Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2012, 21:31   #181
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Ik zou het jammer vinden moesten de dialecten verdwijnen.
Ik geloof ook niet dat ze stand zullen houden, althans niet hier.
Wie weet, komt er een heropleving...
Ze hoeven zeker niet te verdwijnen maar ze moeten ook niet het Algemeen Nederlands vervangen. Op school heb ik Nederlands geleerd. Geen Antwaarps of Limburgs.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 21:32   #182
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik zei dat ze gingen overleven . Maar dat het algemene Nederlands zal verdwijnen als cultuurtaal.
Ziet u echt het Nederlands van de VRT, VTM, enz............ vervangen door dialecten? Ik helemaal niet!
Oud 6 augustus 2012, 21:34   #183
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
En dan zullen de Vlamingen zich niet langer moeten schamen over dat Nederlands - een taal waar velen onder hen sowieso toch niet echt van houden, want dat is de taal van den ollander en een taal is toch maar een communicatiemiddel en als we elkaar maar verstaan - en zullen ze er ook hun voordeel kunnen uit putten in hun omgang met de Belgische Franstaligen. Voil�*.
Is dat echt zo? Als Franstalig heb ik alvast helemaal niets tegen het Nederlands en ik vind het helemaal geen lelijke taal. Er bestaan trouwens geen lelijke talen voor mij.
Oud 6 augustus 2012, 21:36   #184
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dialecten. Ik hecht er geen emotionele waarde aan. Zelf vind ik het eerder lachwekkend wanneer een volwassen man oppert: „Mo alei! Da klinkt toch zoe koddig en leutig as ge aw klinkers verdroeit!” Pfff. Ik vond een scheet ook grappig klinken toen in in de anale fase zat.
Ik hecht enkel belang aan het Nederlands en bezie de dialecten sowieso als onderhevig aan verandering. Indien ze afgevlakt worden of zouden verdwijnen, het blijft Nederlands. Het is zelfs een goede zaak als mensen eloquente taal beheersen, gezien iedereen onderwijs geniet en men getuigen zou van een goede werking ervan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 augustus 2012 om 21:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 21:40   #185
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
Ik moet iets bekennen.

Hoezeer ik die verengelsing ook verguis, heb ik mezelf er onlangs op betrapt dat ik toch vrij makkelijk "fuck you" en "what the fuck" hanteer.

Ik beloof dat ik heel hard m'n best zal doen om dit te vermijden in de toekomst.

Waarschijnlijk komt "fuck you" makkelijker omdat het amper twee lettergrepen zijn, in tegenstelling tot gelijkaardige Nederlandstalige uitdrukkingen zoals bijvoorbeeld "kust m'n kloten" of "blaast mijne zak op".

"What the fuck" is dan weer langer dan "Huh?" "Wat?" of "Pardon?", dus ik snap niet goed waarom dat er dan weer makkelijker uitkomt. Waarschijnlijk omdat het iets krachter is dan "Wat?". Kent iemand een goed Nederlandstalige equivalent? Ik zoek dus naar een grove Nederlandstalige uitdrukking van verbazing.
Waarom? Ik zie helemaal niet waar het probleem is anderstalige termen te gebruiken. Dat maakt juist ook de rijkdom van een taal volgens mij.
Oud 6 augustus 2012, 21:40   #186
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Bij 'perkele' moest ik toch gelijk hieraan denken. Deze is ook leuk http://www.youtube.com/watch?v=imwgloZ2MR0
Een serieuze Perkele.
Oud 6 augustus 2012, 21:41   #187
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat zeg ik ook wel eens. Of "Fuckerdefuck !" toen ik onlangs mijn sleutels op een haar na in het rioolputje liet vallen.
Gebruik nu "Ploperdeploperdeploperdeplop".
Oud 6 augustus 2012, 21:43   #188
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sammael Bekijk bericht
Waarschijnlijk komt "fuck you" makkelijker omdat het amper twee lettergrepen zijn, in tegenstelling tot gelijkaardige Nederlandstalige uitdrukkingen zoals bijvoorbeeld "kust m'n kloten" of "blaast mijne zak op".
Afrikaans: Voetsek! Dat komt van 'voort se ek'.
Oud 6 augustus 2012, 21:46   #189
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dialecten. Ik hecht er geen emotionele waarde aan. Zelf vind ik het eerder lachwekkend wanneer een volwassen man oppert: „Mo alei! Da klinkt toch zoe koddig en leutig as ge aw klinkers verdroeit!” Pfff. Ik vond een scheet ook grappig klinken toen in in de anale fase zat.
Ik hecht enkel belang aan het Nederlands en bezie de dialecten sowieso als onderhevig aan verandering. Indien ze afgevlakt worden of zouden verdwijnen, het blijft Nederlands. Het is zelfs een goede zaak als mensen eloquente taal beheersen, gezien iedereen onderwijs geniet en men getuigen zou van een goede werking ervan.
Niets tegen dialecten en zelfs als ik er bijna niets van versta. Alvast in zo'n manier :
http://www.youtube.com/watch?v=JDsYj46qrYc

Oud 6 augustus 2012, 21:46   #190
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Een goede sterke "dzjue he!" kan ik wel eens afvuren. Vooral als ik in één of andere stad mijn weg kwijt ben met de auto.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 21:52   #191
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niets tegen dialecten en zelfs als ik er bijna niets van versta. Alvast in zo'n manier :

Waar is de tijd? Erop terugblikkend vind ik het vrij marginaal, maar lachwekkend niettemin (alleen zijn VTM en TotZ iets té margi). Wat vind jij van liedjes als deze? Of chansons paillardes? Grappig voor een keer, maar niet een genre om op te overleven.

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 augustus 2012 om 21:57.
Oud 6 augustus 2012, 22:00   #192
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

http://www.youtube.com/watch?v=90PCK...eature=related
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 22:03   #193
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er lachwekkend aan "mo alei" ? Klinkt prima.

Veel dialecten bevatten prachtige en soms ook grappige uitdrukkingen, die toch wel iets van hun waarde verliezen wanneer deze overgezet worden naar het AN.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 22:05   #194
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ook niet slecht, zelfs als ze niets uitgevonden hebben.
Oud 6 augustus 2012, 22:08   #195
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is er lachwekkend aan "mo alei" ? Klinkt prima.

Veel dialecten bevatten prachtige en soms ook grappige uitdrukkingen, die toch wel iets van hun waarde verliezen wanneer deze overgezet worden naar het AN.
Ik bedoelde de eigenlijke bewering („Da klink zoë skoüne, en voos en da's leutig as da angers klinkt!”), niet de woorden. Zelf zeg ik ook 'maar allez' hoor. Dat is gewoon informeel Zuid-Nederlands.

Veel dialectische uitdrukkingen worden AN. Het is niet omdat je 'geire' zegt dat het een ander woord dan 'gaarne' of 'graag' is. Volgens mij overzie je het levende karakter van een taal. Sommige mensen doen alsof dialecten allemaal aparte talen zijn die hermetisch van het Algemeen Nederlands gescheiden zijn. Dat is niet waar.

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 augustus 2012 om 22:13.
Oud 6 augustus 2012, 22:13   #196
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hoeven zeker niet te verdwijnen maar ze moeten ook niet het Algemeen Nederlands vervangen. Op school heb ik Nederlands geleerd. Geen Antwaarps of Limburgs.
Exact.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 22:16   #197
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar is de tijd? Erop terugblikkend vind ik het vrij marginaal, maar lachwekkend niettemin (alleen zijn VTM en TotZ iets té margi). Wat vind jij van liedjes als deze? Of chansons paillardes? Grappig voor een keer, maar niet een genre om op te overleven.
Ook leuke liedjes! Wat TOTZ betreft, ga ik helemaal niet akkoord met u. Een deel van de TOTZ-muziek is wel om te huilen maar dat heefts niets te maken met de uitzending, het is de stijl op zich die mij stoort (Vally, Sommers, Steeno, enz...........). Te "populair", bedoelt u? En dan? Commercieel? Op het muzikale vlag ben ik altijd commercieel geweest, wat natuurlijk niet betekent dat ik alles in de commerciële muziek goed vind. En zeker niet die laatste jaren waar ik meer nostalgie heb dan iets anders als u mij begrijpt. En daarmee bedoel ik muziek in het algemeen.
Oud 6 augustus 2012, 22:19   #198
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde de eigenlijke bewering („Da klink zoë skoüne, en voos en da's leutig as da angers klinkt!”), niet de woorden. Zelf zeg ik ook 'maar allez' hoor. Dat is gewoon informeel Zuid-Nederlands.

Veel dialectische uitdrukkingen worden AN. Het is niet omdat je 'geire' zegt dat het een ander woord dan 'gaarne' of 'graag' is. Volgens mij overzie je het levende karakter van een taal. Sommige mensen doen alsof dialecten allemaal aparte talen zijn die hermetisch van het Algemeen Nederlands gescheiden zijn. Dat is niet waar.
Ik zie helemaal niets over het hoofd. Ik besef maar al te goed dat een taal een levend iets is, met woorden die komen en woorden die gaan.

Een dialect is een natuurlijk iets, correct Nederlands praten is eerder kunstmatig. Beiden kunnen evenwel probleemloos naast elkaar leven.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2012, 22:21   #199
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een dialect is een natuurlijk iets, correct Nederlands praten is eerder kunstmatig. Beiden kunnen evenwel probleemloos naast elkaar leven.
Het hangt af hoe star je 'correct Nederlands' interpreteert. Neologismen weren? Variatie in accent weren? Nergens voor nodig. Men moet een ware autistische kijk op taal hebben om het Nederlands als kunstmatig te aanvoelen. Mij werd het nooit als 'vreemd' of 'opgedrongen' ervaren, alleszins.

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 augustus 2012 om 22:26.
Oud 6 augustus 2012, 22:27   #200
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Te "populair", bedoelt u? En dan? Commercieel? Op het muzikale vlag ben ik altijd commercieel geweest, wat natuurlijk niet betekent dat ik alles in de commerciële muziek goed vind. En zeker niet die laatste jaren waar ik meer nostalgie heb dan iets anders als u mij begrijpt. En daarmee bedoel ik muziek in het algemeen.
Te platvloers en te eenvoudig in mijn ogen. Ergens ook te braaf. Het was toen populair, vandaag zouden ze met KIA niet meer durven afkomen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be