Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2004, 20:25   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Vertegenwoordigers van de Holebi-federatie en Wel Jong Niet Hetero (WJNH) hebben gisteren op haar eerste werkdag als hoofd van het katholiek onderwijs een gesprek gehad met Mieke Van Hecke, ex-parlementslid voor CD&V. Na afloop kan worden gesteld dat sommigen wellicht wat te snel hysterisch reageerden op uitlatingen van de nieuwe topvrouw van het katholieke onderwijs.

Directe aanleiding voor het onderhoud was de uitspraak die van Hecke een goede maand geleden deed in het Canvas-programma Nachtwacht, schrijft De Morgen. Van Hecke zei toen dat homoseksuele leerkrachten in het katholiek onderwijs die in het huwelijksbootje stappen "wel eens in de problemen zouden kunnen komen". Zowat iedereen, de holebi-verenigingen op kop, reageerde toen erg verbolgen op de uitspraken van Van Hecke.

Na het gesprek van gisteren was de toon helemaal anders. "Ze heeft uitgelegd dat ze bedoelde dat het de school was die in problemen kon komen en dat daar dan wel een oplossing voor gezocht moet worden", zegt Sven Pichal van WJNH. "Verder heeft ze ook nog eens duidelijk gemaakt dat ze persoonlijk geen enkel probleem heeft met homoseksualiteit."

Van Hecke onderstreepte dat homoseksualiteit wel degelijk verder aan bod zal blijven komen in het onderwijs. Meer nog, ze vroeg de holebi's om op dat vlak samen te werken met de Guimardstraat. "We houden inderdaad een heel goed gevoel over aan dit gesprek", aldus Pichal, "en het zal niet bij één afspraak blijven. Ongetwijfeld komen er vervolggesprekken." Ook Mieke Van Hecke zelf was tevreden na afloop van het gesprek. "Al vind ik het een beetje jammer dat tijdens mijn eerste dag nu uitsluitend op één thema gefocust werd. Het was ook beter geweest als ze eerst met mij hadden gesproken voordat ze uitspraken deden over wat ik gezegd heb in Nachtwacht."

Van Hecke wil graag dat holebi-organisaties zich eerst zouden informeren over wat er op dit vlak allemaal gebeurt in het katholiek onderwijs, voordat ze adviezen beginnen te geven. "Ondanks ons imago wordt er wel degelijk veel gedaan rond homoseksualiteit. Ik heb de organisaties gevraagd om contact op te nemen met onze begeleidingsdienst om dat allemaal na te gaan."

Bron: www.hetrozehuis.be
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 20:27   #2
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Haar woorden ingeslikt toen de voorzitter van de CVP (oei ik bedoel CD&V) publiekelijk verklaarde dat hij en de partij niet achter haar uitspraken stonden?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 20:29   #3
perotinus
Burger

Standaard

De zoveelste illustratie van katholieke dubbelhartigheid. Liegen en bedriegen zoveel men maar kan. Dat er nog mensen zijn die daar intrappen.
Oud 2 juli 2004, 20:29   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Haar woorden ingeslikt toen de voorzitter van de CVP (oei ik bedoel CD&V) publiekelijk verklaarde dat hij en de partij niet achter haar uitspraken stonden?
De zoveelste vaandelvlucht van de katholieken in dit land. Allang niets nieuws meer: ze stappen gewoon mee in de verdorvenheid en lappen alle kerkelijke leer aan hun laars. Ondertussen zijn ze het etiket "katholiek" al lang niet meer waard. Terecht merkte de paus op dat België een verdwaasd land is geworden (samen met Nederland).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 20:33   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
De zoveelste vaandelvlucht van de katholieken in dit land. Allang niets nieuws meer: ze stappen gewoon mee in de verdorvenheid en lappen alle kerkelijke leer aan hun laars. Ondertussen zijn ze het etiket "katholiek" al lang niet meer waard. Terecht merkte de paus op dat België een verdwaasd land is geworden (samen met Nederland).
De evolutie, Jan... Trouwens ook in Spanje kunnen holebi's vanaf 2005 trouwen. Eén van die landen waarvan jij zei dat het homohuwelijk er nooit zou komen, weet je nog wel? Je zal het stilaan toch onder ogen moeten gaan zien, Jan: je bent een zonderling!
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 2 juli 2004, 20:35   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
De evolutie, Jan...
... ten kwade. Och, dat ze ondertussen de maatschappij maar verder ontwrichten. Aan onze deuren staat er wel een levenskrachtig volk dat wel weet waar de belangrijkste waarden zitten. De Arabieren doen daar immers niet aan mee.
Oud 2 juli 2004, 20:36   #7
bartje
Minister-President

Standaard

Heeft hij dat ook gezegd Raf? Tja hij zal dat wrsch ook wel weer niet toegeven, net zomin ik al nu ruim anderhalf jaar wacht op die herinneringen, weet je wel?

Nu ik ben blij dat Mieke Van Hecke zich héél wat beter opstelt tov de holebi's ipv een maand geleden! Dat ze zei dat ze er niet goed van geweest is, zal haar ook tot nadenken gezet hebben. Ik vind het echt héél moedig van haar dat ze na haar uitspraken toch gas terugneemt! Chapeau daarvoor!

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 20:41   #8
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
De evolutie, Jan...
... ten kwade. Och, dat ze ondertussen de maatschappij maar verder ontwrichten. Aan onze deuren staat er wel een levenskrachtig volk dat wel weet waar de belangrijkste waarden zitten. De Arabieren doen daar immers niet aan mee.
eigenlijk zijn "de Arabieren" dan uw objectieve bondgenoot als ik het goed begrijp??
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 20:43   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
eigenlijk zijn "de Arabieren" dan uw objectieve bondgenoot als ik het goed begrijp??
In zoverre die de islam volledig beleven, inderdaad. Op dit ogenblik zijn zij immers die nog in bijna hun totaliteit de juiste waarden beleven, terwijl het Westen danig in de drek is ondergedompeld. Slechts hier en daar zijn er nog rechtgelovige christenen die het proberen te redden in die verdorven samenleving.
Oud 2 juli 2004, 20:48   #10
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
In zoverre die de islam volledig beleven, inderdaad. Op dit ogenblik zijn zij immers die nog in bijna hun totaliteit de juiste waarden beleven, terwijl het Westen danig in de drek is ondergedompeld. Slechts hier en daar zijn er nog rechtgelovige christenen die het proberen te redden in die verdorven samenleving.
wie mag dan wel bepalen wat die "juiste waarden" zijn, de paus?? Ik ga akkoord dat er enkele negatieve evoluties zijn, zoals het cultuurrelativisme (politieke correctheid,...), de toename van drugs,...
maar anderzijds zijn er voor mij ook positieve evoluties, vooral op ethisch vlak, zoals het toelaten van homohuwelijken, euthanasie...ik baseer mij dan ook op rationele argumenten, en niet op (pseudo-)emo-argumenten zoals "traditie", "omdat het altijd zo was" etc..
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 20:52   #11
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
De evolutie, Jan...
<sarcasm>
O tempora O mores
</sarcasm>

En waarom zouden uw waarden meer waard zijn dan die van mensen die respect hebben voor anders geaarden en voor anders denkenden?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 21:08   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wie mag dan wel bepalen wat die "juiste waarden" zijn, de paus?? Ik ga akkoord dat er enkele negatieve evoluties zijn, zoals het cultuurrelativisme (politieke correctheid,...), de toename van drugs,...
maar anderzijds zijn er voor mij ook positieve evoluties, vooral op ethisch vlak, zoals het toelaten van homohuwelijken, euthanasie...ik baseer mij dan ook op rationele argumenten, en niet op (pseudo-)emo-argumenten zoals "traditie", "omdat het altijd zo was" etc..
Traditie is geen "emo-argument": in het christelijk geloof (alsook de islam en het jodendom) is dit nu eenmaal de toetssteen waarmee bepaalde evoluties in een maatschappij als goed of als kwaad kunnen beoordeeld worden.

Homohuwelijk is een ontwrichting van de maatschappij, euthanasie ook, abortus eveneens. Ook het steeds vrijer worden van de seksuele beleving met daarnaast het propageren van allerlei afwijkende vormen, zal deze maatschappij vroeg of laat de das om doen. De trend naar beneden is nu al duidelijk: tekort aan geboorten om het generaties te hernieuwen, verspreiding van aids en andere geslachtsziekten, geen duidelijke waarden meer. De moslims strijden nog voor Allah (en een plukje christenen voor God). Het westen strijdt nog alleen voor haar eigen weelde... Voor de rest heeft het nauwelijks idealen, toch geen idealen die begeesterend en opbouwend zijn.
Oud 2 juli 2004, 21:21   #13
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dus enkel gelovige christenen, bewandelen, het juiste pad ??? Lijkt me redelijk "middeleeuws" als stelling. What about christen holebis dan ???
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 21:47   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
What about christen holebis dan ???
't Mag ook in het Nederlands, hoor.

Een christen weet dat homoseksualiteit een zonde is. Op geen enkele wijze kan een homoseksueel die zich overgeeft aan z'n zonde zich als een goed christen omschrijven.
Oud 2 juli 2004, 21:52   #15
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Een christen weet dat homoseksualiteit een zonde is. Op geen enkele wijze kan een homoseksueel die zich overgeeft aan z'n zonde zich als een goed christen omschrijven.
Wat een onzin Zijt ge paus, na uw uren, ofwa ????????
Oud 2 juli 2004, 21:53   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag een mens ook christen zijn? Of is dat volgens de heilige politiek correcte tempel ook al verboden?
Oud 2 juli 2004, 21:54   #17
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Homohuwelijk is een ontwrichting van de maatschappij, euthanasie ook, abortus eveneens. Ook het steeds vrijer worden van de seksuele beleving met daarnaast het propageren van allerlei afwijkende vormen, zal deze maatschappij vroeg of laat de das om doen. De trend naar beneden is nu al duidelijk: tekort aan geboorten om het generaties te hernieuwen, verspreiding van aids en andere geslachtsziekten, geen duidelijke waarden meer. De moslims strijden nog voor Allah (en een plukje christenen voor God). Het westen strijdt nog alleen voor haar eigen weelde... Voor de rest heeft het nauwelijks idealen, toch geen idealen die begeesterend en opbouwend zijn.
ja indd, en de prijs die men moet betalen voor die links-vrijdenkende- evolutie komt nog wel maar over dat homohuwelijk gesproken, er zijn steeds normen en waarden: de waarde is dat elke mens recht heeft op geluk, ongeachte geaardheid of ras. de norm hier is dat homohuwelijken nog juist door de beugel moet kunnen vind ik maar dat adoptie door homokoppels veel te ver gaat en erg onverantwoord is - maar ik weet natuurlijk dat de progressieven hier anders over denken -.
Abortus dezelfde denkwijze, bij verkrachting kan men niet verplicht worden het kind te houden. Over euthanasie ga ik me niet uitspreken.
Maar de trend zet zich voort, België is aan het herstellen van zijn traditionele katholieke waarden en zet zich verder naar een vrijdenkender progressieve staat (hoewel het in Vlaanderen nog beperkt blijft). Maar linkse of rechtse evoluties...elk heeft natuurlijk zijn negatieve gevolgen.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 21:58   #18
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mag een mens ook christen zijn? Of is dat volgens de heilige politiek correcte tempel ook al verboden?
8) U mag van mij, al doen, wat je wenst. Maar je zou best misschien wat minder je "christelijke ideetjes" aan anderen opdringen. Idem, om homosexualiteit altijd als een voze ziekte te omschrijven. Trouwens , jij als overtuigd katholiek, zou moeten weten, dat veel geestelijken niet vies zijn van "bepaalde spelletjes". Maar dit werd door de clerus altijd schonekes in de doofpot gehouden.
Oud 2 juli 2004, 22:00   #19
perotinus
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Heeft hij dat ook gezegd Raf? Tja hij zal dat wrsch ook wel weer niet toegeven, net zomin ik al nu ruim anderhalf jaar wacht op die herinneringen, weet je wel?

Nu ik ben blij dat Mieke Van Hecke zich héél wat beter opstelt tov de holebi's ipv een maand geleden! Dat ze zei dat ze er niet goed van geweest is, zal haar ook tot nadenken gezet hebben. Ik vind het echt héél moedig van haar dat ze na haar uitspraken toch gas terugneemt! Chapeau daarvoor!
Heel moedig? Wat dat u van 'oppurtunistisch'? Wel toevallig dat mw. Van Hecke een maand nodig heeft om op een hallucinante wijze haar woorden te verdraaien...hier en nu zijn er onderhandelingen voor een regeringsvorming aan de gang en er is natuurlijk het zeer belangrijke departement onderwijs te begeven....
Oud 2 juli 2004, 22:00   #20
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, Jan, daar is de meerderheid van de christenen het duidelijk niet meer mee eens... Ook in de RKK verovert homoseksualiteit stilaan een plaats, en zo hoort het ook. Als het geloof niet mee kan evolueren, zal het uitsterven. Ik heb er echter alle vertrouwen in dat het geloof wel degelijk mee zal evolueren.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be