![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Engeland is nu eenmaal een veel groter Buurland van ons. In feite zijn wij het enige niet-engelstalige buurland van Engeland. Nogal wiedes dat wij hier Engels leren. Daarnaast hebben we vrij weinig andere relevante talen als buur, of het moest Duits zijn. dat leren we ook nog wel op school en is ook wel handig voor het zakenverkeer of vakanties.
![]() |
#182 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Aan u de keuze. Maar ik kies centen boven mijn moedertaal. En zéker boven de standaardtaal die niet mijn moedertaal is. EN al zeker niet voor die verkrachte standaardtaal(tussentaal) die tegenwoordig in gebruik raakt. Ik laat mij niet voor de kar spannen van enkele taal-fanatiekelingen die taalpolitiek enkel (mis-)gebruiken voor hun eigen centen en voordeel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#187 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
Neen, dat is de fout die Vlaanderen maakt: gebruik maken van dwang. Ik blijf herhalen: 'je vangt geen vliegen met azijn'. Met andere woorden, je kan de Nederlandse taal en cultuur enkel promoten met een positieve boodschap. Dat begrijpen Franstaligen veel beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() U bedoelt?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een voorbeeld in Nederland: Kerkrade en omgeving. In de tijd van Willem I sprak men daar Duits en werd het onderwijs in het Duits gegeven. Een voorbeeld in België: de streek van Eben-Emael en omstreken waar de opmars van het Frans is gestopt. Of we deze voorbeelden nu echt kunnen vergelijken met de verfransingsdruk die uitgaat van een grote stad zoals Brussel op de Vlaamse Rand, is natuurlijk een andere kwestie, maar echt uitsluiten doe ik het niet. Op termijn wel te verstaan. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juli 2012 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in Nederland niet, in Vlaanderen daarentegen....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 19 juli 2012 om 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overlaatst was ik in de buurt van Kerkrade. En als men daar het dialect hoort, is het zo goed als Duits. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juli 2012 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeker!
WAS : Zie de Geroofde Gebiedsdelen! en IS. : http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=66 en ZAL ZIJN : Zolang het Belgische staatsbestel verder woekert! Zolang zal de uitbreiding van BXL, Everytime, op de onderhandelingstafel liggen bij nieuwe regeringsvormingen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
|
![]() Citaat:
Tja wat dacht je? Dat men zomaar met een wettekst een streektaal (de wil van het volk) kan uitroeien? Waarom denk je dat ondanks de vele wetteksten Linkebeek verder verfranst? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
|
![]() Je kan uitbreiding van steden niet tegenhouden. Niet van Brussel naar de Vlaamse rand. Niet van Maastricht over de Belgische grens naar Lanaken en Riemst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge ontgoochelt mij ten zeerst! Van iemand die in elke post een lans breekt voor zijn moedertaal had ik dit, niet verwacht. Het masker valt af!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat is beslist belangrijk, maar onderschat toch de macht van de taalpolitiek niet. Taalpolitiek die maakte dat Brussel snel verder verfranste na 1830. Die maakte dat het had omgebogen kunnen worden hadden de Nederlanden 1 gebleven, die maakte dat de 6 sneller verfransten door het instellen van het faciliteitenregime enz. enz.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2012 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeer zeker! Zie al de gebieden die Franrijk heeft geannexeerd!
![]() |
![]() |