geestelijke, de Kerk en de Staat.
Oud 3 juli 2004, 13:54   #187
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Alleen zijn er natuurlijk die vermaledijde bevolkingsstudies die dat veel hogere geboortecijfer waar jij het over hebt, tegenspreken... Eventjes vergeten, of ga je weer over Brussel beginnen mekkeren?
U mag me altijd een verwijzing naar dergelijke studies geven, maar in een vorig bericht gaf ik reeds concrete cijfers die wel iets anders laten vermoeden dan wat u beweert.
Dat mag jij ook, Jan, maar dan liefst niet iets in de aard van in de Kortrijkse bibliotheek op het tweede schap links...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 3 juli 2004, 13:55   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
AAaaaahhhh... NU begrijp ik! Hoe kon ik zo blind zijn? NATUURLIJK hebben die bevolkingsstudies het bij het verkeerde eind; Jan WEET dat, want hij heeft rondgekeken... De academische wereld trilt op haar grondvesten door dit onomstotelijke bewijs...
Allemaal geen antwoord: een referentie naar die door u bejubelde studies graag.

U gaat er dus vanuit dat het artikel in De Standaard van 29 juni jl. nota bene verkeerde informatie bevat?

En dat het cijfermateriaal van Elsevier - nochtans een gerespecteerd tijdschrift dat hoger staat dan het Vlaamse Knack - ergens verkeerd is?
Oud 3 juli 2004, 13:55   #189
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perotinus
Dit is toch ook zo? Beide geloofsovertuigingen zijn er toch op uit mensen zo veel mogelijk te knechten op basis van één of ander zogenaamd geopenbaard fabeldier?
Naast het feit dat �*lle Vlamingen taal, cultuur, afkomst en geschiedenis gemeenschappelijk hebben, moet ook erkend worden dat het katholicisme wezenlijk verschilt van de islam.

Ze hebben weliswaar beide een Semitische oorsprong, maar meer dan 1000 jaar Europese geschiedenis en beïnvloeding hebben het christendom tot een heidens-Europees-christelijk katholicisme gemaakt.

Wat een progressief-christelijke meute 'uiterlijkheden' noemt, zoals o.a. de heiligenverering en de drie-eenheid van God, zijn in wezen heidense, polytheïstische invloeden. Die progressieve meute fixeert zich alleen op het universele en egalitaristische karakter (wortels) van de joodse sekte die het christendom aanvankelijk was.
Ik wil geen terugkeer naar de woestijn, maar naar de Europese en heidense wortels van het katholicisme.

Verder is er het feit dat elke godsdienst innig verbonden is met een beschaving, een maatschappij. Voor de islam is dat een uitheemse, niet-Europese beschaving. Het maatschappijbeeld van de islam is bijv. zuiver theocratisch (de kaliefenstaat). Het katholicisme heeft in zijn maatschappelijke denkbeelden steeds de Staat of het Rijk aanvaard, weliswaar met het behoud van zijn moreel gezag.
Misschien moet ik er nog een bijkomend verschilpunt aan toevoegen, namelijk dat sommige 'christenen' hun eigen profeet compleet belachelijk maken:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:

Sterker nog: ik geloof zelfs dat Jezus zèlf homoseksuele ervaringen had!
Nu krijgt Jan het hartstilstand
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 13:57   #190
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Allemaal geen antwoord: een referentie naar die door u bejubelde studies graag.
In de Leuvense universiteitsbibliotheek op het derde schap rechts.

Citaat:
Oud 3 juli 2004, 13:58   #191
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

Nuja, in het katholieke onderwijs zal discriminerende uitspraken over minderheidsgroepen ook wel niet toegelaten worden zeker

willen we de proef op de som nemen en een paar threads naar Van Hecke sturen?

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 14:01   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag jij ook, Jan, maar dan liefst niet iets in de aard van in de Kortrijkse bibliotheek op het tweede schap links...
Zoals er duidelijk bij vermeld: ik herinner me nu niet onmiddellijk in welk deel het staat, maar het gaat hier om een reeks jaarboeken die de VUB uitgeeft en waarbij men ieder jaar een bepaald aspect van Brussel bestudeert. Een van die jaarboeken is volledig gewijd aan de demografie van Brussel.
Oud 3 juli 2004, 14:05   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
Citaat:

De Kerk kan zich niet vergissen in de leer (d.i. geloof en zeden, gebaseerd op de heilige Schrift). Niemand dicht echter de Kerk onfeilbaarheid toe wanneer een bisschop een oordeel meent te moeten vellen over de kwaliteit van de bakstenen. Niet alles door elkaar gooien.
wie of wat is die kerk dan? niet de bisschoppen blijkbaar. niet de pastoors blijkbaar. de paus dan? is die dan niet menselijkj? (missen is menselijk..)
Blijkbaar niet goed mijn uitleg gelezen. Maar goed, een herhaling kan geen kwaad. De Kerk, als normerend geheel dat waakt over de leer, wordt gevormd door paus en bisschoppen die bij consensus de formulering vaststellen. Niet een afzonderlijke bisschop dus. Niet de paus alleen (slechts met die ene uitzondering wanneer hij een ex cathedra uitspraak doet, maar dat gebeurt bijzonder zelden). Niet de pastoor alleen. Dit is ook al altijd de toetssteen voor de traditie geweest en waarvan het basisbeginsel door de heilige Vicentius van Lérins prachtig werd verwoord.
Oud 3 juli 2004, 14:06   #194
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ohja, en sinds ik oude koppige leraars onnatuurlijk vind, en mijn godsdienst deze niet aanvaard, zal ik bij deze ook beginnen discrimineren.

TSJEEF, ga bij u leerlingen liggen

Pff ik ben het echt kotsbeu dat mensen met een stelling komen, die stelling ontkracht wordt, ze negeren het, en een bladzijde verder word juist dezelfde stelling gebruikt.

Frank Dane
Oud 3 juli 2004, 14:08   #195
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ohja, en sinds ik oude koppige leraars onnatuurlijk vind, en mijn godsdienst deze niet aanvaard, zal ik bij deze ook beginnen discrimineren.

Bij zulke antwoorden heb ik dan weer het gevoel dat deze topic zal doorgaan tot in de eeuwigheid
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 14:09   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Bij zulke antwoorden heb ik dan weer het gevoel dat deze topic zal doorgaan tot in de eeuwigheid
Toch niet, hoor, dergelijke uitspraken laat ik gewoon links liggen. Inhoudelijk niets waard.
Oud 3 juli 2004, 14:11   #197
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Citaat:

Euhm, ...

Ik probeer hier te discussieren met iemand die niet naar stellingen van andere personen luistert, die steeds opnieuw dezelfde dogma's gebruikt, ook als ze ontkracht zijn, zichzelf tegenpreekt, en dan nog durft ontkennen dat dat gebeurd is.

Ik weet wanneer ik mijn ongelijk moet toegeven, meneer schoolmeester hier niet .

Voor mij is deze discussie gedaan

Frank Dane
Oud 3 juli 2004, 14:13   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik probeer hier te discussieren met iemand die niet naar stellingen van andere personen luistert, die steeds opnieuw dezelfde dogma's gebruikt, ook als ze ontkracht zijn, zichzelf tegenpreekt, en dan nog durft ontkennen dat dat gebeurd is.
Dat geldt mijns inziens eerder voor jullie dan voor mij. In tegenstelling tot jullie - toch vele keren - wil ik wel inhoudelijk ingaan op wat anderen schrijven; dit kan niet altijd van mijn tegenstanders gezegd worden die vaak ofwel schamper beginnen doen ofwel op de bal beginnen te spelen.

Ik zie geen enkel dogma door u ontkracht. Of waarover had u het dan wel? Een tegenspraak al evenmin.
Oud 3 juli 2004, 14:18   #199
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Blijkbaar leest u niet goed. Eerder schreef ik al dat er veel misdaden zijn gebeurd in naam van geloof en Kerk, zonder dat de Kerk daarom haar toestemming, instemming of goedkeuring hieraan verleende. Dat er kerkelijke leiders waren die fouten hebben gemaakt, is ook heel normaal. Bisschoppen, priesters... zijn ook mensen en kunnen ook zondigen. Maar in de leer dwaalt de Kerk niet.
Reply:

Citaat:
De bijbel spreek zichzelf nochtans genoeg tegen .

En ook: de interpretatie van de bijbel gebeurd door die kerkelijke leiders, van wie u zelf toegeeft dat ze fouten maken ...
Citaat:
reply:

Citaat:
dus ze kunnen zich vergissen in de toepassing van de leer, maar niet in de interpretatie?
Nog voorbeelden nodig?

___

Als iets uw visie tegenspreekt, negeert u het, is het totaal niet waar, etc etc

Doet me denken aan de manier waarop de kerk de wetenschap altijd ontkend heeft, evolutie was onmogelijk, de aarde was plat, etc etc, blijkbaar vallen ze altijd terug in dezelfde fouten.

Frank Dane
Oud 3 juli 2004, 14:28   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Blijkbaar leest u niet goed. Eerder schreef ik al dat er veel misdaden zijn gebeurd in naam van geloof en Kerk, zonder dat de Kerk daarom haar toestemming, instemming of goedkeuring hieraan verleende. Dat er kerkelijke leiders waren die fouten hebben gemaakt, is ook heel normaal. Bisschoppen, priesters... zijn ook mensen en kunnen ook zondigen. Maar in de leer dwaalt de Kerk niet.
Reply:

Citaat:
De bijbel spreek zichzelf nochtans genoeg tegen .

Citaat:
reply:

Citaat:
dus ze kunnen zich vergissen in de toepassing van de leer, maar niet in de interpretatie?
Nog voorbeelden nodig?

___

Als iets uw visie tegenspreekt, negeert u het, is het totaal niet waar, etc etc

Doet me denken aan de manier waarop de kerk de wetenschap altijd ontkend heeft, evolutie was onmogelijk, de aarde was plat, etc etc, blijkbaar vallen ze altijd terug in dezelfde fouten.
Ik zie nergens een tegenspraak. Steeds weer benadruk ik dat (a) de Kerk niet kan dwalen in de leer en (b) de kerkleden als individuen kunnen zondigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be